Gå til innhold

Svimmel 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skal ikke til kiropraktor nei! Dæsken de har jeg begynt å miste trua på. Etter ørtognitti røsk er jeg bra i to dager og så tilbake på start. *hmf* Og ikke forteller de hva de gjør eller hvorfor. Og du sitter i rullestol også?

Håper det ordner seg fort!

Jeg skal ringe litt rundt å se hvor kjapt jeg kan få time :o)

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• hidi, the scorpion

7

• Sør

2

• cathlin

2

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, jeg kan ta en taxi, men de nye reglene er slik at man må være klar 2 timer før tiden man har bestillt og man kan vente opptil 2 timer etterat timen er ferdig før den kommer. Og er man riktig heldig så må man kjøre byen rundt for flere skal være med i samme taxi. Dermed går en halv dag.

Eller så kan man jo gjøre det ulovlige, å bruke av fritidsreisene sine. De som jobber eller går på skole har samme problem med taxiene og mange kommer forseint eller altfor tidlig. Jeg kom jo en time forseint til vår felles den ene gangen, men nå er det så kjent at alle bare blir sure på Christiania Taxi og jeg tviler på at de får anbudet neste år

Jojo, men du klarer å avse en halv dag for å få mulig fikset problemet. :o) Det er kjipt, jeg vet det, men sånn er det jo for oss alle nå som må farte rundt med rekvisisjon. De gjør det samme her jeg bor.

Eller ta den andre varianten.

Jeg tenker bare at det er viktig at du får en time, så får en prøve å løse utfordringene med å komme dit.

Skrevet

Men jeg har fått beskjed av nevologen og fysikalsk medisineren jeg bruker at jeg skal holde meg unna kiropraktor og det sa faktisk fastlegen min i dag også. Og det er ikke det at de har noe i mot kiropraktorer for de henviser folk til kiropraktorer de også.

Har du forsøkt naprapati? Jeg har meget god erfaring med naprapat i forbindelse med helt andre plager.

Vet lite om krystallsyken, men ved litt googling ser jeg at naparapater også behandler slikt - det ville jeg vurdert, var jeg deg-

Eks. (kjenner ikke til disse, kom bare over ved googling):

http://www.lierskogennaprapati.no/166/krystallsyken.aspx

http://www.modig.no/2011/04/krystallsyken/

Gjest Høstløv
Skrevet

Men da sitter jeg jo stille og da er jeg ikke svimmel. Det er når jeg gjør bevegelser som får meg til å kjøre karusell.

Du må gjøre bevegelser med hodet for å kjøre bil både når du skal rygge og for å se til siden.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1316688187' post='4649773]

Jojo, men du klarer å avse en halv dag for å få mulig fikset problemet. :o) Det er kjipt, jeg vet det, men sånn er det jo for oss alle nå som må farte rundt med rekvisisjon. De gjør det samme her jeg bor.

Eller ta den andre varianten.

Jeg tenker bare at det er viktig at du får en time, så får en prøve å løse utfordringene med å komme dit.

Jeg fikk en time på mandag - hastetime hos en lege på Storo. Så den tok jeg, max 10 minutters kjøring.

Skrevet

Du må gjøre bevegelser med hodet for å kjøre bil både når du skal rygge og for å se til siden.

Nei, jeg snur meg ikke for å rygge, bruker bare speilene. Jeg ser ingenting bak for der er jo heisen.

Og jeg blir ikke svimmel av å se til siden. Det er når jeg bøyer meg fram eller til siden for å plukke opp noe fra gulvet eller skal bevege kroppen ved forflytning eller legge meg flatt i senga. Jeg blir ikke svimmel av å sette meg opp. Men det var visst typisk for krystallsyken sa legen min.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg fikk en time på mandag - hastetime hos en lege på Storo. Så den tok jeg, max 10 minutters kjøring.

Uffda, Dorthe. Dette høres skummelt ut! Har du skadet deg når du har falt?

