Gjest prust Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Sønnen min på 12 herjet i hagen sammen med to kamerater forrige søndag, altså for 8 dager siden. De datt oppå hverandre, og han fikk veldig vondt i foten. Måtte bruke krykker noen dager. Fastlegen så på foten på tirsdag (var der for noe annet), og tvilte på at det var brudd - men hun kunbne jo ikke være helt sikker. Sa vi måtte ta røntgen hvis det ikke ble bedre. Han går uten krykker nå, men får vondt etter han har vært i aktivitet. Han spilte fotballkamp i kveld, og det gikk greit, men han haltet veldig da han kom hjem. Foten er ikke blå eller hoven, og det er ikke vondt når han beveger den, men litt vondt når jeg trykker akkurat på ett punkt. Det er på utsiden av foten, ca 4-5 cm nedenfor/bortenfor ankelen. Kan dette være brudd? Bør vi ta røndtgenbilde? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Småungers bensubstans er svært myk, og et brudd sammenlignes ofte med en seljegren på våren. Grenen er seig, den knekker liksom ikke, fordi fibrene holder den skadde greina sammen. Av den grunn kan unger gå med brudd man ikke oppdager før det har gått 4-5 dager. 12-åringer derimot knekker bein, og gutten din ville neppe spilt fotball om han hadde et benbrudd. Mest sansynligvis har han skadet en sene eller fått en brist, og dersom han fortsatt er plaget om en uke kan dere ta en tur til legen og få en sjekk. Inntil da tror jeg du kan ta det med ro og la dette få litt tid 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Min brakk armen da han var 12. Ikke skikkelig brudd, men som en flis som sto ut fra beinet i armen. De sa det var slik som skjedde med barn, jeg tror jeg hadde fått tatt et bilde 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Jeg har en uheldig forbannelse, folk med høye hæler har en tendens til å tråkke på meg på dansegulvet... Det gjør så vondt at man ikke kan trå på foten samme kveld, og morgenen etter - men så går det seg til. Bortsett fra når jeg går en del, eller må trykke foten ned (kjøre bil f.eks) - det kan gjøre vondt i ukevis. Men om det ikke går over ville jeg bedt dem ta et bilde. Bedre med et bilde for mye enn ett for lite 0 Siter
Ferskenblomst Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Tror jeg hadde tatt et røntgenbilde. Det kan være brudd i et av de små bena i føttene. Selv brakk eldstesønnen her albuen for endel år siden etter å ha ramlet over en krakk under lek. Det var en sprekk i selve kulebenet i albuen og ikke et direkte brudd. Ikke blåmerker eller andre plager bortsett fra at det var vondt. Vi tok en tur til legen på legevakta, som tok et bilde "for sikkerhets skyld" og der så de bruddet som egentlig ingen trodde var noe brudd. Og guttungen endte opp med 5 uker i gips, hvorav tre med plastgips som ikke veide noen ting. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Jeg ville bedt om røntgen for å være på den sikre side når det gjelder barn. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Jeg ville bedt om røntgen for å være på den sikre side når det gjelder barn. ja, jeg skal få tak i en røntgenhenvisning 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 ja, jeg skal få tak i en røntgenhenvisning Håper at det ikke er brudd. Det trenger ikke å være det, men en kraftig forstuing. Det kan uansett være greit å være på den sikre siden, slik at et evt brudd ikke gror feil. Lykke til 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Håper at det ikke er brudd. Det trenger ikke å være det, men en kraftig forstuing. Det kan uansett være greit å være på den sikre siden, slik at et evt brudd ikke gror feil. Lykke til Men hvis det er brudd, m de bryte det opp igjen da, når det er gått såpass mange dager? 0 Siter
Gjest winda Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Men hvis det er brudd, m de bryte det opp igjen da, når det er gått såpass mange dager? Ikke om det ligger rett. Om det er skjevt må de nok det. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Men hvis det er brudd, m de bryte det opp igjen da, når det er gått såpass mange dager? Det kan jeg ikke svare på.. 0 Siter
Gjest fruanna Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Jeg ville sett det an noen dager til. Tror neppe han hadde spilt fotball med et brukket ben. 0 Siter
Gjest lkASLK Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Jeg har en uheldig forbannelse, folk med høye hæler har en tendens til å tråkke på meg på dansegulvet... Det gjør så vondt at man ikke kan trå på foten samme kveld, og morgenen etter - men så går det seg til. Bortsett fra når jeg går en del, eller må trykke foten ned (kjøre bil f.eks) - det kan gjøre vondt i ukevis. Men om det ikke går over ville jeg bedt dem ta et bilde. Bedre med et bilde for mye enn ett for lite ''Bedre med et bilde for mye enn ett for lite :)'' Det er jeg ikke enig i. Røntgen er ikke helt ufarlig, og bør ikke taes unødvendig. Røntgen er radioaktiv stråling. Det er summen av stråling i løpet av et liv som utgjør en forskjell.De som jobber med dette har målere på seg som sier i fra når de har kommet opp i en viss dose, og må da ta en pause. Et bilde av en barnefot ugjør neppe noen fare, men som sagt, røntgen skal ikke taes unødvendig, men det er opp til lege å avgjøre når det er nødvendig. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Men hvis det er brudd, m de bryte det opp igjen da, når det er gått såpass mange dager? Det kommer an på om det har grodd skjevt eller ikke. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Men hvis det er brudd, m de bryte det opp igjen da, når det er gått såpass mange dager? Sorry, nå MÅ jeg slutte å svare fra 100 nyeste uten å lese andre svar i tråden! *Banker seg i hodet* 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 ''Bedre med et bilde for mye enn ett for lite :)'' Det er jeg ikke enig i. Røntgen er ikke helt ufarlig, og bør ikke taes unødvendig. Røntgen er radioaktiv stråling. Det er summen av stråling i løpet av et liv som utgjør en forskjell.De som jobber med dette har målere på seg som sier i fra når de har kommet opp i en viss dose, og må da ta en pause. Et bilde av en barnefot ugjør neppe noen fare, men som sagt, røntgen skal ikke taes unødvendig, men det er opp til lege å avgjøre når det er nødvendig. Om alternativet er å gå med brukket for, så foretrekker jeg et røntgenbilde mer enn nødvendig... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. august 2011 Skrevet 30. august 2011 Om alternativet er å gå med brukket for, så foretrekker jeg et røntgenbilde mer enn nødvendig... Fikk rekvisisjon hos fastlegen i dag - så jeg får ta ham med på sykehuset i morgen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.