Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

Her snakkes det om å gå på do i glasshus, og jeg vet ikke hva. Det mange later til å ikke ha skjønt, er at det fint går an å være på facebook uten å vrenge sjela si for alle på vennelista:)

Amen og nettopp - en får sørge for at det man skriver er noe man tør å offentliggjøre, det er slik nettet er...

''Jeg er så sjeleglad fordi jeg bruker et fiktivt navn på FB som bare mine venner kjenner. Ingen som kan google meg der, nei.''

Og problemet med at folk googler deg er .... ?

Det er du selv som bestemmer hvor mye andre skal se av det du skriver på FB. Bortsett fra skattelistne så er det vel stort sett du selv som bestemmer hva som skal gå an å finne om deg på nett overhodet. Har man ingen ting å skjule ser jeg ikke helt problemet.

Jeg skal IKKE si hva jeg mener om folk som lager seg fiktive brukere på FB ... men kjære vene!

Problemet er at fra en dag til en annen er plutselig veggen og bildene dine til allmennbeskuelse, så jeg skjønner aldeles utmerket at folk reagerer. Når man i tillegg må ha hjernekirurg utdannelse for å begripe hvordan man gjør visse ting private skjønner jeg det enda mer.

Jeg har absolutt ikke noe å skjule men halleluja for privatlivet sier nå jeg.

Det er når trynebokdiktatorene plutselig gjør om det som før var en opak vegg til en glassvegg at en del folk naturlig nok reagerer.

mvh

Jeg greier bare ikke å forstå hva det egentlig er som er så skummelt. At noen ser at jeg har kommentert noe en venn har sagt? Det skjer i rl hundrevis av ganger daglig. Jeg sier da ikke ting jeg ikke kunne sagt der:) Hva ER det som er så skummelt?

Jeg sammenligner utsagn av typen "Jeg har da ikke noe å skjule" samt misstenkeliggjøring av de som ønsker å være mer privat med å sitte på do med glassvegg.

Og bare så det er sagt. Det er en metafor. Ikke bokstavelig.

Det er ingen hemmlighet at man går på do og hva man gjør der. Likevel er det noe man velger å skjule.

mvh

''Det er ingen hemmlighet at man går på do og hva man gjør der. Likevel er det noe man velger å skjule.''

Ja, jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal føre til himling med øynene at man har sine betenkeligheter mht fb og mistanke om at man har noe å skjule.

Jeg greier bare ikke å forstå hva det egentlig er som er så skummelt. At noen ser at jeg har kommentert noe en venn har sagt? Det skjer i rl hundrevis av ganger daglig. Jeg sier da ikke ting jeg ikke kunne sagt der:) Hva ER det som er så skummelt?

''Jeg greier bare ikke å forstå hva det egentlig er som er så skummelt. At noen ser at jeg har kommentert noe en venn har sagt? Det skjer i rl hundrevis av ganger daglig. Jeg sier da ikke ting jeg ikke kunne sagt der:) Hva ER det som er så skummelt?''

For meg er det ikke skummelt i det hele tatt. Jeg lever uten trynefaktor.

Men jeg har ingen problemer med å forstå at folk missliker at ting de skrev til en begrenset gruppe, plutselig blir tilgjengelig for hvem som helst.

Hvordan ville du likt om du skrev et brev til et par venner og de kopierte disse og bekjentgjorde dem for verden.

Det forundrer meg at såpass mange er så ukritiske til å publisere såpass mange uskyldige detajer fra eget liv. Det gir utmerket informasjon til dem som evt. skullle ville deg vondt. Det har man sett mange eksempler på.

mvh

Annonse

Det er faktisk en del ting man ikke får tilgang til ved å ikke være med på tryneboka.

mvh

Så du føler deg tvunget til å være der? Dette blir for dumt - det er enn nettløsning, hvem som vil kan være med der og nett er nett - la være å legg ut de private tingene du ikke vil at hvermansen skal vite - så enkelt er det:-)

Gjest Nickløsheletida

''Jeg greier bare ikke å forstå hva det egentlig er som er så skummelt. At noen ser at jeg har kommentert noe en venn har sagt? Det skjer i rl hundrevis av ganger daglig. Jeg sier da ikke ting jeg ikke kunne sagt der:) Hva ER det som er så skummelt?''

Men jeg har ingen problemer med å forstå at folk missliker at ting de skrev til en begrenset gruppe, plutselig blir tilgjengelig for hvem som helst.

