Gå til innhold

Hytte eller ikke hytte?

Anbefalte innlegg

Vi har hytte på fjellet, og den er for tida forbundet med veldig lite annet enn dårlig samvittighet, både for meg og min bror.

Samtidig vil ingen av oss selge den, og den er heller ikke sannsynligvis verd så innmari mye. Jeg ønsker at barna mine skal ha samme opplevelsen av den som jeg og broren min hadde i barndommen, og jeg elsker å være der når jeg først komme meg dit. Men så drar jeg sjelden, fordi jeg veit at dersom vi er der aleine, krangler ungene så busta fyker, samtidig som at jeg helst bør drive med forskjellig vedlikeholdsarbeid. :( Dessuten gidder jeg ikke være der om vinteren, for jeg verken står eller går på ski.

Jeg trodde dere hadde hytte sammen med nisseskjeggsøstra?

Aldri i livet om jeg hadde bundet opp ørten helger i året (samt kapital) på den måten. Ungene begynner å bli store, det er ikke sikkert at de gidder være med på hytta i helgene så innmari mye lenger.

Jeg ville mye heller prioritert en reise i året til Frankrike, Italia, Spania osv. (Jeg ser forresten for meg at dere hadde elsket ferie i Nord-Spania /Sør-Frankrike med turer i Pyreneene, både sommer og vinter).

Jo, vi har hytte ved sjøen sammen med nissesøstera mi ;-) Der er det jo helt fantastisk - jeg og ungene elsker å være der, men mannen min vil ikke være der. Jeg har kommet til det nå, at jeg aksepterer at han ikke vil være der (han kan komme og besøk oss der, men vil helst ikke overnatte). Hytta er jo lita, og den er jo i hagen til min far - for meg og ungene er dette bare koselig, men det er det ikke for mannen min. Så jeg forstår jo at han ikke synes denne hytta er ideell...

I tillegg til den lille hytta ved sjøen, har vi tilgang til følgende:

*Firmahytte på fjellet, gratis. Denne skal vi prøve for første gang nå i høst, regner med at den er flott å bruke. Regner med at vi kan få bruke den 1-2 ganger i skisesongen, og nesten ubegrenset sommer og høst. 3 timers kjøring hjemmefra.

*Noen gode venner av oss har ei stor hytte. Denne får vi låne når de er bortreist - og her trives mannen min veldig godt. Den hadde vi en helg i sommer, og vi skal opp dit nå til helga. I tillegg blir vi bedt dit sammen med eierne 3-4 ganger i året, noen ganger med unger, noen ganger bare voksne. 1 times kjøring fra oss.

*Vi har svigermor nesten midt i alpinbakke - og er jo hos henne 2-3 ganger om vinteren. Har støl i nærheten der, og hele familien synes det er fantastisk å være på stølen. Det er langt å reise dit (8 timer), så det blir jo ikke så ofte...

Når det gjelder vedlikehold, så har vi ansvar for vårt hus, den lille hytta ved sjøen, svigermors hus, to støler pluss at mannen min føler ansvar for en hel gård på vestlandet (selv om den ikke juridisk er hans).

På toppen av det hele har jeg en mann som jobber veldig mye og som har vanskelig med å få avspasert det han skal. Han er imidlertid veldig nevenyttig og veldig flink med snekkerarbeid, malerarbeid osv - så når han først setter i gang, går det unna og han er nøye og flink og liker å jobbe med sånt.

Jeg ser det du skriver om at du vil at ungene skal få samme følelsen som du og din bror hadde til hytta. Det er slik jeg tenker ift hytta ved sjøen. Og jeg tror jeg har klart å overføre mye av mine minner til barna mine de to siste sommerne.

Og på Vestlandet har vi jo brukt stølene helt fra ungene var babyer, og de har veldig mange fine minner og opplevelser derfra.

I mine øyne er ei hytte til for oss unødvendig. Og upraktisk, fordi det ikke er SÅ mange ledige helger, når en trekker fra de punktene jeg har nevnt overfor - pluss at eldstemann trener hver lørdag og helst ikke skal være borte så mange lørdager derfra.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• Katt-ja

3

• Dark-Angel 82

3

• Dorthe

2

For: et sted å reise der man føler seg helt hjemme. Mange sier de kan virkelig slappe av og senke skuldrene på en hytte. Er dere glade i tur i skog og mark er vel dette et ideellt sted for sånne sysler.

