Gå til innhold

Hvorfor er det vanskelig å svelge piller?

Anbefalte innlegg

Sønnen er på antibiotikakur, og som vanlig klarer han ikke å svelge piller... Tanta hans var/er likedan.

Han vil så gjerne svelge, og vi har prøvd å øve på vitaminpiller o.l. for ikke å gjøre kapselen på antibiotikaen klissete. Men uansett hvor mye han prøver, går det bare ikke. Vi har hatt samme problemet i alle de år, og har prøvd tidligere også. Han har til nød klart å få ned en halv reisesyketablett, som er som et lite støvkorn omtrent.

Så løsningen blir å klippe opp kapselen og røre ut antibiotikaen i litt vann i et eggeglass. Dette slukes i ett - etterfulgt av saft. Men det smaker jo helt forjævelig, og han skulle mer enn gjerne klart å svelge kapslene hele.

Men hvorfor har noen slike problemer? Det må jo være bare psykisk, for han svelger jo matbiter som er større enn denne lille kapselen. Og med litt vann i munnen er det jo ikke verre (synes jeg) å svelge vann med kapsiel i, enn å bare svelge vannet.

Jeg har demonstrert hvordan jeg gjør det, men ettersom jeg ikke har samme problemet, er det umulig for meg å si hva han burde gjøre.

Er det noen 'kur' for dette? Kan ikke huske noen episoder som skulel tilsi at han skulle hatt noen traumer mht pillesvelging. Det ville vært mer naturlig med aversjon mot å drikke medisin oppløst i vann - Tamiflu-kuren i eggeglass for to år siden var et sant mareritt!

Fortsetter under...

Dere har sikkert prøvd det allerede, men det kan fungere å legge tabletten i en stor skje med is.

Vi har ikke prøvd å legge hele tabletten oppi noe, men har prøvd å blande innholde i kapselen i både yoghurt og vann, og han foretrakk sistnevnte fordi det gikk fortere ned...

Hvis det smaker bare en brøkdel så ille som det lukter, skjønner jeg at det smaker fælt!

Vi har ikke prøvd å legge hele tabletten oppi noe, men har prøvd å blande innholde i kapselen i både yoghurt og vann, og han foretrakk sistnevnte fordi det gikk fortere ned...

Hvis det smaker bare en brøkdel så ille som det lukter, skjønner jeg at det smaker fælt!

Da hadde jeg prøvd å legge tabletten inn i en passe stor skje med is. Da kjenner han verken smak eller konsistens om han har flaks.

Annonse

La han spise en bit knekkebrød først, og så tar han tabletten i munnen like før han skal svelge, og svelger tabletten sammen med maten.

Høres lurt ut å prøve å ta det smamene med mat som likevel svelges, ja. Men han er jo stor gutt (14 år), så jeg klarer ikke å lure han ;-)

Hei,

Jeg kunne ikke svelge tabletter inntil jeg fikk sepsis, og legen sa at nå svelger du eller så dør du. (Leger i hine hårde dager var ikke så pedagogiske! :knegg:) Nå kan jeg svelge 7-10 forskjellige tabletter uten å tenke meg om.

Jeg tror faktisk problemet ikke er psykologisk, men kanskje motorisk. De fleste tabletter er langt mindre enn matbiter man er vant med å manipulere og flytte med tungen. Tabletter "forsvinner" (tungen "vet" ikke hvor den er), og så plutselig dukker den opp et annet sted hvor det "kiler" eller man brekker seg. Så blir man redd at man har tatt for lang tid, og den vonde smaken skal komme ut (det er psykologisk, selvsagt).

Man kan få overdose av noen vitamintabletter (f. eks. vitamin A), så kjøp noe snop (M&M eller mindre) som ligner, og øv på å svelge det.

Når man så skal ta tabletten så drikk noe først slik at munnen er våt, begynn å svelge, og så drikker man mer.

Med vennlig hilsen

Har han prøvd å ta tabletten med brus? Kullsyra gjør at tabletten flyter opp og ikke merkes når den svelges. Det funker bedre med "vanlige" tabletter enn slike kapsler, men kan være verd forsøket.

Skal foreslå at vi forsøker dette!

Hei,

Jeg kunne ikke svelge tabletter inntil jeg fikk sepsis, og legen sa at nå svelger du eller så dør du. (Leger i hine hårde dager var ikke så pedagogiske! :knegg:) Nå kan jeg svelge 7-10 forskjellige tabletter uten å tenke meg om.

Jeg tror faktisk problemet ikke er psykologisk, men kanskje motorisk. De fleste tabletter er langt mindre enn matbiter man er vant med å manipulere og flytte med tungen. Tabletter "forsvinner" (tungen "vet" ikke hvor den er), og så plutselig dukker den opp et annet sted hvor det "kiler" eller man brekker seg. Så blir man redd at man har tatt for lang tid, og den vonde smaken skal komme ut (det er psykologisk, selvsagt).

Man kan få overdose av noen vitamintabletter (f. eks. vitamin A), så kjøp noe snop (M&M eller mindre) som ligner, og øv på å svelge det.

Når man så skal ta tabletten så drikk noe først slik at munnen er våt, begynn å svelge, og så drikker man mer.

Med vennlig hilsen

Ingen fare for vitaminoverdose - ingen av "prøvekaninene" svelges...;-)

Vi har gode erfaringer med å blande med syltetøy. Det har en konsistens som "skjuler" - eh - fremmedstoffet til en viss grad.

Vond smak dempes hvis man klarer å puste gjennom munnen, evt. la være å puste i det hele tatt, inntil man har fått noe med bedre smak inn i munnen. Men det er lettere sagt enn gjort.

Annonse

Persille1365381127

Skal foreslå at vi forsøker dette!

Nå vet jeg ikke hvor gammel han er, men ikke si at dere skal forsøke det - si at en herfra (eller hvorsomhelstfra) sa at det var dette man måtte gjøre for å få det til å fungere.

Altså at brus er fasiten. Om han tror på det kan det jo hende det går litt lettere...

Du må nesten avlegge rapport etter at alle forslagene er utprøvd ;-)

*he he*

Dette er forsøkt:

Blande ut pulveret i supersterk saft (dvs i samme gate som syltetøy) - dette var et hår bedre enn bare vann.

Har prøv å "øve" på å svelge små godterigreier, men uten hell. (Har bedt han gjenta)

Har glemt å prøve brusforslaget. Får ta det til kvelds!

Takk til alle som kom med forslag :-)

*he he*

Dette er forsøkt:

Blande ut pulveret i supersterk saft (dvs i samme gate som syltetøy) - dette var et hår bedre enn bare vann.

Har prøv å "øve" på å svelge små godterigreier, men uten hell. (Har bedt han gjenta)

Har glemt å prøve brusforslaget. Får ta det til kvelds!

Takk til alle som kom med forslag :-)

Men dere har jo ikke testet is-forslaget mitt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...