Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert i konfirmasjonen til en jeg er fadder til. Men så lurer jeg nå på hva som er "standard" beløp.

Til info har jeg ikke så mye kontakt med dette fadderbarnet, men vi treffes kanskje 1 gang i året. (Bor langt fra hverandre.)

Jeg skal i konfirmasjonen - om det er relevant informasjon :)

Gjest Elextra
Skrevet

Uten å ha peiling på hva som er standard ville jeg tippet 500, eller kanskje 1000 om gaven er fra familien, når man er fadder.

Skrevet

Hadde vel vært hyggelig med noe annet enn penger i konfirmasjonsgave fra en fadder?

Skrevet

Mellom 750 og 1000? Syns forøvrig ikke det har betydning hvorvidt du har kontakt med konfirmanten eller ikke all den tid du er fadder :)

Skrevet

Hadde vel vært hyggelig med noe annet enn penger i konfirmasjonsgave fra en fadder?

''Hadde vel vært hyggelig med noe annet enn penger i konfirmasjonsgave fra en fadder?''

For fadderen eller konfirmanten...?

Skrevet

''Hadde vel vært hyggelig med noe annet enn penger i konfirmasjonsgave fra en fadder?''

Først og fremst for konfirmanten, med tanke på et varig minne. Men jeg synes jo at det er hyggelig å gi bort noe annet enn penger for min egen del, så da er svaret: også for fadderen :)

Skrevet

Først og fremst for konfirmanten, med tanke på et varig minne. Men jeg synes jo at det er hyggelig å gi bort noe annet enn penger for min egen del, så da er svaret: også for fadderen :)

De fleste konfirmanter er glad for å få penger, sånn at de kan legge sammen og kjøpe seg noe litt større. Og ofte er de tingene man får til en sånn dag litt utdatert etter noen år. Smykke-mote endrer seg også. Og ikke minst konfirmantens smak.

Skrevet

De fleste konfirmanter er glad for å få penger, sånn at de kan legge sammen og kjøpe seg noe litt større. Og ofte er de tingene man får til en sånn dag litt utdatert etter noen år. Smykke-mote endrer seg også. Og ikke minst konfirmantens smak.

Ikke helt enig med deg :)

Skrevet

Jeg må med skam innrømme at jeg for en tid siden puttet en hel eske med div. smykker i en Uff-container, bl.a. en del sølvsmykker jeg fikk til konfirmasjonen. Jeg bruker dem aldri og de ligger bare der og tar opp plass. Har et gullsmykke jeg fikk da også (det må vel ha vært fra fadderne kanskje?) og det er overhodet ikke min smak og jeg vurderer å bytte inn noe gammelt gull i enten penger eller nytt gull bare jeg får rotet meg til å ta en titt over hva jeg har, det er ikke så mye. :o)

Skrevet

Jeg hadde antagelig lagt meg på rundt 1000 kr hvis jeg var i din situasjon.

Skrevet

Jeg må med skam innrømme at jeg for en tid siden puttet en hel eske med div. smykker i en Uff-container, bl.a. en del sølvsmykker jeg fikk til konfirmasjonen. Jeg bruker dem aldri og de ligger bare der og tar opp plass. Har et gullsmykke jeg fikk da også (det må vel ha vært fra fadderne kanskje?) og det er overhodet ikke min smak og jeg vurderer å bytte inn noe gammelt gull i enten penger eller nytt gull bare jeg får rotet meg til å ta en titt over hva jeg har, det er ikke så mye. :o)

Ja, det er det jeg har erfart også. Enten er konfirmasjonsgaver (særlig smykker) moteriktige - og populære i en kort periode i ungdommen - og deretter bare skapfyll - eller så er de tidløse og kjedelige å få for konfirmanten på selve dagen. Og i tillegg til moter skifter også ens smak fra man er 14-15 til senere.