Imot: Har man andre steder man skal reise (slekt litt unna), der man "bør" være i ferier, så blir det slitsomt å føe at man må velge. Det er mye vedlikehold på en hytte, og man kan føle at det blir mye jobbing hver gang man er der. Det koster penger å ha hytte.

Det har jo også noe å si om man bor i en liten leilighet i Oslo, eller om man bor fredelig til i enebolig. I føste fall har man vel større behov for en hytte.

Gjest Elextra

Hmmmm Vi har svigermor omtrent midt i en alpinbakke - så når vi skal renne slalåm drar vi dit - men det er en dagsreise unna.

Jeg synes jo på en måte det høres koselig ut med hytte i nærheten som mannen min ønsker - men jeg fokuserer veldig på det negative nå for tiden - med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold....

''med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold....

''

Ja, sistnevnte synes jeg er en tungtveienede grunn når det dreier seg om et gammelt sted. Ser for meg at det vil gå på beskostning av vedlikehold hjemme.

Men bortsett fra det er det jo utrolig deilig å ha et "pustehull" å reise til når som helst, da :-).

Vi har hytte på fjellet, og den er for tida forbundet med veldig lite annet enn dårlig samvittighet, både for meg og min bror.

Samtidig vil ingen av oss selge den, og den er heller ikke sannsynligvis verd så innmari mye. Jeg ønsker at barna mine skal ha samme opplevelsen av den som jeg og broren min hadde i barndommen, og jeg elsker å være der når jeg først komme meg dit. Men så drar jeg sjelden, fordi jeg veit at dersom vi er der aleine, krangler ungene så busta fyker, samtidig som at jeg helst bør drive med forskjellig vedlikeholdsarbeid. :( Dessuten gidder jeg ikke være der om vinteren, for jeg verken står eller går på ski.

Jeg trodde dere hadde hytte sammen med nisseskjeggsøstra?

Aldri i livet om jeg hadde bundet opp ørten helger i året (samt kapital) på den måten. Ungene begynner å bli store, det er ikke sikkert at de gidder være med på hytta i helgene så innmari mye lenger.

Jeg ville mye heller prioritert en reise i året til Frankrike, Italia, Spania osv. (Jeg ser forresten for meg at dere hadde elsket ferie i Nord-Spania /Sør-Frankrike med turer i Pyreneene, både sommer og vinter).

Glemte jo å kommenter det med utenlandsturer. Ja, vi har jo akkurat fått smaken på det nå - turen til Frankrike var jo helt fantastisk, og det blir muligens Alpetur til vinteren :-) O en ny sydentur har ungene og jeg veldig lyst på (to år siden vi var på Mallorca).

''med mye bundet kapital, at vi da blir bundet til å dra dit de fleste helgene vi ikke har noe spesielt program og ikke minst masse vedlikehold....

''

Ja, sistnevnte synes jeg er en tungtveienede grunn når det dreier seg om et gammelt sted. Ser for meg at det vil gå på beskostning av vedlikehold hjemme.

Men bortsett fra det er det jo utrolig deilig å ha et "pustehull" å reise til når som helst, da :-).

''Men bortsett fra det er det jo utrolig deilig å ha et "pustehull" å reise til når som helst, da :-).

''

Vi har jo den lille hytta ved sjøen so vi kan dra til når som helst. Ikke om vinteren da, men i 8-9 måneder av året er den helt fantastisk. Synes jeg da.

Vi har hytte, av typen hytte-hytte. Og en av de viktigste tingene med den er at den ligger såpass nært at det er overkommelig å komme seg dit med baksetet fullt av unger uten at stemninga rekker å bli dårlig ;)

Det positive med å ha hytte er at det er lav terskel å komme seg dit. Man har tingene sine der, og vi trenger som regel ikke gjøre annet enn å ta på turklær, kjøpe mat og kjøre av gårde. Når vi kommer dit, så eksisterer knapt nok hverdagens problemer og bekymringer mer. Vi nullstilles hele gjengen, og girer om til hyttetempo. Siden det ikke er strøm, så lever vi med lyset, legger oss tidlig og er uthvilte når ungene våkner om morraen. Eneste underholdninga er å spille spill eller lese bøker, og for vår del er det ingen tvil om at vårt samvær med ungene er bedre når vi er der. Vi er mer tilstede, og ikke stadig opptatt av telefon, tv eller pc.

