Gå til innhold

Hva signaliserer det å stemme blankt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke klok på hva jeg skal stemme. Jeg synes partiprogrammene er så like. Dessuten er det mange av sakene som egentlig ikke interesserer meg så mye. Jeg tok valgautomaten på nettet, men jeg ble heller ikke noe klokere av den.Jeg havnet forøvrig på et parti jeg ellers ikke har så mye til overs for.

Bør jeg bare stemme et tilfeldig parti, eller gi en blank stemme?

Når jeg velger et parti så kan jeg legge til noen slengere. Kan jeg gjøre det med en blank stemme også?

Fortsetter under...

Skrevet

''Bør jeg bare stemme et tilfeldig parti, eller gi en blank stemme?''

Tenkte du å ta en bunke stemmer og trekke en tilfeldig? Da ville jeg heller stemt blankt tror jeg, for meg så symboliserer det at du ikke er enige med noen.

''Når jeg velger et parti så kan jeg legge til noen slengere. Kan jeg gjøre det med en blank stemme også?''

Legge til slengere på en blank stemme!? Når du stemmer blankt stemmer du jo ikke på noen.

Skrevet

''Bør jeg bare stemme et tilfeldig parti, eller gi en blank stemme?''

Tenkte du å ta en bunke stemmer og trekke en tilfeldig? Da ville jeg heller stemt blankt tror jeg, for meg så symboliserer det at du ikke er enige med noen.

''Når jeg velger et parti så kan jeg legge til noen slengere. Kan jeg gjøre det med en blank stemme også?''

Legge til slengere på en blank stemme!? Når du stemmer blankt stemmer du jo ikke på noen.

'' Legge til slengere på en blank stemme!? Når du stemmer blankt stemmer du jo ikke på noen.''

Jeg stemmer ikke på noe parti , men kan jeg legge til noen politikere på lista?

Hvor er det blanke partiet?

Skrevet

Å stemme handler ikke bare om å stemme på det partiet du ønsker skal få makt, men også strategi.

For eksempel, folk kan stemme på Venstre, fordi de ønsker at de skal komme i en vippeposisjon, eller høyre-stemmere kan stemme på Ap fordi de ikke vil at Høyre skal få makt med Frp. Folk som støtter SV kan stemme Ap, slik at hvis de rødgrønne taper, så er kanskje Ap og H store nok til å ta makt, fremfor H og Frp.

Jeg synes du skal studere partiprogrammene forsiktig, og så ser du både hva du liker, og hva du ikke liker. Også stemmer du deretter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

'' Legge til slengere på en blank stemme!? Når du stemmer blankt stemmer du jo ikke på noen.''

Jeg stemmer ikke på noe parti , men kan jeg legge til noen politikere på lista?

Hvor er det blanke partiet?

Du kan ikke legge til noen på den blanke lista, det er jo ikke noe parti, den er bare der for å symbolisere at du ikke er enig med noen. Om du lar være å stemme i det hele tatt viser det bare at du gir f*** i hvem som styrer landet vårt.

Skrevet

Å stemme handler ikke bare om å stemme på det partiet du ønsker skal få makt, men også strategi.

For eksempel, folk kan stemme på Venstre, fordi de ønsker at de skal komme i en vippeposisjon, eller høyre-stemmere kan stemme på Ap fordi de ikke vil at Høyre skal få makt med Frp. Folk som støtter SV kan stemme Ap, slik at hvis de rødgrønne taper, så er kanskje Ap og H store nok til å ta makt, fremfor H og Frp.

Jeg synes du skal studere partiprogrammene forsiktig, og så ser du både hva du liker, og hva du ikke liker. Også stemmer du deretter.

Med vennlig hilsen

Slik som det er nå, så tror jeg at jeg bare stemmer på de jeg er minst uenige med.

Annonse

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hvorfor kaller noen partier seg borgelige? Det er noe jeg burde vite men.... Hva ligger bak det? Er ikke så bevandret i politikk.

Skrevet

Hvorfor kaller noen partier seg borgelige? Det er noe jeg burde vite men.... Hva ligger bak det? Er ikke så bevandret i politikk.

