Gå til innhold

migrene og dykking


junie

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg er en 20 år gammel jente som nå har begynnt på dykkerkurs. Neste uke kommer en lege som er spesialist på dykkemedisin for å undersøke oss og vurdere vår allmenne helse.

Mitt problem er at jeg som 13 åring fikk mitt første migreneanfall, med synsforstyrrelse. Så gikk det 5 år før jeg fikk mitt andre anfall. I den sammenheng vil jeg nevne at mine foreldre drev med skillsmisse og jeg hadde nylig begynnt på p-piller. Etter dette fikk jeg ganske hyppige anfall, ca 1-2 ganger i månden(hyppig i mitt tilfelle) Etter å ha prøvd flere typer p-piller sluttet jeg ifjor sommer, og etter dette har jeg ikke hatt mer en 2 anfall på et år. Tydelig bedring etter å ha avsluttet p-pille bruken. I og med at min far hadde hjerneblødning i en alder av 23 år, har jeg vært på 2 hodescanninger (CT??), som ikke viste noen unormalliteter. Dette pga synsforstyrrelsene. Jeg fikk også Zomig i den perioden jeg gikk på p-piller. Disse bruker jeg ennå ved anfall.

I legeerklæringen vi må underskrive står migrene som relativ kontraindikasjon; migrene med svekkelse av motoriske eller kognitive funksjoner. I mitt tilfelle må det gjelde kognitive funksjoner, syn. Kurslederen sa imidlertid at så lenge du har en viss peil på når anfallene kommer, så burde det ikke være noe problem å drive med dykking. Det har jeg jo også til en viss grad. Anfallene som nå kommer fryktelig sjeldent kommer når jeg er utslitt både fysiskt og psykiskt. Sist anfall kom i forbindelse med skolestart, fadderordning, brudd med kjæresten, sene kvelder, mye fest osv. Det er jo derfor ikke veldig overraskende at migrenen kommer. En annen ting er at jeg før synsforsyrrelsene kommer(det er det det begynner med) føler meg rar i hodet, sliten i kroppen, småsmerter.Anfallenen kommer som oftes om morgenen. Problemet med dykking og migrene må jo være nettopp synsforstyrrelsene? Varighet og styrke på anfallene varierer også veldig fra gang til gang. Noen ganger er synsforstyrrelsene nesten umerkbare mens andre ganger forsvinner sidesyn på ett el begge øyene ol. Problemer med å lese tekst har vært tilfelle.

Hva slags retningslinjer følges ved dykking og sykdom som migrene?

Kan jeg dykke? Føler selv at migrenen er under kontroll, og at har lært meg å leve dette handikappet. Ser også mine egene begrensninger, skjønner at jeg er sliten og må slappe av.

Håper du kan hjelpe meg med dette!

Junie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære junie !

Det er ikke vanlig å regne at migrene utgjør noen økt risiko ved dykking. "Motoriske eller kognitive symptomer" betyr lammelser eller forvirring / nedsatt dømmekraft / mental påvirkning, det er ikke vanlig å regne synsforstyrrelser som noe kognitivt symptom.

Du har selvsagt rett i at synsforstyrrelsene kan være ugunstige, men du dykker vel aldri alene - og det er jo et spørsmål hvor høye sikkerhetsmurer man skal bygge.

Når alt dette er sagt, bør og må du ta dette opp med en lege som skal bekrefte at din helsetilstand er forenlig med forsvarlig dykking (den legen som skal utferdge attesten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...