Gå til innhold

Hvilken bank er mest lønnsom for oss?

Anbefalte innlegg

Vi har et boliglån idag på 2.640.000.- og vil øke det til 2.850.000.- grunnet bilkjøp. Nordea er kjipe og vil bare gi oss 95.000.-, mens Dnbnor gir oss hele beløpet. Har Nordea idag og må flytte over hele lånet til Dnbnor isåfall. Men de opererer med et annet type lån. De har noen som heter BLU (boliglån ungdom), men da må beløpet som overstiger 75% av boligverdien nedbetales på 10 år, mens man parallellt betaler på det under 75%. Dette blir da 16000.- i mnd de første 10 årene, så går beløpet ned til 11000.-. Dette er et lån på 30 år.

I Nordea derimot vil vi betale 13800.- hver mnd. i 25 år. Men da må vi ta et billån på 100.000.- i tillegg over 5 år som koster oss 2000.- i mnd, så totalsummen de første 5 årene blir her 15800.- for så å gå ned til 13800.-

Spørsmålet er: Hva er mest lønnsomt? Nordea eller Dnbnor?

Fortsetter under...

Når banken ikke vil gi deg mer lån på eiendommen har det vanligvis en grunn, dvs. de antar at dere vil få problemer med å betjene et høyere lån enn dere har.

Husk at det langt fra er gratis å ha bil, i tillegg til renter må en regne med minst 1000 kr. ekstra utgifter i måneden i form av forsikring, avgifter, bensin etc. Husk også at en bil faller rundt 50 % i verdi på fem år, med andre ord ingen god investering.

Mulig ovennevnte var selvsagt for dere, beklager i så fall :-).

Min datter og svigersønn fikk nylig huslån i Sparebanken Vest. Har glemt hva renten er, men jeg syntes den var veldig lav. De har noen år brukt en annen bank (DnB?), men gikk nå tilbake til sin barndoms/ungdoms-bank, som også jeg har brukt i 40 år.

Når banken ikke vil gi deg mer lån på eiendommen har det vanligvis en grunn, dvs. de antar at dere vil få problemer med å betjene et høyere lån enn dere har.

Husk at det langt fra er gratis å ha bil, i tillegg til renter må en regne med minst 1000 kr. ekstra utgifter i måneden i form av forsikring, avgifter, bensin etc. Husk også at en bil faller rundt 50 % i verdi på fem år, med andre ord ingen god investering.

Mulig ovennevnte var selvsagt for dere, beklager i så fall :-).

Ja det er jeg fullt klar over. Vi har jo selvfølgelig regnet på at vi kan klare å betjene dette. Vi er veldig sparsommelige og bruker minimalt med penger på tull og tøys. Nordea har alltid vært strenge. Måtte inn med kausjonister for å få lån der sist, i tillegg gir de oss mindre lån enn Dnbnor. Dnbnor ga oss lånet med en gang og det UTEN kausjon. Så bankene opererer veldig forskjellig her, det er ingen tvil. Vi hadde ikke gjort dette om vi ikke hadde hatt råd.

Nordea ser overhodet ikke på andre faktorer som overtid (samboer jobber en del overtid), bonuser (har prestasjonsbonus), at vi er sparsomme etc. men det ser ut som DNb har gjort.

Virker som Nordea gir låntet med totalt sett best betingelser og minst økonomisk sårbarhet.

Jeg ville forhørt meg i flere banker og sett meg om etter andre finansieringsmuligheter.

Innenfor visse grenser er det ikke hvor mye du har i lån, men hvor mange lån som teller.

Dere bør alvorlig vurdere å kjøpe en rimeligere bil. Bil til 210.000,- eller mer, er vel heftig når dere allerede har belånt huset il over pipa.

Hvor vil dere stå om boligmarkede faller sammen og/eller svikt i inntekt?

mvh

Annonse

Virker som Nordea gir låntet med totalt sett best betingelser og minst økonomisk sårbarhet.

Jeg ville forhørt meg i flere banker og sett meg om etter andre finansieringsmuligheter.

Innenfor visse grenser er det ikke hvor mye du har i lån, men hvor mange lån som teller.

Dere bør alvorlig vurdere å kjøpe en rimeligere bil. Bil til 210.000,- eller mer, er vel heftig når dere allerede har belånt huset il over pipa.

Hvor vil dere stå om boligmarkede faller sammen og/eller svikt i inntekt?

mvh

Det ble Dnbnor.

Vi er jo fortsatt under 90% selv med det nye lånet på 210.000.-. Vi kommer til å betale mye de 10 første årene så det blir jo ikke store avdragene etter 10 år. Det passer fint nå som renta er så lav. Bilen koster forresten 400.000.-, men har 100.000.- i egenkapital og en bil vi skal selge til 100.000.- så trenger bare 200.000.-.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...