Hvordan ville du likt om du skrev et brev til et par venner og de kopierte disse og bekjentgjorde dem for verden.

Det forundrer meg at såpass mange er så ukritiske til å publisere såpass mange uskyldige detajer fra eget liv. Det gir utmerket informasjon til dem som evt. skullle ville deg vondt. Det har man sett mange eksempler på.

mvh

''Hvordan ville du likt om du skrev et brev til et par venner og de kopierte disse og bekjentgjorde dem for verden''

Jeg må nesten le litt for det er så tydelig at du ikke vet hva du snakker om. Private ting man øsnker ingen andre skal se, skriver man på meldinger. En melding fungerer som en vanlig mail. Ingen andre har mulighet til å se dette.

Hvis du derimot skriver en beskjed til noen på deres profil, må man være forberedt på at andre kan se det og hvis det ikke tåles, gjør man rett og slett ikke det, men bruker meldinger.

Facebook er ikke skummelt i det hele tatt hvis en bare bruker hodet. Det siste er det noen som ikke gjør, men det er altså valgfritt.

Problemet er at fra en dag til en annen er plutselig veggen og bildene dine til allmennbeskuelse, så jeg skjønner aldeles utmerket at folk reagerer. Når man i tillegg må ha hjernekirurg utdannelse for å begripe hvordan man gjør visse ting private skjønner jeg det enda mer.

Hadde dette vært FB, hadde jeg trykket "liker" :-))

Så du føler deg tvunget til å være der? Dette blir for dumt - det er enn nettløsning, hvem som vil kan være med der og nett er nett - la være å legg ut de private tingene du ikke vil at hvermansen skal vite - så enkelt er det:-)

En del bedrifter legger ut informasjon som er vanskelig tilgjengelig andre steder. Noe diskusjonsfora fordrer trynefaktor for å kunne delta.

Slik sett kunne jeg finne det hensiktsmessig å opprette en NN konto. Foreløpig har jeg ikke giddet.

mvh

mvh

Nå når alle er på facebook, eller har blogg, eller på andre måter lever sine liv på nettet er man jo på mange måter mindre sårbar for misbruk av informasjon. Hvis jeg er åpen om livet mitt har de jo ikke mye til våpen å bruke. Våpenet er vel nettopp trusselen om å avsløre?

Dette med informasjon fra lukkede grupper skyldes vel bare at folk ikke har fulgt med og oppdatert ved denne siste omleggingen, tror jeg. Jeg har ikke hatt en eneste lekkasje fra noen av gruppene jeg administrerer, og det er ganske mange jeg har ansvar for gjennom jobben.

Jeg synes du og enkelte andre facebook-mennesker virker smått paranoide, det må jeg si:)

Nemlig!

mvh

''Problemet er at fra en dag til en annen er plutselig veggen og bildene dine til allmennbeskuelse, så jeg skjønner aldeles utmerket at folk reagerer.''

FB går ikke inn og endrer personverninnstillingene dine. Mine er akkurat sånn som de har vært tidligere. Kun jeg kan se bilder jeg er tagget i, og kun vennene mine kan se bildene jeg legger ut. Forskjellen er nok helst at mange ikke har tenkt over hvilke innstillinger de har brukt, og så snart det skrives noe om det på nettet så går folk av hengslene.

Annonse

''Det er ingen hemmlighet at man går på do og hva man gjør der. Likevel er det noe man velger å skjule.''

Ja, jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal føre til himling med øynene at man har sine betenkeligheter mht fb og mistanke om at man har noe å skjule.

Det er greit å ha sine betenkeligheter med FB, men jaggu så skal folk være der unsett hvorr betenkte de er.

Her snakkes det om å gå på do i glasshus, og jeg vet ikke hva. Det mange later til å ikke ha skjønt, er at det fint går an å være på facebook uten å vrenge sjela si for alle på vennelista:)

Det handler ikke om å vrenge sjelen, men rett og slett at man ikke ønsker å være en offentlig person. Man har vært nøye med å velge hvem man har på vennelista si: Hvem man ønsker å være privat med, men nå var det plutselig slutt på idyllen.

Og ingen gidder å protestere, fordi vi er som frosken som svømmer i gryta med kaldt vann som gradvis settes på koking. (Dette er et kjent bilde vil jeg tro).

