Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

God idè, så hadde vi sluppet disse plagsomme greiene som sosiale tilstelninger for ungene - som 17. mai - , vi hadde ikke trengt å bry som med de andre og vi kunne latt være å vite at andre kanskje ikke har det så bra heller. Vi kunne distansert oss fra alle de andre, og fortsatt med våre litt mer lyssky greier hjemme helt uten at kontakt med andre. Og skulle nå disse ungene våre mobbe noen, ja så får de da bare tåle såpass. Våre barn er jo så søte når de sover, så.

Så deilig.

;-)

Det var da voldsomt??

Lurer på hvordan verden var FØR facebook? Ingen visste noe om noen da kanskje, om noen hadde det vondt, eller ungene gjorde ting de ikke burde - det gikk helt upåaktet hen det da?

Nei, jeg tror faktisk at trenden med internett begynner å "utspille sin rolle", i den grad at det allerede har mistet nyhetens interesse for mange. Jeg merker meg at det er stadig flere som lar være å skru på pcen når vi er sammen, (tidligere kunne den stå på, eller personen kunne tom. sitte å glo på pcen mens h*n hadde besøk (!). Denslags er ikke så vanlig lenger. Nå er ikke pcen så viktig, for den har blitt en så naturlig del av vårt liv, og vi er blitt relativt gode på det. Vi kan alltids sjekke etterpå.

Facebook er utrolig bra for mange ting. De fleste ble medlem der for å lettere kunne holde kontakten med bekjente, venner og familie. Nå har denne private "sfæren" plutselig blitt veldig offentlig, ved at facebook har blandet inn reklamepartnere og laget programmer som "leser" vår informasjon for å tilby oss best mulig tilpasset reklame. Slik "snoking" kan jeg ikke fordra!

I tillegg til at all min aktivitet skal smøres ut over en "newsfeed" på alle venners vegg. Jeg får mest lyst å slette hele face'en.

Det må da vel være lov å protestere mot den offentliggjøringen, og kommersialiserings-trenden som facebook driver med, uten at man skal bli sett på som snerpete av den grunn? Mitt utgangspunkt for å bli med i facebook var et helt annet enn det facebook tilbyr i dag. I dag er ikke tjenesten så "lukket" som i begynnelsen - da var det ingen reklamepartnere som snoket i min profil.

Etter hva jeg har skjønt, er det flere lignende programmer der ute, som flere og flere begynner å bruke. Som visstnok holder seg unna denne kommersialiseringen..........

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

Det var da voldsomt??

Lurer på hvordan verden var FØR facebook? Ingen visste noe om noen da kanskje, om noen hadde det vondt, eller ungene gjorde ting de ikke burde - det gikk helt upåaktet hen det da?

Nei, jeg tror faktisk at trenden med internett begynner å "utspille sin rolle", i den grad at det allerede har mistet nyhetens interesse for mange. Jeg merker meg at det er stadig flere som lar være å skru på pcen når vi er sammen, (tidligere kunne den stå på, eller personen kunne tom. sitte å glo på pcen mens h*n hadde besøk (!). Denslags er ikke så vanlig lenger. Nå er ikke pcen så viktig, for den har blitt en så naturlig del av vårt liv, og vi er blitt relativt gode på det. Vi kan alltids sjekke etterpå.

Facebook er utrolig bra for mange ting. De fleste ble medlem der for å lettere kunne holde kontakten med bekjente, venner og familie. Nå har denne private "sfæren" plutselig blitt veldig offentlig, ved at facebook har blandet inn reklamepartnere og laget programmer som "leser" vår informasjon for å tilby oss best mulig tilpasset reklame. Slik "snoking" kan jeg ikke fordra!

I tillegg til at all min aktivitet skal smøres ut over en "newsfeed" på alle venners vegg. Jeg får mest lyst å slette hele face'en.

Det må da vel være lov å protestere mot den offentliggjøringen, og kommersialiserings-trenden som facebook driver med, uten at man skal bli sett på som snerpete av den grunn? Mitt utgangspunkt for å bli med i facebook var et helt annet enn det facebook tilbyr i dag. I dag er ikke tjenesten så "lukket" som i begynnelsen - da var det ingen reklamepartnere som snoket i min profil.

Etter hva jeg har skjønt, er det flere lignende programmer der ute, som flere og flere begynner å bruke. Som visstnok holder seg unna denne kommersialiseringen..........

