Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

For det første: Hvor mange planlagte barnekidnappinger har vi i dette landet? Barn som kidnappes er i all hovedsak ofre i en foreldrekrig, og det er ikke opplysninger fra FB som gjør dem tilgjengelige for de som ønsker å ta dem.

Jeg orker ikke gå rundt å være så paranoid som du beskriver. Jeg lever ikke et slik liv at jeg har skaffet meg fiender som vil ønske livet av meg, eller vil ta min familie. OM så skulle skje, er det neppe fordi de vet at jeg gjerne baker brød på fredager, at jeg hører på Misjonen og at jeg liker å gå på ski.

Som sagt i et annet innlegg, man velger hva man vil legge ut, og man er over middels dum om man legger ut sine innerste tanker, følelser og sinnsstemninger på nettet - selv om dette neppe kan brukes til noe annet enn å se rart på deg ved neste møte.

Så så, da. Det er mange ting som er lite sannsynlig som man likevel bør vurdere om er verdt å risikere.

Er forresten ikke så lenge siden politiet advart mot at hverdagsopplysninger lagt ut på nett brukes til å planlegge f.eks. innbruddsraid.

Her har du noen linker om de ikke blir for paranoide for deg:

http://forbruker.no/digital/nyheter/article1777096.ece

http://www.nettavisen.no/it/article1007823.ece

http://tb.no/nyheter/datatilsynet-advarer-mot-facebook-1.5914885

mvh

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

FB er forsåvidt ikke helt enerådende på markedet, det er flere ulike "registre" man kan være medlem av og som har tilsvarende funksjoner som FB. De har bare ikke greid å slå gjennom på samme måten, selv om det i begynnelsen var veldig sånn "nå skal bedriftene kunne finne deg, legg ut info her og bli headhuntet". Det skulle være bedre enn FB til og med, og ha en mer nyttig funksjon. Det har ikke gått helt slik enda.

Så det blir litt som med banker, som du sier, men man tvinges jo ikke til å være med. Man kan la være å ta tilbudet om lav rente i en bank, men da må du betale mer enn nødvendig. Man går glipp av ting om man ikke er med, men er det for utrygt å være der vil jo prisen bli for høy å betale om man blir med. Sånn er det bare.

Så om man ikke får utbetalt lønnen sin om man ikke har konto i en bestemt bank som har vist seg svært upålitelig er det bare å la være å motta lønn.

I noen situasjoner tvinges folk til å bruke FB om de skal ha noen som helst mulighet til å henge med.

Skoler må selvsagt benytte andre medier enn noe såpass lurvete som tryneboka.

mvh

Det har faktisk vært minst et tilfelle der tryneboka har lagt folks profiler vidåpne, _uten_forvarsel_, uten varsel i det hele tatt.

Så om du ikke var på data den perioden og ønsket et visst trynebokprivatliv, hadde du uflaks.

Tryneboka har fått massiv kritikk for sin lempfeldige omgang med personopplysninger og personvern.

mvh

''Det har faktisk vært minst et tilfelle der tryneboka har lagt folks profiler vidåpne, _uten_forvarsel_, uten varsel i det hele tatt.''

På samme måte som både OS og andre medier har åpnet opp innimellom. På samme måte som nettbanker har fått personopplysninger på avveie, eller offentlige etater som slang om seg med personnummer. FB er ikke verre enn det meste annet, og du skal helst være årvåken selv når du i det hele tatt har en datamaskin som er koblet til internett.

''Så om du ikke var på data den perioden og ønsket et visst trynebokprivatliv, hadde du uflaks.''

Que?

Etter snart 4 og et halvt år på FB har jeg ikke problemer med mediet i det hele tatt. Jeg kontrollerer selv hva jeg gjør der.

''Tryneboka har fått massiv kritikk for sin lempfeldige omgang med personopplysninger og personvern.''

Hvis du følger litt med så har de fleste aktørene på nett fått så hatten passer med (u)jevne mellomrom pga huller i sikkerheten. Liketil nettbankene, enkelte offentlige etater og altinn. At media liker å fremstille det som om FB er så mye verre enn alt annet gjør at de kunnskapsløse lar seg skremme.

Annonse

Så så, da. Det er mange ting som er lite sannsynlig som man likevel bør vurdere om er verdt å risikere.

Er forresten ikke så lenge siden politiet advart mot at hverdagsopplysninger lagt ut på nett brukes til å planlegge f.eks. innbruddsraid.

