Gå til innhold

spesialist i samfunnsmedisin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest spes a.meds

"Oppgaver

De viktigste arbeidsoppgavene innen samfunnsmedisinen er:

A) overvåkning og analyse av helsetilstanden i befolkningen og faktorer som kan påvirke helsetilstanden positivt og negativt,

B) overvåkning og analyse av helsetjenesten på alle forvaltningsnivåer,

C) planlegging, gjennomføring, evaluering og kvalitetssikring av tiltak i egen og andre sektorer for å bedre helsetilstanden og forebygge sykdom. Til dels faller også tilsyn med tjenesteytingen og ledelse av helsetjenester innenfor samfunnsmedisinens virksomhetsområde."

"Oppgaver

De viktigste arbeidsoppgavene innen samfunnsmedisinen er:

A) overvåkning og analyse av helsetilstanden i befolkningen og faktorer som kan påvirke helsetilstanden positivt og negativt,

B) overvåkning og analyse av helsetjenesten på alle forvaltningsnivåer,

C) planlegging, gjennomføring, evaluering og kvalitetssikring av tiltak i egen og andre sektorer for å bedre helsetilstanden og forebygge sykdom. Til dels faller også tilsyn med tjenesteytingen og ledelse av helsetjenester innenfor samfunnsmedisinens virksomhetsområde."

Blir det en tilleggsoppgave legen har i tillegg til altså å være vanlig lege for pasientene, jobber h*n f.eks 50 % med pasienter og 50 % med disse oppgavene?

*grønn*

Gjest spes a.meds

Blir det en tilleggsoppgave legen har i tillegg til altså å være vanlig lege for pasientene, jobber h*n f.eks 50 % med pasienter og 50 % med disse oppgavene?

*grønn*

Begge jobbene er såpass tidkrevende at man "pleier" å velge en av delene.

"Hva er en samfunnsmedisiner?

Han eller hun er selvfølgelig lege, og er interessert og engasjert i samfunnet hun bor i, med et ønske om å bidra til å

bedre innbyggernes helse på systemnivå, arbeide med forebyggende helsearbeid overfor grupper av mennesker eller

rett og slett ønsker å bruke medisinsk kunnskap som

grunnlag for å gi råd til organisasjoner som har behov for

dette i sin utvikling. Ofte er han eller hun i en lederposisjon,

en samfunnsengasjert lege med interesse for samfunnsutviklingen i Norge eller i utlandet og som arbeider med det."

Google er forøvrig en fin ting.

Begge jobbene er såpass tidkrevende at man "pleier" å velge en av delene.

"Hva er en samfunnsmedisiner?

Han eller hun er selvfølgelig lege, og er interessert og engasjert i samfunnet hun bor i, med et ønske om å bidra til å

bedre innbyggernes helse på systemnivå, arbeide med forebyggende helsearbeid overfor grupper av mennesker eller

rett og slett ønsker å bruke medisinsk kunnskap som

grunnlag for å gi råd til organisasjoner som har behov for

dette i sin utvikling. Ofte er han eller hun i en lederposisjon,

en samfunnsengasjert lege med interesse for samfunnsutviklingen i Norge eller i utlandet og som arbeider med det."

Google er forøvrig en fin ting.

Jeg googlet jeg også, før jeg startet denne tråden. Jeg fikk opp det samme som deg. Men jeg var ikke sikker på det jeg lurte på.

En fastlege kan ha ulike "spesialiteter" uten at det har betydning for jobben som fastlege. Dersom dette er snakk om en fastlege som er spesialist i samfunnsmedisin, så vil jeg anta at vedkommende gjør nøyaktig det samme som andre fastleger.

Annonse

En fastlege kan ha ulike "spesialiteter" uten at det har betydning for jobben som fastlege. Dersom dette er snakk om en fastlege som er spesialist i samfunnsmedisin, så vil jeg anta at vedkommende gjør nøyaktig det samme som andre fastleger.

Ok. Det var det jeg lurte på og som har betydning for min del. Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...