Gå til innhold

fortvilt nettverk rundt mann med mani

Anbefalte innlegg

Har lest en god del av innleggene ifm. mani/bipolar lidelse. I familie og nær vennekrets har vi en person som har fått stilt diagnose hypomani en gang, men som aldri har villet bruke medisin, og som ikke har noen form for sykdomsinnsikt. Alle skjønner at han er syk,men han sier at det bare var en engangsopplevelse pga et traume. Dette er arvelig da andre i familien har hatt det, noen har tatt selvmord, men alt blir bagatellisert. Personen manipulerer miljøet slik at mange er helt utslitt. Ingen vet hva vi skal gjøre.Hvis vi kontakter psykiatrien, får vi beskjed om at alt blir sagt til ham, og ingen tør dette da de er redd for ham. Han er verdens snilleste ellers, men nå har manien vart i flere måneder, kanskje med en kort depresjon innimellom. Han klarer å lure nesten alle som ikke er involvert i nærmiljøet.Han har nettopp tatt ut separasjon for andre gang, og gått tilbake til en av sine tidligere kjærester som nå beskytter ham.Hva skal vi gjøre? Og hvem? Hvordan skal vi få ham til å innse at han er syk? Takk for snarlig svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36931-fortvilt-nettverk-rundt-mann-med-mani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når en person er manisk, er han forbi det stadiet der det er mulig å argumentere eller snakke fornuftig med han.

For å få adekvat behandling må han tvangsinnlegges.

Siden han både har tatt i separasjon og er i konflikt med sine nærmeste, må en be kommunelege I om å være tutor. Tutor er den som ber om, "begjærer", innleggelse etter Psykisk helsevernloven.

Når personen blir frisk igjen, foreslår jeg at dere kjøper boken "Mitt urolige sinn" av Jamison, Hjemmet forlag.

Den er skrevet av en amerikansk, kvinnelig psykiater og professor som selv har sykdommen.

Når en person er manisk, er han forbi det stadiet der det er mulig å argumentere eller snakke fornuftig med han.

For å få adekvat behandling må han tvangsinnlegges.

Siden han både har tatt i separasjon og er i konflikt med sine nærmeste, må en be kommunelege I om å være tutor. Tutor er den som ber om, "begjærer", innleggelse etter Psykisk helsevernloven.

Når personen blir frisk igjen, foreslår jeg at dere kjøper boken "Mitt urolige sinn" av Jamison, Hjemmet forlag.

Den er skrevet av en amerikansk, kvinnelig psykiater og professor som selv har sykdommen.

Takk for snarlig svar. Det er en glede for meg å høre at du anbefaler en bok som jeg nå har lest for andre gang, og som flere av oss har lest.

Saken er bare den at sist han var innlagt(for første gang med tvang) så kom han like fort ut fordi han klarte å lure/manipulere både leger,advokater og kontrollkommisjon.Noen av oss trodde oppriktig at han var utsatt for feilbehandling, men innser nå at han burde ha blitt tvangsmedisinert.Han tok medisin med det samme, men sluttet med alt med en gang når han kom ut.Har ikke fått diagnostisert manisk depressiv lidelse, men manisk episode eller noe slikt. Følte tvangsinnleggelsen som et overgrep.Hvem skal ta kontakt med kommunelegen? Er det ektefellen(har ikke fått innvilget separasjon enda.)Vil han forstå alt når han har fått adekvat medisin? Sist skrev en av familien under innleggelsen, og det har aldri siden blitt noe godt forhold for dem etter dette.

Takk for mer informasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for snarlig svar. Det er en glede for meg å høre at du anbefaler en bok som jeg nå har lest for andre gang, og som flere av oss har lest.

Saken er bare den at sist han var innlagt(for første gang med tvang) så kom han like fort ut fordi han klarte å lure/manipulere både leger,advokater og kontrollkommisjon.Noen av oss trodde oppriktig at han var utsatt for feilbehandling, men innser nå at han burde ha blitt tvangsmedisinert.Han tok medisin med det samme, men sluttet med alt med en gang når han kom ut.Har ikke fått diagnostisert manisk depressiv lidelse, men manisk episode eller noe slikt. Følte tvangsinnleggelsen som et overgrep.Hvem skal ta kontakt med kommunelegen? Er det ektefellen(har ikke fått innvilget separasjon enda.)Vil han forstå alt når han har fått adekvat medisin? Sist skrev en av familien under innleggelsen, og det har aldri siden blitt noe godt forhold for dem etter dette.

Takk for mer informasjon.

Ektefellen eller en hvilken som helst av de nærmeste kan ta kontakt med kommunelegen.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...