Gå til innhold

Pusse opp bad billigst mulig!

Anbefalte innlegg

Gjest Uneolene
Skrevet

''Så det at det lønner seg å pusse opp før salg er egentlig bare en myte..''

Det lønner seg å gjøre enkelte ting, mens andre ting er bortkastede penger. I følge meglere jeg har pratet med, så kan det f.eks. være en fordel å male rom som er malt med "grelle" farger, og dette koster heller ikke noe særlig. Når det gjelder et gammelt bad, så ville enkelte meglere nok ha sagt at det ville lønne seg å male - og også evt. skifte ut f.eks. et klosett som virket uhygienisk, men forøvrig la kjøper betale de 100 000 + som det koster å få et bad i god stand.

''Det lønner seg å gjøre enkelte ting, mens andre ting er bortkastede penger. I følge meglere jeg har pratet med, så kan det f.eks. være en fordel å male rom som er malt med "grelle" farger, og dette koster heller ikke noe særlig. Når det gjelder et gammelt bad, så ville enkelte meglere nok ha sagt at det ville lønne seg å male - og også evt. skifte ut f.eks. et klosett som virket uhygienisk, men forøvrig la kjøper betale de 100 000 + som det koster å få et bad i god stand.''

Ja dette har du rett i. Det er vel først og fremst påkostet luksus (som kan være så mangt).. som ikke nødvendigvis vil lønne seg.

For meg som fattig student, er denne påkostede luksusen å få lagt fliser på vegger og gulv, med varmekabler.. En "luksus" som kanskje er en selvfølge for folk flest..

Det er derimot ikke sikkert det vil lønne seg om de som overtar leiligheten ikke liker badet mitt..

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Sør

5

• frosken

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg er student, men ser likevel at badet mitt som ikke har blitt gjort noe med siden 1972, må pusses opp. Dvs antagelig skiftes helt før alt kollapser...''

Da jeg var ferdig å studere kjøpte jeg en leilighet med bad fra byggeåret - tidlig trettitall! :-). Det var ikke pent, og ikke hadde det kabler eller skikkelige fliser, men det fungerte. Og til tross for ok inntekt hadde jeg ikke råd til å pusse det opp.

Å pusse opp bad er dyrt, om du skal ha nytt gulv og full pakke blir det gjerne minimum 150.000 til sammen. Å gjøre det halvveis eller ufagmessig anbefales ikke - da er det bedre å klare seg med et malingsstrøk som en fikser selv, og vente til en har bedre råd.

Skrevet

''Det lønner seg å gjøre enkelte ting, mens andre ting er bortkastede penger. I følge meglere jeg har pratet med, så kan det f.eks. være en fordel å male rom som er malt med "grelle" farger, og dette koster heller ikke noe særlig. Når det gjelder et gammelt bad, så ville enkelte meglere nok ha sagt at det ville lønne seg å male - og også evt. skifte ut f.eks. et klosett som virket uhygienisk, men forøvrig la kjøper betale de 100 000 + som det koster å få et bad i god stand.''

Ja dette har du rett i. Det er vel først og fremst påkostet luksus (som kan være så mangt).. som ikke nødvendigvis vil lønne seg.

For meg som fattig student, er denne påkostede luksusen å få lagt fliser på vegger og gulv, med varmekabler.. En "luksus" som kanskje er en selvfølge for folk flest..

Det er derimot ikke sikkert det vil lønne seg om de som overtar leiligheten ikke liker badet mitt..

Men hvor dårlig er badet ditt? Er du sikker på at du ikke kan få det akseptablet med maling, nytt dosete (og ring), nytt speil og fine knagger? Dette koster nesten ingenting, men kan gjøre et bad bra nok til at det ikke virker avskrekkende.

Å legge nytt badegulv uten å legge varmekabler, synes jeg er en dårlig løsning. (Men hvis gulvet er råttent og du trår igjennom så har du selvfølgelig ikke noe valg ;-))

Gjest Uneolene
Skrevet

For det første avhenger det av hva du gjør med badet.

Men poenget her var at hvis du først skal pusse opp badet, så må du uansett ha membran, og alt det andre. Da vil jeg tro det svarer seg å betale det lille ekstra for å få fliser og et bad som gir et positivt inntrykk. I stedet for et respateks-bad, som koster nesten like mye, men som ingen synes er fint.

Med vennlig hilsen

"...badet vil komme på minst 100 000 MER enn om jeg ska ha fliser på vegger og gulv."

Hehehe, ble visst feil det også, men du skjønte nok hva jeg mente ;)

Skrevet

"...badet vil komme på minst 100 000 MER enn om jeg ska ha fliser på vegger og gulv."