Her har du noen linker om de ikke blir for paranoide for deg:

http://forbruker.no/digital/nyheter/article1777096.ece

http://www.nettavisen.no/it/article1007823.ece

http://tb.no/nyheter/datatilsynet-advarer-mot-facebook-1.5914885

mvh

Ja? Alt det der er jo en gjentagelse av at man både skal være forsiktig med hva man legger ut, og at man skal være sikker på sikkerhetsinnstillingene sine.

Når det gjelder planlegging av innbruddsraid og slike mer ondskapsfulle ting, så kan man aldri sikre seg mot det. Om du forteller dama på kassa på Rimi at du skal på ferie, så kan hun like godt fortelle det til sin kriminelle kjæreste som at en av de du har på vennelista gjør det. Man skal generelt være forsiktig med hva man legger ut, og man skal være forsiktig med hva man forteller folk. Folk snakker også sammen i RL. Overhøring på bussen kan være like farlig om det er de riktige personene som hører det.

''Men jeg tror nå helst FB har kommet for å bli''

Det tror jeg også, og det er helt naturlig at folk bruker det - selvsagt.

''Det er ikke SÅ mange å siden folk var opprørte fordi NRK skrev linker på slutten av programmene sine, det var jo ikke "alle" som hadde internett må vite. Og se nå ...''

Det er ikke lenge siden jeg leste en aviskronikk eller -innlegg om akkurat dette.

''Kan man ikke stort sett bruke google-kontoen sin da? ''

Aner ikke. Har ikke google-konto heller.

''Ikke for det, jeg gidder stort sett ikke kommentere sånne innlegg''

Ikke jeg heller, så det er null problem for meg :-)

''Dette må da gå an å ta opp hvis man mener det er problematisk. Jeg er selv i mot at man skal tvinge folk over på FB mot deres vilje, og folk som oppfører seg som om de tror "alle" er der inne rett og slett irriterende. Det er ikke noe vanskeligere å sende en mail enn å skrive et innlegg på FB, man bare må lage seg ei mailingliste.''

Helt enig.

Men jeg ville syntes det var problematisk i våre dager dersom det var helt umulig å maile folk under ca 60 år.

– Mrs Doolittle

''Men jeg ville syntes det var problematisk i våre dager dersom det var helt umulig å maile folk under ca 60 år.''

Det er jeg enig i. :D

Det handler ikke om å vrenge sjelen, men rett og slett at man ikke ønsker å være en offentlig person. Man har vært nøye med å velge hvem man har på vennelista si: Hvem man ønsker å være privat med, men nå var det plutselig slutt på idyllen.

Og ingen gidder å protestere, fordi vi er som frosken som svømmer i gryta med kaldt vann som gradvis settes på koking. (Dette er et kjent bilde vil jeg tro).

Hadde vi blitt framstilt for dette da vi tok skrittet ut i Facebook-verden (som nå "alle" er en del av) hadde vi kanskje valgt å ikke bli avhengig av mediet.

Ikke undervurder dette mediet: Det har tross alt startet krig i verden, for å sette på spissen det som har skjedd i den arabiske delen av verden.

''Og ingen gidder å protestere, fordi vi er som frosken som svømmer i gryta med kaldt vann som gradvis settes på koking. (Dette er et kjent bilde vil jeg tro).''

Så sant. Så sant.

Mye av det som av mange nå møtes med et skuldertrekk og "Jeg har da ikke noe å skjule"mantraet, ville vært komplett utenkelig for bare få år tilbake.

mvh

mvh

''Hva hver enkelt føler seg tvunget til å delta i får være opp til en selv. Er man typen som gir etter for frivillig tvang, så må man likevel stå inne for det selv.''

Og viss man ikke får med seg viktig informasjon fra barnas skole. Mener du fremdeles at man bare skal stå imot?

Sosiale medier er kommet for å bli. Men å tre et bestemt medie ned over hodene på folk, er lite OK.

mvh

Om FB er mediet man velger for å informere om ting som foregår på skolen, så er det på tide noen tar det opp med ledelsen på vedkommende skole.

Så om man ikke får utbetalt lønnen sin om man ikke har konto i en bestemt bank som har vist seg svært upålitelig er det bare å la være å motta lønn.

I noen situasjoner tvinges folk til å bruke FB om de skal ha noen som helst mulighet til å henge med.

