Gå til innhold

Skal du begraves eller kremeres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kremering burde vært forbudt. Det sprer jo alskens giftstoffer opp i lufta (f.eks. fra amalgam i tenna). Det er ikke riktig at uskyldige mennesker skal påføres plager fra sånt. Da er det bedre at jeg blir spøkelse og hjemsøker enhver kommunist i landet. BØØØØØ!!!! :-)

Ja, jeg føler av en eller annen udefinerbar årsak ikke særlig mye ved en nær families gravsted - h*n ble kremert. Jeg tror det hadde vært noe helt annet om det hadde vært en vanlig begravelse. Føler liksom ikke at det har noenting med personen å gjøre.

Samme her. De de siste to årene har tre bekjente/familiemedlemmer gått bort og alle ble kremert. Jeg må liksom overbevise meg selv om at de faktisk er der når jeg besøker gravene. Min bestefar krevde å bli begravet hel og jeg føler at han er der mer enn bestemor, som ble kremert (og han døde før jeg ble født så jeg møtte han aldri).

Men allikevel føles det å si farvel etter en bisettelse og se bilen kjøre bort mer riktig siden det er den døde som forlater oss. Ved en begravelse er det vi som forlater den døde og det blir jo nesten litt feil...

Annonse

Gjest Olivia1313

''Er litt skummelt å bli brent synes jeg, så jeg vil nok bli begravet.''

Hvorfor er det skummelt når du er død? Har ikke lest tråden, men om du tenker på de pårørende, har de uansett et sted å gå til etter evt urnenedsettelse.

Gjest Olivia1313

Kremering burde vært forbudt. Det sprer jo alskens giftstoffer opp i lufta (f.eks. fra amalgam i tenna). Det er ikke riktig at uskyldige mennesker skal påføres plager fra sånt. Da er det bedre at jeg blir spøkelse og hjemsøker enhver kommunist i landet. BØØØØØ!!!! :-)

Seriøst?

Gjest Olivia1313

Ja, jeg føler av en eller annen udefinerbar årsak ikke særlig mye ved en nær families gravsted - h*n ble kremert. Jeg tror det hadde vært noe helt annet om det hadde vært en vanlig begravelse. Føler liksom ikke at det har noenting med personen å gjøre.

''Ja, jeg føler av en eller annen udefinerbar årsak ikke særlig mye ved en nær families gravsted - h*n ble kremert. Jeg tror det hadde vært noe helt annet om det hadde vært en vanlig begravelse. Føler liksom ikke at det har noenting med personen å gjøre.''

Hm, her er min erfaring:

Min livsledsager døde og ønsket kremering. Vi hadde syning, bisettelse der kisten stod i i kiken med kranser o.l., og kisten ble ført bort i gravferdsbilen stedet for gravlegging,

Vi hadde urnenedsettelse på familiegraven - hadde vedkommende ønsket spredning av asken, hadde vi imøtekommet det.

Uproblematisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...