Gå til innhold

Healer på Catosenteret?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lest ferdig boken" vekk meg når det er over" av Live Landmark. Det handler om hennes liv som tidligere ME-syk.

Hun forteller blant annet om oppholdene på Cato-senteret, blant annet om en episode hvor det kom en healer på besøk.

Kan det være sant altså? Er det normalt at slike opptreningssentrer inviterer den slags personer for å "behandle" brukerne? Eller har denne personen kommet uten invitasjon og behandlingene har foregått i det stille?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369192-healer-p%C3%A5-catosenteret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg har akkurat lest ferdig boken" vekk meg når det er over" av Live Landmark. Det handler om hennes liv som tidligere ME-syk. ''

Hva synes du om boken, og hva synes du om henne?

Tenker du i forhold til tråden, eller er det mitt syn på ME som du tenker på ? Jeg har hisset på meg en del dolere har jeg skjønt.

Nei, boka var vel grei den, men jeg kunne savne litt mer dybde og refleksjon. Jeg skulle gjerne lest mer om erfaringene hun gjorde med LP, før jeg nesten var ferdig med boka. Jeg synes det var et vesentlig element, når det viste seg at det var det hun ble frisk av.

Jeg vet ikke hvor normalt det er, men har opplevd at daglig leder ved et av opptreningssentrene ville at jeg skulle la meg behandle av en hun mente var synsk og hadde evne til å helbrede...

''Jeg vet ikke hvor normalt det er, men har opplevd at daglig leder ved et av opptreningssentrene ville at jeg skulle la meg behandle av en hun mente var synsk og hadde evne til å helbrede''

Det er jo helt hårreisende!! blir en tilbudt det hvis en ikke har vist nok fremgang i løpet av oppholdet?

jeg har alltid sett på Catosenteret som et seriøst sted. Hvis dette virkelig er sant så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.

Tenker du i forhold til tråden, eller er det mitt syn på ME som du tenker på ? Jeg har hisset på meg en del dolere har jeg skjønt.

Nei, boka var vel grei den, men jeg kunne savne litt mer dybde og refleksjon. Jeg skulle gjerne lest mer om erfaringene hun gjorde med LP, før jeg nesten var ferdig med boka. Jeg synes det var et vesentlig element, når det viste seg at det var det hun ble frisk av.

''Tenker du i forhold til tråden, eller er det mitt syn på ME som du tenker på ? Jeg har hisset på meg en del dolere har jeg skjønt. ''

Nei, jeg tenkte ikke på holdninger til ME eller evt. krangler på DOL ang dette, jeg tenkte på Live Landmark og hennes framstilling i seg selv - jeg har fulgt en del med på "hennes leir" og "ME-leiren" og uenighetene dem i mellom - og jeg merker at jeg blir en smule provosert over dama...

Annonse

Gjest tonsåsen

''Jeg vet ikke hvor normalt det er, men har opplevd at daglig leder ved et av opptreningssentrene ville at jeg skulle la meg behandle av en hun mente var synsk og hadde evne til å helbrede''

Det er jo helt hårreisende!! blir en tilbudt det hvis en ikke har vist nok fremgang i løpet av oppholdet?

jeg har alltid sett på Catosenteret som et seriøst sted. Hvis dette virkelig er sant så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.

''Det er jo helt hårreisende!! blir en tilbudt det hvis en ikke har vist nok fremgang i løpet av oppholdet?

''

Det var nettopp det som skjedde. Det er ca 10 år siden, men det var ikke noe mer akseptabelt den gangen enn nå å trekke "spåkoner" inn i en offentlig betalt behandling.

''Det er jo helt hårreisende!! blir en tilbudt det hvis en ikke har vist nok fremgang i løpet av oppholdet?''

Hvorfor er dette så hårreisende? Hvis en ikke har noen bedring av andre behandlingsmåter, hvilken skade skulle det gjøre å teste en healer? Enten er man ved utgangspunktet, eller så hjelper det?