Skoler må selvsagt benytte andre medier enn noe såpass lurvete som tryneboka.

mvh

''Så om man ikke får utbetalt lønnen sin om man ikke har konto i en bestemt bank som har vist seg svært upålitelig er det bare å la være å motta lønn.''

Bytte arbeidsgiver høres mer fornuftig ut, forsåvidt, men ja - personlig hadde jeg lett åpnet en konto i den banken med autooverføring til den banken jeg vanligvis brukte. Men det er nå bare meg, da.

Skolene gir ikke sin info over FB, det var nevnt et eksempel på en foreldregruppe på en skole som valgte denne måten å kommunisere på. Det handler jo også om å gjøre ting enkelt for de som skal organisere noe, og når så godt som alle er på FB er det en praktisk måte å gjøre det på. Ikke alle orker å sende brev, og det har også en kostnadsside.

Annonse

''Det har faktisk vært minst et tilfelle der tryneboka har lagt folks profiler vidåpne, _uten_forvarsel_, uten varsel i det hele tatt.''

På samme måte som både OS og andre medier har åpnet opp innimellom. På samme måte som nettbanker har fått personopplysninger på avveie, eller offentlige etater som slang om seg med personnummer. FB er ikke verre enn det meste annet, og du skal helst være årvåken selv når du i det hele tatt har en datamaskin som er koblet til internett.

''Så om du ikke var på data den perioden og ønsket et visst trynebokprivatliv, hadde du uflaks.''

Que?

Etter snart 4 og et halvt år på FB har jeg ikke problemer med mediet i det hele tatt. Jeg kontrollerer selv hva jeg gjør der.

''Tryneboka har fått massiv kritikk for sin lempfeldige omgang med personopplysninger og personvern.''

Hvis du følger litt med så har de fleste aktørene på nett fått så hatten passer med (u)jevne mellomrom pga huller i sikkerheten. Liketil nettbankene, enkelte offentlige etater og altinn. At media liker å fremstille det som om FB er så mye verre enn alt annet gjør at de kunnskapsløse lar seg skremme.

Jeg følger veldig godt med. Og tryneboka er blant de som utmerker seg mest i negativ retning. Men det er andre nettjenester som heller ikke har mye respekt for personvern. Det er sant.

mvh

''Og ingen gidder å protestere, fordi vi er som frosken som svømmer i gryta med kaldt vann som gradvis settes på koking. (Dette er et kjent bilde vil jeg tro).''

Så sant. Så sant.

Mye av det som av mange nå møtes med et skuldertrekk og "Jeg har da ikke noe å skjule"mantraet, ville vært komplett utenkelig for bare få år tilbake.

mvh

mvh

Det er jo ikke slik at man er fullstendig anonym i tilværelsen selv om man ikke er på FB.

Dersom noen ønsker å kidnappe akkurat dine barn, så er det jo ikke så vanskelig å finne ut hvilke rutiner dere har selv om du ikke er på FB. Det vil kanskje ta litt lenger tid, men er det akkurat dine barn de vil ha er de neppe opptatt av akkurat det.

''Jeg fatter ikke at dere kan sette likhetstegn mellom eventuell videreformidling av sladder og det at man kan søke seg fram til og finne svart på hvitt hva Lise Hansen sa 3. oktober 2008.''

Helt enig.

Stusser i det hele tatt over hvor mange som tydeligvis mener at det er helt greit at alt man sier og gjør gjerne kan ligge tilgjengelig på nettet til evig tid - hvis ikke betyr det at man skamme seg over noe.

Enig med både deg og morsan.

mvh

Tviler på at jeg hadde fått lov :-)

Er det sant? Alle som jobber med barn og unge er svært tydelig på akkurat dette: Følg med på hva ungene dine gjør på nettet. Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18 (selv om folk flest slipper opp før de blir så gamle).

Jeg følger veldig godt med. Og tryneboka er blant de som utmerker seg mest i negativ retning. Men det er andre nettjenester som heller ikke har mye respekt for personvern. Det er sant.

mvh

Sier du tryne om menneskers ansikt i rl også? Jeg reagerer litt på det ordet, kjenner jeg. Det er ikke pent.

Jeg er venn med ungene mine i RL, jeg.

;-)

Men vi hadde blitt uvenner om jeg insisterte på å være deres nettvenn.

mvh

Alle som jobber med barn og unge er tydelige på at man som forelder skal følge med på hva ungene gjør på nettet. Eksempelvis være venn med dem på FB. Og ha deres brukernavn og passord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...