Gå til innhold

Svigermor

Gjest Slik går no dagan

Anbefalte innlegg

Gjest Slik går no dagan

Svigermor har en sønn som pendler. 14 dager ute, 14 dager hjemme. Helt fri når han er hjemme. Bare koser seg. Jeg har flyttet fra sønnen hennes. Pause eller endelig brudd vet vi ikke enda. Når han er hjemme, er ungene litt hos meg og litt hos han. Ungene var i huset og ryddet og ordnet slik at det var fint til han kom hjem sist. Jeg hjalp til litt ( Det skal det bli slutt på). Synes jeg måtte det iom at det luktet av gamle middagsrester som det var grodd mose på. Han bare forlot middagen i kjøleskapet da han dro forrige gang. Det var rent og pent i huset da han kom hjem. I dag dro han igjen. BOMBA hus. Virkelig Bomba. Svigermor hadde vært innom etter at han dro. Ringer til ungene og sier at de må fjerne alt rot fra gulv og alle flater før vaskehjelpen kommer på torsdag. Jeg har lyst til å skrive en mail til henne som lyder slik:

''Det kommer ikke til å skje at ungene drar dit og rydder huset i morgen. Nå har nettopp sønnen din forlatt huset etter å ha hatt fri i 14 dager. Ungene hos meg nå og her skal de være. Her har vi det ryddig og rent, så får "Lars" ta ansvar for å få med seg ungene og rydde når ungene er hos han og før han reiser igjen. Ungene går på skole og "Petter" skal rett på jobb etter skolen i morgen. Deretter er det lekser. Når skal han rydde? På natta?

Jeg foreslår at du konsenterer deg om å oppdra din egen sønn. Sønnen din har fri halve året og når han er hjemme er han mest opptatt av å kose seg, nyte livet og kjefte på ungene, samt klage til mora si over hvor grusomme barn han har som kan finne på å gjøre noe så grusomt som å bruke opp barbelhøvlene hans og andre diverse alvorlige og svært kriminelle forbrytelser. Derfor får vaskehjelpen vaske mellom alt rotet. Dette er det din voksne sønn som har ansvar for''

Dette har jeg lyst til å skrive, men siden jeg er for høflig (eller feig kanskje, siden vi tross alt har hatt et bra forhold henne og jeg), så blir det kun skrevet her på dol og livet går sin skeive gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Lurt å bruke dol som filter, å sende en slik mail ville vært uklokt.

Hold likevel fast på at barna ikke skal brukes til å rydde etter faren sin, men si det i en annen tone.

Det er nok barnas eget rot svigermoren vil at de skal rydde. Hun har vel sett at tingene deres flyter. Men selvsagt må faren sørge for at barna rydder mens han er der, ikke overlate dt ansvaret til sin mor. Hvis vaskehjelpen da nekter å vaske, får det bare forbli uvasket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225811
Del på andre sider

Gjest Slik går no dagan

Lurt å bruke dol som filter, å sende en slik mail ville vært uklokt.

Hold likevel fast på at barna ikke skal brukes til å rydde etter faren sin, men si det i en annen tone.

''Lurt å bruke dol som filter''

Og til å kvitte seg med frustrasjoner .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225812
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slik går no dagan

Det er nok barnas eget rot svigermoren vil at de skal rydde. Hun har vel sett at tingene deres flyter. Men selvsagt må faren sørge for at barna rydder mens han er der, ikke overlate dt ansvaret til sin mor. Hvis vaskehjelpen da nekter å vaske, får det bare forbli uvasket.

Han roter langt mer enn ungene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225813
Del på andre sider

Gjest Nei vet du nå hva

Hvorfor skrive. Hvis du prater med henne og hun nevner dette,

så sier du bare rett ut: Nei vet du nå hva,

nå har faren fri i to uker og har bare ligget på ryggen og slappet av og kost seg, ikke gjort en dritt! Så forlanger du at ungene skal rydde?

Syns du burde tatt en prat med faren til ungene og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225817
Del på andre sider

Gjest Slik går no dagan.

Hvorfor skrive. Hvis du prater med henne og hun nevner dette,

så sier du bare rett ut: Nei vet du nå hva,

nå har faren fri i to uker og har bare ligget på ryggen og slappet av og kost seg, ikke gjort en dritt! Så forlanger du at ungene skal rydde?

Syns du burde tatt en prat med faren til ungene og.