''Tenker du i forhold til tråden, eller er det mitt syn på ME som du tenker på ? Jeg har hisset på meg en del dolere har jeg skjønt. ''

Nei, jeg tenkte ikke på holdninger til ME eller evt. krangler på DOL ang dette, jeg tenkte på Live Landmark og hennes framstilling i seg selv - jeg har fulgt en del med på "hennes leir" og "ME-leiren" og uenighetene dem i mellom - og jeg merker at jeg blir en smule provosert over dama...

Som sagt, så var jeg ikke overbegeistret over boka. Jeg synes temaet ble behandlet veldig overfladisk. Jeg savner mer dybde mht de erfaringene hun har gjort seg. Men det var lett lesestoff da ;)

''Det er jo helt hårreisende!! blir en tilbudt det hvis en ikke har vist nok fremgang i løpet av oppholdet?''

Hvorfor er dette så hårreisende? Hvis en ikke har noen bedring av andre behandlingsmåter, hvilken skade skulle det gjøre å teste en healer? Enten er man ved utgangspunktet, eller så hjelper det?

Jeg synes det er mest hårreisende at en institusjon inviterer en healer Hvilken behandling folk velger privat er jo ens egen sak. Det er et opptreningssenter, ikke en engleskole.

Hvilke signaler gir et slikt besøk til mennesker med store skader og lidelser ?

Jeg synes det er mest hårreisende at en institusjon inviterer en healer Hvilken behandling folk velger privat er jo ens egen sak. Det er et opptreningssenter, ikke en engleskole.

''Hvilke signaler gir et slikt besøk til mennesker med store skader og lidelser ?''

Ja - hvilke signaler mener du det gir?

Annonse

Har du lest/hørt noe annet om henne, enn det hun har skrevet?

Jeg får jeg en slags halleluja følelse av det hun skriver., og ikke av positiv betydning. Er det magi det hun bedriver?

Ja, jeg har lest endel blogger, både hennes og de som er "mot" henne - dessuten har jeg henne som venn på Facebook, og den hallelujahstemningen er der hele tiden...

Det er nesten så en får dårlig samvittighet for å være syk selv, det er jo sikkert bare fordi jeg ikke er positi nok...

Det er ikke alle som er like negative til healere uansett skade eller sykdom og det er ingen som forventer at et amputert bein vil gro ut igjen. Jeg har heller ikke hørt om folk som har blitt dårligere av healere så de gjør ingen skade.

Jeg har vært på Catosenteret noen ganger og hadde de tilbudt meg en seanse med en healer så hadde jeg sagt ja. Og jeg har fått hjelp av en healer jeg kjenner når jeg har hatt urinveisinfeksjon, men det var på Sunnaas og ikke Catosenteret.

Jeg har også hørt at de har en same som stemmer blod på sykehuset i Tromsø som har hjulpet mange.

''Hvilke signaler gir et slikt besøk til mennesker med store skader og lidelser ?''

Ja - hvilke signaler mener du det gir?

at senteret har gitt dem opp kanskje? Eller at deres håp kanskje ligger i å bli healet?

Jeg tenker også på at mennesker med store skader kan risikere å bli ruinert hvis de velger det som videre behandlingsform. En healer kan gi dem falske forhåpninger, noe som kan gi dem en real nedtur etterhvert.Kanskje tenker de som prøver dette, at opptreningen ikke får første prioritet lenger, hvis det kan vise seg at healeren kan behandle deres plager på lang eller kort sikt?

Hva folk velger rent privat er jo en egen person beslutning. Jeg vet også om noen har fått god hjelp av healer. Jeg synes derimot det blir helt feil å skulle invitere en healer, og introdusere det som en slags behandlingform på et opptreningssenter. Der har man vel nok å tenke på mht til egen behandlingsplan.

synes

Det er ikke alle som er like negative til healere uansett skade eller sykdom og det er ingen som forventer at et amputert bein vil gro ut igjen. Jeg har heller ikke hørt om folk som har blitt dårligere av healere så de gjør ingen skade.