''Jeg merker meg at det er stadig flere som lar være å skru på pcen når vi er sammen, (tidligere kunne den stå på, eller personen kunne tom. sitte å glo på pcen mens h*n hadde besøk (!). Denslags er ikke så vanlig lenger.''

Du er ikke så mye sammen med tenåringer, eller? :)

Jeg er fullt orientert om hva som kommer fra alle disse kantene.

Rådene om et overvåkningsregime fungerer ganske enkelt ikke i praksiss. Ungene ville flyktet lysåravgårde og begynt å gå bak ryggen på oss.

I stedet skaffer jeg meg oversikt over hva ungene gjør ved en åpen dialog og gjensidig respekt og tillit.

Når ungen sitter en meter halv meter fra meg og skravler i vei, hører jeg alt som blir sagt. Og da vet jeg selvfølgelig om de sier noe stygt. Hva er problemet ditt med det.

Er det noe, kommer de til meg. Det vet jeg fordi de har kommet også med ting som er lite OK.

Hadde jeg vært dum nok til å starte et overvåknings- og kontrollregime, krevd ungene for brukernavn og passord, kikket dem over skulderen og invadert det de ser som sin private sfære, hadde de ganske enklet flyktet og brukt data hos venner med mindre invaderende foreldre.

Hvilken kontroll ville jeg da hatt? Hvilken hjelp kunne jeg da gi dem? Og hvordan skulle jeg da sette grenser?

Hva er så fryktelig vanskelig å forstå ved at man kan være engasjert og delaktig i barnas liv, med god oversikt over hva de gjør, uten å bruke overvåkning, tvang og kontroll som virkemidler?

Jeg vet ikke hvordan dine barn er. Men mine er slik at den perfekte måten å skape konflikt, skyve dem vekk og dermed _miste_kontroll_ er å opptre kontrollerende og overvåkende.

mvh

Har man så dyp tillit og gjensidig respekt burde det ikke oppleves kontrollerende og invaderende at foreldrene også ser hva barna gjør på nett. Det høres jo ut som ungene skvetter unna som skremte rådyr om voksne kommer for nære.

Det er jo ikke det ungene sier når de sitter en halv meter unna som er problemet. Jeg har tilbragt mange timer i nærheten av barn hvis foreldre hadde blitt svært sjokkert om de hørte hva barna deres var i stand til å si til andre barn.

Vi gjør alle det vi mener er best for våre barn, og kun etterpåklokskapens lys vil vise om vi lyktes eller ei.

Du klarer virkelig å vri på ting.

Jeg sa at i _noen_tilfeller_ vil det være helt nødvendig for foreldre å kreve sine barn for urinprøve. I noen tilfeller er kontroll nødvendig.

Men å gjøre kontroll og overvåkning til standard for alle blir feil. Også når det gjelder databruk.

For mine barn ville krav om brukernavn og passord samt fri tilgang til alt de foretar seg på nett opplevdes så invaderende at det ville skjøvet dem rett fra oss.

Derfor har vi valgt å tilnærme oss saken fra et åpenhet og tillitsperspektiv. Ungene kommer også til oss med hva det skal være når det gjelder internett.

Og alt det og mere til mener du jeg skal rive i stykker for at noen har funnet på at den eneste måten å ha oversikt på er overvåkning.

mvh

Man vet ikke på forhånd hvilke barn/ungdommer som blir mobbere eller mobbeoffer. Å sammenligne det å ha oversikt over hva ungene gjør på nettet med urinprøve er bare så hinsides at det er vanskelig å ta på alvor.

Du viser jo i denne tråden at du er vettaskremt over FB, og at du ikke har tro på sikkerhetsinnstillinger og personvern. Allikevel skal du slippe ungene dine løs på dette grusomme mediet helt uten å ha være tilstede. Du aner ikke om de trykker "Liker" på sider med grumsete innhold. Du aner ikke om de legger ut bilder som i utgangspunktet er uskyldige, men med et innhold som kan skade andre. Du vet ikke, for du er ikke der. Men du tror, for du har snakket med dem om at man skal være snille mot hverandre.

Det er i beste fall naivt.

Et annet sted sammenlignet du nettvett med annet vett, og det er ikke så dårlig sammenligning. Og da burde man være ekstra oppmerksom, siden man vet at du utrolig mange barn og unge mangler mye vett underveis. Alt må læres. I RL blir man korrigert av voksne; oppfører man seg dårlig på skolen tar lærerne fatt. Plager man noen på bussen, er bussjåføren der og tar fatt. Plager man noen på gata, er det stor sjans for at voksne griper inn. Men på nettet, der skal man plutselig greie seg helt fint uten voksenguide.

