Gå til innhold

Lov å ha med samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun skal i et møte med arbeidsgiver. Hun har lyst å ha med meg som er samboeren hennes, som støtte. Jeg mener hun kan kreve å få ha med meg? Saken handler om arbeidsmiljø.

Har arbeidsgiver rett til å utestenge meg fra møtet?

Hva hvis jeg dukker opp sammen med henne, har de lov til å nekte meg å bli med inn? Hvor kan jeg lese om hva hun har rett til?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det kan jeg ikke tenke meg at du har lov til.

Skrevet

Hun har i hvert fall lov til å ha med verneombudet på jobben i en slik samtale.

Skrevet

Om hun kommer drassende med samboeren sin så vitner det om uselvstendighet synes jeg. Hun kan ha med seg verneomduet f.eks., men ikke samboeren! Det hører ingensteds hjemme etter min mening.

Skrevet

Det er mulig hun har lov å ha med hvem som helst.

Om hun er tjent med å ham med samboer, er en annen sak. Kan få henne til å virke tafatt og uselvstendig.

mvh

Gjest segunda
Skrevet

Hun har helt sikkert lov til å ta med seg en tillitsperson. Strengt tatt tror jeg det kan være samboer uten å være sikker. Vanligvis er det verneombud eller tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Om det er gunstig å ha med seg samboer i en slik situasjon er noe helt annet.

Jeg ville ringt fagforening og spurt. De vet dette. Hvis ikke dere er registrert i en fagforening kan dere ringe LO f.eks. De vet slikt helt sikkert.

Skrevet

Om hun kommer drassende med samboeren sin så vitner det om uselvstendighet synes jeg. Hun kan ha med seg verneomduet f.eks., men ikke samboeren! Det hører ingensteds hjemme etter min mening.

Enig!

Skrevet

Det er ikke sikkert at det er en lov som hindrer det, men det ville jeg aldri gjort av hensyn til omdømmet mitt :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er ikke sikkert at det er en lov som hindrer det, men det ville jeg aldri gjort av hensyn til omdømmet mitt :-)

Det er ikke utenkelig at noe av det som skal snakkes om i et slik møte er tausehetsbelagt og at det dermed er ulovlig.

Skrevet

Enig.

Skrevet

Hun bør heller ha med seg verneombud eller tillitsvalgt. Som hun bør snakke ordentlig med på forhånd, så de vet hennes side. Det er veldig lurt å ha med seg noen, men ikke noen fra privatlivet!

Skrevet

Enig.

Det å ha med samboer er bare hakket bedre enn å ha med seg mamma dit!

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er arbeidsgiver, og hun har lov å ha deg med i møter som omhandler henne. Der har hun lov til å ha med seg en rådgiver eller støttespiller, og det er ingen juridiske restriksjoner på hvem det kan/bør være. Men møtet må altså være om henne som person/arbeidstaker.

Men: i et møte som ikke omhandler henne som person, men som f.eks omhandler det generelle arbeidsmiljøet på arbeidsplassen kan du ikke være med. Det er bedriftsinternt, og der har du ingen plass. Det er som oftest også taushetsbelagt, om ikke ved kontrakt - så ved det ulovfestede vernet av hensyn til omdømme. Dersom hun mener det bør være noen andre utenfor selskapet til stede, så kan hun undersøke med en fagforening eller tilsvarende. Privatpersoner utgår i en slik setting.

Når det er sagt: jeg som arbeidsgiver hadde ikke reagert positivt på at en av mine ansatte ville ha med seg samboeren sin i et møte med meg. For det første kan/vil/tør hun åpenbart ikke snakke sin egen sak, og det er forsåvidt greit nok - men du er ikke den rette å ha med seg. Du gir antagelig ikke fruktbare råd, du er ikke nøytral og du har ikke et helhetlig perspektiv på situasjonen. En advokat, fagforeningsrepresentant eller verneombud vil være et MYE bedre valg.

Det andre det sier meg er at hun ikke forstår at dette ikke er en slags sosial lekeplass. Dette er et arbeidssted. Det spiller ingen rolle hva du måtte mene om vårt arbeidsmiljø, du er en utenforstående partisk amatør (forutsatt at du ikke er jurist, jobber med arbeidsmiljø eller lignende da :) ), og slike gjør gjerne større skade i en sånn situasjon enn en profesjonell støttespiller ville gjort. Du vil ikke være noen støtte, du vil være en klamp om foten.

Jeg har en gang vært borte i en sak der arbeidstaker valgte å ha med seg både faren sin og en advokat. Og der ble det til slutt sånn at advokaten ba faren om å ta seg en pause, fordi han ødela for avkommet ved å oppføre seg og argumentere som han gjorde. Han evnet ikke å se helheten, han så bare avkommets praktfullhet og at h*n ble dårlig behandlet.

Så mitt råd er av å avstå fra familiemedlemmer og andre sterkt subjektive personer, og heller rådføre seg med eller støtte seg på noen som kan komme med objektive konstruktive bidrag.

For det tredje, min respekt for denne arbeidstakeren ville sunket betraktelig. Man bør evne å kunne gjennomføre et møte med en leder uten å måtte ha med seg samboeren sin... Det fremstår useriøst.

Men svaret på spørsmålet ditt er ja, hun har lov å ta deg med dersom møtet dreier seg om henne.

mrs_knowitall
Skrevet

Du kan være med. Men det gir like godt inntrykk som å føre opp mamma på referanselista på cv'n. Og det spørs nok om hun får ordnet opp og snakket ut om det det egentlig handler om. Hvor aktiv ser du for deg at du kommer til å være? Kommer du bare til å forsvare henne eller er du beredt på å realitetsorientere henne hvis du oppdager at arbeidsgiver har noe som bør etterfølges selv om det ikke er hva hun ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...