Gå til innhold

Venninne som bare er der når HUN vil noe...

Anbefalte innlegg

Gjest sårende og irriterende

En venninne begynner å gjøre seg bemerket med følgende:

Tar kontakt når hun ikke har noen andre tilgjengelig og vil finne på noe, men svarer aldri på mine henvendelser.

Jeg blir både såret og irritert over dette. Hva er riktig å gjøre i en slik sammenheng?

Fortsetter under...

Du må kjenne etter om dette er et vennskap du ønsker å fortsette.

Hvis du ikke har tatt dette opp med henne, så kan det være et forsøk verdt.

Vanskelig å kutte helt, når vi har mange felles venner.

Hvilke ord er best å bruke hvis jeg skal snakke med henne om det?

Gjest Hulderen

Vanskelig å kutte helt, når vi har mange felles venner.

Hvilke ord er best å bruke hvis jeg skal snakke med henne om det?

Du trenger jo ikke å kutte henne helt ut. Om du føler at hun ikke er verdt et nært vennskap, så vær på hils når dere omgås, men ta ikke selv kontakt, og la være å være tilgjengelig når hun ønsker noe. Da unngår du ubehagelige konflikter som kan splitte en vennegjeng.

Du trenger jo ikke å kutte henne helt ut. Om du føler at hun ikke er verdt et nært vennskap, så vær på hils når dere omgås, men ta ikke selv kontakt, og la være å være tilgjengelig når hun ønsker noe. Da unngår du ubehagelige konflikter som kan splitte en vennegjeng.

Så med ikke være tilgjengelig når hun tar kontakt, kan jeg "ikke høre" at telefonen ringer eller at hun sender melding?

Annonse

Men er det normalt at venner har slike samtaler? Er ikke det litt unaturlig?

Hvis det er snakk om en nær venn, så synes jeg slike samtaler er naturlig. Dersom det derimot kun er snakk om et mer overfladisk bekjentskap, så hadde jeg gjort som Hulderen foreslår.

Gjest Hulderen

Så med ikke være tilgjengelig når hun tar kontakt, kan jeg "ikke høre" at telefonen ringer eller at hun sender melding?

Jeg tenkte mer på at det ikke passer for deg å være med ut, du har andre planer. Eller: "Hei, jeg har ikke tid å snakke nå, er litt opptatt." Å aldri svare på tlf eller SMS er litt for åpenbart uhøflig. Syns du det er vanskelig å si nei i telefonen, så svar i hvert fall på SMS.

Gjest Tatjana

Jeg anbefaler Hulderens forslag. La vennskapet dø sakte og umerkelig ut. Ikke ta den store praten, det kan være vanskelig å få til og du risikerer at hun blir sint eller såret eller fornærmet.

Ringer hun, fatter du deg i korthet. Si at du dessverre ikke har tid til å prate nå. _Ikke_ si at du ringer henne tilbake senere.

Sender hun sms, svarer du høflig men avvisende. Beklager det passer ikke nå. Ikke begrunn og dikt opp unnskyldninger.

La være å ta kontakt. Sats heller på å bygge opp andre vennskap. Møtes dere ansikt til ansikt, vær blid og høflig. Men ikke gå inn i personlige samtaler og vær sjelesørgeren hennes.

Jeg er nesten enig med Hulderen, men ikke helt. Jeg har en bekjent som jeg trodde var en nærere venninne, men som viste seg å kun være sin egen venninne kanskje, hehe. Men selv om hun er svært selvopptatt og scorer dårlig på andreorientering er hun faktisk morsom å treffe innimellom. Jeg har imidlertid ingen forventninger til henne lenger, og det er lenge mellom at jeg tar kontakt. Når hun kontakter meg slipper jeg aldri det jeg har i hendene, men er med på det som passer for meg. Jeg vet dessuten at hun 9 av 10 ganger er ute etter noe... ;-) Siden jeg regner henne som en perifer bekjent gjør det meg ingenting å ha det sånn :)

''Så med ikke være tilgjengelig når hun tar kontakt, kan jeg "ikke høre" at telefonen ringer eller at hun sender melding?''

Selvfølgelig. Det er helt opp til deg om du vil være tilgjengelig eller ikke. Om du ser at det er hun som ringer trenger du ikke å ta telefonen. Du trenger heller ikke svare på en tekstmelding med en eneste gang, kanskje kan det til og med vente til dagen etter?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...