Hadde vi blitt framstilt for dette da vi tok skrittet ut i Facebook-verden (som nå "alle" er en del av) hadde vi kanskje valgt å ikke bli avhengig av mediet.

Ikke undervurder dette mediet: Det har tross alt startet krig i verden, for å sette på spissen det som har skjedd i den arabiske delen av verden.

''Problemet er at fra en dag til en annen er plutselig veggen og bildene dine til allmennbeskuelse, så jeg skjønner aldeles utmerket at folk reagerer.''

FB går ikke inn og endrer personverninnstillingene dine. Mine er akkurat sånn som de har vært tidligere. Kun jeg kan se bilder jeg er tagget i, og kun vennene mine kan se bildene jeg legger ut. Forskjellen er nok helst at mange ikke har tenkt over hvilke innstillinger de har brukt, og så snart det skrives noe om det på nettet så går folk av hengslene.

Joda, når FB la om greien sin forrige gang så ble alt åpent for veldig mange og man da må tilbringe en halv dag for å få satt hengelås på alt. Istede for en enkel knapp med om du ønsker profilen offentlig eller lukket så må man nå trykke og romstere seg frem i en herrens labyrint for å få gjort alle ting private. Det handler heller ikke så mye om å "tenke før man skriver noe", det gjør jeg da, og jeg har heller ikke andre bilder enn 12 stk av en firbent venn, likevel ønsker jeg faktisk å være privat.

Nå når alle er på facebook, eller har blogg, eller på andre måter lever sine liv på nettet er man jo på mange måter mindre sårbar for misbruk av informasjon. Hvis jeg er åpen om livet mitt har de jo ikke mye til våpen å bruke. Våpenet er vel nettopp trusselen om å avsløre?

Dette med informasjon fra lukkede grupper skyldes vel bare at folk ikke har fulgt med og oppdatert ved denne siste omleggingen, tror jeg. Jeg har ikke hatt en eneste lekkasje fra noen av gruppene jeg administrerer, og det er ganske mange jeg har ansvar for gjennom jobben.

Jeg synes du og enkelte andre facebook-mennesker virker smått paranoide, det må jeg si:)

Om noen vil kidnappe ungene dine eller skade deg på en eller annen måte er det nettopp slike hverdagsopplysninger som er nyttige. Når du gjør hva. Daglige rutiner. Hvor ungene går i barnehage. Etc.

Husker du hun tyske damen som drepte to(?) barn i Sverige og misslyktes i å drepe moren deres. Hun skaffet seg de nødvendige hverdagsopplysningene fra tryneboka.

Du har heller ingen kontroll med hvordan de som får tilgang på det du legger ut, velger å tolke deg. Hva om noen leste din profil, gjorde seg opp et bilde av deg. Og vips forsvant den jobben.

Det å gjøre mange tilsynelatende uskyldige opplysninger lett tilgjengelig for hvem som helst, er ikke så ukomplisert og ufarlig som det høres ut.

mvh

''Problemet er at fra en dag til en annen er plutselig veggen og bildene dine til allmennbeskuelse''

Hva mener du med det egentlig? Det er ingen som kan se noe mer nå enn de kunne før.

Nå har jeg ingen interesse av å brette ut livet mitt på tryneboka selv.

Det jeg registerer er en tendens til at stadig mer av det man før kunne holde privat, innenfor en begrenset krets, gjøres vanskeligere å beskytte.

Tommyball. Nye regler stadig vekk.

Skulle jeg skaffe meg en på-tryne-profil, ville den vært falsk. Og det ville kun vært for å få tilgang på informasjon og en del andre ting jeg uten trynefaktor er utestengt fra.

Det er ikke fordi jeg har så mye å skjule. Har bare ingen interesse av blotting heller.

mvh

Hvis du snakker med naboen din, som forteller det du sier videre til naboen sin, som forteller det til kjærringa, som nevner det for dama på butikken - er det så mye mer annerledes enn om det leses på FB? Du ville vel ikke si veldig private ting til naboen heller, nettopp fordi du ikke ønsker det spredt?

Man gjør heldigvis som man vil, også hva FB angår. Velger man å ikke være der, så går man glipp av ting. Å være der med en falsk profil blir litt som å kikke inn gjennom vinduene til folk når det er mørkt ute, man vil gjerne vite og følge med, men ikke tilkjennegi seg.

Å være edru på nett er viktig, men det er det jaggu i RL også. Utrolig hvor mye folk får med seg av hva folk gjør i heimen. Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...