Ulempene er at det er jo en del vedlikehold som må til. Men samtidig skal man jo ha noe å gjøre når man er på hytta. Og de samme ungene som kan være vrange å be på hjemmebane stiller mye mer lettbedt opp på hytta.

Så jeg er med andre ord helt klart FOR hytte-hytte!

Annonse

Jo, vi har hytte ved sjøen sammen med nissesøstera mi ;-) Der er det jo helt fantastisk - jeg og ungene elsker å være der, men mannen min vil ikke være der. Jeg har kommet til det nå, at jeg aksepterer at han ikke vil være der (han kan komme og besøk oss der, men vil helst ikke overnatte). Hytta er jo lita, og den er jo i hagen til min far - for meg og ungene er dette bare koselig, men det er det ikke for mannen min. Så jeg forstår jo at han ikke synes denne hytta er ideell...

*Firmahytte på fjellet, gratis. Denne skal vi prøve for første gang nå i høst, regner med at den er flott å bruke. Regner med at vi kan få bruke den 1-2 ganger i skisesongen, og nesten ubegrenset sommer og høst. 3 timers kjøring hjemmefra.

*Noen gode venner av oss har ei stor hytte. Denne får vi låne når de er bortreist - og her trives mannen min veldig godt. Den hadde vi en helg i sommer, og vi skal opp dit nå til helga. I tillegg blir vi bedt dit sammen med eierne 3-4 ganger i året, noen ganger med unger, noen ganger bare voksne. 1 times kjøring fra oss.

*Vi har svigermor nesten midt i alpinbakke - og er jo hos henne 2-3 ganger om vinteren. Har støl i nærheten der, og hele familien synes det er fantastisk å være på stølen. Det er langt å reise dit (8 timer), så det blir jo ikke så ofte...

Når det gjelder vedlikehold, så har vi ansvar for vårt hus, den lille hytta ved sjøen, svigermors hus, to støler pluss at mannen min føler ansvar for en hel gård på vestlandet (selv om den ikke juridisk er hans).

På toppen av det hele har jeg en mann som jobber veldig mye og som har vanskelig med å få avspasert det han skal. Han er imidlertid veldig nevenyttig og veldig flink med snekkerarbeid, malerarbeid osv - så når han først setter i gang, går det unna og han er nøye og flink og liker å jobbe med sånt.

Jeg ser det du skriver om at du vil at ungene skal få samme følelsen som du og din bror hadde til hytta. Det er slik jeg tenker ift hytta ved sjøen. Og jeg tror jeg har klart å overføre mye av mine minner til barna mine de to siste sommerne.

Og på Vestlandet har vi jo brukt stølene helt fra ungene var babyer, og de har veldig mange fine minner og opplevelser derfra.

I mine øyne er ei hytte til for oss unødvendig. Og upraktisk, fordi det ikke er SÅ mange ledige helger, når en trekker fra de punktene jeg har nevnt overfor - pluss at eldstemann trener hver lørdag og helst ikke skal være borte så mange lørdager derfra.

Etter å ha lest det du skriver her, tenker jeg at det er tett opp mot galskap å gå til anskaffelse av hytte...

Gjest orker ikke hytte..

Dette er jo selvfølgelig en smaksak. Så her har du min:

Jeg vil IKKE ha hytte! Det er bare jobb med det! HVer eneste ferie, så er det ett eller annet som skal gjøres. Og da er det ikke bare i sommerferien jeg mener...

Så vi har kjøpt oss campingvogn. Helt ny. Den kostet ca 150000. Og vi importerte den selv fra Tyskland. Tilsvarende i Norge ligger på over 200000. Så det er litt å spare.

Vogna er slik utstyrt at vi kan bruke den året rundt. Den er stor og praktisk. Og vi kan flytte den dit vi vil. Om sommeren kjører vi rund i Norge og resten av Europa. Om vinteren er vi i fjellet.

Helt perfekt.

Jeg og broren min arvet en hytte på Vestlandet. Den har vi nå solgt pga det jeg nevnte ovenfor. Orket ikke alt styret med det.

Vogna kan vi bytte inn etter et par tre år, og hele tiden ha ny. Hytta må man male og fikse hele tiden..

Lykke til med valgets kval :o)

Gjest orker ikke hytte..

