Gå til innhold

Har ikke vært hos tannlegen på 10 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg lurer på om ikke jeg er dum som bruker en formue på å gå til tannlegen hvert eneste år, bare for å konstantere at jeg fortsatt har...

At tannlegene sier at man må gå til dem en gang om året er like dumt som at veterinærene sier at hunden må vaksineres hver år.

Gjest ...null hull

At tannlegene sier at man må gå til dem en gang om året er like dumt som at veterinærene sier at hunden må vaksineres hver år.

Jepp, begynner tro det selv....legen min sier jo ikke at jeg må komme tilbake om et år. Får aldri innkalling dit :/

Gjest Niccolina

Ja, jeg lurer på om ikke jeg er dum som bruker en formue på å gå til tannlegen hvert eneste år, bare for å konstantere at jeg fortsatt har...

Det er ikke alle som behøver gå hvert år, så da setter tannlegen gjerne opp 1,5 år eller 2 års intervall på sjekken. Men ting kan skje på kort tid og endre seg med livsfaser og kroppens helse generelt, så det er jo tross alt bedre å forebygge med en sjekk her og der enn å vente flere år for så å måtte gjøre et inngrep som både koster penger og krever vedlikehold.

Dessuten er det ikke bare hull som er trusselen, 80% av befolkningen får tannløsnningssykdom i en eller annen grad. Dette kan du ikke oppdage selv.

Annonse

Gjest Niccolina

Jepp, begynner tro det selv....legen min sier jo ikke at jeg må komme tilbake om et år. Får aldri innkalling dit :/

Men om du først blir syk så får du jo mest sannsynlig rett på trygdestønad. Av tannbehandling må du betale selv, så da er kanskje forebyggingen verdt det?

Gjest Niccolina

Husk på at det ikke alltid er det som gjør vondt, som er det skumleste....Men det er nok ofte litt ovedrevet og fly til tannlegen så ofte som de "anbefaler". De skal jo tjene penger.

Det er jo helt frivillig å gå. Mye kan skje på et år, og det er et praktisk tidsintervall å huske. Men ikke alle behøver gå så ofte - i andre enden finnes de som trenger gå hver 2.-3. mnd. Alt etter behov.

Så lenge det ikke finnes trygdestønader for vanlig tannbehandling er det vel tross alt bedre å bruke tid på den sjekken, og få vite at du har noen begynnende hull her og der, som du selv kan bidra til å stoppe - fremfor å vente et år til, og måtte borre, noe som både svekker lommeboka og tannen ytterligere... ;-)

Det er jo helt frivillig å gå. Mye kan skje på et år, og det er et praktisk tidsintervall å huske. Men ikke alle behøver gå så ofte - i andre enden finnes de som trenger gå hver 2.-3. mnd. Alt etter behov.

Så lenge det ikke finnes trygdestønader for vanlig tannbehandling er det vel tross alt bedre å bruke tid på den sjekken, og få vite at du har noen begynnende hull her og der, som du selv kan bidra til å stoppe - fremfor å vente et år til, og måtte borre, noe som både svekker lommeboka og tannen ytterligere... ;-)

Det er ikke så frivillig som det kan virke som. Når man blir anbefalt et visst intervall, så har man en tendens til og følge det. Ikke minst pga av sin egen uvitenhet på området:-(

Gjest gretten i kveld

Men om du først blir syk så får du jo mest sannsynlig rett på trygdestønad. Av tannbehandling må du betale selv, så da er kanskje forebyggingen verdt det?

''Men om du først blir syk så får du jo mest sannsynlig rett på trygdestønad. Av tannbehandling må du betale selv, så da er kanskje forebyggingen verdt det?''

Kanskje vi skulle droppet trygdestønaden da, så hadde folk forebygget helsen bedre????

