Gå til innhold

Brødbakemaskin - er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Eltekroken henger igjen og brødene ser ikke pene ut.

Anbefaler deg heller å følge oppskrift til punkt og prikke.

Og bruk brødform, da holder de lettere forma. Smør den godt og ha bakepapir i bunnen. Vær nøye på riktig temperatur på vannet/melka, la de heve lunt og tildekket den tiden som er anbefalt, både for- og etterheving, og la de stå den tiden det trengs i ovnen, men følg med da enkelte ovner er kjappere/tregere enn andre.

Å dunke under er en fin måte å sjekke om det er ferdig, du skal høre en hul lyd. Evnt kan du stikke en strikkepinne el i for å se om det kommer deig på.

La lunke seg før du skjærer i brødet.

Brødoppskrifter er det flust av på nettet.

Jeg kjøpte brødbakemaskin etter å ha hørt på en (mannlig) kollegas skryt over hvir utrolig deilig det var å få ferskt brød hver dag og å slippe å dra så ofte til butikken for å handle brød (han har mange barn...)

Men jeg deler ikke begeistringen. Det er jo kjekt i og for seg å få ferskt brød, men det fordrer jo at man husker på å fylle opp maskina før man legger seg. Og så fordrer det at man husker alt som skal oppi. Jeg har våknet både til lite hardt brød pga manglende gjær, og kokt vann med mel fordi eltekroken ikke var satt i (skikkelig).

Dette er jo ikke brødbakemaskinas feil, men likefult et irritasjonsmoment. Hvis v vpkner og oppdager at vi har glemt å ta ut brød fra fryseren, går det fint å tine i mikro, men man kan jo ikke bake på morgenkvisten fordi man glemte å sette i gang brødbakemaskina. :-)

Verre er det dog at man ikke får spesielt vellykket GROVT brød. Ved prøving og feiling fant jeg ut at vi burde bare ha max 35% grovt mel. Mulig det her er stor forskjell fra maskin til maskin. Grovere brød enn det ble kompakt og nesten litt rått.

Maskina funker dog godt til å lage deig i, men har ganske liten eltebolle.

Vi har også hatt ganske stor suksess med å lage det vi kalte "bollebrød". Da brukte vi ferdig bollemel og fikk et slags julekakelignende brød, bare mye luftigere, og dette var fint å f eks skjære i skiver og ha på smør og brunost :-)

Jeg kjøpte brødbakemaskin etter å ha hørt på en (mannlig) kollegas skryt over hvir utrolig deilig det var å få ferskt brød hver dag og å slippe å dra så ofte til butikken for å handle brød (han har mange barn...)

Men jeg deler ikke begeistringen. Det er jo kjekt i og for seg å få ferskt brød, men det fordrer jo at man husker på å fylle opp maskina før man legger seg. Og så fordrer det at man husker alt som skal oppi. Jeg har våknet både til lite hardt brød pga manglende gjær, og kokt vann med mel fordi eltekroken ikke var satt i (skikkelig).

Dette er jo ikke brødbakemaskinas feil, men likefult et irritasjonsmoment. Hvis v vpkner og oppdager at vi har glemt å ta ut brød fra fryseren, går det fint å tine i mikro, men man kan jo ikke bake på morgenkvisten fordi man glemte å sette i gang brødbakemaskina. :-)

Verre er det dog at man ikke får spesielt vellykket GROVT brød. Ved prøving og feiling fant jeg ut at vi burde bare ha max 35% grovt mel. Mulig det her er stor forskjell fra maskin til maskin. Grovere brød enn det ble kompakt og nesten litt rått.

Maskina funker dog godt til å lage deig i, men har ganske liten eltebolle.

Vi har også hatt ganske stor suksess med å lage det vi kalte "bollebrød". Da brukte vi ferdig bollemel og fikk et slags julekakelignende brød, bare mye luftigere, og dette var fint å f eks skjære i skiver og ha på smør og brunost :-)

Synes det var rart at han med mange barn likte maskinen godt - jeg mener å ha hørt folk si motsatt - at brødene ble for små hvis man har flere barn og skal ha både frokost og niste osv...

Jeg har ikke sånn maskin - jeg tror ikke jeg hadde likt å ha den til å bake mens jeg sover. Hadde bekymret meg for brann - jeg har aldri på noen maskiner (i annet enn standby) mens jeg sover...

Annonse

Synes det var rart at han med mange barn likte maskinen godt - jeg mener å ha hørt folk si motsatt - at brødene ble for små hvis man har flere barn og skal ha både frokost og niste osv...

Jeg har ikke sånn maskin - jeg tror ikke jeg hadde likt å ha den til å bake mens jeg sover. Hadde bekymret meg for brann - jeg har aldri på noen maskiner (i annet enn standby) mens jeg sover...

Jeg har mange barn og vi "kokte" to sånne maskiner på kort tid. Mannen i butikken sa at "de er desverre ikke bygget for å gå tre ganger om dagen..." med et litt fårete smil.

Så vi begynte å bake selv, først bala jeg med oppskrifter og dill. For mye jobb, for mye søl. Så gikk vi over til ferdigblanda opplegg, ha i gjær og vann, elt i kjøkkenmaskin, hev og stek 50 min.

Nydelige fine "hjemmebakte" brød som blir akkurat så grovt du vil ha det. Barna er fornøyde.

Gjest Shira :o)

Jeg gav bort min maskin etter en stund.

