Gå til innhold

Konf.gave mellom kjærester

Anbefalte innlegg

*ler* Og det menes? Han kunne jo gitt et smykke til 50.- kr. eller et smykke til 350.- Smykker kan jo være veldig pene om de er rimelige, og de kan koste mye selvom de ikke ser så kostbare ut.

Det er relativt vanskelig for meg å fortelle dere hvor mye penger dere skal legge i dette.

Hadde det vært meg og min sønn hadde jeg foreslått 200 kr (hvis det var jeg som skulle punge ut). Hadde han syntes det var for lite, hadde han fått spyttet i resten selv. Er det han selv som skal betale, er det sikkert lurere å spørre han enn meg.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

4

• morsan

3

• annegunn

3

• sant å si

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mor med kjelen

Det er relativt vanskelig for meg å fortelle dere hvor mye penger dere skal legge i dette.

Hadde det vært meg og min sønn hadde jeg foreslått 200 kr (hvis det var jeg som skulle punge ut). Hadde han syntes det var for lite, hadde han fått spyttet i resten selv. Er det han selv som skal betale, er det sikkert lurere å spørre han enn meg.

Vet du, hvis du synes det er så sært å svare på et spørsmål så hadde det vært mye greiere å la være. Det er klart jeg kan si til ham at "jeg gir det, basta bom". Eller jeg kan la ham gi det han vil.

Men jeg synes også det er ganske greit at gaven ikke skiller seg nevneverdig ut fra hva som er vanlig i den aldersgruppen og med det forholdet.

Derfor spør jeg andre her inne, som kanskje har, eller kjenner til, ungdom i nevnte aldersgruppe som har hatt kjærester i konfirmantsituasjon.

Gjest Mor med kjelen

500, er han raus så gi 800 feks evt det dobbelte om han har god råd. men sleng på et lite billig smykke(slike til 140, 129,- med et lite hjerte feks) . Damer vet du... sier de ikke vil ha men så får stakkaren høre det de neste 10 årene at hun ikke fikk smykke :-P

Jeg tror du må være sprø :) En 14/15 åring gir da ikke kjæresten 800 og 1600 kroner i gave??

Det er jo søren langt over hva onkler og tanter gir jo :)

Og de har vært sammen i et par, tre måneder, men chatter mest og har møtts bare noen få ganger "i live". Det er seriøst altfor mye det du sier. Og selvom ungdommene jobber, 1600 kr. er jo nesten en lønning *ler*

Men hva du vil, men jeg får meg ikke til å tro at de summene er vanlige å gi hverandre for såpass unge mennesker.

Gjest PetterPål

Jeg tror du må være sprø :) En 14/15 åring gir da ikke kjæresten 800 og 1600 kroner i gave??

Det er jo søren langt over hva onkler og tanter gir jo :)

Og de har vært sammen i et par, tre måneder, men chatter mest og har møtts bare noen få ganger "i live". Det er seriøst altfor mye det du sier. Og selvom ungdommene jobber, 1600 kr. er jo nesten en lønning *ler*

Men hva du vil, men jeg får meg ikke til å tro at de summene er vanlige å gi hverandre for såpass unge mennesker.

Mente det dobbelte av 500, ikke 16 :-) Å gi en tusenlapp er helt normalt det. Det er en av de få mest spesielle dagene i livet.. må kunne gå ann å gi noe mer enn 200 kroner...

Gjest jo det gjør de da

Det er da ingen 14-15 åringer som har jobb, de er jo ikke engang ferdig med ungdomsskolen.

Jeg er 19, og da jeg gikk på ungdomsskolen (sentralt i Oslo) så hadde mange jobb, mange av oss fikk jobb der vi hadde utplasseringsuke i 8. klasse.

Kanskje det har forandret seg mye på disse fire årene, men slik var det i Oslo for fire år siden ihvertfall.

Jeg jobbet hver lørdag, + en ettermiddag i uken, og alle ferier.

Annonse

Gjest PetterPål

Det er da ingen 14-15 åringer som har jobb, de er jo ikke engang ferdig med ungdomsskolen.

Øhhh? jo? Hele klassen her har jobber, både hjemme, går med aviser, lufter bikkjer, passer unger, løper ærend. Man får jo ikke bare spenn liksom

Jeg er 19, og da jeg gikk på ungdomsskolen (sentralt i Oslo) så hadde mange jobb, mange av oss fikk jobb der vi hadde utplasseringsuke i 8. klasse.