''og har bare ligget på ryggen og slappet av og kost seg''

Han koser seg ikke på ryggen. Han koser seg med friluftsliv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225819
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Din svigermor er ferdig med oppdragelsen av din eks for lengst. Det er dine barn som trenger å oppdras og jeg er ikke så sikker på at farmor i dette tilfellet mener at de er uskyldige iht. rot i leiligheten. Hvis det er snakk om tenåringer så lar du far, farmor og dem ordne opp i dette og blander deg ikke så lenge de ikke blir direkte mishandlet. Det er ikke mishandling å kreve at man ordner opp i sitt eget rot selvom andre har deler av rotet.

Hvordan skal du og ungene dine sortere hva som er deres rot og hva er fars?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225822
Del på andre sider

Gjest Slik går no dagan.

Din svigermor er ferdig med oppdragelsen av din eks for lengst. Det er dine barn som trenger å oppdras og jeg er ikke så sikker på at farmor i dette tilfellet mener at de er uskyldige iht. rot i leiligheten. Hvis det er snakk om tenåringer så lar du far, farmor og dem ordne opp i dette og blander deg ikke så lenge de ikke blir direkte mishandlet. Det er ikke mishandling å kreve at man ordner opp i sitt eget rot selvom andre har deler av rotet.

Hvordan skal du og ungene dine sortere hva som er deres rot og hva er fars?

'' farmor og dem ordne opp i dette og blander deg ikke så lenge de ikke blir direkte mishandlet''

Ikke når de er hos meg. Da er det jeg som bestemmer. En annen ting er at farmor ødelegger for mine planer. Det er en grunn til at jeg flyttet, men jeg håper at vi kan finne tilbake til hverandre. Dette saborterer farmor når sønnen får henne til og tro at det er ungene som er problemet, mens det er han som aldri har tatt i en vaskekost eller støvfille, samt har et aggresjonsproblem og hakker og kritiserer så både jeg og ungene føler at vi aldri vil greie å tilfredsstille han.

Nå har jeg bodd for meg selv noen måneder og resultatet er nå en nedgrodd hage og et gristete hus. Det er ikke ungenes skyld. Farmor hadde ryddet en del i går etter at sønnen hennes dro. Dette tolker jeg slik at hun visstnok ikke ønsker at vi skal finne tilbake hverandre. Hun ødelegger for meg. Han lærer ikke av dette. Han kan fotsatt være Kongen på Haugen og herse med oss alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225831
Del på andre sider

Gjest Hulderen

'' farmor og dem ordne opp i dette og blander deg ikke så lenge de ikke blir direkte mishandlet''

Ikke når de er hos meg. Da er det jeg som bestemmer. En annen ting er at farmor ødelegger for mine planer. Det er en grunn til at jeg flyttet, men jeg håper at vi kan finne tilbake til hverandre. Dette saborterer farmor når sønnen får henne til og tro at det er ungene som er problemet, mens det er han som aldri har tatt i en vaskekost eller støvfille, samt har et aggresjonsproblem og hakker og kritiserer så både jeg og ungene føler at vi aldri vil greie å tilfredsstille han.

Nå har jeg bodd for meg selv noen måneder og resultatet er nå en nedgrodd hage og et gristete hus. Det er ikke ungenes skyld. Farmor hadde ryddet en del i går etter at sønnen hennes dro. Dette tolker jeg slik at hun visstnok ikke ønsker at vi skal finne tilbake hverandre. Hun ødelegger for meg. Han lærer ikke av dette. Han kan fotsatt være Kongen på Haugen og herse med oss alle.

''Farmor hadde ryddet en del i går etter at sønnen hennes dro. Dette tolker jeg slik at hun visstnok ikke ønsker at vi skal finne tilbake hverandre. Hun ødelegger for meg. ''

Jeg tror du feiltolker. Din svigermor ser at det er behov for å rydde, og gjør det for sin sønn. Hun kobler det helt sikkert ikke til deg. At du mener det betyr at hun ikke vil at du og eksen skal finne tilbake til hverandte blir feil.

Har du snakket med din svigermor? Hun er ikke tankeleser. Fortell henne at du mener det ødelegger for deg at hun rydder.

For øvrig er jeg redd du tar feil, hvis du tror eksen din vil forandre seg slik at han blir ryddig OG fortsetter å rydde om dere flytter sammen igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225851
Del på andre sider

Med mindre du ønsker varig fiendskap med svigermor, bør du ikke sende en mail med slike formuleringer.

Du kan skrive setning nr. 2, 3 pluss siste setningen. Det greier seg. Vær kort, men vennlig.

