Gå til innhold

Hva kan jeg småspise?

Anbefalte innlegg

Jeg er en småspiser. Jeg er ikke særlig glad i mat, men er dronningen av småspising. Når jeg kommer fra jobb tar jeg noen seigmenn, så lager jeg middag, tar noen Pops, spiser llitt middag, tar noen saltstenger, trener, tar noen pops, kjører unger, sitter med lekser, tar noen seigmenner, osv. I løpet av en dag har jeg fått i meg usunt mye godteri. Jeg trener en del, og spiser lite mat, så jeg holder full styring på vekten, men dette er jo ikke særlig sunt i lengden. Før i tiden spiste jeg en del frukt, men etter at jeg fikk mitt tredje og siste barn for 11 år siden slo magen krøll på seg, og den har blitt svært tander, jeg tåler derfor ikke noe frukt og grønt, ikke nøtter, mandler, rosiner.. Så hva skal jeg da småspise? Jeg har prøvd å ikke småspise noe, men jeg faller alltid tilbake til at jeg må ha noe småtterier å putte i meg.

Noen gode råd der ute? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369137-hva-kan-jeg-sm%C3%A5spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj oj, den typen smågodt er det lurt å slutte med ja.

Selv har jeg alltid ferdig skrellede gulrotstenger stående i et glass i kjøleskapet, og selleri. Jeg liker også ertebelger og bønnbelger (eller hva det heter).

Jeg merker også at jeg ikke tåler fruktsukker så godt, men grønnsaker tåler de fleste.

Jeg sørger for å spise heller ofte og lite (av sunn mat), dette demper søtsuget, fordi da holder blodsukkeret seg stabilt.

Hvis du spiser mye brød og andre karbohydrater, vil blodsukkeret stige, og dette igjen vil øke søtsuget. Bare som tips!

Lykke til!

Oj oj, den typen smågodt er det lurt å slutte med ja.

Selv har jeg alltid ferdig skrellede gulrotstenger stående i et glass i kjøleskapet, og selleri. Jeg liker også ertebelger og bønnbelger (eller hva det heter).

Jeg merker også at jeg ikke tåler fruktsukker så godt, men grønnsaker tåler de fleste.

Jeg sørger for å spise heller ofte og lite (av sunn mat), dette demper søtsuget, fordi da holder blodsukkeret seg stabilt.

Hvis du spiser mye brød og andre karbohydrater, vil blodsukkeret stige, og dette igjen vil øke søtsuget. Bare som tips!

Lykke til!

Det går ikke bra med gulrøtter og selleri heller dessverre. Det er igrunnen ikke søtsug jeg har, jeg er liksom bare rastløs, og må putte noe i meg, det trenger ikke være søtt :-)

MÅ du småspise da? kan du ikke bare kutte ut å ha godis tilgjengelig i ukedagene og heller kose deg i helgene? Hvis du MÅ småspise litt, hva med bær, evt. nøtter? Nøtter har mye fett, men det er sundt da - men å spise en pose nøtter om dagen er ikke lurt..

MÅ du småspise da? kan du ikke bare kutte ut å ha godis tilgjengelig i ukedagene og heller kose deg i helgene? Hvis du MÅ småspise litt, hva med bær, evt. nøtter? Nøtter har mye fett, men det er sundt da - men å spise en pose nøtter om dagen er ikke lurt..

Jeg må dessverre småspise, hehe :-) Har prøvd å slutte, men det går ikke. Jeg tåler ikke nøtter dessverre.

Det går ikke bra med gulrøtter og selleri heller dessverre. Det er igrunnen ikke søtsug jeg har, jeg er liksom bare rastløs, og må putte noe i meg, det trenger ikke være søtt :-)

Hva med smokk?!

Fra spøk til alvor, det er nok rester av hva psykologene vil kalle et oralt behov, og det ER faktisk mulig å venne seg av med det (akkurat som neglebiting).

