mariaflyfly Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 ''Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år.'' Alpetur er vel like aktuelt neste år eller året etter. Afrikaturen hørtes ut som en engangssjanse. ''Alpetur er vel like aktuelt neste år eller året etter. Afrikaturen hørtes ut som en engangssjanse.'' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Snakket litt med mannen min i helga. Han ble jo ikke overvettes begeistret akkurat.... Men nå har jeg nevnt det - så får vi ta det opp igjen om en stund. Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år. Jeg mener nok at en får til det en vil få til, om det evt måtte innebære å utvide lånet med noen titusener... prust: her er det bare én ting å gjør. Du må invitere alle de hyggelige folkene fra DOL hjem til dere for å overbevise mannen din at dette er en "once in a lifetime" tur, og at det er en selvfølge at du bør dra. Hvis du ikke reiser vil du angre. Helt sikkert! Men du får finne en dato vi kan komme. Husk kaker og slikt! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Snakket litt med mannen min i helga. Han ble jo ikke overvettes begeistret akkurat.... Men nå har jeg nevnt det - så får vi ta det opp igjen om en stund. Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år. Jeg mener nok at en får til det en vil få til, om det evt måtte innebære å utvide lånet med noen titusener... ''Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år. Jeg mener nok at en får til det en vil få til, om det evt måtte innebære å utvide lånet med noen titusener...'' En ting er økonomi, men har du nok ferie til begge deler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 ''Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år. Jeg mener nok at en får til det en vil få til, om det evt måtte innebære å utvide lånet med noen titusener...'' En ting er økonomi, men har du nok ferie til begge deler? Jeg pleier å jobbe litt mer i perioder slik at jeg kan bruke avspasering f.eks. i påskeferien. I 2011 har jeg gjort det slik: *1 uke vinterferie (slalåmferie med mann og barn på Østlandet) *1 uke påskeferie (brukte 3 avspaseringsdager) - ferie hos svigermor med mann og barn *4 uker sommerferie - med 2 uker i Frankrike, en uke hos svigermor og en uke ved sjøen. *Jobber mye nå i høst, og skal avspasere 1 dag i høstferien + 5-6 dager i juleferien HVIS det blir noe av de store planene neste år, ser jeg for meg følgende: *1 uke avspasering til Alpene (bruker av det jeg jobber ekstra nå i høst - regner med at det blir ca 3 ekstra uker) *Afrikatur i påsken - 1 uke avspasering og en uke ferie *Sommer - 4 uker Det høres vel ganske overkommelig ut? Og så blir det sikkert litt ekstrajobbing neste høst slik at jeg kan ta nopen dager juleferie igjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 ''Han har veldig lyst til at vi skal reise til Alpene alle fem til vinteren (det har vi snakket om i mange år, men ungene har vært for små), og han mener at vi ikke har råd til både en Alpetur og en Afrikatur på samme år.'' Alpetur er vel like aktuelt neste år eller året etter. Afrikaturen hørtes ut som en engangssjanse. '' Alpetur er vel like aktuelt neste år eller året etter. Afrikaturen hørtes ut som en engangssjanse. '' Mjo... men min kjære fyller 40 neste år, og han hadde kanskje sett for seg at Alpeturen kunne være en familiefeiring, tror jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 prust: her er det bare én ting å gjør. Du må invitere alle de hyggelige folkene fra DOL hjem til dere for å overbevise mannen din at dette er en "once in a lifetime" tur, og at det er en selvfølge at du bør dra. Hvis du ikke reiser vil du angre. Helt sikkert! Men du får finne en dato vi kan komme. Husk kaker og slikt! Med vennlig hilsen He - he - joda, dere må gjerne komme en tur - men jeg tror det ville virke mot sin hensikt å invadere huset med en horde med DOL'ere for å få overtalt ham ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liza i London Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Bare en liten tanke her - hva med hensynet til - og omsorgen for - din mor? Klart at din primære lojalitet er til mann og barn. Men skylder vi ikke våre foreldre at vi også møter og ser deres behov når det gjelder ting som er svært viktige for dem? Din mor kan få denne sjansen til å igjense et land som har vært en viktig del av livet hennes. Men skal dette skje er det avhengig av deg. -- på bekostning av din