Jeg har vært på Catosenteret noen ganger og hadde de tilbudt meg en seanse med en healer så hadde jeg sagt ja. Og jeg har fått hjelp av en healer jeg kjenner når jeg har hatt urinveisinfeksjon, men det var på Sunnaas og ikke Catosenteret.

Jeg har også hørt at de har en same som stemmer blod på sykehuset i Tromsø som har hjulpet mange.

'' Jeg har vært på Catosenteret noen ganger og hadde de tilbudt meg en seanse med en healer så hadde jeg sagt ja. Og jeg har fått hjelp av en healer jeg kjenner når jeg har hatt urinveisinfeksjon, men det var på Sunnaas og ikke Catosenteret.

Jeg har også hørt at de har en same som stemmer blod på sykehuset i Tromsø som har hjulpet mange.''

Jeg har ingen spesielle motforestillinger mot healere personlig, men jeg synes det blir feil å tilby dette, hvis det bidrar til mer forvirring hos brukerne, som sikkert har fått nok råd om ditt og datt, som det er. Jeg tror jeg hadde blitt veldig skuffet om det ikke fungerte. Det er en fare også ved at en kan begynne på en slik behandling og etterhvert bli ruinert ved senere konsultasjoner. En vil jo gjerne at ting skal bli bra, og ofte har en gått lei av ventetiden.

Ja, jeg har lest endel blogger, både hennes og de som er "mot" henne - dessuten har jeg henne som venn på Facebook, og den hallelujahstemningen er der hele tiden...

Det er nesten så en får dårlig samvittighet for å være syk selv, det er jo sikkert bare fordi jeg ikke er positi nok...

''Det er nesten så en får dårlig samvittighet for å være syk selv, det er jo sikkert bare fordi jeg ikke er positi nok...''

Ja, det er det jeg har hørt om LP også. Det er jo en mulighet for at hvis man tilfeldigvis har kommet dit i sykdommen at man holder på å bli frisk, så gir en positiv holdning en liten boost...tenker jeg. Men da må kroppen selv være på vei oppover først. Som sagt - er min lille teori.

Jeg tror nok at det voldsomme fokuset på å være positiv faktisk får en motsatt effekt. Jeg leste en selvhjelpsbok som handlet om skjerme seg fra all negativ posivitet i hverdagen. Etter å ha lest den så ble jeg fyllt med mange positive tanker ;)

Jeg har også måttet ty til skjul-knappen på del FB-venner fordi jeg blir så negativ av den overdrevne posiviteten deres.

Du får forsøke å stenge disse menneskene ute (evnt fjerne dem fra FB) og heller ha fullt fokus på hva som fungerer for akkurat _deg_ . Folk er jo forskjellige. Ikke alt passer for alle.

'' Jeg har vært på Catosenteret noen ganger og hadde de tilbudt meg en seanse med en healer så hadde jeg sagt ja. Og jeg har fått hjelp av en healer jeg kjenner når jeg har hatt urinveisinfeksjon, men det var på Sunnaas og ikke Catosenteret.

Jeg har også hørt at de har en same som stemmer blod på sykehuset i Tromsø som har hjulpet mange.''

Jeg har ingen spesielle motforestillinger mot healere personlig, men jeg synes det blir feil å tilby dette, hvis det bidrar til mer forvirring hos brukerne, som sikkert har fått nok råd om ditt og datt, som det er. Jeg tror jeg hadde blitt veldig skuffet om det ikke fungerte. Det er en fare også ved at en kan begynne på en slik behandling og etterhvert bli ruinert ved senere konsultasjoner. En vil jo gjerne at ting skal bli bra, og ofte har en gått lei av ventetiden.

Man blir vel ikke akkurat lovet så mye på Catosenteret, healer eller ikke. Og man forventer vel heller ikke all verden.

Nå er ikke jeg så veldig glad i Catosenteret heller, jeg liker ikke fellestrening for det pleier å passe dårlig for meg og så har jeg nok litt PTSD når jeg kommer inn i store treningssaler og det er lite individuell trening der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...