Vet du om det er fukt på badet ditt? Det kan være ok å vite spesielt når du skal selge. Har selv solgt en leilighet i borettslag der kjøerp fikk nytt gulv på vår regning (kjøper kunne dog ikke velge gulv og fagfolk selv, det gjorde borettslaget som hadde faste rutiner på dette).

Noe annet en kan gjøre er å tapetsere vegger og male de med en spesiell våtromsmaling for å hindre sopp. Da er kabinett et klokt valg. Ellers dumper det rett som det er reklamer ned i postkassa hvor det reklamerer med både billige dusjkabinett og baderomsmøbler.

Våtromsbelegg kan en jo også bruke.

Gjest Uneolene
Skrevet

Men hvor dårlig er badet ditt? Er du sikker på at du ikke kan få det akseptablet med maling, nytt dosete (og ring), nytt speil og fine knagger? Dette koster nesten ingenting, men kan gjøre et bad bra nok til at det ikke virker avskrekkende.

Å legge nytt badegulv uten å legge varmekabler, synes jeg er en dårlig løsning. (Men hvis gulvet er råttent og du trår igjennom så har du selvfølgelig ikke noe valg ;-))

''Men hvor dårlig er badet ditt? Er du sikker på at du ikke kan få det akseptablet med maling, nytt dosete (og ring), nytt speil og fine knagger? Dette koster nesten ingenting, men kan gjøre et bad bra nok til at det ikke virker avskrekkende.

Å legge nytt badegulv uten å legge varmekabler, synes jeg er en dårlig løsning. (Men hvis gulvet er råttent og du trår igjennom så har du selvfølgelig ikke noe valg ;-))''

Badet er så gammelt at det nesten er "retrokult".. hehe! Men det tar ikke lang tid før en merker at det faktisk ER gammelt og slitt.

Har forøvrig tenkt tanken og bare male vegger og skifte møbler i første omgang og heller pusse opp skikkleiug om noen år når jeg har bedre råd!

P.s Hvorfor er det så lite gunstig å ikke legge varme i gulv? Jeg har aldri hatt dette og aldri hatt behov for det. Selv om det kan kjennes litt deilig når jeg er hos andre, er det ikke om å gjøre å ha det selv på det lille badet mitt. Ovnen på badet varmer mer enn godt nok! ;)

Skrevet

Hei,

Jeg forstår!

Men hvis du først skal pusse opp, så må du ha membran, osv., ikke sant?

Poenget mitt var at forskjellen mellom fliser og "plast" kanskje ikke er så stor.

Hvis du dog ikke har råd (det er forståelig), så må du selvsagt bare sørge for at det ikke lekker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig med deg!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men hvor dårlig er badet ditt? Er du sikker på at du ikke kan få det akseptablet med maling, nytt dosete (og ring), nytt speil og fine knagger? Dette koster nesten ingenting, men kan gjøre et bad bra nok til at det ikke virker avskrekkende.

Å legge nytt badegulv uten å legge varmekabler, synes jeg er en dårlig løsning. (Men hvis gulvet er råttent og du trår igjennom så har du selvfølgelig ikke noe valg ;-))''

Badet er så gammelt at det nesten er "retrokult".. hehe! Men det tar ikke lang tid før en merker at det faktisk ER gammelt og slitt.

Har forøvrig tenkt tanken og bare male vegger og skifte møbler i første omgang og heller pusse opp skikkleiug om noen år når jeg har bedre råd!

P.s Hvorfor er det så lite gunstig å ikke legge varme i gulv? Jeg har aldri hatt dette og aldri hatt behov for det. Selv om det kan kjennes litt deilig når jeg er hos andre, er det ikke om å gjøre å ha det selv på det lille badet mitt. Ovnen på badet varmer mer enn godt nok! ;)

''P.s Hvorfor er det så lite gunstig å ikke legge varme i gulv? Jeg har aldri hatt dette og aldri hatt behov for det. ''

Varmekabler koster nesten ingen ting i forhold til totalkostnaden ved nye gulv. Varmekabler bidrar til å holde gulvet tørt og er dessuten nærmest en forutsetning om en skal selge et bad som oppusset.

Gjest Uneolene
Skrevet

Hei,

Jeg forstår!

Men hvis du først skal pusse opp, så må du ha membran, osv., ikke sant?

Poenget mitt var at forskjellen mellom fliser og "plast" kanskje ikke er så stor.

Hvis du dog ikke har råd (det er forståelig), så må du selvsagt bare sørge for at det ikke lekker.

Med vennlig hilsen

''Poenget mitt var at forskjellen mellom fliser og "plast" kanskje ikke er så stor.''

