Gå til innhold

Hytte eller ikke hytte?

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg litt med å finne argumenter for og i mot det å kjøpe hytte?

Hvis - helt klart bare hvis - vi skal kjøpe hytte, så er det snakk om ei lita, litt eldre hytte (altså hytte-hytte, ikke hytte-hus, eller luksushytte), i en avstand på 1-2 timer hjemmefra. Med strøm, men trolig ikke vann.

Kostnad: 500.000-1.000.000

Vi er glad i å være på tur i skog og mark, alle årstider.

Vet ikke om jeg skal si mer - men dette diskuteres i heimen for tiden....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369127-hytte-eller-ikke-hytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• Katt-ja

3

• Dark-Angel 82

3

• Dorthe

2

Vi har hatt en sånn hytte - og vært glad i den. :-)

I de typiske tenåringsårene har den ikke blitt mye brukt (kamerater, internett osv trekker mer) - men det er jo bare en periode.

''I de typiske tenåringsårene har den ikke blitt mye brukt (kamerater, internett osv trekker mer) - men det er jo bare en periode.

''

Vi går jo akkurat inn i den perioden nå (eldstemann er 12 og har fotballtrening hver lørdag...)...

''I de typiske tenåringsårene har den ikke blitt mye brukt (kamerater, internett osv trekker mer) - men det er jo bare en periode.

''

Vi går jo akkurat inn i den perioden nå (eldstemann er 12 og har fotballtrening hver lørdag...)...

Ah, det var kanskje verre...

Ah, det var kanskje verre...

Jeg hadde tenkt å forholde meg nøytral her en stund, men jeg må bare si litt mer om situasjonen:

*Vi har en annen liten hytte ved sjøen, som jeg liker meg veldig godt i, men mannen min vil helst være i skogen eller på fjellet.

*Vi kan låne firmahytte på fjellet gratis. 1-2 helger i vintermånedene, nesten ubegrenset om sommeren/høsten

*Vi har noen veldig gode venner med stor hytte. Vi besøker dem der 3-4 ganger i året + at vi får låne hytta når de er bortreist.

*Eldstemann trener altså hver lørdag. Han kan hoppe over noen treninger, men ikke mange.

*Jeg har ansvar i kirka ca en søndag i måneden.

Hmmmmm - jeg er altså litt lunken når jeg ser hvor mye som skjer i helgene + at jeg jo helst vil til hytta ved sjøen....

Gjest Nickløsheletida

Siden vi har hatt både sommerhytte ved sjøen og vinterhytte på fjellet, vet jeg hva jeg ville ha valgt.

Uten tvil vinterhytte, men det kommer jo an på hva dere liker å gjøre og hvordan dere bor.

Vi har solgt sommerhytta (under tvil) og sitter igjen med vinterhytta (eller rettere sagt leiligheten på fjellet)

Vi liker å gjøre forskjellige ting om sommeren og vi har båt og sjoen i nærheten, så med sommerhytta ble det litt "smør på flesk"

Men siden vi bor i storby, er det utrolig deilig å komme seg på fjellet til hvit snø i helgene. Vi bruker en og en halv time dit. Leiligeheten ligger midt i slalombakken, så vi har fine forhold både både for langrenn og alpint.

Annonse

Jeg er vokst opp med en slik hytte og det var fantastisk da jeg var barn. Det var også fantastisk å få låne den da ungene var små. Nå har jeg gitt til datteren min som nærmest er vokst opp der hver sommer hele barndommen og tenker på hvor mye glede ev barnebarn vil ha det der.

Men hytta ligger 45 minutter hjemmenifra, 1,5 time da jeg vokste opp og jeg tror at man vil ha mest glede av en hytte som ikke ligger så langt hjemmenifra.

Sånn rent økonomisk...

