Gå til innhold

Voldtekt, bokmanus


Gjest GLC

Anbefalte innlegg

Den kom litt kvassere ut enn den var tenkt. Beklager det. Håper du har tålmodighet nok til å gjøre ekte research, så blir det nok en spennende bok!

Fint å ha selvkritikk. Men synes ikke den var så krass jeg da :)

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dette blir for overflatisk

"Du legger frem en konkret case hvor om noe du ikke har det ringeste idè om og synes det er helt ok å hive inn et par 3 spørsmål til et nettforum ..." Modig vurdering av en person du kun kjenner med tre bokstaver :)

Du er da ikke slem! Bevare meg vel. Men beklager å måtte si det: Sannheten er at jeg over hodet ikke kan ta deg seriøst. Nå velger jeg å asvlutte denne dialogen og avventer til vedkommende jeg har henvendt meg til kommer med svar. Ha en fin kveld videre :)

Hvem er det du har henvendt deg til, da?

Det står ingen ting om det i det første innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sannheten er at jeg over hodet ikke kan ta deg seriøst"

Det er du selvsagt i din fulle rett til ikke å gjøre, det handler ikke om å ta meg seriøst men å kjenne til grunnkunnskapene for å skrive en bok noe jeg opplever at du mangler.

Uansett skal du ha lykke til med ditt prosjekt videre.

Takk for det. Men hvordan kan du hevde at jeg mangler grunnleggende kunnskaper for å gi ut en bok? Hvilket forlag jobber du for? Hva med å kvalitetssikre dine påstander? Denne boken blir ikke det første jeg har publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du har henvendt deg til, da?

Det står ingen ting om det i det første innlegget ditt.

Jeg har henvendt meg til en allmennpraktiker her inne, som jeg allerede har betalt 149 kroner for å få en uttalelse fra. Bare for å ha det helt klart: Dette er overhodet ikke spørsmål som jeg fritt har kastet ut på et åpent nettforum. Jeg henvendte meg konkret til denne legen og venter fortsatt på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Les litteratur

Takk for det. Men hvordan kan du hevde at jeg mangler grunnleggende kunnskaper for å gi ut en bok? Hvilket forlag jobber du for? Hva med å kvalitetssikre dine påstander? Denne boken blir ikke det første jeg har publisert.

"Takk for det. Men hvordan kan du hevde at jeg mangler grunnleggende kunnskaper for å gi ut en bok? Hvilket forlag jobber du for? Hva med å kvalitetssikre dine påstander? Denne boken blir ikke det første jeg har publisert."

Ja, jeg hevder du mangler helt grunnleggende kunnskaper for å gi ut en bok basert på det du har skrevet her, av den grunn tror jeg heller du neppe har solgt spesielt mye av det du evt har utgitt.

Hvor jeg jobber er svært lite viktig, som forfatter bør du kjenne til de grunnleggende reglene for researcharbeid. Mine påstander er konkrete fakta, dette er noe alle som har bokskriving som yrke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du skriver bok. Man kan alltids få helt generele svar på nettet, men neppe i en slik grad man trenger for å skrive medisinske fakta man kan stå inne for boka igjennom. Jeg ville nok heller sjekket om det var en lege i rl som kunne guidet deg.

Man kan lese og lese og lese, men allikevel aldri helt få den kunnskapen som trengs for å skrive korrekt boka igjennom.

Selv Alistair MacLean begikk etter min mening feil i "inferno i hvitt" der han skriver om en diabetiker som går tom for insulin i isødet på Grønland. Hovedpersonen i boka er lege, han sier at det som i første omgang hjelper er kaloririk mat, men at han vil stryke med uten insulin. Det siste er riktig - uten det hormonet har man ikke en kjangse. Kaloririk mat... Jeg kan se en logikk, fordi insulinmangel gjør kroppen ute av stand til å ta opp sukker fra blodet (således blir blodsukkeret for høyt). Som følge må kroppen forbrenne fett for å få energi. Dermed er det logisk å tenke at kaloririk mat kan bremse litt. Imidlertid - den fettforbrenningen man får ved alvorlig insulinmangel er så stor at det vil hope seg opp farlige avfallsstoffer - kroppen forgifter seg selv praktisk talt. Logikk sier meg at enda mer fett å forbrenne bare ville gjøre vondt verre. Imidlertid er dette mine spekulasjoner, jeg har diabetes og snakker ut i fra erfaring og hva jeg har lest.