Glemte jo å kommenter det med utenlandsturer. Ja, vi har jo akkurat fått smaken på det nå - turen til Frankrike var jo helt fantastisk, og det blir muligens Alpetur til vinteren :-) O en ny sydentur har ungene og jeg veldig lyst på (to år siden vi var på Mallorca).

Da er det perfekt med campingvogn som jeg skrev over her. Vi reiser hele Europa. Fantastisk. Man får sett utrolig mye!!! Anbefales!

Og campingvogn er ikke "harry" lenger :o) De fleste vi treffer er helt normale folk med god jobb og eventyrlyst :o) Og campingplassene i utlandet er noe helt annet enn her i Norge :o)

Gjest Nickløsheletida

Da er det perfekt med campingvogn som jeg skrev over her. Vi reiser hele Europa. Fantastisk. Man får sett utrolig mye!!! Anbefales!

Og campingvogn er ikke "harry" lenger :o) De fleste vi treffer er helt normale folk med god jobb og eventyrlyst :o) Og campingplassene i utlandet er noe helt annet enn her i Norge :o)

Hvis det var aktuelt med campingvogn, hadde hun vel spurt om det. Jeg tror det blir billigere å legge seg inn på hotell enn å kjøpe campingvogn. Spesielt siden dere bytter annethvert år.

Nå er vi i gang med å bygge hytte, og jeg gleder meg villt til den er ferdig!!!

Så for meg er det et absolutt og rungende JA til å kjøpe hytte.

Hytta vår er uten strøm og uten vann. Den blir på 70 kvm. Vi skal ha solcellepanel, slik at vi får tilgang på litt strøm. I tillegg skal vi samle regnvann og bruke til vaskevann.

Vi bruker ca 30 minutter fra vi går ut av døra hjemme til vi er på hytta. Dette inkluderer båtturen. (Hytta ligger på en holme.)

Det er helt perfekt, og nå i sommer har vi vært der ofte etter jobb bare for å grille middag, og så dratt hjem på kvelden.

På hytta finner vi ro. Ungene storkoser seg ute, og blir veldig kreative med det de finner i fjæra og i skogen.

Vi voksne pusler med litt småting, koser oss med kaffe, leker med ungene osv.

Kjøpe hytte!!!!! :D

Hvis det var aktuelt med campingvogn, hadde hun vel spurt om det. Jeg tror det blir billigere å legge seg inn på hotell enn å kjøpe campingvogn. Spesielt siden dere bytter annethvert år.

Mannen min vil gjerne ha campingvogn eller bobil også han - og det vil ikke jeg.

Vi er rett og slett veldig uenige om hvordan vi skal bruke fritida vår.....

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere overhode har kommet inn på diskusjonen om en hytte, jeg, med alle de mulighetene dere allerede har.

Som du sier, året har begrenset antall helger, og ei hytte (til) er jeg villig til å vedde mye på at i all hovedsak vil bli et dårlig samvittighets-prosjekt. Når skal dere bruke den, liksom?

Gjest orker ikke hytte..

Å kjære deg!!! Så fælt at du måtte lese noe du ikke forventet i en tråd om hytte. Og ikke kan du regne heller!

Syns helt synd på deg jeg!!!

Kanskje du trenger hjelp til noe? Skal jeg ringe noen?

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere overhode har kommet inn på diskusjonen om en hytte, jeg, med alle de mulighetene dere allerede har.

Som du sier, året har begrenset antall helger, og ei hytte (til) er jeg villig til å vedde mye på at i all hovedsak vil bli et dårlig samvittighets-prosjekt. Når skal dere bruke den, liksom?

Nei - denne høsten hadde det kanskje kunnet blitt maks to ganger...

Glemte vel å nevne i den opplistingen at jeg har ansvar i kirka ca en søndag i måneden - så det spolerer jo en del helger også ift hytteturer...

Men det er klart at dersom vi hadde hatt egen hytte, så hadde vi trolig ikke lånt hytta til vennene våre ( en helg for oss fem i høst) og muligens ikke firmahytta heller - så da hadde vi "frigjort" to helger.

Jeg synes det er vanskelig å komme med råd til andre, for folk er jo så forskjellige. Det som passer den ene, passer ikke nødvendigvis den andre.