En hytte binder opp kapital. Har man kapitalen, kan man få renter på den. Nå for tiden minimum 3% vil jeg tro. På en sum som 750.000 (tok den, siden den er midt på treet i forhold til det du sa) så gir det en årlig renteinntekt på kr 22.500. Dette er penger dere kunne brukt på reise eller på å betale for flere weekender på hytter i løpet av året. I tillegg kan man tenke seg at man i stedet bruker opp pengene over en gitt tidsperiode på hyttebruk og/eller andre ferier. Si en tidshorisont på 20 år. Da vil dere ha 37.500 hvert år til å bruke på dette. I starten også renteinntekter. Man kan få mye moro for sånne summer :)

En hytte koster også å ha. Det er strøm og andre avgifter i tillegg til vedlikeholdskostnader. Velger man å ikke ha hytte kan man jo tenke seg at disse summene kan legger på et feriebudsjett i stedet.

Litt sånn krøkkete skrevet, men tror det er viktig å tenke igjennom mange aspekter før man bestemmer seg :).

Jeg hadde tenkt å forholde meg nøytral her en stund, men jeg må bare si litt mer om situasjonen:

*Vi har en annen liten hytte ved sjøen, som jeg liker meg veldig godt i, men mannen min vil helst være i skogen eller på fjellet.

*Vi kan låne firmahytte på fjellet gratis. 1-2 helger i vintermånedene, nesten ubegrenset om sommeren/høsten

*Vi har noen veldig gode venner med stor hytte. Vi besøker dem der 3-4 ganger i året + at vi får låne hytta når de er bortreist.

*Eldstemann trener altså hver lørdag. Han kan hoppe over noen treninger, men ikke mange.

Hmmmmm - jeg er altså litt lunken når jeg ser hvor mye som skjer i helgene + at jeg jo helst vil til hytta ved sjøen....

Jeg synes du har god grunn til å være skeptisk ;-)

Særlig når dere har en hytte - og ved sjøen...

Sånn rent økonomisk...

En hytte binder opp kapital. Har man kapitalen, kan man få renter på den. Nå for tiden minimum 3% vil jeg tro. På en sum som 750.000 (tok den, siden den er midt på treet i forhold til det du sa) så gir det en årlig renteinntekt på kr 22.500. Dette er penger dere kunne brukt på reise eller på å betale for flere weekender på hytter i løpet av året. I tillegg kan man tenke seg at man i stedet bruker opp pengene over en gitt tidsperiode på hyttebruk og/eller andre ferier. Si en tidshorisont på 20 år. Da vil dere ha 37.500 hvert år til å bruke på dette. I starten også renteinntekter. Man kan få mye moro for sånne summer :)

En hytte koster også å ha. Det er strøm og andre avgifter i tillegg til vedlikeholdskostnader. Velger man å ikke ha hytte kan man jo tenke seg at disse summene kan legger på et feriebudsjett i stedet.

Litt sånn krøkkete skrevet, men tror det er viktig å tenke igjennom mange aspekter før man bestemmer seg :).

Ja, vi tenker litt sånn vi og. Vi har nylig begynt å reise litt utenlands, så jeg er vel mer lysten på det (siden vi har tilgang på andre hytter også)...

Takkk for innspill!

Jeg synes du har god grunn til å være skeptisk ;-)

Særlig når dere har en hytte - og ved sjøen...

Vi eier ikke den hytta, men disponerer den sammen med min søster. Problemet er at mannen min ikke er så begeistret for det stedet, han vil heller at vi skal ha noe som er bare vårt et annet sted....

Da skjønner jeg at du er tilbakeholden.

Det blir jo en utgift i tillegg, samt at det blir ett sted til som skal ha vedlikehold og stell.

Annonse

Siden vi har hatt både sommerhytte ved sjøen og vinterhytte på fjellet, vet jeg hva jeg ville ha valgt.

Uten tvil vinterhytte, men det kommer jo an på hva dere liker å gjøre og hvordan dere bor.