Er dessverre en ganske stor prisforskjell her..

Men takk for gode råd :)

Skrevet

''Så det at det lønner seg å pusse opp før salg er egentlig bare en myte..''

Da vi skulle kjøpe leilighet, fikk vi vite at de nettopp hadde pusset opp badet. De skrøt og var SÅ fornøyd.

Det første vi pusset opp når vi overtok leiligheta, var badet. De hadde valgt farger som var uforenelig med vår smak.

''Det første vi pusset opp når vi overtok leiligheta, var badet. De hadde valgt farger som var uforenelig med vår smak.''

Men da slapp dere kanskje _hele_ jobben? Største kostnaden er jo grunnarbeidet i gulv og vegger, murerarbeider med membran m.m., evt. nye rør og sluk etc.

Skrevet

Slapp av, jeg har verken fliser eller varmekabler, opprinnelig linoleum på gulvet og malte vegger. Jeg har dusjdører, ny vask og et høyt skap.

Jeg har ikke planer om å pusse opp noe heller. Det er 9 kvm og jeg kunne nok ha gjort det, men ser ingen vits i å ha et luksusbad. Jeg synes mitt bad er helt greit og vil ikke pusse opp et helt greit bad når jeg kan gjøre noe morsomt for pengene isteden.

Dattera mi kjøpte ny leilighet nå og har bare planlagt å male og henge opp noen hyller og kjøpe nytt speil.

Skrevet

Slapp av, jeg har verken fliser eller varmekabler, opprinnelig linoleum på gulvet og malte vegger. Jeg har dusjdører, ny vask og et høyt skap.

Jeg har ikke planer om å pusse opp noe heller. Det er 9 kvm og jeg kunne nok ha gjort det, men ser ingen vits i å ha et luksusbad. Jeg synes mitt bad er helt greit og vil ikke pusse opp et helt greit bad når jeg kan gjøre noe morsomt for pengene isteden.

Dattera mi kjøpte ny leilighet nå og har bare planlagt å male og henge opp noen hyller og kjøpe nytt speil.

'' Jeg synes mitt bad er helt greit og vil ikke pusse opp et helt greit bad når jeg kan gjøre noe morsomt for pengene isteden.''

Fornuftig innstilling :-)

Pusse opp bad er noe man gjør når man må grunnet lekkasjer etc. _eller_ man har ordentlig god råd.

Gjest Uneolene
Skrevet

Takk for fint og på mange måter støttende svar :)

Godt det finnes andre der ute som ikke er så materialistiske ;)

Skrevet

'' Jeg synes mitt bad er helt greit og vil ikke pusse opp et helt greit bad når jeg kan gjøre noe morsomt for pengene isteden.''

Fornuftig innstilling :-)

Pusse opp bad er noe man gjør når man må grunnet lekkasjer etc. _eller_ man har ordentlig god råd.

Nettopp. Og jeg har betonggulv uten membran og ikke behov for varmekabler selv om jeg kunne tenke meg en annen farge på gulvet altså.

Egentlig lurer jeg på om det går an å male gulvet med en "bademaling" ;o)

Skrevet

Takk for fint og på mange måter støttende svar :)

Godt det finnes andre der ute som ikke er så materialistiske ;)

Det er mange som tenker slik. Man gidder ikke å betale en hel årslønn og måtte ta opp lån for å ha noe å vise fram.

Sør og frosken gir deg gode råd her. Ta deg en tur på IKEA og se hva du kan finne av stasj som gjør at badet ser bedre ut og finn en fin farge til veggene.

Skrevet

Nettopp. Og jeg har betonggulv uten membran og ikke behov for varmekabler selv om jeg kunne tenke meg en annen farge på gulvet altså.

Egentlig lurer jeg på om det går an å male gulvet med en "bademaling" ;o)

''Egentlig lurer jeg på om det går an å male gulvet med en "bademaling" ''

Mener faktisk å ha hørt om noe sånt.

Skrevet

Det er mange som tenker slik. Man gidder ikke å betale en hel årslønn og måtte ta opp lån for å ha noe å vise fram.

Sør og frosken gir deg gode råd her. Ta deg en tur på IKEA og se hva du kan finne av stasj som gjør at badet ser bedre ut og finn en fin farge til veggene.

helt enig :)

Skrevet

''For meg som fattig student, er denne påkostede luksusen å få lagt fliser på vegger og gulv, med varmekabler.. En "luksus" som kanskje er en selvfølge for folk flest..''

Jeg får vibber til "Luksusfellen" om man skal lage nytt bad som ikke er høyst nødvendig når man ikke engang er i full jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...