manns ønsker. Vanskelig dilemma. Men uhyre viktig i mine øyne. Hva du ( dere) velger vil også kunne ha betydning for barna deres på lang sikt. Dette landet er en del av slektsarven, om enn ikke genetisk. Om du opplever det sammen med din mor har du noe verdifullt å videreformidle til barna om de en gang skulle ønske å oppleve det. Det at du evt imøtekommer din mors ønske og behov vil også lære barna noe om lojalitet og kjærlighet som bærer gjennom generasjonene. Det blir "krøkkete" uttrykt dette. Men jeg har ( som du kanskje husker) selv måttet foreta valg som innebar personlige kostnader for å ivareta - og ære - generasjonen før meg. Og ingen av oss har angret. "slekt skal følge slekters gang" - det er mer enn en vakker salmestrofe. Det er også en utfordring. Lykke til, uansett hva du velger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3230935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Bare en liten tanke her - hva med hensynet til - og omsorgen for - din mor? Klart at din primære lojalitet er til mann og barn. Men skylder vi ikke våre foreldre at vi også møter og ser deres behov når det gjelder ting som er svært viktige for dem? Din mor kan få denne sjansen til å igjense et land som har vært en viktig del av livet hennes. Men skal dette skje er det avhengig av deg. -- på bekostning av din manns ønsker. Vanskelig dilemma. Men uhyre viktig i mine øyne. Hva du ( dere) velger vil også kunne ha betydning for barna deres på lang sikt. Dette landet er en del av slektsarven, om enn ikke genetisk. Om du opplever det sammen med din mor har du noe verdifullt å videreformidle til barna om de en gang skulle ønske å oppleve det. Det at du evt imøtekommer din mors ønske og behov vil også lære barna noe om lojalitet og kjærlighet som bærer gjennom generasjonene. Det blir "krøkkete" uttrykt dette. Men jeg har ( som du kanskje husker) selv måttet foreta valg som innebar personlige kostnader for å ivareta - og ære - generasjonen før meg. Og ingen av oss har angret. "slekt skal følge slekters gang" - det er mer enn en vakker salmestrofe. Det er også en utfordring. Lykke til, uansett hva du velger! Takk for varme og dype tanker. Mye riktig og klokt i det du skriver. Er glad jeg har snakket med mannen min om det nå. Selv om vi ikke har tatt noen avgjørelse på det ennå, så er "katta sluppet ut av sekken", og tankene kan modnes hos ham, slik de har gjort hos meg i noen måneder nå. Tror det blir enklere å forklare det til ungene, enn det blir å få mannen min til å forstå. Men jeg tror nok jeg skal klare å få ham til å akseptere det i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Takk for varme og dype tanker. Mye riktig og klokt i det du skriver. Er glad jeg har snakket med mannen min om det nå. Selv om vi ikke har tatt noen avgjørelse på det ennå, så er "katta sluppet ut av sekken", og tankene kan modnes hos ham, slik de har gjort hos meg i noen måneder nå. Tror det blir enklere å forklare det til ungene, enn det blir å få mannen min til å forstå. Men jeg tror nok jeg skal klare å få ham til å akseptere det i alle fall. ''Men jeg tror nok jeg skal klare å få ham til å akseptere det i alle fall.'' Så bra :-). Tipper det er lurt å fokusere på at dette er en opplevelse for livet og også denne ene muligheten til å oppleve noe spesielt sammen med dn mor. På denne måten blir sammenligningen med f.eks. alpeferie helt "hinsides" (og det er den jo - om en ser bort fra "uvesentligheter" som feriedager og økonomi). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 ''Men jeg tror nok jeg skal klare å få ham til å akseptere det i alle fall.'' Så bra :-). Tipper det er lurt å fokusere på at dette er en opplevelse for livet og også denne ene muligheten til å oppleve noe spesielt sammen med dn mor. På denne måten blir sammenligningen med f.eks. alpeferie helt "hinsides" (og det er den jo - om en ser bort fra "uvesentligheter" som feriedager og økonomi). ''På denne måten blir sammenligningen med f.eks. alpeferie helt "hinsides" (og det er den jo - om en ser bort fra "uvesentligheter" som feriedager og økonomi). '' Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente. Hvis du er med på at en Alpeferie for oss fem er veldig stort og spesielt (vi er jo ikke vant til å reise, og dette er noe vi har snakket om i flere år), samtidig som at det kanskje blir en markelring av 40 års dagen for mannen min, så er det jo ikke SÅ hinsides å sammenlikne de to turene. Men - som jeg