Gå til innhold

Dyneløftjournalistikk

Anbefalte innlegg

Pressen, denne gangen representert ved TV2, har klart det igjen. Norge kommer stadig nærmere et tysk-britisk mediemessig lavmål.

I en verden der titusner av mennesker, inkludert småbarn, sulter i hjel hver dag, økonomien er i fred med å kolapse, voldtekt brukes som våpen og barn kidnappes og gjøres til soldater eller sexslaver, fylles førstesidene med en pikant sexhistorie.

Nå skal vi sikkert terroriseres med alskens uvesentlige detaljer om hva som ble sagt og gjort. Mens hvor mange har blitt hjemløse pga flom i Pakistan?

Spar ørene og øynene mine! Det interesserer meg midt på ryggen. Vil noen gi meg beskjed når det igjen er mulig å se en nyhetssending eller lese en (nett)avis uten å bli neddynget i tåpelig sexsladder.

En ting til. Dyktige folk som vurderer å gå inn i politikken, tenker seg nok om både en og to ganger. Politikere er rettsløse overfor pressens metoder og maktmissbruk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370249-dynel%C3%B8ftjournalistikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Politikere er rettsløse overfor pressens metoder og maktmissbruk.''

Korrekt, og heldigvis ser det ut til at debatten

nå dreies dit den hører hjemme, vekk fra Hoksrud og hans såkalte forbrytelse, og over på en stadig mer kynisk, spekulativ, hensynsløs og skruppelløs presse.

''Politikere er rettsløse overfor pressens metoder og maktmissbruk.''

Korrekt, og heldigvis ser det ut til at debatten

nå dreies dit den hører hjemme, vekk fra Hoksrud og hans såkalte forbrytelse, og over på en stadig mer kynisk, spekulativ, hensynsløs og skruppelløs presse.

Jeg synes det er hårreisende at journalister kan bruke metoder som er ulovlig for politiet. Pressen er vel de eneste som kan jobbe frigjort fra alt som heter lov, moral, etikk og restriksjoner.

Ny teknologi gir stadig nye muligheter for overvåkning og overtramp mot privatlivets fred. På tide å få et lovverk som beskytter dette bedre. Et slik lovverk bør selvfølgelig gjelde for nordmenn i utlandet også.

Og hva med den stakkars kvinnen i Riga som kastes inn i dette?

mvh

''I en verden der titusner av mennesker, inkludert småbarn, sulter i hjel hver dag, økonomien er i fred med å kolapse, voldtekt brukes som våpen og barn kidnappes og gjøres til soldater eller sexslaver, fylles førstesidene med en pikant sexhistorie.

''

Du har et poeng, men en hensikt med loven mot kjøp av seksuelle tjenester er bl.a. å begrense trafficing og sexslaver. Og topppolitikere og -ledere som har "svin på skogen" vil være veldig sårbare for utpressing. Og at en stortingsrep. bryter loven, er ikke helt uvesentlig info. Denne saken hadde aldri blitt publisert hvis det ikke hadde vært brudd på norsk lov.

Det er vel liten tvil om at TV2s metoder er kritikkverdige.

Men jeg mener ikke det gjør Hoksrud (eller andre sexkjøperes) handlinger mindre ille. Av å lese kommentarene på nettet til denne saken skulle man nesten tro at det å kjøpe sex var som å kjøpe vafler.

Les gjerne linken i trpden Kundene i Riga over her.

Jeg synes det er hårreisende at journalister kan bruke metoder som er ulovlig for politiet. Pressen er vel de eneste som kan jobbe frigjort fra alt som heter lov, moral, etikk og restriksjoner.

Ny teknologi gir stadig nye muligheter for overvåkning og overtramp mot privatlivets fred. På tide å få et lovverk som beskytter dette bedre. Et slik lovverk bør selvfølgelig gjelde for nordmenn i utlandet også.

Og hva med den stakkars kvinnen i Riga som kastes inn i dette?

mvh

''Og hva med den stakkars kvinnen i Riga som kastes inn i dette?''

Ja, hva med henne? Det er jo hun den røde bermen liksom skal beskytte i første omgang da de fikk presset gjennom denne loven.

Annonse

''I en verden der titusner av mennesker, inkludert småbarn, sulter i hjel hver dag, økonomien er i fred med å kolapse, voldtekt brukes som våpen og barn kidnappes og gjøres til soldater eller sexslaver, fylles førstesidene med en pikant sexhistorie.

''

Du har et poeng, men en hensikt med loven mot kjøp av seksuelle tjenester er bl.a. å begrense trafficing og sexslaver. Og topppolitikere og -ledere som har "svin på skogen" vil være veldig sårbare for utpressing. Og at en stortingsrep. bryter loven, er ikke helt uvesentlig info. Denne saken hadde aldri blitt publisert hvis det ikke hadde vært brudd på norsk lov.