Vi har solgt sommerhytta (under tvil) og sitter igjen med vinterhytta (eller rettere sagt leiligheten på fjellet)

Vi liker å gjøre forskjellige ting om sommeren og vi har båt og sjoen i nærheten, så med sommerhytta ble det litt "smør på flesk"

Men siden vi bor i storby, er det utrolig deilig å komme seg på fjellet til hvit snø i helgene. Vi bruker en og en halv time dit. Leiligeheten ligger midt i slalombakken, så vi har fine forhold både både for langrenn og alpint.

Hmmmm Vi har svigermor omtrent midt i en alpinbakke - så når vi skal renne slalåm drar vi dit - men det er en dagsreise unna.

Jeg synes jo på en måte det høres koselig ut med hytte i nærheten som mannen min ønsker - men jeg fokuserer veldig på det negative nå for tiden - med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold....

Da skjønner jeg at du er tilbakeholden.

Det blir jo en utgift i tillegg, samt at det blir ett sted til som skal ha vedlikehold og stell.

Ja - og vi har egentlig ansvar for altfor mange bygninger fra før i forhold til vedlikehold....

Men mannen min har så fryktelig lyst på hytte.... Og jeg tenker om de naboene som har hytte "Stakkars folk som MÅ reise på hytta nesten hver helg"....

Gjest Nickløsheletida

Hmmmm Vi har svigermor omtrent midt i en alpinbakke - så når vi skal renne slalåm drar vi dit - men det er en dagsreise unna.

Jeg synes jo på en måte det høres koselig ut med hytte i nærheten som mannen min ønsker - men jeg fokuserer veldig på det negative nå for tiden - med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold....

'' men jeg fokuserer veldig på det negative nå for tiden - med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold.''

Det der ikke dumt tenkt. Jeg hadde store kvaler da jeg solgte sommerhytta, men det var fordi jeg følte at den hytta var mitt prosjekt alene, uten hans innblanding. Jeg hadde satt mitt preg på den og lagt ned mye arbeid. Nå er den likevel solgt og jeg kjenner det bare som en stor lettelse. Det er deilig å slippe at jeg må dit for å klippe plen, vedlikeholde osv.

En stund hadde jeg drømmer om og heller å kjøpe hytte i hjembygda mi, men det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Jeg har slått det helt fra meg.Jeg vil føle meg fri og ikke ha noe hengende over meg. Når begge jobber fullt, er det viktig at den lille fritiden vi har nytes.

Med leiligheten på fjellet blir det annerledes. Den er kjøpt med utleieklausul, som vil si at vi har folk der oppe som leier den ut for oss de helgene vi ikke har satt oss opp selv. Disse tar seg av vedlikeholdet, det er varmt i leiligheten når vi kommer og vi får inn leieinntekter som dekker utgiftene. Jeg synes ikke vi hadde den i mange år før de eldste barna ikke ville være med oss lenger, men den ligger slik til at det er et populært sted for dem å ha med venner til.

Gjest Nickløsheletida

'' men jeg fokuserer veldig på det negative nå for tiden - med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold.''

Det der ikke dumt tenkt. Jeg hadde store kvaler da jeg solgte sommerhytta, men det var fordi jeg følte at den hytta var mitt prosjekt alene, uten hans innblanding. Jeg hadde satt mitt preg på den og lagt ned mye arbeid. Nå er den likevel solgt og jeg kjenner det bare som en stor lettelse. Det er deilig å slippe at jeg må dit for å klippe plen, vedlikeholde osv.

En stund hadde jeg drømmer om og heller å kjøpe hytte i hjembygda mi, men det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Jeg har slått det helt fra meg.Jeg vil føle meg fri og ikke ha noe hengende over meg. Når begge jobber fullt, er det viktig at den lille fritiden vi har nytes.