Skrevet

*he he*

Skrevet

Jr fikk en litografi, en bra kniv og skikkelig god ryggsekk til konfirmasjonen, og det er en mye bedre gaver enn slipsnål/ mansjettknapper/ smykker etc syns jeg. Kan ikke si jeg har brukt smykkene jeg selv fikk til konfirmasjon mye jeg heller.. ;-)

Skrevet

Men nå er det jo nesten 30 år siden (?) du var konformant, da. Det er da grenser for hvor lenge man mener at en 'varig' glede, i betydningen 'til glede i mange år' skal vare. :-) Jeg brukte konf-smykker i mange år etterpå, men det er enda flere år jeg sluttet å bruke dem, men det varte jo uansett en god stund.

Noe av det jeg brukte lengst var faktisk en koffert. Jeg kjøpte meg ikke ny koffert før kanskje 12-13 år etter konfirmasjonen.

Når det er sagt se jeg fra de konformasjonene jeg har vært i de siste årene at det er langt færre "ting" som gis i gave nå enn da jeg var på den alderen. Da fikk jeg masse - smykker, smykkeskrin, koffert, pynteting (!) mm. Nå har jeg vært i både gutte- og jentekonfirmasjoner der det er ekstremt få ting. Nesten alle gir penger.

Skrevet

I de konfirmasjonene vi har vært på i år, har vi gitt 1300 kr til fadderbarn, men dette var også tantebarn, og det teller jo mer enn at man også er fadder. Og så var vi i konf til noen bekjentes barn, og da ga vi 500. Jeg ville nok lagt meg litt mellom der for enn man var fadder men ikke tante til. 800 kanskje?

brilleslangen
Skrevet

jeg var i en konfirmasjon i vår til et tantebarn, gav da 600 kr fra oss. Hadde jeg vært fadder ville jeg gitt 1000

Gjest annlovinda
Skrevet

Et sted mellom 500 og 1000 vil jeg tro er en grei sum, enten du gir gave eller penger.

Skrevet

Jeg er nå 42 og bruker fremdeles med glede de fleste av de smykkene jeg fikk til konf'en. Nå fik jeg stort sett veldig klassiske ting da som perlering og perlekjede, samt en ring etter min mormor som ble gjort om til anheng. Veldig klassiske ting. Jeg absolutt _hater_ å gi penger i gave, og gjør det ikke med mindre det omtrent er helt umulig å unngå. Da nevøen min ble konfirmert for to år siden fikk han en skikkelig ryggsekk av oss. Passet supert siden han skulle på fjelltur med klassen rett etterpå. Bortsett fra en annen gave var alt annet penger. Det var en ulidelig kjedelig oppakking og et like kjedelig gavebord. Det finnes flere ting man kan gi i gave som konfirmanten vil sette pris på, og gir man feks smykker kan man jo gi noe som konfirmanten også liker der og da. Alt må ikke være varig. Det som konfirmanten bruker penger på varer heller ikke nødvendigvis resten av livet....

Mener

Skrevet

Jeg er nå 42 og bruker fremdeles med glede de fleste av de smykkene jeg fikk til konf'en. Nå fik jeg stort sett veldig klassiske ting da som perlering og perlekjede, samt en ring etter min mormor som ble gjort om til anheng. Veldig klassiske ting. Jeg absolutt _hater_ å gi penger i gave, og gjør det ikke med mindre det omtrent er helt umulig å unngå. Da nevøen min ble konfirmert for to år siden fikk han en skikkelig ryggsekk av oss. Passet supert siden han skulle på fjelltur med klassen rett etterpå. Bortsett fra en annen gave var alt annet penger. Det var en ulidelig kjedelig oppakking og et like kjedelig gavebord. Det finnes flere ting man kan gi i gave som konfirmanten vil sette pris på, og gir man feks smykker kan man jo gi noe som konfirmanten også liker der og da. Alt må ikke være varig. Det som konfirmanten bruker penger på varer heller ikke nødvendigvis resten av livet....

Mener

''samt en ring etter min mormor som ble gjort om til anheng.''

Jeg fikk penger av min mormor med beskjed om å kjøpe noe til minne om henne. Jeg kjøpte en enkel liten gullring og den bruker jeg ennå til daglig og er svært glad i den. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...