Det handler om proposjonene det gis. Dette er orkan i et fingerbøl.

Skulle vi avsette alle politikere og ledere som har gjort moralsk forkastelige/klanderverdige handlinger, lurer jeg på hvor mange som ville blitt igjen.

Hvor mange toppolitikere tror du bryter fartsgrensen? Også fra partier som ivrer for lavere fartsgrenser og høyere bøter?

mvh

''Og hva med den stakkars kvinnen i Riga som kastes inn i dette?''

Ja, hva med henne? Det er jo hun den røde bermen liksom skal beskytte i første omgang da de fikk presset gjennom denne loven.

Du sier noe.

Selv støtter jeg intensjonen med loven fullt ut. Jeg er mer usikker på om det er riktig virkemiddel.

Hvordan ville det vært om man gjorde noe tilsvarende i forhold til diverse rusmidler? Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.

mvh

Det handler om proposjonene det gis. Dette er orkan i et fingerbøl.

Skulle vi avsette alle politikere og ledere som har gjort moralsk forkastelige/klanderverdige handlinger, lurer jeg på hvor mange som ville blitt igjen.

Hvor mange toppolitikere tror du bryter fartsgrensen? Også fra partier som ivrer for lavere fartsgrenser og høyere bøter?

mvh

''Hvor mange toppolitikere tror du bryter fartsgrensen? Også fra partier som ivrer for lavere fartsgrenser og høyere bøter?

''

Politikere blir rammet MYE hardere av sex-skandaler, se bare på Strauss-Kahn og andre store skandaler i USA og England. Derfor blir de ekstremt sårbare for utpressing og dermed en potensiell sikkerhetsrisiko for nasjonen. Jeg skjønner ikke at du kan sammenligne dette med fartsoverskridelser?

Men, som sagt, jeg er enig i at TV2's metoder var for drøye.

Det er vel liten tvil om at TV2s metoder er kritikkverdige.

Men jeg mener ikke det gjør Hoksrud (eller andre sexkjøperes) handlinger mindre ille. Av å lese kommentarene på nettet til denne saken skulle man nesten tro at det å kjøpe sex var som å kjøpe vafler.

Les gjerne linken i trpden Kundene i Riga over her.

For meg er det faktisk langt mer alvorlig at TV2 bruker midler som er ulovlig for politiet, for å ta en enkeltperson enn at noen faller for fristelsen til å kjøpe sex. Selv om det er en stortingspolitiker.

Og det er ikke fordi jeg har et lempfeldig syn på prostitusjon.

Den samfunnsmessige skadevirkningene av Hoksruds handling blir for en bagatell og regne mot det overvåknings- og angiverregimet TV2 legger opp til.

mvh

Du sier noe.

Selv støtter jeg intensjonen med loven fullt ut. Jeg er mer usikker på om det er riktig virkemiddel.

Hvordan ville det vært om man gjorde noe tilsvarende i forhold til diverse rusmidler? Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.

mvh

''Hvordan ville det vært om man gjorde noe tilsvarende i forhold til diverse rusmidler? Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.''

da haded vel folk sett litt kalrer hvor usammenhengende og absurd denen loven faktisk er.

Men det henger nok sammen med det grunnsyn pådriverne for loven har på mennesker generelt, hvor menn pr.definisjon er onde griser inntil det motsatte er bevist, og ofrene er kvinner generelt, og horer i særdeleshet. Uavhengig av hva de prostituerte og deres interesseorganisasjoner måtte si og mene om at de ikke er noen ensartet gruppe.

For meg er det faktisk langt mer alvorlig at TV2 bruker midler som er ulovlig for politiet, for å ta en enkeltperson enn at noen faller for fristelsen til å kjøpe sex. Selv om det er en stortingspolitiker.

Den samfunnsmessige skadevirkningene av Hoksruds handling blir for en bagatell og regne mot det overvåknings- og angiverregimet TV2 legger opp til.

mvh

Problemet her er at du uten videre ser på sexkjøp som en engangshendelse, mens tv2s handling som et nytt regime.

Jeg er overhodet ikke uenig i at tv2s metoder var uakseptable, men det gjenstår å se om dette får negativ innvirkning på medias metoder generelt.

Når det gjelder prostitusjon har det vært rundt oss "bestandig", noe som sikker gjør oss litt blinde for alle de skadelige ringvirkningene det har på hele samfunnet.

''Hvor mange toppolitikere tror du bryter fartsgrensen? Også fra partier som ivrer for lavere fartsgrenser og høyere bøter?

''

Politikere blir rammet MYE hardere av sex-skandaler, se bare på Strauss-Kahn og andre store skandaler i USA og England. Derfor blir de ekstremt sårbare for utpressing og dermed en potensiell sikkerhetsrisiko for nasjonen. Jeg skjønner ikke at du kan sammenligne dette med fartsoverskridelser?