skrev til frosken i går kveld, så tror jeg det skal være mulig for meg å få omtrent like mye fri sammen med ungene som et vanlig år, fordi jeg jobber mye i høst og samler opp til avspasering neste år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 ''På denne måten blir sammenligningen med f.eks. alpeferie helt "hinsides" (og det er den jo - om en ser bort fra "uvesentligheter" som feriedager og økonomi). '' Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente. Hvis du er med på at en Alpeferie for oss fem er veldig stort og spesielt (vi er jo ikke vant til å reise, og dette er noe vi har snakket om i flere år), samtidig som at det kanskje blir en markelring av 40 års dagen for mannen min, så er det jo ikke SÅ hinsides å sammenlikne de to turene. Men - som jeg skrev til frosken i går kveld, så tror jeg det skal være mulig for meg å få omtrent like mye fri sammen med ungene som et vanlig år, fordi jeg jobber mye i høst og samler opp til avspasering neste år. Nei, hinsides ar vel et for kraftig ord, men jeg synes det er snakk om to veldig ulike turer, og Afrikaturen blir ikke først og fremst en pause og ferietur for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Nei, hinsides ar vel et for kraftig ord, men jeg synes det er snakk om to veldig ulike turer, og Afrikaturen blir ikke først og fremst en pause og ferietur for deg. ''Afrikaturen blir ikke først og fremst en pause og ferietur for deg. '' Nei - det er sant. Det er jo ikke en ferietur egentlig. Det vil jo være en opplevelse - både å se dette landet selv som jeg har hørt så mye om helt fra jeg var liten - og å dele den opplevelsen med mamma og høre henne fortelle og vise meg. 2-3 dgaer er satt av til "ferie" på et typisk turiststed, ellers blir det ganske tett i tett med besøk på de stedene hun vokste opp. Jo mer jeg tenker på dette, jo sterker blir lysten til å få det til!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hadde dette vært en situasjon her i huset ville det vært et unisont JA! fra alle de andre familiemedlemmene - samme om det var jeg eller gubben som hadde denne muligheten. Jeg synes det er rart at din mann ikke umiddelbart unner deg turen og ber deg reise når du har så lyst. Økonomisk er dere jo langt innenfor, og da burde det overhode ikke være noe problem. Er han sjalu, han mannen din? Familieturer blir det massevis av i fremtiden, dette er kanskje bare den ene sjansen du har. Og din mor har, ikke minst. Din mann får bare ta seg sammen og gjøre noe morsomt med ungene mens du er borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3231077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Nei, hinsides ar vel et for kraftig ord, men jeg synes det er snakk om to veldig ulike turer, og Afrikaturen blir ikke først og fremst en pause og ferietur for deg. Må bare si at jeg har hatt en ny prat med mannen min i kveld om dette med å reise langt sammen med min mor i påsken (vi hadde en prat for ca en måned siden, der han var temmelig negativ). Jeg sa at jeg hadde tenkt veldig mye på denne turen, og jeg hadde tatt utrskrift av programmet og opplegget, og fortalte hvilke tanker jeg hadde rundt det. Denne gangen lyttet han virkelig, og han var mye mer positiv :-) Nå har jeg et håp om at det faktisk kan bli noe av! :-)))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Må bare si at jeg har hatt en ny prat med mannen min i kveld om dette med å reise langt sammen med min mor i påsken (vi hadde en prat for ca en måned siden, der han var temmelig negativ). Jeg sa at jeg hadde tenkt veldig mye på denne turen, og jeg hadde tatt utrskrift av programmet og opplegget, og fortalte hvilke tanker jeg hadde rundt det. Denne gangen lyttet han virkelig, og han var mye mer positiv :-) Nå har jeg et håp om at det faktisk kan bli noe av! :-)))) Du får sjekke at han ikke bare vil bli kvitt deg! ;-) God tur! Gode nyheter! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Du får sjekke at han ikke bare vil bli kvitt deg! ;-) God tur! Gode nyheter! Med vennlig hilsen He - he :-) Neida, han vil nok ikke det du. Men han begynner nok å forstå at denne turen vil bety mye for meg og for min mor. At det er mer enn en ferie. Men han sa at han syntes ikke vi kunne ta oss råd til både den turen og en skiferie i vinterferien (Hafjell eller Trysil) med ungene samme år. Der er jeg ikke enig. Jeg mener at vi kan låne evt låne 30000 og ha råd til begge deler. Vi har lite lån. