Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

''Hvis du snakker med naboen din, som forteller det du sier videre til naboen sin, som forteller det til kjærringa, som nevner det for dama på butikken - er det så mye mer annerledes enn om det leses på FB? Du ville vel ikke si veldig private ting til naboen heller, nettopp fordi du ikke ønsker det spredt?''

Jeg fatter ikke at dere kan sette likhetstegn mellom eventuell videreformidling av sladder og det at man kan søke seg fram til og finne svart på hvitt hva Lise Hansen sa 3. oktober 2008.

Det først er bare 'hearsay evidence'.

''Jeg fatter ikke at dere kan sette likhetstegn mellom eventuell videreformidling av sladder og det at man kan søke seg fram til og finne svart på hvitt hva Lise Hansen sa 3. oktober 2008.

Det først er bare 'hearsay evidence'.''

Et rykte er mye vanskeligere å ta livet av, enn om man får det svart på hvitt - så kanskje Lise vil være glad for å kunne dokumentere hva som skjedde akkurat den dagen?

Som flere sier, internett har kommet for å bli, og man velger om man vil være med. Er man ikke med, så går man glipp av ting - men sånn er det jo med alt i livet. Alle valg man tar har konsekvenser, også når det gjelder "offentliggjøring av privatlivet".

Jeg vet enda ikke helt hva man skal bruke disse gamle statusoppdateringene til, egentlig, så for min del kunne godt FB latt være. Når de nå velger den retningen de gjør, så er jeg glad for at jeg satte meg inn i hvordan jeg sikrer min egen profil - og at jeg ALDRI har postet ting som ikke kunne vært sagt. Jeg kan fint holdes ansvarlig for det jeg har lagt ut.

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

Jeg føler meg ikke akterutseilt :-) Ihvertfall ikke ennå :-)

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves osv, så da venter jeg litt til :-)

Men nå er jeg på Twitter, da, og synes det er veldig morsomt :-)

Twitter ha jeg aldri helt greid å tenne på. Det blir som å rope i tomme skogen eller snakke med seg selv, synes jeg. Greit nok hvis man helst bare vil lese og streife rundt da:)

''Dette må da gå an å ta opp hvis man mener det er problematisk. Jeg er selv i mot at man skal tvinge folk over på FB mot deres vilje, og folk som oppfører seg som om de tror "alle" er der inne rett og slett irriterende.''

Men da er det altså en viss form for frivillig tvang, likevel.

mvh

''Men da er det altså en viss form for frivillig tvang, likevel.''

At sosiale medier som FB har kommer for å bli er det vel liten tvil om. Det kalles samfunnsutvikling. Hva hver enkelt føler seg tvunget til å delta i får være opp til en selv. Er man typen som gir etter for frivillig tvang, så må man likevel stå inne for det selv.

''Det er faktisk slik at man kan stenges ute fra ting dersom man ikke har fb-profil.''

Du kan likevel velge å stå utenfor hvis du ønsker det. Men jeg tror nå helst FB har kommet for å bli, og at det blir mer og mer utbredt bruksmessig a la det du skriver om under her. Det er ikke SÅ mange å siden folk var opprørte fordi NRK skrev linker på slutten av programmene sine, det var jo ikke "alle" som hadde internett må vite. Og se nå ...

''Nå etter terroren endret noen nettaviser rutinene for hvorda man kan kommentere nyhetsratikler, ved å kreve fb-innlogging. Det kan være informasjon som er vanskelig tilgjengelig utenom dette,''

Kan man ikke stort sett bruke google-kontoen sin da? Ikke for det, jeg gidder stort sett ikke kommentere sånne innlegg, og helst fordi anonymitet er mer enn nok her på DOL. :D

''og jeg har en venninne som fikk beskjed om at det var uaktuelt å informere henne per mail el lign om opplegg/nyheter i en foreldregruppe for skoleklassen til barnet hennes - de hadde opprettet en fb-gruppe slik at alle foreldrene måtte få info via den.

''

Dette må da gå an å ta opp hvis man mener det er problematisk. Jeg er selv i mot at man skal tvinge folk over på FB mot deres vilje, og folk som oppfører seg som om de tror "alle" er der inne rett og slett irriterende. Det er ikke noe vanskeligere å sende en mail enn å skrive et innlegg på FB, man bare må lage seg ei mailingliste.

''Men jeg tror nå helst FB har kommet for å bli''

Det tror jeg også, og det er helt naturlig at folk bruker det - selvsagt.

