Gå til innhold

Feil å tilby funksjonshemmede praktisk hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er sterkt svaksynt og går med hvit stokk. Hun reagerer litt negativt på alle som stopper opp og lurer på om hun trenger hjelp, eller om hun vet hvor hun skal.

Dette har nok mest med hennes stolthet å gjøre, det er vondt å miste synet.

Men har ønsket om å hjelpe alltid noen med medlidenhet å gjøre? Det hender at jeg kan stoppe opp og spørre om en funksjonshemmet person trenger hjelp, men det er mest pga jeg tenker at det er normal folkeskikk å spørre. Det er upraktisk å ha en funksjonshemming, spesielt når en ferdes i byen.

Jeg spurte en person med hvit stokk om han ønsket sitteplass på bussen. jeg hadde veldig lyst til på den sitteplassen selv men jeg tenkte at en person som ikke så, kunne trenge den mer enn meg. Han takket men sa at det gikk greit, han skulle bare 'en stasjon.

Men jeg bør kanskje slutte å være så hjelpsom hvis det blir tolket negativt?

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

9

• frosken

7

• Dorthe

7

• Mrs D

5

Mest aktive i denne tråden

Det har jeg og grublisert på. Jeg tør ikke spørre folk om de trenger hjelp, fordi jeg er redd for at de oppfatter det fornærmende.

Men grunnen til at jeg spør er enkelt at jeg selv ville satt pris på litt hjelp til en dør, en trapp eller vanskelige kanter. Om jeg ikke hadde 100% kapasitet i kroppen.

Gjest tolk folk i beste mening

Det har jeg og grublisert på. Jeg tør ikke spørre folk om de trenger hjelp, fordi jeg er redd for at de oppfatter det fornærmende.

Men grunnen til at jeg spør er enkelt at jeg selv ville satt pris på litt hjelp til en dør, en trapp eller vanskelige kanter. Om jeg ikke hadde 100% kapasitet i kroppen.

Enig med deg. Det er synd hvis folk slutter å vise hjelpsomhet fordi noen avviser det. Jeg håper vi kan fortsette å ha et vennlig samfunn.

Men jeg har også merket dette med enkelte funksjonshemmede. Kanskje noe de det gjelder burde tenke litt over?

Det kommer an på situasjonen, at man tar det for gitt at en funksjonshemmet trenger hjelp hvis vedkommende bare tusler bortover veien eller ikke åpenbart har problemer med noe forstår jeg at de reagerer negativt på...

Når de har åpenbare problemer, en rullestolbruker som kan over en kant, åpne en dør e.l. eller tilby sitteplass på buss eller trikk, synes jeg er normal høflighet. Balansegangen her tror jeg er viktig, jeg tror de fleste med en funksjonshemming ønsker å klare seg selv mest mulig.

Enig med deg. Det er synd hvis folk slutter å vise hjelpsomhet fordi noen avviser det. Jeg håper vi kan fortsette å ha et vennlig samfunn.

Men jeg har også merket dette med enkelte funksjonshemmede. Kanskje noe de det gjelder burde tenke litt over?

''Men jeg har også merket dette med enkelte funksjonshemmede. Kanskje noe de det gjelder burde tenke litt over?''

Men det er jo viktig at man ikke tar fra den funksjonshemmede mer funksjoner enn det som strengt tatt er nødvendig. De ønsker og SKAL dessuten klare seg selv mest mulig. Hvis man oppdager med åpenbare problemer med ting, skal man selvfølgelig tilby sin hjelp, og jeg tror ikke mange takker nei til det, men man skal ikke gå ut fra at de trenger hjelp "bare" fordi de er funksjonshemmede.

''Men jeg har også merket dette med enkelte funksjonshemmede. Kanskje noe de det gjelder burde tenke litt over?''

Men det er jo viktig at man ikke tar fra den funksjonshemmede mer funksjoner enn det som strengt tatt er nødvendig. De ønsker og SKAL dessuten klare seg selv mest mulig. Hvis man oppdager med åpenbare problemer med ting, skal man selvfølgelig tilby sin hjelp, og jeg tror ikke mange takker nei til det, men man skal ikke gå ut fra at de trenger hjelp "bare" fordi de er funksjonshemmede.

''Hvis man oppdager med åpenbare problemer med ting, skal man selvfølgelig tilby sin hjelp, og jeg tror ikke mange takker nei til det, men man skal ikke gå ut fra at de trenger hjelp "bare" fordi de er funksjonshemmede''

Det er derfor en spør, om de har behov for hjelp.

Det blir litt ekstra vanskelig når personen er synshemmet. Det er ikke like lett for den personen å påkalle hjelp som hos feks en rullestolbruker. Skal jeg ta ekstra hensyn til det?

Annonse

''Hvis man oppdager med åpenbare problemer med ting, skal man selvfølgelig tilby sin hjelp, og jeg tror ikke mange takker nei til det, men man skal ikke gå ut fra at de trenger hjelp "bare" fordi de er funksjonshemmede''

Det er derfor en spør, om de har behov for hjelp.

