Gå til innhold

Hvordan stoppe en baksnakkende venninne?

Anbefalte innlegg

Gjest trenge et råd

Hun er ikke noen nær venninne, men ei som kommer til å være i omgangskretsen min i mange år framover (pga barn), og som jeg også liker på mange måter. Men, hun har den uvanen, især på tomannshånd, at hun snakker om alt og alle. Jeg kjenner det ofte ubehagelig, det er mye jeg ikke ønsker å vite om folk hvis de ikke selv forteller meg det.

Jeg har lyst til å si fra noe om dette, men vet ikke hvordan. Det må jo ikke høres ut som jeg tror jeg er så prektig selv heller, for det er jeg jo ikke, men akkurat når det gjelder baktaling i hytt og pine så misliker jeg det veldig. Hadde det vært fordi man søkte råd og hjelp i en bestemt relasjon, hadde det vært noe annet, men her er det altså snakk om videreføring av omtrent all informasjon hun har om andre.

Hun virker verken slem eller utrygg generelt, virker alminnelig populær. Jeg har inntrykk av at det rett og slett er blitt en inngrodd vane hos henne, dette med baktalingen. Mulig det er vanlig i enkelte miljøer hun går i, hva vet jeg, men jeg ingen av de andre foreldrene i denne gjengen baktaler på samme måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369136-hvordan-stoppe-en-baksnakkende-venninne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trenge et råd

Det går an å bare si at du ikke liker så godt å snakke om andre mennesker uten at de selv er tilstede.

Det skulle jeg gjerne sagt, men problemet er at lenge bare jattet jeg med,og lot som jeg lyttet interessert til det hun sa. Ved et par anledninger ba jeg henne også om råd i forhold til en bestemt person (noe jeg mener blir annerledes), så hun vil vel bare svare at jeg gjør det samme.

Det skulle jeg gjerne sagt, men problemet er at lenge bare jattet jeg med,og lot som jeg lyttet interessert til det hun sa. Ved et par anledninger ba jeg henne også om råd i forhold til en bestemt person (noe jeg mener blir annerledes), så hun vil vel bare svare at jeg gjør det samme.

Ok, da foreslår jeg at du sier at du har bestemt deg for å skjerpe deg i forhold til dette å snakke om folk som ikke er tilstede, da det gir deg dårlig samvittighet i etterkant. Da kritiserer du ikke henne, bare forteller om ditt eget valg.

Annonse

Gjest vri samtalen inn på noe annet

Er det stygg baksnakking da?

Om det ikke er det, men generell snakking om folk, så er det jo ikke baksnakking. Man snakker da om hverandre og foteller ting. F eks, har du sett at Kjell og Kristin har begynt å bygge på huset. Ser ut til at det blir fint. Det er jo ikke baksnakking.

Ellers er det jo bare å vri samtalen inn på andre ting. Er jo ikke noen big deal dette.

Gjest trenge et råd

Er det stygg baksnakking da?

Om det ikke er det, men generell snakking om folk, så er det jo ikke baksnakking. Man snakker da om hverandre og foteller ting. F eks, har du sett at Kjell og Kristin har begynt å bygge på huset. Ser ut til at det blir fint. Det er jo ikke baksnakking.

Ellers er det jo bare å vri samtalen inn på andre ting. Er jo ikke noen big deal dette.

Problemet er at det skjer uansett hva vi snakker om. Hun kan liksom i liten grad snakke om seg selv, bare andre. Meg selv vil jeg helst ikke snakke så mye om med henne, i og med at jeg vet at det da vil blir referert for hele verden.

Hun blander baksnakkingen inn i all vanlig omtale. "Har du sett at Kjell og Kristin har begynt å bygge på huset. Ser ut til at det blir fint. Men han kommer jo til å ruinere seg. Han hadde jo en stor økonomisk krise i fjor, det holdt på å føre til skilsmisse, men det hadde sikkert også å gjøre med at hun har store psykiske problemer, hun var jo innlagt i fjor med depresjon, men det blir sikkert fint for dem å få et nytt hus, især for ungene, ja han eldste har de jo slitt med veldig, han har smånasket mye og ble politianmeldt flere ganger, skal bli fint for ham å få eget rom, de har forresten malt kjøkkenet grått, slik som vi hadde på hyttta, ganske fint i grunnen"

Det er ikke så lett verken å komme til orde eller å skifte tema nei....

Ok, da foreslår jeg at du sier at du har bestemt deg for å skjerpe deg i forhold til dette å snakke om folk som ikke er tilstede, da det gir deg dårlig samvittighet i etterkant. Da kritiserer du ikke henne, bare forteller om ditt eget valg.

Det var en lur ide :)

Gjest ambrose

Smart :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...