''Det er ikke SÅ mange å siden folk var opprørte fordi NRK skrev linker på slutten av programmene sine, det var jo ikke "alle" som hadde internett må vite. Og se nå ...''

Det er ikke lenge siden jeg leste en aviskronikk eller -innlegg om akkurat dette.

''Kan man ikke stort sett bruke google-kontoen sin da? ''

Aner ikke. Har ikke google-konto heller.

''Ikke for det, jeg gidder stort sett ikke kommentere sånne innlegg''

Ikke jeg heller, så det er null problem for meg :-)

''Dette må da gå an å ta opp hvis man mener det er problematisk. Jeg er selv i mot at man skal tvinge folk over på FB mot deres vilje, og folk som oppfører seg som om de tror "alle" er der inne rett og slett irriterende. Det er ikke noe vanskeligere å sende en mail enn å skrive et innlegg på FB, man bare må lage seg ei mailingliste.''

Helt enig.

Men jeg ville syntes det var problematisk i våre dager dersom det var helt umulig å maile folk under ca 60 år.

– Mrs Doolittle

''Det er bare ikke så enkelt som det du sier, så kommer nye forandringer og vips ting om deg ligger ute.''

Ikke på de tingene du har definert tidligere, nei. Selvsagt må du følge med på endringer som blir gjort, men det er da ikke noe problem så lenge media skriver spalte opp og spalte ned om hvordan du kan endre ting.

''Det er ikke det at det er et ramaskrik eller tragedie for noen (vel, sikkert noen som ikke har skjønt at det er fullt mulig å ikke brette ut sjelen din) men når man ønsker å være privat så ønsker man være privat. Såre enkelt.''

Det er da ikke verre enn at du selv setter filter på tastaturet ditt og hva du taster om på FB.

Det har faktisk vært minst et tilfelle der tryneboka har lagt folks profiler vidåpne, _uten_forvarsel_, uten varsel i det hele tatt.

Så om du ikke var på data den perioden og ønsket et visst trynebokprivatliv, hadde du uflaks.

Tryneboka har fått massiv kritikk for sin lempfeldige omgang med personopplysninger og personvern.

mvh

''Dette må da gå an å ta opp hvis man mener det er problematisk. Jeg er selv i mot at man skal tvinge folk over på FB mot deres vilje, og folk som oppfører seg som om de tror "alle" er der inne rett og slett irriterende.''

mvh

Sånn er det jo med veldig mye i livet. Førerkort, f.eks., var for ikke så veldig mange år siden kun for de få. Nå er nærmest tvang å ha førerkort, særlig når du er forelder. Skal barna være med på noe, må du også kunne stille som sjåfør med egen bil.

Mobiltelefon er et annet tema. Man kan velge å ikke ha, men det koster. PC likeså.

For ikke å snakke om utstyr til ungene. Alle må ha sykkel, ski, skøyter, spark osv. selv om man ikke egentlig har lyst til å bruke disse tingene. En form for frivillig tvang. Man kan la være, men det har sine konsekvenser.

Annonse

mvh

Sånn er det jo med veldig mye i livet. Førerkort, f.eks., var for ikke så veldig mange år siden kun for de få. Nå er nærmest tvang å ha førerkort, særlig når du er forelder. Skal barna være med på noe, må du også kunne stille som sjåfør med egen bil.

Mobiltelefon er et annet tema. Man kan velge å ikke ha, men det koster. PC likeså.

For ikke å snakke om utstyr til ungene. Alle må ha sykkel, ski, skøyter, spark osv. selv om man ikke egentlig har lyst til å bruke disse tingene. En form for frivillig tvang. Man kan la være, men det har sine konsekvenser.

Det er faktisk slik at man kan stenges ute fra ting dersom man ikke har fb-profil.

Nå etter terroren endret noen nettaviser rutinene for hvorda man kan kommentere nyhetsratikler, ved å kreve fb-innlogging. Det kan være informasjon som er vanskelig tilgjengelig utenom dette, og jeg har en venninne som fikk beskjed om at det var uaktuelt å informere henne per mail el lign om opplegg/nyheter i en foreldregruppe for skoleklassen til barnet hennes - de hadde opprettet en fb-gruppe slik at alle foreldrene måtte få info via den.

''Det er faktisk slik at man kan stenges ute fra ting dersom man ikke har fb-profil.''

Ja, ting som skolejubileer legges typisk ut på FB, så ber arrangørene folk løselig om å informere de som ikke er på FB. En del får dermed aldri beskjed.