Det er riktig at barna ikke skal dit å rydde mens de er hos deg. Faren og barna får rydde når de er hos ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225856
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slik går no dagan

''Farmor hadde ryddet en del i går etter at sønnen hennes dro. Dette tolker jeg slik at hun visstnok ikke ønsker at vi skal finne tilbake hverandre. Hun ødelegger for meg. ''

Jeg tror du feiltolker. Din svigermor ser at det er behov for å rydde, og gjør det for sin sønn. Hun kobler det helt sikkert ikke til deg. At du mener det betyr at hun ikke vil at du og eksen skal finne tilbake til hverandte blir feil.

Har du snakket med din svigermor? Hun er ikke tankeleser. Fortell henne at du mener det ødelegger for deg at hun rydder.

For øvrig er jeg redd du tar feil, hvis du tror eksen din vil forandre seg slik at han blir ryddig OG fortsetter å rydde om dere flytter sammen igjen.

''Din svigermor ser at det er behov for å rydde, og gjør det for sin sønn''

Javisst gjør hun det. Han har en hel herskare av personer som står på pinne for seg, den opphøyde guden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225861
Del på andre sider

Gjest Slik går no dagan.

Hvor gamle er barna deres??

''Hvor gamle er barna deres??''

Du burde heller spørre om hvor gammel faren deres er. Hvor gamle barna er er uinteresant når det gjelder hans problemer. Vi har ressurssterke barn som jobber og går på skole og som absolutt tar sin tørn på hjemmefronten. De får skjelden ros eller annerkjennelse fra faren sin.

Han har så mye og være takknemlig for den mannen og vi kunne hatt det fantastisk om han kunne fokusert på dette. Men på et eller annen merkelig vis klarer han og lete opp feil (bagateller) som han gnåler om i dagesvis og sliter ut alle sammen.

Og slik kan han jo fortsette så lenge han ser at det er lønnsomt og alle er redde for ikke å tilfredsstille han.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225904
Del på andre sider

Gjest Slik går no dagan

Fatter ikke at svigermoren din bryr seg med dette i det hele tatt...

Er han ikke voksen da? Bor han ikke for seg selv?

Hvorfor er dette blitt svigermors problem?

'' Hvorfor er dette blitt svigermors problem?'

Det vet jeg. Det er fordi hun har vært vitne til de voldsomme raserianfallene fra han. Hun prøver å snakke til han. Har anbefalt han å gå til psykolog.

Men han er flink til å manipulere, snakke med henne og få henne til og tro at ungene er problemet. Hun vet at det ikke er sånn, men hun er redd han hun også.

En stund etter at jeg flyttet og hun så utviklingen der hjemme, skaffet hun vaskehjelp til han. Ungene ordner det så fint til han skal komme hjem, men han forlater det rotete mildt sagt enda han har masse fritid og mye mer fritid enn ungene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225919
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på

''Hvor gamle er barna deres??''

Du burde heller spørre om hvor gammel faren deres er. Hvor gamle barna er er uinteresant når det gjelder hans problemer. Vi har ressurssterke barn som jobber og går på skole og som absolutt tar sin tørn på hjemmefronten. De får skjelden ros eller annerkjennelse fra faren sin.

Han har så mye og være takknemlig for den mannen og vi kunne hatt det fantastisk om han kunne fokusert på dette. Men på et eller annen merkelig vis klarer han og lete opp feil (bagateller) som han gnåler om i dagesvis og sliter ut alle sammen.

Og slik kan han jo fortsette så lenge han ser at det er lønnsomt og alle er redde for ikke å tilfredsstille han.

Ettersom han var far regnet jeg han som voksen, så alder var ikke så viktig i grunn da.

Men om ungene er gamle nok så kan de jo ta dette opp med far og farmor selv - kanskje også enklere at farmor ser da, enn om du skal komme og ta dette opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225924
Del på andre sider

Svigermoren din har kjent eksen sin så lenge han har levt.

Tror du virkelig hun kjøper en forklaring som går ut på at alt er ungenes og evt. din feil?

Hun har antakelig resignert, kanskje etter uttallige forsøk på å oppdra ham.

Det er jo tydelig at dette stikker mye dypere enn hvem som skal plukke opp tøyet fra gulvet. Hvis eksen din trenger profesjonell hjelp, ville det være en fordel om du og moren hans kan samarbeide, selv om det kanskje er vanskelig akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369588-svigermor/#findComment-3225984
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...