Gjest Stemmi Skrevet 23. august 2011 Skrevet 23. august 2011 Må jeg stemme i det distriktet/valglokalet jeg hører hjemme eller har ikke dette noe å si? Er alltid så lange køer der jeg pleier å stemme fordi det er midt i sentrum. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Du kan stemme akkurat hvor du vil i hele landet frem til 9/9. ) Etter det må du stemme i hjemkommunen for at stemmen skal komme frem i tide til opptellingen. Om du skal stemme på selve valgdagen kan du stemme i hvilket stemmelokale som passer deg best den dagen i kommunen din. ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Du kan stemme akkurat hvor du vil i hele landet frem til 9/9. ) Etter det må du stemme i hjemkommunen for at stemmen skal komme frem i tide til opptellingen. Om du skal stemme på selve valgdagen kan du stemme i hvilket stemmelokale som passer deg best den dagen i kommunen din. ) ''Du kan stemme akkurat hvor du vil i hele landet frem til 9/9. )'' Altså hvor du vil på forhåndsstemmestedene. ) I min kommune er det bibliotekene som gjør dette, men det varirer litt rundtomkring. 0 Siter
Gjest sofavelger Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 I kommunen min har vi nå mulighet for e-valg og stemme på nettet, utrolig praktisk, for jeg pleier aldri komme meg ut av sofakroken og stemme, så dette er en fin måte å få sofavelgerne også til å stemme. 0 Siter
Sør Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 I kommunen min har vi nå mulighet for e-valg og stemme på nettet, utrolig praktisk, for jeg pleier aldri komme meg ut av sofakroken og stemme, så dette er en fin måte å få sofavelgerne også til å stemme. Men e-valg strider mot det grunnleggende prinsippet at valg skal være hemmelige, og at noen sjekker at man er alene når man stemmer. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sofavelger Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Men e-valg strider mot det grunnleggende prinsippet at valg skal være hemmelige, og at noen sjekker at man er alene når man stemmer. Med vennlig hilsen Greit nok det, men jeg satt alene, og det spiller ingen rolle om noen er her eller ikke, valget er hemmelig, så om en ikke vil andre skal vite hva en stemmer, så får en sørge for å sitte hjemme. Og identiteten er sikret via f.eks. buypass som jeg brukte. Og det en sender fra seg er kryptert slik at det ikke kan sporest tilbake hvem som stemte på hva. 0 Siter
Sør Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Greit nok det, men jeg satt alene, og det spiller ingen rolle om noen er her eller ikke, valget er hemmelig, så om en ikke vil andre skal vite hva en stemmer, så får en sørge for å sitte hjemme. Og identiteten er sikret via f.eks. buypass som jeg brukte. Og det en sender fra seg er kryptert slik at det ikke kan sporest tilbake hvem som stemte på hva. Joda, jeg tviler ikke på at du stemte hemmelig. Jeg tenker mer generelt, at noen kan bli "tvunget" til å stemme foran andre. Med vennlig hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Greit nok det, men jeg satt alene, og det spiller ingen rolle om noen er her eller ikke, valget er hemmelig, så om en ikke vil andre skal vite hva en stemmer, så får en sørge for å sitte hjemme. Og identiteten er sikret via f.eks. buypass som jeg brukte. Og det en sender fra seg er kryptert slik at det ikke kan sporest tilbake hvem som stemte på hva. ''Greit nok det, men jeg satt alene, og det spiller ingen rolle om noen er her eller ikke, valget er hemmelig, så om en ikke vil andre skal vite hva en stemmer, så får en sørge for å sitte hjemme.'' Problemet er i de familier der den ene parten nå kan tvinge den andre til å stemme et bestemt parti, mot ens vilje. Det kan man jo ikke ved vanlig valg, det er nemlig ikke tillatt at to går inn i samme avlukke, med mindre den ene av de to er en godkjent valgmedarbeider. 0 Siter
Gjest sofavelger Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 ''Greit nok det, men jeg satt alene, og det spiller ingen rolle om noen er her eller ikke, valget er hemmelig, så om en ikke vil andre skal vite hva en stemmer, så får en sørge for å sitte hjemme.'' Problemet er i de familier der den ene parten nå kan tvinge den andre til å stemme et bestemt parti, mot ens vilje. Det kan man jo ikke ved vanlig valg, det er nemlig ikke tillatt at to går inn i samme avlukke, med mindre den ene av de to er en godkjent valgmedarbeider. Hvis man har slike i familien - om det er ens mann... da bør en snarlig flytte ut. Ingen kan tvinge en til å stemme noe en ikke vil. Vi blir alle påvirket av folk vi kjenner og mange gidder ikke sette seg inn i det politikerne står på, de stemmer bare det "alle andre" stemmer. F.eks. nå etter 22. juli så er det mange som sier nå skal jeg stemme ap, for det er det som føles rett... men uten å vite hva partiet faktisk står for. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Hvis man har slike i familien - om det er ens mann... da bør en snarlig flytte ut. Ingen kan tvinge en til å stemme noe en ikke vil. Vi blir alle påvirket av folk vi kjenner og mange gidder ikke sette seg inn i det politikerne står på, de stemmer bare det "alle andre" stemmer. F.eks. nå etter 22. juli så er det mange som sier nå skal jeg stemme ap, for det er det som føles rett... men uten å vite hva partiet faktisk står for. ''Hvis man har slike i familien - om det er ens mann... da bør en snarlig flytte ut.'' Det er ikke alle kvinner som har det valget skjønner du. I en del kulturer er det mannen som er overhodet og som bestemmer alt, også i politiske spørsmål. Nå har ikke jeg opplevd at en Pater Familias har kommet og forlangt å være med kona inn i stemmeavlukket, men det har forekommet andre steder ja. 0 Siter