De "borgerlige" partiene (Venstre, Krf, Høyre og Frp) er partiene som "de rike borgerne" tradisjonelt stemte på. De ønsker, litt lett sagt, at de rike skal betale minst mulig skatt.

Så har man sosialdemokratene (Ap, et al) som tradisjonelt har hatt mer fokus på de andre gruppene i samfunnet, likestilling, økonomisk likestilling, velferd, osv. Navnet "Arbeiderpartiet" sier jo noe om hvem dette partiet er for.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Slik som det er nå, så tror jeg at jeg bare stemmer på de jeg er minst uenige med.

Det er det folk flest må gjøre, de færreste finner et parti man er nesten 100% enig med i alle saker.

På nrk.no er det en test som er tilpasset lokale saker i din kommune, den kan gi noen ideer.

Skrevet

Bruk listen til et parti du har litt til overs for. Så gir du noen personer tilleggsdstemmer, og fører andrfe over fras andre listert.

I kommunervaslget har jo personer mye å si, og ikke minst hvor i kommunben de er bosatt. Vi har opplevd at en liten bygd på 100-200 personer får 3-4 personer i kommunestyret, mens andre større bygder sitter igjen med 0. I småkommuner skal det ikke så mye til for å få inn spesielle personer.

Skrevet

Det er ingen praktisk forskjell mellom det å stemme blankt og det å ikke stemme i det hele tatt.

Gjest andegakk
Skrevet

De "borgerlige" partiene (Venstre, Krf, Høyre og Frp) er partiene som "de rike borgerne" tradisjonelt stemte på. De ønsker, litt lett sagt, at de rike skal betale minst mulig skatt.

Så har man sosialdemokratene (Ap, et al) som tradisjonelt har hatt mer fokus på de andre gruppene i samfunnet, likestilling, økonomisk likestilling, velferd, osv. Navnet "Arbeiderpartiet" sier jo noe om hvem dette partiet er for.

Med vennlig hilsen

''Navnet "Arbeiderpartiet" sier jo noe om hvem dette partiet er for.''

Men nå for tiden stemmer arbeiderne Frp. Akademikerne stemmer Ap.

Gjest andegakk
Skrevet

Med vennlig hilsen

''De ønsker, litt lett sagt, at de rike skal betale minst mulig skatt.''

Det var meget "lett" sagt ja.

Annonse

Skrevet

Frp er partiet med flest trygdede som stemmer på dem, og med flest kriminelle.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''De ønsker, litt lett sagt, at de rike skal betale minst mulig skatt.''

Det var meget "lett" sagt ja.

Reduksjon i skatt for de rike er på både Frps og Høyres program.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men nå for tiden stemmer arbeiderne Frp. Akademikerne stemmer Ap.''

Hvor har du det i fra?

Gjest andegakk
Skrevet

Reduksjon i skatt for de rike er på både Frps og Høyres program.

Med vennlig hilsen

Det er ikke det samme som "minst mulig" skatt. Og gjelder heller ikke kun "de rike". Og skattelettelser vil stimulere til økt vekst i økonomien, som kommer alle til gode.

Gjest andegakk
Skrevet

''Men nå for tiden stemmer arbeiderne Frp. Akademikerne stemmer Ap.''

Hvor har du det i fra?

Seks av ti arbeidere stemmer borgerlig. Frp håver inn. Arbeiderne svikter Arbeiderpartiet:

http://www.dagbladet.no/2009/09/14/nyheter/politikk/innenriks/frp/8093251/

De to støste partiene for akademikere er Høyre og Ap (og ikke SV som mange kanskje ville tro):

http://www.akademikerne.no/akademikere-stemmer-ikke-frp

Gjest andegakk
Skrevet

Frp er partiet med flest trygdede som stemmer på dem, og med flest kriminelle.

Med vennlig hilsen

Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

Det er ikke det samme som "minst mulig" skatt. Og gjelder heller ikke kun "de rike". Og skattelettelser vil stimulere til økt vekst i økonomien, som kommer alle til gode.

Det gjelder i all hovedsak de rike. Folk som er fattige betaler allerede lite skatt.

At skattelette stimulere økonomien er grundig tilbakevist i USA og en rekke andre land. Uansett, myndighetene bruker jo skattepengene, så det stimulerer økonomien.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...