Men, som sagt, jeg er enig i at TV2's metoder var for drøye.

Strauss-Kahn var anklaget for voldtekt. Og i kjølvannet av dette kom det flere anklager om voldtekt og et heller nedlatende og grisete kvinnesyn. Dette er lite sammenlignbart med Hoksruds forbrytelse. I noen land får prostituerte betale skatt.

TV2s forsvar av sine motbydelige metoder er nettopp at et medlem av den lovgivende forsamlingen har brutt en lov.

Grunnen til at politikere og andre ledere blir så forbasket sårbare mhp sexoppslag er at pressen gjør seg til nyttige idioter for dem som vil bruke dette som pressmiddel. Si sex på feil måte og vi karakterdreper deg.

Hadde pressen og allmenheten i stedet valgt å være imune mot pikante sexhistorier, ville de også mistet sin utpressingsmakt. (Voldtekt er ikke en pikant sexhistorie, men grov krimminalitet.)

TV2 har med sine handlinger gitt dem som vil drive sexliv-utpressing av ledere en langt enklere jobb.

mvh

Annonse

''Hvordan ville det vært om man gjorde noe tilsvarende i forhold til diverse rusmidler? Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.''

da haded vel folk sett litt kalrer hvor usammenhengende og absurd denen loven faktisk er.

Men det henger nok sammen med det grunnsyn pådriverne for loven har på mennesker generelt, hvor menn pr.definisjon er onde griser inntil det motsatte er bevist, og ofrene er kvinner generelt, og horer i særdeleshet. Uavhengig av hva de prostituerte og deres interesseorganisasjoner måtte si og mene om at de ikke er noen ensartet gruppe.

Vi er nok uenige om mye angående prostitusjon.

Men at et besøk hos en prostituert ikke er grunnlag for å avskrive et menneske på livstid, kan vi enes om.

mvh

Du sier noe.

mvh

''Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.

''

Blir det ikke omvendt?

Problemet her er at du uten videre ser på sexkjøp som en engangshendelse, mens tv2s handling som et nytt regime.

Jeg er overhodet ikke uenig i at tv2s metoder var uakseptable, men det gjenstår å se om dette får negativ innvirkning på medias metoder generelt.

Når det gjelder prostitusjon har det vært rundt oss "bestandig", noe som sikker gjør oss litt blinde for alle de skadelige ringvirkningene det har på hele samfunnet.

''Problemet her er at du uten videre ser på sexkjøp som en engangshendelse, mens tv2s handling som et nytt regime.''

Jeg har ikke sagt noe sexkjøp som en engangshendelse. Men for dette enkeltmennesket har TV2 valgt å begå karakterdrap på grunnlag av en enkelthendelse.

''Jeg er overhodet ikke uenig i at tv2s metoder var uakseptable, men det gjenstår å se om dette får negativ innvirkning på medias metoder generelt.''

Erfaringmessig vet vi at det alltid er mer der det kommer fra når det gjelder pressen. Og er først en barriære brutt, er det kun et tidsspørsmål før det blir en norm.

Pressen går lengre og lengre bort fra sin rolle som nyhetsformidler og stadig dypere inn i rollen som meningsformidlere, samt etterforsker, anklager, dommer og bøddel på en gang.

Jeg kommer ikke på en eneste bransje mer fyllt av kynisme og lengre borte fra det vi i det øvrige samfunnet regner som akseptabel moral og etikk.

''Når det gjelder prostitusjon har det vært rundt oss "bestandig", noe som sikker gjør oss litt blinde for alle de skadelige ringvirkningene det har på hele samfunnet.''

Mener du at man bagatelliserer prostitusjon ved å forvare enkeltmenneskers rett til ikke å utsettes for journalistiske metoder som er ulovlig for politiet?

Hvem tror du forresten den prostituerte i Riga føler seg mest brukt og utnyttet av? Hvem tror du hun synes har behandlet henne dårligst? Hvem tror du hun føler seg mest tråkket ned i sølen av? Hoksrud eller TV2s spioner?

Jeg er ingen tilhenger av prostitusjon, men det TV2 har gjort fremmer ikke de prostituertes sak.

mvh

Gjest Nord og ned.

Vi er nok uenige om mye angående prostitusjon.

Men at et besøk hos en prostituert ikke er grunnlag for å avskrive et menneske på livstid, kan vi enes om.

mvh

''Men at et besøk hos en prostituert ikke er grunnlag for å avskrive et menneske på livstid, kan vi enes om.''

Selvsagt.

''Ulovlig å selge, men tillatt å bruke.

''

Blir det ikke omvendt?

Funderte litt på det, ja.

Ut fra en kjøp-salg-tankegang burde man da sagt lov og selge, tillatt og bruke.

Ser man det derimot på det ut fra hvem som utnytter og hvem som utnyttes burde det bli ulovlig å selge.

mvh

mvh

Enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...