En av mine skolevenninner holdt på å gå glipp av en stor fest av denne grunn, men heldigvis ringte jeg henne uken før og spurte om hun skulle gå :-).

''Man trenger ikke fortelle mer enn det folk ser/får med seg i ordinær dagligsnakk.''

Kan du søke i dagligsnakk og finne en sleivete kommentar fra lunsjpausen på jobb for 3 år tilbake? ;-)

Hehe, neida, men du kan ta deg gift på at noen husker det, og mer enn gjerne forteller det videre.

Folk slarver sykt mye, og generelt bør man være varsom med hva man forteller og hva man skriver. Samtidig kan man ikke både være veldig sosial og samfunnsengasjert og ekstremt privat (som i usynlig i det offentlige rom), uten at det også får noen konsekvenser.

Det skrives spalte opp og spalte ned om at man må tenke før man legger ut noe, internett er et sted hvor mye kan spores. Det er et helt fair valg å la være å ta del i det, men det har noen konsekvenser. De må man da leve med.

Jeg føler meg ikke akterutseilt :-) Ihvertfall ikke ennå :-)

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves osv, så da venter jeg litt til :-)

Men nå er jeg på Twitter, da, og synes det er veldig morsomt :-)

Jeg er ganske så "anonym" på face, men synes det er artig å være der. Er venner med barna og mange av deres venner, og får mye info om hva som skjer i ungdomsmiljøet. Det synes jeg er greit.

Ville savne det om jeg kuttet profilen min.

Men nettvett er viktig, og det er ikke alle som tenker på det. Diskusjoner som denne på dol kan få folk til å bli mer bevisste på hva de skriver og legger ut, og det er jo bra. :-)

Det er litt forskjell på å måtte ha en eller annen bankkonto og å bli pålagt å ha konto i en bestemt bank.

Tryneboka er ikke kjent for sin vektlegging av personvern, tvert imot. Derfor blir ekstra ille når folk presses inn i et slikt system.

De har vel også blitt så store at de kan gjøre hva de vil. Man ville få en sunnere situasjon med mindre ensporing av markedet.

fått en sunnere situasjon med en demonopolisering.

mvh

At sosiale medier som FB har kommer for å bli er det vel liten tvil om. Det kalles samfunnsutvikling. Hva hver enkelt føler seg tvunget til å delta i får være opp til en selv. Er man typen som gir etter for frivillig tvang, så må man likevel stå inne for det selv.

''Hva hver enkelt føler seg tvunget til å delta i får være opp til en selv. Er man typen som gir etter for frivillig tvang, så må man likevel stå inne for det selv.''

Og viss man ikke får med seg viktig informasjon fra barnas skole. Mener du fremdeles at man bare skal stå imot?

Sosiale medier er kommet for å bli. Men å tre et bestemt medie ned over hodene på folk, er lite OK.

mvh

''Jeg fatter ikke at dere kan sette likhetstegn mellom eventuell videreformidling av sladder og det at man kan søke seg fram til og finne svart på hvitt hva Lise Hansen sa 3. oktober 2008.''

Helt enig.

Stusser i det hele tatt over hvor mange som tydeligvis mener at det er helt greit at alt man sier og gjør gjerne kan ligge tilgjengelig på nettet til evig tid - hvis ikke betyr det at man skamme seg over noe.

''Stusser i det hele tatt over hvor mange som tydeligvis mener at det er helt greit at alt man sier og gjør gjerne kan ligge tilgjengelig på nettet til evig tid - hvis ikke betyr det at man skamme seg over noe.''

Hvis jeg googler på navnet mitt, finner jeg noen spørsmål jeg stilte på et par nettmøter i 1998 under fullt navn. Det er helt ufarlige ting som jeg aldri i verden kan tenke meg skulle ødelegge for en fremtidig jobb eller på noen som helst måte bli brukt mot meg, men jeg merker at det er litt ubehagelig at det kommer fram likevel. Den gangen jeg satt og skrev dem, føltes det nesten som en muntlig samtale, noe som skjedde der&da. Nå står det der fortsatt - 13 år senere.

Annonse

Det er litt forskjell på å måtte ha en eller annen bankkonto og å bli pålagt å ha konto i en bestemt bank.

Tryneboka er ikke kjent for sin vektlegging av personvern, tvert imot. Derfor blir ekstra ille når folk presses inn i et slikt system.