Og er det virkelig så lett å bli kvitt? Har aldri hørt om denne sykdommen.

Ønsker deg god bedring i en viss fart! Vi kan ikke ha deg "all over the place" pga svimmelheten din, vet du;)

Klem fra

Skrevet

Ønsker deg god bedring i en viss fart! Vi kan ikke ha deg "all over the place" pga svimmelheten din, vet du;)

Klem fra

Neida, jeg tror ikke det er så skummelt og jeg har fått time til mandag og da håper jeg får gjort noe.

Gjest syttentretti
Skrevet

Har du forsøkt naprapati? Jeg har meget god erfaring med naprapat i forbindelse med helt andre plager.

Vet lite om krystallsyken, men ved litt googling ser jeg at naparapater også behandler slikt - det ville jeg vurdert, var jeg deg-

Eks. (kjenner ikke til disse, kom bare over ved googling):

http://www.lierskogennaprapati.no/166/krystallsyken.aspx

http://www.modig.no/2011/04/krystallsyken/

Du burde forsøke en manuellterapaut det gjorde jeg etter tips fra fastlegen min. Det funka ganske bra for meg, han tok det ganske pent og det funka ettervært. Lykke til...

Skrevet

Du burde forsøke en manuellterapaut det gjorde jeg etter tips fra fastlegen min. Det funka ganske bra for meg, han tok det ganske pent og det funka ettervært. Lykke til...

Skulle sikkert ikke til meg :-)

Gjest syttentretti
Skrevet

Klem fra

Har du forsøkt manuell-terapi hos en fysio, på meg funka det veldig bra og han vet hva han skal gjøre,og ikke gjøre.Litt spesialist på sånne saker hvis det er nakken og krystaller i øra som er problemet.Lykke til....

Persille1365381127
Skrevet

Helt seriøst: jeg har en fysioterapeut som kan fikse dette for deg på én time. Jeg kjenner to andre som har vært der.

Om du vil kan jeg sende deg navnet hennes på det andre forumet.

Skrevet

Nja, hvis du er den jeg tror du er så burde jeg kanskje servert det i litt "enklere" porsjoner.

Det første svaret ditt var enkelt nok for meg. Jeg bare bekrefta at jeg synes du var sær :)

Skrevet

Helt seriøst: jeg har en fysioterapeut som kan fikse dette for deg på én time. Jeg kjenner to andre som har vært der.

Om du vil kan jeg sende deg navnet hennes på det andre forumet.

Det hadde vært fint, jeg går til legen til mandag for å høre hva han sier og så kan jeg gå dit etterpå

Gjest Høstløv
Skrevet

Nei, jeg snur meg ikke for å rygge, bruker bare speilene. Jeg ser ingenting bak for der er jo heisen.

Og jeg blir ikke svimmel av å se til siden. Det er når jeg bøyer meg fram eller til siden for å plukke opp noe fra gulvet eller skal bevege kroppen ved forflytning eller legge meg flatt i senga. Jeg blir ikke svimmel av å sette meg opp. Men det var visst typisk for krystallsyken sa legen min.

Legen sendte meg oppskrift på denne øvelsen for å kurere krystallsyken.

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/ulike-sykdommer/benign-posisjonell-vertigo-bppv-2415.html

Etter at jeg var blitt frisk kom konklusjonen at jeg hadde hatt virus på balansenerven.

Skrevet

Legen sendte meg oppskrift på denne øvelsen for å kurere krystallsyken.

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/ulike-sykdommer/benign-posisjonell-vertigo-bppv-2415.html

Etter at jeg var blitt frisk kom konklusjonen at jeg hadde hatt virus på balansenerven.

Jeg tror krystallsyke og virus på balansenerven er det samme og at det siste er det gamle navnet.

Jeg har time hos ØNH-lege i morgen og hvis han ikke finner noe så blir jeg sendt på nevrologen og det vil jeg helst slippe så han legen får bare finne ut at jeg har det for på nevrologen vil jeg ikke ;o) Jeg blir kvalm bare ved tanken.