Men jeg ville nok i det minste valgt sukkerfri tyggis hvis jeg var deg.

Annonse

Hva med smokk?!

Fra spøk til alvor, det er nok rester av hva psykologene vil kalle et oralt behov, og det ER faktisk mulig å venne seg av med det (akkurat som neglebiting).

Men jeg ville nok i det minste valgt sukkerfri tyggis hvis jeg var deg.

Hehe, smokk var ikke så dumt ;-) Jeg røyket et par år i min ungdom, det dugte, men var jo ikke særlig lurt (da er jo seigmenner tross alt bedre), så heldigvis sluttet jeg med det. Et lite glass sukkerfri brus duger også, men det jo heller ikke særlig sunt, for da blir det jo mange glass brus i løpet av kvelden. Det går en del tyggis på jobb, så det er ikke så dumt. Kanskje jeg får prøve å tygge mer tyggis hjemme også ja.

Jeg tror det eneste som hjelper på sikt er å være streng mot seg selv og kutte helt ut. Da vil nok "behovet" gå over etter en stund.

Alternativt ville jeg gått for sukkerfrie pastiller, det hjelper for meg.

Sukkerfrie pastiller er godt, men magen min tåler ikke dem heller (de har jeg forøvrig aldri tålt, ikke da magen min var "normal" heller).

Jeg har på en måte ikke lyst til å slutte med småspisingen, det er min ene last i livet, og ellers er jeg fryktelig "flink pike"; så jeg føler at jeg kan unne meg denne lasten. Men samtidig har jeg lyst til å være litt sunnere..

Hehe, smokk var ikke så dumt ;-) Jeg røyket et par år i min ungdom, det dugte, men var jo ikke særlig lurt (da er jo seigmenner tross alt bedre), så heldigvis sluttet jeg med det. Et lite glass sukkerfri brus duger også, men det jo heller ikke særlig sunt, for da blir det jo mange glass brus i løpet av kvelden. Det går en del tyggis på jobb, så det er ikke så dumt. Kanskje jeg får prøve å tygge mer tyggis hjemme også ja.

Du er kanskje ikke klar over at sukkerfri brus er like ille (noen mener verre) enn vanlig brus. Årsaken er at det kunstige sukkeret "lurer" kroppen til å tro at det er vanlig sukker. Det var en dokumentar på TV om det i fjor, som viste at de som mye lettbrus, gikk opp mer enn de som drakk vanlig brus! Antakelig fordi brusen hadde samme virkning, men de som drakk lettbrus trodde de kunne drikke mer av den.

Da jeg sluttet med brus, gjorde jeg det gradvis: Blandet den med halvt glass vann, og etterhvert tok jeg et glass vann med bare litt brus oppi for å få litt smak.

Nå drikker jeg nesten bare vann.

Du er kanskje ikke klar over at sukkerfri brus er like ille (noen mener verre) enn vanlig brus. Årsaken er at det kunstige sukkeret "lurer" kroppen til å tro at det er vanlig sukker. Det var en dokumentar på TV om det i fjor, som viste at de som mye lettbrus, gikk opp mer enn de som drakk vanlig brus! Antakelig fordi brusen hadde samme virkning, men de som drakk lettbrus trodde de kunne drikke mer av den.

Da jeg sluttet med brus, gjorde jeg det gradvis: Blandet den med halvt glass vann, og etterhvert tok jeg et glass vann med bare litt brus oppi for å få litt smak.

Nå drikker jeg nesten bare vann.

Jeg har kuttet ut brus for det meste, ikke fordi jeg la på meg av den, men fordi det tærer på tennene. Nå drikker jeg farris til hverdags :-) Det er ikke vekta jeg sliter med, for jeg passer på å spise mest seigmenner og sånt med lite kalorier når jeg småspiser, ikke potetgull eller ren sjokolade osv, og jeg trener mye, og har ellers et magert og sunt kosthold, men usunt er det jo uansett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...