Hvis du virkelig vil være seriøs med denne boka, burde du få deg en medisinsk rådgiver rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende at du skriver bok. Man kan alltids få helt generele svar på nettet, men neppe i en slik grad man trenger for å skrive medisinske fakta man kan stå inne for boka igjennom. Jeg ville nok heller sjekket om det var en lege i rl som kunne guidet deg.

Man kan lese og lese og lese, men allikevel aldri helt få den kunnskapen som trengs for å skrive korrekt boka igjennom.

Selv Alistair MacLean begikk etter min mening feil i "inferno i hvitt" der han skriver om en diabetiker som går tom for insulin i isødet på Grønland. Hovedpersonen i boka er lege, han sier at det som i første omgang hjelper er kaloririk mat, men at han vil stryke med uten insulin. Det siste er riktig - uten det hormonet har man ikke en kjangse. Kaloririk mat... Jeg kan se en logikk, fordi insulinmangel gjør kroppen ute av stand til å ta opp sukker fra blodet (således blir blodsukkeret for høyt). Som følge må kroppen forbrenne fett for å få energi. Dermed er det logisk å tenke at kaloririk mat kan bremse litt. Imidlertid - den fettforbrenningen man får ved alvorlig insulinmangel er så stor at det vil hope seg opp farlige avfallsstoffer - kroppen forgifter seg selv praktisk talt. Logikk sier meg at enda mer fett å forbrenne bare ville gjøre vondt verre. Imidlertid er dette mine spekulasjoner, jeg har diabetes og snakker ut i fra erfaring og hva jeg har lest.

Hvis du virkelig vil være seriøs med denne boka, burde du få deg en medisinsk rådgiver rett og slett.

Det avhenger vel egentlig av hvilken type diabetes man har, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du skriver bok. Man kan alltids få helt generele svar på nettet, men neppe i en slik grad man trenger for å skrive medisinske fakta man kan stå inne for boka igjennom. Jeg ville nok heller sjekket om det var en lege i rl som kunne guidet deg.

Man kan lese og lese og lese, men allikevel aldri helt få den kunnskapen som trengs for å skrive korrekt boka igjennom.

Selv Alistair MacLean begikk etter min mening feil i "inferno i hvitt" der han skriver om en diabetiker som går tom for insulin i isødet på Grønland. Hovedpersonen i boka er lege, han sier at det som i første omgang hjelper er kaloririk mat, men at han vil stryke med uten insulin. Det siste er riktig - uten det hormonet har man ikke en kjangse. Kaloririk mat... Jeg kan se en logikk, fordi insulinmangel gjør kroppen ute av stand til å ta opp sukker fra blodet (således blir blodsukkeret for høyt). Som følge må kroppen forbrenne fett for å få energi. Dermed er det logisk å tenke at kaloririk mat kan bremse litt. Imidlertid - den fettforbrenningen man får ved alvorlig insulinmangel er så stor at det vil hope seg opp farlige avfallsstoffer - kroppen forgifter seg selv praktisk talt. Logikk sier meg at enda mer fett å forbrenne bare ville gjøre vondt verre. Imidlertid er dette mine spekulasjoner, jeg har diabetes og snakker ut i fra erfaring og hva jeg har lest.

Hvis du virkelig vil være seriøs med denne boka, burde du få deg en medisinsk rådgiver rett og slett.

Og takk for svar. Jeg har lest det meste av Allistar McLean. Han var i sannhet detaljistens mester, men jeg er helt enig med deg, i noen tilfeller kan man virkelig stusse på hans seriøsitet. Noen av hans manus burde vel strengt tatt ikke vært utgitt i det hele tatt, det var vel kun den drivende handlingen som gjorde at de ble utgitt. Hans beste og "reneste" verker synes jeg personlig er "Ulysses" og "Kanonene på Navarone". I de bøkene viser han til fulle sine kunnskaper. Det som du belyser er uhyre viktig. Man må holde fokus på og ha respekt for sine lesere. Det er nær innpå en dødssynd å slenge ut teorier i hytt og pine. Det er alltid noen som har større erfaring enn andre. Man er ingen mester før man har overvunnet alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Innlegget kan dessverre ikke besvares da fagpersonen vurderte at

spørsmålet ikke er relevant for dette forumet. Brukeren blir

selvfølgelig ikke belastet for dette. Vennligst forsøk vår søk funksjon

for liknende spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...