Jaja.

''Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet. ''

Det er jo ikke sant, og du er vel egentlig enig i at det er en grov generalisering.

Noen foreldre er fullstendig blinde for ungenes feiltramp, men mange (jeg vil påstå at det langt på vei er snakk om de fleste) er veldig åpne for at ungene deres oppfører seg alt annet enn uklanderlig - og/eller at de kan bli utsatt for mobbing.

At foreldre velger forskjellige metoder for å komme sånt til livs, og i oppdragelse for øvrig, er ikke det samme som at de ignorerer alle problemer.

Og for ordens skyld: Jeg har barn som har vært utsatt for mobbing, og barn som har utestengt andre.

Ja, det er en grov generalisering, men du verden så mange naive foreldre det finnes!

Jeg blir kjempeoverrasket hver gang jeg er i "kjærringlag", og hører hva foreldren sier om sitt avkom. Det er politisk korrekt å si at "hehe, mitt barn er nok ikke bare snill og grei, jeg skjønner jo det", men i praksis lukker mange foreldre øynene. Og mange barn/unge snurrer foreldren rundt lillefingeren, og får dem til å tro akkurat det de vil.

Om det var slik at foreldre flest var årvåkne og tilstede, ville ikke så mange barn bli mobbet/blitt mobbere.

Nettet har blitt et fristed for barn og unge, der foreldrene ikke er og det er fritt fram. Fronter har f.eks. blitt brukt som en arena for seriøs plaging, dette har skjedd på omtrent hver eneste skole i Norge. Det er ikke i hovedsak foreldrene som oppdager dette, det er lærerne. Foreldrene er ikke innom.

Å ha brukernavn og passord på nettsteder barna vanker betyr ikke at man skal drive invaderende virksomhet. Det virker som noen mener at enten er du en klegg som kikker i dagboka til ungene, eller så må du ta den coole rollen som en venne-forelder og holde deg unna. Det finnes noe derimellom også.

Annonse

Ja!

Og nå skal jeg fortelle deg en hemmelighet om du lover å ikke si det til noen:

Det er helt vanlig at foreldre er minst like flinke som meg.

;-)

;-)

mvh

Det er helt utrolig, altså, siden så mange barn mobber og mobbes hver dag. Selv med såååå flinke foreldre!

;-)

;-)

;-)

Det var da voldsomt??

Dette var bare et svar på innlegget over, og ingenting å gråte for. :-)

Når mange-mange-mange vil være med på noe, som FB, så vil noen se sitt snitt til å tjene penger. At flere og flere går over på andre nettsteder vil kanskje hjelpe, alternativt kommer også de kommersielle kreftene dit også når det blir mange nok.

Ellers er det vel bare å si som Mrs. Wallace. :-)

Hmm...

Mamma skal ikke få vite at 13-åringen har fått p-piller av helsesøster. Men passordet til trynekontoen skal hun ha.

Et eller annet jeg ikke får til å stemme helt. Og jeg er ganske sikker på at overvåknings'påbudene' i dataverdenen kommer til å nyanseres etter hvert.

mvh

''Mamma skal ikke få vite at 13-åringen har fått p-piller av helsesøster. Men passordet til trynekontoen skal hun ha.

Et eller annet jeg ikke får til å stemme helt. Og jeg er ganske sikker på at overvåknings'påbudene' i dataverdenen kommer til å nyanseres etter hvert.''

Jeg er imot at mamma skal ha passordet til avkommet på Facebook, men jeg synes ikke det er galt at man er venn med sine barn der, det er jo også noe barnet selv må godta, så mor kan ikke bare "egle seg innpå" uten at barnet vet det.

Om det er så ille med slik "overvåkning" er jeg ikke sikker på. Og grunnen til at jeg mener det er at: barnet (13 åringen) skal lære seg hva som er akseptabelt å legge ut på nett, og hva som er privat og en bør holde for seg selv. Hvis mor ikke kan lese det, synes jeg ikke at det har noe på et semiåpent nett å gjøre.

Den private biten, samtaler med venner o.l. vil jo likevel være skjult for mor (eller far da, for all del:-)), siden venner ikke har tilgang til verken innboks eller chat.

På samme måte har jeg da mine "grenser" ved at jeg er venn med mine barn på FB, hvis jeg ikke kan tåle at barna mine leser om dette eller hint, har det ikke noe på nett å gjøre (fyllefester, sex, krangler med mannen osv osv).