De har vel også blitt så store at de kan gjøre hva de vil. Man ville få en sunnere situasjon med mindre ensporing av markedet.

fått en sunnere situasjon med en demonopolisering.

mvh

FB er forsåvidt ikke helt enerådende på markedet, det er flere ulike "registre" man kan være medlem av og som har tilsvarende funksjoner som FB. De har bare ikke greid å slå gjennom på samme måten, selv om det i begynnelsen var veldig sånn "nå skal bedriftene kunne finne deg, legg ut info her og bli headhuntet". Det skulle være bedre enn FB til og med, og ha en mer nyttig funksjon. Det har ikke gått helt slik enda.

Så det blir litt som med banker, som du sier, men man tvinges jo ikke til å være med. Man kan la være å ta tilbudet om lav rente i en bank, men da må du betale mer enn nødvendig. Man går glipp av ting om man ikke er med, men er det for utrygt å være der vil jo prisen bli for høy å betale om man blir med. Sånn er det bare.

Ja, ting som skolejubileer legges typisk ut på FB, så ber arrangørene folk løselig om å informere de som ikke er på FB. En del får dermed aldri beskjed.

En av mine skolevenninner holdt på å gå glipp av en stor fest av denne grunn, men heldigvis ringte jeg henne uken før og spurte om hun skulle gå :-).

Du er en god venninne :-)

Jeg vet at min barndoms bestevenninne er på fb, og hun bor på barndomsstedet fortsatt, så hun ville garantert ha informert meg om akkurat skolejubileum :-)

Jeg er ganske så "anonym" på face, men synes det er artig å være der. Er venner med barna og mange av deres venner, og får mye info om hva som skjer i ungdomsmiljøet. Det synes jeg er greit.

Ville savne det om jeg kuttet profilen min.

Men nettvett er viktig, og det er ikke alle som tenker på det. Diskusjoner som denne på dol kan få folk til å bli mer bevisste på hva de skriver og legger ut, og det er jo bra. :-)

Ja, jeg har ingen problemer med å forstå fb's fortreffeligheter. :-) Jeg er ingenlunde prinsippiell motstander, det har bare ikke 'blitt slik'.

''Hva hver enkelt føler seg tvunget til å delta i får være opp til en selv. Er man typen som gir etter for frivillig tvang, så må man likevel stå inne for det selv.''

Og viss man ikke får med seg viktig informasjon fra barnas skole. Mener du fremdeles at man bare skal stå imot?

Sosiale medier er kommet for å bli. Men å tre et bestemt medie ned over hodene på folk, er lite OK.

mvh

''Og viss man ikke får med seg viktig informasjon fra barnas skole. Mener du fremdeles at man bare skal stå imot?''

Kommer det informasjon fra skolen på FaceBook - og bare der?? Det hørtes jo pussig ut.

Hehe, neida, men du kan ta deg gift på at noen husker det, og mer enn gjerne forteller det videre.

Folk slarver sykt mye, og generelt bør man være varsom med hva man forteller og hva man skriver. Samtidig kan man ikke både være veldig sosial og samfunnsengasjert og ekstremt privat (som i usynlig i det offentlige rom), uten at det også får noen konsekvenser.

Det skrives spalte opp og spalte ned om at man må tenke før man legger ut noe, internett er et sted hvor mye kan spores. Det er et helt fair valg å la være å ta del i det, men det har noen konsekvenser. De må man da leve med.

''Hehe, neida, men du kan ta deg gift på at noen husker det, og mer enn gjerne forteller det videre.''

Det er så, men det er ikke 'hard evidence'. :-)

Selv på jobben tenker jeg at jeg kan være litt mer direkte når jeg snakker med kunder på telefonen enn det jeg skriver til dem i mailer. :-)

''Og viss man ikke får med seg viktig informasjon fra barnas skole. Mener du fremdeles at man bare skal stå imot?''

Kommer det informasjon fra skolen på FaceBook - og bare der?? Det hørtes jo pussig ut.

Det har jeg ikke hørt om, men i min venninnes eksempel (nevnt et annet sted) gjaldt det foreldregruppen, og ikke skolen som sådan.

''Hehe, neida, men du kan ta deg gift på at noen husker det, og mer enn gjerne forteller det videre.''

Det er så, men det er ikke 'hard evidence'. :-)

Selv på jobben tenker jeg at jeg kan være litt mer direkte når jeg snakker med kunder på telefonen enn det jeg skriver til dem i mailer. :-)

''Selv på jobben tenker jeg at jeg kan være litt mer direkte når jeg snakker med kunder på telefonen enn det jeg skriver til dem i mailer. :-)''

Ja, det er vel en vanlig saksbehandlingsteknikk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...