Sør Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Hvis man har slike i familien - om det er ens mann... da bør en snarlig flytte ut. Ingen kan tvinge en til å stemme noe en ikke vil. Vi blir alle påvirket av folk vi kjenner og mange gidder ikke sette seg inn i det politikerne står på, de stemmer bare det "alle andre" stemmer. F.eks. nå etter 22. juli så er det mange som sier nå skal jeg stemme ap, for det er det som føles rett... men uten å vite hva partiet faktisk står for. Jeg tror det er få som ikke vet hva AP står for. Jeg tror også at det generelt ikke er snakk om "sympatistemmer", men at Jens Stoltenberg har imponert ved å vise seg som statsmann i ukene etter terrorangrepet. Med vennlig hilsen 0 Siter
fresja Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Men e-valg strider mot det grunnleggende prinsippet at valg skal være hemmelige, og at noen sjekker at man er alene når man stemmer. Med vennlig hilsen Når vi stemmer på vanlig måte, fyller vi gjerne ut stemmeseddelen hjemme (iallfall gjør jeg det), så noen kan jo se da også. Må kanskje forhåndsstemme i år - for første gang. Har de lister fra alle partiene der, slik at vi kan stryke og gi tilleggsstemmer.? 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Når vi stemmer på vanlig måte, fyller vi gjerne ut stemmeseddelen hjemme (iallfall gjør jeg det), så noen kan jo se da også. Må kanskje forhåndsstemme i år - for første gang. Har de lister fra alle partiene der, slik at vi kan stryke og gi tilleggsstemmer.? Kan vi stryke i år? Jeg trodde vi bare kunne kumulere forrige gang og legge til slengere? 4 år før det igjen kunne vi både stryke og kumulere og legge til slengere 0 Siter
Babette Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Når det gjelder selve valgdagen (e), må du stemme i den kommunen du er manntallsregistrert pr. 30. juni i år. Men det spiller ingen rolle hvor i kommunen du stemmer. Jeg forstår deg slik at du ønsker å stemme i en annen krets enn der du bor, men i samme kommune, og det er ikke noe problem. Forhåndsstemming kan du foreta hvor du vil. 0 Siter
Gjest Stemmi Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Når det gjelder selve valgdagen (e), må du stemme i den kommunen du er manntallsregistrert pr. 30. juni i år. Men det spiller ingen rolle hvor i kommunen du stemmer. Jeg forstår deg slik at du ønsker å stemme i en annen krets enn der du bor, men i samme kommune, og det er ikke noe problem. Forhåndsstemming kan du foreta hvor du vil. Takk for svar! Jeg trodde en bare kunne forhåndsstemme enkelte steder på enkelte dager? Feks fikk jeg vite at jeg kan forhåndstemme på arbeidsplassen min på torsdag mellom 11-15. Men bare denne dagen. har jeg andre muligheter til å forhåndstemme? Er valglokalen åpne hver dag frem til 9.10? 0 Siter
Gjest Stemmi Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 I kommunen min har vi nå mulighet for e-valg og stemme på nettet, utrolig praktisk, for jeg pleier aldri komme meg ut av sofakroken og stemme, så dette er en fin måte å få sofavelgerne også til å stemme. Skulle ønske vi også kunne stemme via nettet. Lurer på hvorfor dette bare gjelder i enkelte kommuner? er sikker på dette vil få langt flere til å stemme!! 0 Siter
Gjest Stemmi Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 ''Du kan stemme akkurat hvor du vil i hele landet frem til 9/9. )'' Altså hvor du vil på forhåndsstemmestedene. ) I min kommune er det bibliotekene som gjør dette, men det varirer litt rundtomkring. Jeg aner ikke hvor jeg kan forhåndstemme. Tviler på at valglokalene er åpne hver dag fram til 9.10?! 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Takk for svar! Jeg trodde en bare kunne forhåndsstemme enkelte steder på enkelte dager? Feks fikk jeg vite at jeg kan forhåndstemme på arbeidsplassen min på torsdag mellom 11-15. Men bare denne dagen. har jeg andre muligheter til å forhåndstemme? Er valglokalen åpne hver dag frem til 9.10? ''Men bare denne dagen. har jeg andre muligheter til å forhåndstemme? Er valglokalen åpne hver dag frem til 9.10?'' Neida, det er bare arbeidsplassen din som har et spesielt tilbud til sine ansatte akkurat denne dagen. ) Forhåndsvalglokalene har åpen frem til og med fredag 9/9 ja. 9/10 er det i seneste laget å stemme. ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2011 Skrevet 24. august 2011 Skulle ønske vi også kunne stemme via nettet. Lurer på hvorfor dette bare gjelder i enkelte kommuner? er sikker på dette vil få langt flere til å stemme!! Det er bare en prøveordning foreløbig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.