Kanskje det har forandret seg mye på disse fire årene, men slik var det i Oslo for fire år siden ihvertfall.

Jeg har en på 29, en på 26 og en på 15 og ingen av dem har jobbet på ungdomsskolen og heller ikke noen av vennene deres. Og jeg bor sentralt, Oslo øst. Den eldste gikk med avisen da han begynte på videregående og deretter fikk han en butikkjobb, nr 2 hadde dysleksi og mer enn nok med skolearbeidet og sistemann har ikke begynt på videregående enda, men jeg tviler på at han kommer til å jobbe for betaling. Unger klarer seg stort sett på stipendet, nå er det 1600 kr hørte jeg så lenge de ikke røyker.

Øhhh? jo? Hele klassen her har jobber, både hjemme, går med aviser, lufter bikkjer, passer unger, løper ærend. Man får jo ikke bare spenn liksom

De passer unger, lufter bikkjer og går ærend her også, men tar ikke betaling for det.

Gjest PetterPål

De passer unger, lufter bikkjer og går ærend her også, men tar ikke betaling for det.

Ja hjemme ja, såklart. Men jeg snakker jo om å ha det som "jobb", lufte naboens bikkjer, fgår med avisa, springer bud for blomsterbutikken, osv ..

Synes dette kommer helt an på hva gutten har lyst til og råd til.

Har han overhodet ikke penger, kan dere evt. hjelpe til å sponse en "gjennomsnittsgave" à la det som er skissert nedenfor. Tjener han egne penger og ønsker å gi kjæresten 1000 kroner, er vel ikke det noe å lage baluba av.

På den ene dagen er det fullt mulig å gi litt mer enn man pleier. 14-15 åringer har som regel jobb.

Har 14-15-åringer som regel jobb?? Jeg har en datter på 14 og så vidt jeg vet er det ingen av hennes venner som jobber... de går i 9.klasse på ungdomsskolen.

Gjest PetterPål

Har 14-15-åringer som regel jobb?? Jeg har en datter på 14 og så vidt jeg vet er det ingen av hennes venner som jobber... de går i 9.klasse på ungdomsskolen.

Jeg snakker ikke om å jobbe på elkjøp da! Snakker om slike "jobber" for naboer, avisbud, passe unger osv. Herregud gir dere bare spenn til unga deres eller??

Annonse

''Jeg jobbet hver lørdag, + en ettermiddag i uken, og alle ferier.''

Det var mye for en ungdomsskoleelev! Husker selv jeg begynte å ha sommerjobb en uke eller to i 13-14-årsalderen hos en slektning. Husker andre som begynte som avisbud i omtrent samme alder.

Men fast jobb flere ganger i uken synes jeg er vel tidlig for en ungdomsskoleelev.

Svært mange ihvertfall, kjenner ikke noen som ikke har slike småjobber, unntatt her inne tydeligvis hvor de bare får ukelønn :P

Prektige dol-foreldre osv... Eh - nei.

Har du en 14-15-åring selv? Det er et fåtall på trinnet til jentungen som har jobb (10.), og vi bor ikke på beste vestkant hvor ungene får flust med ukepenger.

Gjest PetterPål

Har du en 14-15-åring selv? Det er et fåtall på trinnet til jentungen som har jobb (10.), og vi bor ikke på beste vestkant hvor ungene får flust med ukepenger.

Jeg har jobbet jeg ja, er litt eldre nå men jobber såklart for pengene og alle i min klasse hadde småjobber rundt komf tiden, det var helt vanlig.

Gjest Sånn er det.

''Det er et fåtall på trinnet til jentungen som har jobb (10.), og vi bor ikke på beste vestkant hvor ungene får flust med ukepenger''

På beste vestkant har de fleste ungdommene jobb og derfor har de flust med penger.

Jeg har jobbet jeg ja, er litt eldre nå men jobber såklart for pengene og alle i min klasse hadde småjobber rundt komf tiden, det var helt vanlig.

Det fine med statistikk er at selv om det gjaldt deg eller var vanlig der du gikk på skole eller bodde eller hvasomhelst, er det slett ikke nødvendigvis slik _generelt_. Det er en farlig forenkling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...