Gå til innhold

Efexor og generalisert angstlidelse

Anbefalte innlegg

Jeg har gått i kognitiv terapi hos en psykiatrisk psykepleier på poliklinikk siden mars 2001. Føler behandlingen har hjulpet litt, men ikke tilstrekkelig til å takle min stadige angst for alt mulig galt som kan skje. I den siste tiden har jeg vært skikkelig opptatt av om jeg er syk, og jeg har de siste ukene innbilt meg at jeg har tarmkreft, kreft i en fettkul på armen og føflekkreft. Da jeg endelig fikk snakke med en lege på poliklinikken etter nok et panikkanfall, sa han at jeg scoret fullt ut på generalisert angstlidelse og han satte meg på Efexor 2*37,5 mg dgl. Han sa at jeg sannsynligvis hadde hatt denne lidelsen hele livet og at jeg burde fått medisinsk behandling for dette for lenge siden. ( Må nevne at jeg har foreldre, søsken og en nevø med samme diagnose.) Jeg skal bruke medisinen i 6mnd - 1 år. Kan Efexor gjøre at den generaliserte angstlidelsen min forsvinner en gang? Er det vanlig etter ca. 1 ukes bruk at jeg svetter i panne og under nesen uten at jeg har anstrengt meg? Er det riktig som min kognitive behandler sier at det ikke er noe problem å slutte med Efexor brått i løpet av de 6 første ukene? Er det tilfelle at Efexor kan gi litt avstand til følelsene mine slik at fortsatt kognitiv terapi kan bli vanskelig? Føler forøvrig at medisinen hjelper meg godt med angsten. Føler ikke noen redsel for å få nye panikkanfall lenger, og er slett ikke bekymret for alt mulig lenger. Men jeg er jo da litt redd for nå at jeg er blitt likegyldig til mye, fordi at jeg ikke er så bekymret over det lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36921-efexor-og-generalisert-angstlidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan Efexor gjøre at den generaliserte angstlidelsen min forsvinner en gang?

Ja, det kan den absolutt. Men dette er en livslang disposisjon, og jeg anbefaler livslang medisinering om en er så heldig å få god effekt.

Er det vanlig etter ca. 1 ukes bruk at jeg svetter i panne og under nesen uten at jeg har anstrengt meg?

Litt svetting er ikke uvanlig i en oppstartsfase.

Er det riktig som min kognitive behandler sier at det ikke er noe problem å slutte med Efexor brått i løpet av de 6 første ukene?

Dersom dosen er så lav som nå, får du ikke andre problemer enn tilbakefall av sykdommen.

Er det tilfelle at Efexor kan gi litt avstand til følelsene mine slik at fortsatt kognitiv terapi kan bli vanskelig?

Nei, det er tull!

Føler forøvrig at medisinen hjelper meg godt med angsten. Føler ikke noen redsel for å få nye panikkanfall lenger, og er slett ikke bekymret for alt mulig lenger. Men jeg er jo da litt redd for nå at jeg er blitt likegyldig til mye, fordi at jeg ikke er så bekymret over det lenger.

Du er bekymret for at du ikke er bekymret! Du vil aldri oppleve at du kan få i pose og sekk. Du må velge mellom å ha det godt eller vondt.

Forøvrig bør du neste gang du får resept be om Efexor depot. Da kan du ta medisin kun en gang i døgnet.

Om svettingen mot formodning ikke skulle gi seg, kan du forsøke Seroxat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...