''Jeg merker meg at det er stadig flere som lar være å skru på pcen når vi er sammen, (tidligere kunne den stå på, eller personen kunne tom. sitte å glo på pcen mens h*n hadde besøk (!). Denslags er ikke så vanlig lenger.''

Du er ikke så mye sammen med tenåringer, eller? :)

''Du er ikke så mye sammen med tenåringer, eller? :)''

LOL

Annonse

''Det er kanskje nettopp det at ungdommen ikke vil henge på samme sted som foreldre og besteforeldregenerasjonen som kan føre til at FB på sikt vil miste sitt monopol?''

Kanskje det.

Leste forresten et sted at foreldergenerasjonen var en langt mer naiv og ukritisk brukergruppe enn deres avkom.

mvh

''Leste forresten et sted at foreldergenerasjonen var en langt mer naiv og ukritisk brukergruppe enn deres avkom.''

Sånn går det når man ikke blir oppdratt skikkelig! :-)

Enig.

Blir vel omtrent som å kreve å få nøklene til en god gammeldags dagbok.

Jeg har minimal tro på å kontrollere barn i et og alt. Derimot har jeg klokketro på å slippe barna til tidlig, mens jeg ennå har mulighet til å påvirke holdningene.

mvh

''Derimot har jeg klokketro på å slippe barna til tidlig, mens jeg ennå har mulighet til å påvirke holdningene.''

Helt enig! Merker veldig hvor raskt påvirkningskraften både på dette og hint svinner med økt alder på barn ;-)

Det har du lov å mene.

Jeg synes det fryktelig selvhøytidelig å henge seg opp i slikt.

mvh

Jeg syns også at argumentene dine fremstår som mer seriøse dersom du ikke bruker et ord som 'tryneboka' :-) Det virker som om det er viktig ikke bare å debattere seriøst de ulike sider ved et nettsamfunn som facebook, men dertil å gjøre narr av det, og det er vel strengt tatt unødvendig.

(Når det er sagt synes jeg ikke du skiller deg ut mht å være ovenfra-og-ned i denne tråden. Det er mer enn nok "*himle*" på motsatt side av gjerdet *s*)

hidi, the scorpion

''Leste forresten et sted at foreldergenerasjonen var en langt mer naiv og ukritisk brukergruppe enn deres avkom.''

Sånn går det når man ikke blir oppdratt skikkelig! :-)

''Sånn går det når man ikke blir oppdratt skikkelig! :-)''

Jeg er ikke på facebook, så jeg har tydeligvis fått en god oppdragelse;)

Men jeg håper du har fått med deg copyrightregelen til Facebook? Har du lagt ut noe kan de gjøre krav på bildet hvis det er interessant nok for dem. Det du da gjør er å passe på at copyright-rettighetene er i orden før du publiserer, merke bildene og melde fra om at du har publisert dem. Noen folk jeg kjenner er i ferd med å gå til søksmål mot fb på grunn av opphavsrett, og jeg må si jeg er SYKT utålmodig etter å vite hvordan det ender:)

''Noen folk jeg kjenner er i ferd med å gå til søksmål mot fb på grunn av opphavsrett, og jeg må si jeg er SYKT utålmodig etter å vite hvordan det ender:)''

Antar dette ikke dreier seg om hvermannsens bilder fra skiturer og julebakst?

''Sånn går det når man ikke blir oppdratt skikkelig! :-)''

Jeg er ikke på facebook, så jeg har tydeligvis fått en god oppdragelse;)

Jeg mente mer at vår foreldregenerasjon ikke har oppdratt oss til å ha nettvett - naturlig nok :-)

Jeg syns også at argumentene dine fremstår som mer seriøse dersom du ikke bruker et ord som 'tryneboka' :-) Det virker som om det er viktig ikke bare å debattere seriøst de ulike sider ved et nettsamfunn som facebook, men dertil å gjøre narr av det, og det er vel strengt tatt unødvendig.

(Når det er sagt synes jeg ikke du skiller deg ut mht å være ovenfra-og-ned i denne tråden. Det er mer enn nok "*himle*" på motsatt side av gjerdet *s*)

''(Når det er sagt synes jeg ikke du skiller deg ut mht å være ovenfra-og-ned i denne tråden. Det er mer enn nok "*himle*" på motsatt side av gjerdet *s*)''

Jeg er fornøyd med å kommet frem til et nytt begrep : "himlefaktor". Dette er med andre ord en tråd med høy himlefaktor.

Takk for hjelpen;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...