Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2011/09/23/kultur/tekno/facebook/sosiale_medier/nettsamfunn/18264085/

Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Hvordan kan Facebook ha oversikt over alle programmer du har brukt i hele ditt liv? Det menes vel det du har brukt på Facebook?

Jeg er så sjeleglad fordi jeg bruker et fiktivt navn på FB som bare mine venner kjenner. Ingen som kan google meg der, nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370254-hva-er-det-facebook-driver-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

''Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Hvordan kan Facebook ha oversikt over alle programmer du har brukt i hele ditt liv? Det menes vel det du har brukt på Facebook?''

Aner ikke hva de mener, men jeg skjønner ikke helt poenget. Hva skal man bruke dette til? Hvem er det interessant for?

''Jeg er så sjeleglad fordi jeg bruker et fiktivt navn på FB som bare mine venner kjenner. Ingen som kan google meg der, nei.''

He-he, litt usikker på hva du er på FB for da, egentlig, om du er der "under cover". Også lurer jeg litt på hva slags liv du lever som ikke tåler dagens lys? :-)

''Jeg er så sjeleglad fordi jeg bruker et fiktivt navn på FB som bare mine venner kjenner. Ingen som kan google meg der, nei.''

Og problemet med at folk googler deg er .... ?

Det er du selv som bestemmer hvor mye andre skal se av det du skriver på FB. Bortsett fra skattelistne så er det vel stort sett du selv som bestemmer hva som skal gå an å finne om deg på nett overhodet. Har man ingen ting å skjule ser jeg ikke helt problemet.

Jeg skal IKKE si hva jeg mener om folk som lager seg fiktive brukere på FB ... men kjære vene!

''Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Hvordan kan Facebook ha oversikt over alle programmer du har brukt i hele ditt liv? Det menes vel det du har brukt på Facebook?''

Aner ikke hva de mener, men jeg skjønner ikke helt poenget. Hva skal man bruke dette til? Hvem er det interessant for?

He-he, litt usikker på hva du er på FB for da, egentlig, om du er der "under cover". Også lurer jeg litt på hva slags liv du lever som ikke tåler dagens lys? :-)

Merkelig å mene at et ønske om å ta vare på sitt privatliv er ensbetydende med å leve et liv som ikke tåler dagens lys.

mvh

Annonse

Og problemet med at folk googler deg er .... ?

Det er du selv som bestemmer hvor mye andre skal se av det du skriver på FB. Bortsett fra skattelistne så er det vel stort sett du selv som bestemmer hva som skal gå an å finne om deg på nett overhodet. Har man ingen ting å skjule ser jeg ikke helt problemet.

Jeg skal IKKE si hva jeg mener om folk som lager seg fiktive brukere på FB ... men kjære vene!

''Har man ingen ting å skjule ser jeg ikke helt problemet.''

Jeg har heller ikke noe å skjule, men velger likevel å ikke å glassvegger og fullt innsyn på do og bad.

Hva er så merkelig med at folk ønsker seg litt privatliv?

mvh

Merkelig å mene at et ønske om å ta vare på sitt privatliv er ensbetydende med å leve et liv som ikke tåler dagens lys.

mvh

Det er da fullt ut mulig å ivareta sitt privatliv og samtidig være på FB med fullt navn. Man velger selv hva man vil legge ut. Man trenger ikke fortelle mer enn det folk ser/får med seg i ordinær dagligsnakk.

Det er ikke slik at man automatisk blottlegger hele sjela si om man er på FB med et bilde som er gjenkjennelig og et navn folk kan huske.

Min kommentar til trådstarter handlet mest om skjemt, men det er jo klart at om man ikke greier å beherske seg og mangler f.eks. sosiale antenner kan det være lurt å være litt mer anonym.

Jeg har heller ikke noe å skjule, men velger likevel å ikke å glassvegger og fullt innsyn på do og bad.

mvh

Sammenligner du virkelig det å være på FB med en gjenkjennbar profil med å sitte på do/dusje i et rom med glassvegger???

Hjelpes...

mvh

At man er på FB med fullt navn betyr da ikke at man ikke kaan ha privatliv. Du bestemmer selv hvaa du vil skrive om på profilen din, og hvem som kan lese det du skriver.

mvh

''Hva er så merkelig med at folk ønsker seg litt privatliv?''

Hva slags argument er det? Og sammenligner det med å sitte på do med glassvegger?? Vi snakker om Facebook her - INTERNETT. Som jeg holder på å lære min tenåring; man må huske at alt man legger ut på internett, potensielt kan leses av alle! Privatlivet legger man selvfølgelig ikke ut på Facbook (eller andre steder på nett) hvis man ikke vil at noen skal vite om det.