Det blir litt ekstra vanskelig når personen er synshemmet. Det er ikke like lett for den personen å påkalle hjelp som hos feks en rullestolbruker. Skal jeg ta ekstra hensyn til det?

Det jeg ville fram til er at forskjellen på hvilken situasjon den funksjonshemmede er i - ser du at vedkommende har problemer, eller bare går ut ifra det? Det er sikkert veldig hyggelig at du spør, men jeg kan tenke meg at man kan bli temmelig lei det også hvis man går funksjonshemmed gjennom livet...

''Det hender at jeg kan stoppe opp og spørre om en funksjonshemmet person trenger hjelp, men det er mest pga jeg tenker at det er normal folkeskikk å spørre. Det er upraktisk å ha en funksjonshemming, spesielt når en ferdes i byen.

''

Jeg kjenner flere funksjonshemmede som ikke kan fordra å motta alle tilbudene om hjelp som dukker opp i løpet av en dag. I følge en av dem, er ingen verre enn spesialpedagogene når det gjelder dette med overdreven hjelpsomhet (noe som ble tydelig da vi under deler av studiet var i samme bygg som spesialpedagogutdannelsen). Min venninnes standpunkt her er at siden hun er i stand til å snakke så ville det vært deilig om folk lot være å komme med hjelptilbud inntil hun selv spurte. Jeg tror ikke nødvendigvis alle tenker som henne, noen vil synes det er vanskeligere enn andre å be om hjelp, og vil kanskje ønske at andre tilbyr dersom behovet åpenlyst er tilstede.

Jeg tenker derfor at alminnelig høflighet i dette tilfellet innebærer å være var for når det er sannsynlig at den funksjonshemmede ønsker hjelp og ikke. De fleste som begir seg ut i offentligheten har også en plan for hvordan de skal klare å fungere godt nok samt komme seg hjem igjen. Såsant det ikke skjer noe mer uventet, så har de mest sannsynlig ikke behov for hjelp. Men jeg er selvfølgelig like høflig overfor fh som jeg er overfor andre mht til ting som å holde døren åpen etc. Det er jo noe man gjør uten å spørre den andre om det er ønskelig.

Gjest Tatjana

Jeg tenker at det sikkert er like mange synspunkter på dette som det finnes funksjonshemmede. Mennesker med funksjonshemminger er like forskjellige som mennesker uten fh, og de tenker sikkert forskjellig rundt dette. Jeg kan tenke meg at noen sikkert er møkklei tilbud om hjelp, noen syns det er greit å spørre selv hvis de trenger hjelp, noen vil gjerne få tilbudet ogsåvidere.

Jeg pleier å prøve å utvise alminnelig høflighet mot alle jeg møter på min vei gjennom livet, men det inkluderer ikke å spørre om de trenger hjelp. Men går jeg gjennom en dør og det kommer noen rett bak holder jeg døra åpen for vedkommende, fh eller ei. For eksempel. Jeg har også i alle år reist meg på bussen og tilbudt andre sitteplassen min, eldre og folk som ser ut til å trenge den mer enn meg, og noen blir glade mens andre blir fornærmet.

Vi er alle forskjellige.

Vent til hun spør. Jeg spør pent, men får ofte nei av folk, i hvert fall nordmenn, så jeg har begynt å bare spørre afrikanere og arabere for de er kjempeblide og hjelper alltid.

Folk har en tendens til å parkere bilene sine rett bak min bil enda det står vennligst ikke parker nærmere enn tre meter og dermed kommer jeg ikke inn. Da skriker jeg på første menneske jeg ser og ber de ta ut stolen min inn i bilen og det gjør faktisk alle samtidig som de forbanner den som har parkert så nært at jeg ikke kommer inn i bilen.

Det er faktisk det største problemet jeg har ute og det at butikker ikke har ramper og cafeer ikke har toalett enda det er påbudt.

''Det hender at jeg kan stoppe opp og spørre om en funksjonshemmet person trenger hjelp, men det er mest pga jeg tenker at det er normal folkeskikk å spørre. Det er upraktisk å ha en funksjonshemming, spesielt når en ferdes i byen.''

Jeg syns det tvert imot er mangel på folkeskikk å ta for gitt at noen trenger hjelp fordi de har en funksjonshemming. Å spørre dem om de trenger hjelp hvis det ikke er åpenbart at de strever med et eller annet som en handstrekning kan ordne opp i.

Vent til hun spør. Jeg spør pent, men får ofte nei av folk, i hvert fall nordmenn, så jeg har begynt å bare spørre afrikanere og arabere for de er kjempeblide og hjelper alltid.

Folk har en tendens til å parkere bilene sine rett bak min bil enda det står vennligst ikke parker nærmere enn tre meter og dermed kommer jeg ikke inn. Da skriker jeg på første menneske jeg ser og ber de ta ut stolen min inn i bilen og det gjør faktisk alle samtidig som de forbanner den som har parkert så nært at jeg ikke kommer inn i bilen.