Med leiligheten på fjellet blir det annerledes. Den er kjøpt med utleieklausul, som vil si at vi har folk der oppe som leier den ut for oss de helgene vi ikke har satt oss opp selv. Disse tar seg av vedlikeholdet, det er varmt i leiligheten når vi kommer og vi får inn leieinntekter som dekker utgiftene. Jeg synes ikke vi hadde den i mange år før de eldste barna ikke ville være med oss lenger, men den ligger slik til at det er et populært sted for dem å ha med venner til.

Med det siste mener jeg at det er populært for dem å dra dit alene med venner, uten oss foreldre med. Det går buss fra Oslo og helt opp.

Gjest Shira :o)

Jeg er enig i alle dine argument prust, samtidig forstår jeg mannen din.

Her er det omvendt. Vi kan bruke familiehytte på fjellet, det er hytte-hytte, skog og fjell, veldig fint. Men, det er alltid ett men. ;o) Det må deles med familie, hans familie.

Så er det det at jeg er vant med sjøen, ikke fjellet.

Dermed tar jeg opp temaet om at jeg ønsker vår egen hytte ved sjøen. Vi har tilgang til helger og ferier ved sjøen, men da kommer det momentet inn igjen, ikke noe som er vårt, noe vi kan sette vårt preg på. Dessuten er det dessverre litt lang reisevei, noe jeg vegrer meg for.

Foreløpig er argumentene hos oss også like dine, derfor ligger tanken på is, allikevel er det viktig for meg at vi snakker om det. At jeg får forståelse for at jeg er vokst opp annerledes, og dette med deling med familie. Når vi da får pratet om dette, så klarer jeg å se at foreløpig er argumentene mot hyttekjøp, bl.a med tid, økonomi, utenlandsturer, men poenget er at jeg har blitt hørt, vi har hatt en dialog om det. Og vi kan ta opp igjen temaet når det har gått noen år, kanskje har situasjonen vår og argumentene endret seg da.

Vi har hytte på fjellet, og den er for tida forbundet med veldig lite annet enn dårlig samvittighet, både for meg og min bror.

Samtidig vil ingen av oss selge den, og den er heller ikke sannsynligvis verd så innmari mye. Jeg ønsker at barna mine skal ha samme opplevelsen av den som jeg og broren min hadde i barndommen, og jeg elsker å være der når jeg først komme meg dit. Men så drar jeg sjelden, fordi jeg veit at dersom vi er der aleine, krangler ungene så busta fyker, samtidig som at jeg helst bør drive med forskjellig vedlikeholdsarbeid. :( Dessuten gidder jeg ikke være der om vinteren, for jeg verken står eller går på ski.

Jeg trodde dere hadde hytte sammen med nisseskjeggsøstra?

Aldri i livet om jeg hadde bundet opp ørten helger i året (samt kapital) på den måten. Ungene begynner å bli store, det er ikke sikkert at de gidder være med på hytta i helgene så innmari mye lenger.

Jeg ville mye heller prioritert en reise i året til Frankrike, Italia, Spania osv. (Jeg ser forresten for meg at dere hadde elsket ferie i Nord-Spania /Sør-Frankrike med turer i Pyreneene, både sommer og vinter).

Vi har jevnlig samme diskusjonen hos oss. Vi har faktisk allerede tilgang til to hytter, en ved sjøen og en på fjellet, men begge er langt unna og vi kunne tenkt oss noe som er mer egnet til helgetur.

Grunnen til at vi ikke har kommet lengre enn til å diskutere, er at vi er inne i en veldig travel periode med aktive barn og mange opptatte helger slik at vi ikke helt ser for oss at vi får brukt den så mye. Vi føler heller ikke at vi ønsker å ta på oss mer arbeid enn vi allerede har, og en ny eiendom vil jo medføre noe vedlikehold og ansvar.

Vi har derfor satt planene på vent og tar det nok opp til ny vurdering når barna har blitt litt eldre (de er nå 11 og 13) og vi blir mindre bundet opp i helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...