Hva er det dere driver med egentlig, dere som får helt panikk av dette? Jeg synes dette er helt uproblematisk, men nå gjør jeg bare ting jeg kan stå for:)

Nettopp:-) Jeg forstår heller ikke motforestillingene mot dette. Man har selv ansvar for at det man skriver på nett er noe "alle" kan lese, og at ting blir lagret på nett, visste vi da fra før...

= BOIKOTTER dette mediet.

De har fått for stor oppslutning, den lille mann har fått for lite å si, og for få protesterer.

''De har fått for stor oppslutning, den lille mann har fått for lite å si, og for få protesterer.''

Hvis det hadde vært obligatorisk for hele verdens befolkning å ha en profil på Facebook, så kunne jeg vært enig med deg i det du skriver, men guess what; det er frivillig gitt;-)

Annonse

Sammenligner du virkelig det å være på FB med en gjenkjennbar profil med å sitte på do/dusje i et rom med glassvegger???

Hjelpes...

Jeg sammenligner utsagn av typen "Jeg har da ikke noe å skjule" samt misstenkeliggjøring av de som ønsker å være mer privat med å sitte på do med glassvegg.

Og bare så det er sagt. Det er en metafor. Ikke bokstavelig.

Det er ingen hemmlighet at man går på do og hva man gjør der. Likevel er det noe man velger å skjule.

mvh

''De har fått for stor oppslutning, den lille mann har fått for lite å si, og for få protesterer.''

Hvis det hadde vært obligatorisk for hele verdens befolkning å ha en profil på Facebook, så kunne jeg vært enig med deg i det du skriver, men guess what; det er frivillig gitt;-)

Det er faktisk en del ting man ikke får tilgang til ved å ikke være med på tryneboka.

mvh

Nettopp:-) Jeg forstår heller ikke motforestillingene mot dette. Man har selv ansvar for at det man skriver på nett er noe "alle" kan lese, og at ting blir lagret på nett, visste vi da fra før...

Her snakkes det om å gå på do i glasshus, og jeg vet ikke hva. Det mange later til å ikke ha skjønt, er at det fint går an å være på facebook uten å vrenge sjela si for alle på vennelista:)

Det er da fullt ut mulig å ivareta sitt privatliv og samtidig være på FB med fullt navn. Man velger selv hva man vil legge ut. Man trenger ikke fortelle mer enn det folk ser/får med seg i ordinær dagligsnakk.

Det er ikke slik at man automatisk blottlegger hele sjela si om man er på FB med et bilde som er gjenkjennelig og et navn folk kan huske.

Min kommentar til trådstarter handlet mest om skjemt, men det er jo klart at om man ikke greier å beherske seg og mangler f.eks. sosiale antenner kan det være lurt å være litt mer anonym.

''Man trenger ikke fortelle mer enn det folk ser/får med seg i ordinær dagligsnakk.''

Kan du søke i dagligsnakk og finne en sleivete kommentar fra lunsjpausen på jobb for 3 år tilbake? ;-)

Nå har jeg ingen interesse av å brette ut livet mitt på tryneboka selv.

Det jeg registerer er en tendens til at stadig mer av det man før kunne holde privat, innenfor en begrenset krets, gjøres vanskeligere å beskytte.

Tommyball. Nye regler stadig vekk.

Skulle jeg skaffe meg en på-tryne-profil, ville den vært falsk. Og det ville kun vært for å få tilgang på informasjon og en del andre ting jeg uten trynefaktor er utestengt fra.

Det er ikke fordi jeg har så mye å skjule. Har bare ingen interesse av blotting heller.

mvh

Her snakkes det om å gå på do i glasshus, og jeg vet ikke hva. Det mange later til å ikke ha skjønt, er at det fint går an å være på facebook uten å vrenge sjela si for alle på vennelista:)

Det er når trynebokdiktatorene plutselig gjør om det som før var en opak vegg til en glassvegg at en del folk naturlig nok reagerer.

mvh

Gjest kattemjau

''Man trenger ikke fortelle mer enn det folk ser/får med seg i ordinær dagligsnakk.''

Kan du søke i dagligsnakk og finne en sleivete kommentar fra lunsjpausen på jobb for 3 år tilbake? ;-)

Du kan ikke søke, nei, men noen har hukommelse til å huske det, og kan spre det til alle og hvermann uten at du engang ser at det er spredt. Nei, takke meg til facebook hvor jeg selv kan følge med på hva som skjer :-p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...