Jeg fikk aldri dreisen på det, og som Morsan så fikk jeg ikke til gode grove brød. Vi stilte den inn slik at vi hadde ferskt brød om morgenen, men det ble som sagt ikke grovt nok.

Til å lage pizzadeig var den genial, men ble liten deig dersom en skulle ha mye. Den ble rett og slett bare stående, så ryddet bort.

Jeg ville heller ha puttet pengene i en skikkelig kjøkkenmaskin med god eltekapasitet. Nå koster kanskje ikke brødbakemaskin så mye lengre?

Den som fikk maskina mi baker glutenfrie brød og liker maskina veldig godt, får fine brød i den visstnok.

Gjest delt i to

Hadde brødbakermaskin for flere år siden.

Brødet ble den gangen iallefall så "uformelig", en firkanta kloss på en måte.

Forsøkte flere oppskrifter, men det var kun jeg som spiste det. Ungene og mannen ville heller ha kjøpebrød.

Så jeg solgte maskina etter et halvt år.

Meeeen smaken er som baken :o)

Han må ha hatt større brødmaskin enn oss ihvertfall, for vårt brød hadde neppe holdt til en familie på 5. Mulig bare barna hadde matpakke, da, mens foreldrene har kantine.

Jeg har en Philips brødbakemaskin som jeg er kjempefornøyd med. Tror brødet har blitt mislykket bare en gang, og vi har brukt den nesten hver dag det siste året. Kjøper nesten aldri brød i butikken lenger, bare når hele slekta kommer på besøk samtidig.

Jeg har ikke prøvd selv, men har venninner og kolleger som har fått / anskaffet seg, og delt erfaringer.

Jeg tror man må være forberedt på en ganske lang prøveperiode før man finner en oppskrift som både smaker godt og har en konsistens som passer til det man trenger (litt forskjell på "bare" frokost og skiver til matpakke som skal ligge noen timer). De jeg kjenner som har holdt ut en stund, har funnet en variant som passer for deres behov, men først etter flere mislykkede forsøk.

Er man utålmodig og har lett for å erklære seg (og utstyret) for mislykket etter etpar mindre katastrofer, tror jeg det er lurt å stå over.

Jeg har også forstått at det kan være et - eh - diskusjonstema når man etter sengetid oppdager at maskinen ikke er satt på. Da må faktisk noen stå opp og fikse det, den har ingen fjernkontroll.

Gjest Shira :o)

Jeg har ikke prøvd selv, men har venninner og kolleger som har fått / anskaffet seg, og delt erfaringer.

Jeg tror man må være forberedt på en ganske lang prøveperiode før man finner en oppskrift som både smaker godt og har en konsistens som passer til det man trenger (litt forskjell på "bare" frokost og skiver til matpakke som skal ligge noen timer). De jeg kjenner som har holdt ut en stund, har funnet en variant som passer for deres behov, men først etter flere mislykkede forsøk.

Er man utålmodig og har lett for å erklære seg (og utstyret) for mislykket etter etpar mindre katastrofer, tror jeg det er lurt å stå over.

Jeg har også forstått at det kan være et - eh - diskusjonstema når man etter sengetid oppdager at maskinen ikke er satt på. Da må faktisk noen stå opp og fikse det, den har ingen fjernkontroll.

''Er man utålmodig og har lett for å erklære seg (og utstyret) for mislykket etter etpar mindre katastrofer, tror jeg det er lurt å stå over.''

Eh, skyldig. ;o)

Annonse

En venninne av meg har et monster av en brødbakemaskin på en hytte hvor jeg har vært med mange ganger.

For det første er den STOR (særlig på en liten hytte). Er ikke glad i store maskiner som skal stå fremme.

Brødet blir ganske lite. En må huske å ha i alle ingredienser + sette den på på kvelden. Noen ganger har ikke brødet blitt så vellykket, til tross for at bakeren er gourmet med ganske mye brødbakeerfaring.

Den lager mye lyd underveis (en gang var vi mange på hytta og jeg sov i stuen med åpen kjøkkenløsning - sov ikke stort etter kl. 6, da maskinen satte seg på, for å si det slik.

Jeg vil aldri ha brødbakemaskin, tror jeg.

Jeg har slitt ut to maskiner og er følgelig veldig fornøyd. Det går kjappere å gjøre klar maskinen til neste brød enn det tar å vise en reklamepause på tv3.... Brødene mine blir alltid vellykkede, og jeg har bare moderert en oppskrift jeg vanligvis brukte når jeg laget brød fra grunnen av. Oppvask er et litermål og en skje. Ikke noe søl og gris, brødet er fint og gjennomstekt. Har en bakemaskin på hytta også.

''Hadde bekymret meg for brann - jeg har aldri på noen maskiner (i annet enn standby) mens jeg sover...''

Samme her. Aldri i verden om jeg hadde tort å ha på en slik maskin om natten. Jeg kjører heller aldri vaskemaskin eller oppvaskmaskin når jeg ikke er hjemme eller om natten.

Har hatt det, men nå står den på loftet og samler støv. Brødene ble veldig tunge og kompakte, og smakte rett og slett ikke godt. Har prøvd utallige oppskrifter men de ble aldri vellykket. Dessuten sitter jo eltekroken igjen inne i brødet mens det steker, og dermed må man jo bryte i stykker brødet for å få ut eltekroken etterpå. Nei, min brødbakemaskin er for lengst satt på kontoen for fullstendig unyttige innkjøp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...