Takk for oppskriften, jeg prøver den i morgen kveld.

Skrevet

Jeg tror krystallsyke og virus på balansenerven er det samme og at det siste er det gamle navnet.

Jeg har time hos ØNH-lege i morgen og hvis han ikke finner noe så blir jeg sendt på nevrologen og det vil jeg helst slippe så han legen får bare finne ut at jeg har det for på nevrologen vil jeg ikke ;o) Jeg blir kvalm bare ved tanken.

Litt info om "krystallsyken" fra SNL:

''krystallsyke (SML-artikkel)

krystallsyke, benign posisjonell vertigo, tilstand med anfall av kraftig svimmelhet som kan utløses ved visse bevegelser med hodet, gjerne i det man snur seg eller setter seg opp i sengen.

Krystallsyke antas å være forårsaket av partikler («stener», «krystaller») i endolymfen i buegangene i balanseorganet i det indre øret. Når hodet beveges, settes disse partiklene i bevegelse og skaper bølgebevegelser inne i buegangene. Tilstanden går som regel over av seg selv, men ikke sjelden kommer den tilbake etter noe tid.

''

Du kan lese mer om alle de interessante opsjonene ;-) her:

http://www.balanseklinikken.no/svimmel.html

Håper det ordner seg i morgen. Det er ikke godt å ha det slik.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Litt info om "krystallsyken" fra SNL:

''krystallsyke (SML-artikkel)

krystallsyke, benign posisjonell vertigo, tilstand med anfall av kraftig svimmelhet som kan utløses ved visse bevegelser med hodet, gjerne i det man snur seg eller setter seg opp i sengen.

Krystallsyke antas å være forårsaket av partikler («stener», «krystaller») i endolymfen i buegangene i balanseorganet i det indre øret. Når hodet beveges, settes disse partiklene i bevegelse og skaper bølgebevegelser inne i buegangene. Tilstanden går som regel over av seg selv, men ikke sjelden kommer den tilbake etter noe tid.

''

Du kan lese mer om alle de interessante opsjonene ;-) her:

http://www.balanseklinikken.no/svimmel.html

Håper det ordner seg i morgen. Det er ikke godt å ha det slik.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg håper jeg får orden på det i dag, jeg har tryna litt for mange ganger nå til at det er morsomt.

Når jeg leser om det så ser jeg at det kan være både det ene eller det andre. Det varer lenger enn to minutter når det skjer som er vanlig med krystallsyke.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Jeg tror krystallsyke og virus på balansenerven er det samme og at det siste er det gamle navnet.''

Det er faktisk ikke det.

Virus på balansenerven heter "vestibularisnevritt" og krystallsyken heter "benign paroksysmal posisjonsvertigo" på fagspråk.

Jeg hadde virus på balansenerven i vinter derfor kjenner jeg til forskjellen. ØNH-legen ga meg diagnosen virus på balansenerven, han forkastet krystallsyken, så begge diagnoser blir brukt.

Skrevet

''Jeg tror krystallsyke og virus på balansenerven er det samme og at det siste er det gamle navnet.''

Det er faktisk ikke det.

Virus på balansenerven heter "vestibularisnevritt" og krystallsyken heter "benign paroksysmal posisjonsvertigo" på fagspråk.

Jeg hadde virus på balansenerven i vinter derfor kjenner jeg til forskjellen. ØNH-legen ga meg diagnosen virus på balansenerven, han forkastet krystallsyken, så begge diagnoser blir brukt.

Jeg så det på linken til sør, mens andre steder så står det at det er det samme. Jeg er ikke så forbauset jeg, i Norge brukes færre diagnoser enn i andre land og færre slag legespesialister. ;o) Jeg lo jo så fælt når jeg fikk beskjed om å gå til en nevrogynokolog, det har jeg aldri hørt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...