Det er faktisk det største problemet jeg har ute og det at butikker ikke har ramper og cafeer ikke har toalett enda det er påbudt.

''Jeg spør pent, men får ofte nei av folk, i hvert fall nordmenn,''

Er vi virkelig sånn, altså? Det sjokkerer meg litt. Som et landsens gudsord hadde jeg ikke kommet på å si nei en gang om du hadde stoppet meg og spurt om hjelp. Syns det er en selvfølge å hjelpe om noen spør.

''Jeg spør pent, men får ofte nei av folk, i hvert fall nordmenn,''

Er vi virkelig sånn, altså? Det sjokkerer meg litt. Som et landsens gudsord hadde jeg ikke kommet på å si nei en gang om du hadde stoppet meg og spurt om hjelp. Syns det er en selvfølge å hjelpe om noen spør.

Ja, nordmenn har det ofte travelt og det er unnskyldningen de bruker også. LOL, sikkert merkelig å høre for dem som ikke sier nei, men faktisk så sier flertallet av nordmann nei og endel blir også sure.

Jeg har blitt spurt om hva faen jeg gjør ute hvis jeg ikke klarer meg sjøl og hvorfor jeg går alene i butikken og handler. Jeg ser nok ikke ut til at jeg trenger noe særlig hjelp da, det er sjelden jeg er plaget av folk som vil hjelpe.

Annonse

Ja, nordmenn har det ofte travelt og det er unnskyldningen de bruker også. LOL, sikkert merkelig å høre for dem som ikke sier nei, men faktisk så sier flertallet av nordmann nei og endel blir også sure.

Jeg har blitt spurt om hva faen jeg gjør ute hvis jeg ikke klarer meg sjøl og hvorfor jeg går alene i butikken og handler. Jeg ser nok ikke ut til at jeg trenger noe særlig hjelp da, det er sjelden jeg er plaget av folk som vil hjelpe.

''Jeg har blitt spurt om hva faen jeg gjør ute hvis jeg ikke klarer meg sjøl og hvorfor jeg går alene i butikken og handler. ''

Det må være noe rart med strøket du bor i, for mannen min fikk aldri den typen respons de årene han satt i rullestol.

''Jeg har blitt spurt om hva faen jeg gjør ute hvis jeg ikke klarer meg sjøl og hvorfor jeg går alene i butikken og handler. ''

Det må være noe rart med strøket du bor i, for mannen min fikk aldri den typen respons de årene han satt i rullestol.

Jeg tror faktisk man er ganske dum som blir boende i Oslo, jeg lurer på om det er enklere å bo på et mindre sted.

Kanskje jeg skal selge leiligheten og bygge meg et lite hus når minstemann er ferdig på skolen, det er noen år til da.

Jeg kan ikke forestille meg at det er sånn her jeg bor! At folk har det så travelt at de ikke kan hjelpe en som spør om hjelp.

Jeg kan ikke forestille meg at det er sånn her jeg bor! At folk har det så travelt at de ikke kan hjelpe en som spør om hjelp.

Jeg synes folk har det kjempetravelt hele tida. Jeg kunne gjerne ha det mer travelt jeg altså, men det går vel an å roe ned litt. Nå snakker jeg generelt altså og ikke om spørsmålet her.

Jeg synes folk har det kjempetravelt hele tida. Jeg kunne gjerne ha det mer travelt jeg altså, men det går vel an å roe ned litt. Nå snakker jeg generelt altså og ikke om spørsmålet her.

Jeg er helt enig med deg i det! På generell basis. ;)

''Jeg spør pent, men får ofte nei av folk, i hvert fall nordmenn, så jeg har begynt å bare spørre afrikanere og arabere for de er kjempeblide og hjelper alltid.''

Samme erfaring som jeg har hatt med barnevogner på tog, buss og trikk. Unge innvandrergutter er suverent hjelpsomme, spretter opp og hjelper til. De fleste andre sitter og nistirrer ned i avisa eller ut av vinduet og later som de ikke legger merke til at noen trenger hjelp.

Persille1365381127

Jeg har flere med forskjellige typer funksjonshemninger inne hver dag (kafé), for det ligger et senter ikke så langt unna.

Min erfaring er at om jeg er blid og spør om de vil ha slik eller sånn, så svarer de blidt tilbake om de vil eller ikke. Noen skjelver og kan ikke bære kaffen selv, andre er der nettopp for å lære å gjøre ting selv - så jeg gjør det som er naturlig for MEG. Om du har en funksjonshemming, en barnevogn eller en arm i gips spiller ingen rolle - om jeg tror du kanskje trenger hjelp til å bære (eller hva det er) så spør jeg, fordi jeg mener det handler om å yte service.

Men jeg har tilgode å oppleve noe som reagerer negativt på det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...