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Må bare si at jeg har hatt en ny prat med mannen min i kveld om dette med å reise langt sammen med min mor i påsken (vi hadde en prat for ca en måned siden, der han var temmelig negativ). Jeg sa at jeg hadde tenkt veldig mye på denne turen, og jeg hadde tatt utrskrift av programmet og opplegget, og fortalte hvilke tanker jeg hadde rundt det. Denne gangen lyttet han virkelig, og han var mye mer positiv :-) Nå har jeg et håp om at det faktisk kan bli noe av! :-)))) ''Nå har jeg et håp om at det faktisk kan bli noe av!'' Så bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 ''Nå har jeg et håp om at det faktisk kan bli noe av!'' Så bra! Sitter på jobb og tenker på denne turen hele tiden.... Skal treffe min mor i dag, og skal si til henne at vi kanskje får det til :-) Ååååå - det kommer til å bli en opplevelse for livet - hvis det blir noe av da....! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Bare en liten tanke her - hva med hensynet til - og omsorgen for - din mor? Klart at din primære lojalitet er til mann og barn. Men skylder vi ikke våre foreldre at vi også møter og ser deres behov når det gjelder ting som er svært viktige for dem? Din mor kan få denne sjansen til å igjense et land som har vært en viktig del av livet hennes. Men skal dette skje er det avhengig av deg. -- på bekostning av din manns ønsker. Vanskelig dilemma. Men uhyre viktig i mine øyne. Hva du ( dere) velger vil også kunne ha betydning for barna deres på lang sikt. Dette landet er en del av slektsarven, om enn ikke genetisk. Om du opplever det sammen med din mor har du noe verdifullt å videreformidle til barna om de en gang skulle ønske å oppleve det. Det at du evt imøtekommer din mors ønske og behov vil også lære barna noe om lojalitet og kjærlighet som bærer gjennom generasjonene. Det blir "krøkkete" uttrykt dette. Men jeg har ( som du kanskje husker) selv måttet foreta valg som innebar personlige kostnader for å ivareta - og ære - generasjonen før meg. Og ingen av oss har angret. "slekt skal følge slekters gang" - det er mer enn en vakker salmestrofe. Det er også en utfordring. Lykke til, uansett hva du velger! Har tatt frem det du skrev til meg for en måned siden, og tenkt litt mer på det, Liza: ''Hva du ( dere) velger vil også kunne ha betydning for barna deres på lang sikt. Dette landet er en del av slektsarven, om enn ikke genetisk. Om du opplever det sammen med din mor har du noe verdifullt å videreformidle til barna om de en gang skulle ønske å oppleve det.'' Dette er et punkt jeg ikke har tenkt på inntil nå. Min mor er 74 år, og hun kommer jo definitivt ikke til å kunne være med dersom barna mine ville ønske å reise dit som voksne. Men det vil kanskje jeg kunne. Og uansett tur sammen med dem eller ikke, så vil jeg kunne formidle noe av det min mor vil fortelle meg på turen. Dette landet har alltid vært spesielt for meg, og jeg har alltid fulgt ektra godt med når det har vært programmer derfra på TV - så ja, det er en del av slektsarven, og jeg har tenkt veldig på dette nå den siste måneden, at dette er noe jeg virkelig har lyst til å bruke tid og penger på - for min egen skyld, men også for min mor sin skyld. ''Det at du evt imøtekommer din mors ønske og behov vil også lære barna noe om lojalitet og kjærlighet som bærer gjennom generasjonene.'' Fint sagt! '' "slekt skal følge slekters gang" - det er mer enn en vakker salmestrofe. Det er også en utfordring.'' Dette er en av de kjæreste salmene jeg vet om. Første vers er faktisk skrevet inn på gravsteinen til min mormor og morfar - de som tilbragte store deler av sine liv i dette afrikanske landet! Husker jeg stod ved grava da jeg hadde minstejenta i magen, og tenkte på akkurat den strofen. Litt rart, og veldig fint å kunne tenke på dem, og samtidig ha et nytt skudd på stammen inni meg.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 ''Alpetur er vel like aktuelt neste år eller året etter. Afrikaturen hørtes ut som en engangssjanse.'' Enig. Dere kan helt sikkert få det til å ta to turer til neste år. Du er et selvstendig menneske med egen lønn og kan disponere dem. Du kan lån for din tur som du betaler tilbake over den tiden som passer for deg. Følg hjertet ditt og tenk på deg selv og din mor. Mann og barn tar ikke skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369958-reise-langt-uten-mann-og-barn/page/5/#findComment-3244303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.