Men jeg er veldig fornøyd med vår hytte - mye mer fornøyd enn jeg trodde jeg skulle bli. I tidligere tider har vi hatt en viss tilgang til hytta til svigers, og jeg tenkte en gang i tida at hva skal man med egen hytte når man kan bruke andres?

Men det er overhodet ikke det samme. Jeg er sjeleglad for at dette bare er VÅR hytte og at vi ikke må forholde oss til andre når det gjelder bruk, vedlikehold, innredning, ting som legges igjen osv.

Vi kan i prinsippet bare ta med lommebok og mobil og dra av gårde - alt vi trenger er der allerede (men man tar jo typisk med andre klær i tillegg til de klærne som "bor" der)

I tillegg er vi heldige nok til at vi kan reise på andre ferier i tillegg til hytta. Vi føler ikke at det å dra til hytta i helger er noe vi "må" gjøre, men noe vi i aller høyeste grad _vil_ (men absolutt ikke hver helg).

Det har jo sin kostnadside, og binder opp kapital, men vi velger å se på dette både som sparing og investering.

Jeg føler for min del at det å være på hytta er det gode liv. Jeg slapper veldig godt av der, og kobler totalt ut.

Høres ut som dere har mer enn nok hyttetilgang og meer enn nok vedlikeholdsansvar som det er....

Det eneste som mangler må vel være følelsen og gleden over å ha sin _egen_ hytte med sine egne ting i ;-)

Jeg synes det er vanskelig å komme med råd til andre, for folk er jo så forskjellige. Det som passer den ene, passer ikke nødvendigvis den andre.

Men jeg er veldig fornøyd med vår hytte - mye mer fornøyd enn jeg trodde jeg skulle bli. I tidligere tider har vi hatt en viss tilgang til hytta til svigers, og jeg tenkte en gang i tida at hva skal man med egen hytte når man kan bruke andres?

Men det er overhodet ikke det samme. Jeg er sjeleglad for at dette bare er VÅR hytte og at vi ikke må forholde oss til andre når det gjelder bruk, vedlikehold, innredning, ting som legges igjen osv.

Vi kan i prinsippet bare ta med lommebok og mobil og dra av gårde - alt vi trenger er der allerede (men man tar jo typisk med andre klær i tillegg til de klærne som "bor" der)

I tillegg er vi heldige nok til at vi kan reise på andre ferier i tillegg til hytta. Vi føler ikke at det å dra til hytta i helger er noe vi "må" gjøre, men noe vi i aller høyeste grad _vil_ (men absolutt ikke hver helg).

Det har jo sin kostnadside, og binder opp kapital, men vi velger å se på dette både som sparing og investering.

Jeg føler for min del at det å være på hytta er det gode liv. Jeg slapper veldig godt av der, og kobler totalt ut.

Takk for svar!

Jo - jeg forstår godt det du skriver, og det behovet mannen min har for ei hytte som er vår og ei hytte der HAN kan føle seg hjemme.

Jeg har jo ikke det behovet, fordi mitt hyttebehov blir dekket av den lille hytta vi har i min fars hage ved sjøen. Og har samtidig veldig lyst til å reise utenlands i årene fremover - siden vi har brukt så mye tid i Norge (og Sverige og Danmark) de første 18 årene av vårt samliv... Vi tjener jo greit, og har sikkert råd til noen slike turer likevel, men det blir jo ikke like stor økonomisk frihet om vi låner til hytte og skal betale på den - selv om det er slik du sier, at det er investering og en måte å spare på, i alle fall når renta er lav.

Høres ut som dere har mer enn nok hyttetilgang og meer enn nok vedlikeholdsansvar som det er....

Det eneste som mangler må vel være følelsen og gleden over å ha sin _egen_ hytte med sine egne ting i ;-)

''Høres ut som dere har mer enn nok hyttetilgang og meer enn nok vedlikeholdsansvar som det er....''

Ja - og noen av disse bygningene ligger som et tungt ansvar på mannen min.... Skjønner ikke helt at han har lyst til å påta seg mer ansvar.... Men samtidig, de er så langt hjemmefra at det er ikke snakk om " å stikke bort på hytta på lørdag for å male når det er meldt fint vær" - så han har nok lyst til å kunne snekre og male og sånn på ei hytte nærme.

''Det eneste som mangler må vel være følelsen og gleden over å ha sin _egen_ hytte med sine egne ting i ;-)

''

Det er akkurat det ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...