Gå til innhold

Kjøre med henger uten hengerlappen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke engang vært klar over at man må ha eget sertifikat for å ha tilhenger på bilen, jeg.

Men så har jeg da heller aldri kjørt med henger, det har aldri vært aktuelt.

''Jeg har ikke engang vært klar over at man må ha eget sertifikat for å ha tilhenger på bilen, jeg.''

Liten henger (husker ikke vekt) kan du kjøre med med vanlig klasse B førerkort, større henger må du ha BE (?) for å kjøre og dette krever en egen kjøretime + egen oppkjøring.

Annonse

Du har da lov til å kjøre med henger selv om du ikke har eget hengersertifikat.

Med klasse B har du lov til å kjøre henger med totalvekt på 750 kg. MEN...

-du kan også trekke henger med høyere vekt hvis den ikke veier mer enn bilens totalvekt med fører (75kg)

- eller at totaltvekten for bil og henger ikke overskrider 3500 kg.

Jeg vet om flere som har blitt stoppet med for tunge hengere og de har måtte sette hengeren igjen, men fikk ikke bot. Men det er bot for dette så det kommer helt an på hvem du treffer på.

Jeg har gammelt førerkort fra 1984, har ikke fornyet det, men har jeg lov til å kjøre tilhenger?

Jeg mener du da har lov til å kjøre bil + henger med sammenlag totalvekt på max. 3500 kg. Altså da regnes ikke etter hva du har på hengeren, men det den max. kan ta.

Jeg har gammelt førerkort fra 1984, har ikke fornyet det, men har jeg lov til å kjøre tilhenger?

Du får se i førerkortet ditt og finne ut hvilke bokstaver du har. Har du kun B så se svaret mitt lenger opp.

Alle med bilførerkort har lov til å kjøre med henger, men det er som ellers, det kommer an på størrelsen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...