Gjest Niccolina

Det er ikke så frivillig som det kan virke som. Når man blir anbefalt et visst intervall, så har man en tendens til og følge det. Ikke minst pga av sin egen uvitenhet på området:-(

Selvsagt er det frivillig. Og selvsagt har man ikke selv oversikt over alt. Man har jo bilen på NAF-kontroll også, fordi de har en utdannelse en selv ikke har. Det er snakk om tillit og forebygging, du har sikkert en del kompetanse ifm utdannelse og/eller jobb som ikke alle har, og da må de forholde seg til at dine anbefalinger er best for dem.

Gjest Niccolina

''Men om du først blir syk så får du jo mest sannsynlig rett på trygdestønad. Av tannbehandling må du betale selv, så da er kanskje forebyggingen verdt det?''

Kanskje vi skulle droppet trygdestønaden da, så hadde folk forebygget helsen bedre????

Ja, du er gretten, hvis du tolker dette som at jeg er imot trygdeordningene.

Selvsagt er det frivillig. Og selvsagt har man ikke selv oversikt over alt. Man har jo bilen på NAF-kontroll også, fordi de har en utdannelse en selv ikke har. Det er snakk om tillit og forebygging, du har sikkert en del kompetanse ifm utdannelse og/eller jobb som ikke alle har, og da må de forholde seg til at dine anbefalinger er best for dem.

Min faste overbevisning er at det meste dreier seg om og tjene penger:-) Enten det gjelder Naf-kontroller eller tenner:-) Vi skal fratas vår sunne fornuft, og vår egen sunne vurderingsevne, uansett hva det gjelder.

Annonse

Hvor mye betaler dere egentlig da? Jeg bor i en storby og betalte nettopp tett opp mot 700 for ettårskontrollen som består av undersøkelse, røndgenbilder, puss og fjerning av tannsten. Syns ikke det er så ille jeg? Ca 50 pr mnd?

Gjest Niccolina

Min faste overbevisning er at det meste dreier seg om og tjene penger:-) Enten det gjelder Naf-kontroller eller tenner:-) Vi skal fratas vår sunne fornuft, og vår egen sunne vurderingsevne, uansett hva det gjelder.

Ja, men med en slik innstilling så kan du jo ikke engang ta bussen, for du legger din tillit og til dels ditt liv i hendene til sjåføren. :-)

Vi må innfinne oss med at samfunnet er bygget slik at vi har ulike profesjoner, og det er gi og ta. Til slutt går det vel mer opp i opp. Det er verre med u-land der det ikke finnes hjelp for de simpleste helseproblemer.

Det jeg synes er rip off er å gå til frisøren. DET er dyrt det. 3000 kr for 1,5 time i stolen, og det varer kun i noen mnd. Men det reagerer ikke folk på, fordi hår er så synlig, så viktig for oss. Men det er jo helsen og. ;-) Mennesker har verre bakterier i munnen enn katt og hund, om vi får dem i vår egen blodbane kan det medføre hjerte/karsykdommer. Osv osv.

Gjest gretten i kveld

Men ærlig talt, det er da ingen som tvinger deg å gå til tannlegen. Gå hvert 10 år du hvis du foretrekker det. Men da ender det fort med rotfyllinger, kroner, implanter og fandens og hans oldemor. Det er ikke SÅ dyrt å ta en årlig sjekk, sånn for sikkerhets skyld.

Hvor mye betaler dere egentlig da? Jeg bor i en storby og betalte nettopp tett opp mot 700 for ettårskontrollen som består av undersøkelse, røndgenbilder, puss og fjerning av tannsten. Syns ikke det er så ille jeg? Ca 50 pr mnd?

Jeg går hvert halvår og det er ikke undersøkelsen som er dyr men behandlingen. For ett år siden kostet det 26 000. Men jeg fikk dekket 2/3 fordi tennene var ødelagt av medisiner.

Men ærlig talt, det er da ingen som tvinger deg å gå til tannlegen. Gå hvert 10 år du hvis du foretrekker det. Men da ender det fort med rotfyllinger, kroner, implanter og fandens og hans oldemor. Det er ikke SÅ dyrt å ta en årlig sjekk, sånn for sikkerhets skyld.

Det er vel en viss forskjell på hvert 10.år, og hvert år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...