Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke slik at man er fullstendig anonym i tilværelsen selv om man ikke er på FB.

Dersom noen ønsker å kidnappe akkurat dine barn, så er det jo ikke så vanskelig å finne ut hvilke rutiner dere har selv om du ikke er på FB. Det vil kanskje ta litt lenger tid, men er det akkurat dine barn de vil ha er de neppe opptatt av akkurat det.

Det handler om grader av sårbarhet.

Forresten hadde det ikke vært så ille om all informasjon fra foreldergruppen gikk gjennom tryneboka. Jeg hadde sluppet 17-mai-kommiteen og annet 'frivillig' arbeid. Hvordan kunne jeg delta når ingen informerte meg? Uff så synd...

;-)

mvh

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

''Hehe, neida, men du kan ta deg gift på at noen husker det, og mer enn gjerne forteller det videre.''

Det er så, men det er ikke 'hard evidence'. :-)

Selv på jobben tenker jeg at jeg kan være litt mer direkte når jeg snakker med kunder på telefonen enn det jeg skriver til dem i mailer. :-)

Et rykte kan være utrolig seiglivet, og det du sier kan forvrenges og bli til noe helt annet enn du først sa. Står på "svart på hvitt" kan det også ha noen fordeler.

Det handler om grader av sårbarhet.

Forresten hadde det ikke vært så ille om all informasjon fra foreldergruppen gikk gjennom tryneboka. Jeg hadde sluppet 17-mai-kommiteen og annet 'frivillig' arbeid. Hvordan kunne jeg delta når ingen informerte meg? Uff så synd...

;-)

mvh

God idè, så hadde vi sluppet disse plagsomme greiene som sosiale tilstelninger for ungene - som 17. mai - , vi hadde ikke trengt å bry som med de andre og vi kunne latt være å vite at andre kanskje ikke har det så bra heller. Vi kunne distansert oss fra alle de andre, og fortsatt med våre litt mer lyssky greier hjemme helt uten at kontakt med andre. Og skulle nå disse ungene våre mobbe noen, ja så får de da bare tåle såpass. Våre barn er jo så søte når de sover, så.

Så deilig.

;-)

Er det sant? Alle som jobber med barn og unge er svært tydelig på akkurat dette: Følg med på hva ungene dine gjør på nettet. Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18 (selv om folk flest slipper opp før de blir så gamle).

''Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18 ''

Det synes jeg er svært drøyt!

Gjest Nickløsheletida

Joda, tryneboka gjør stadig ting som fratar folk kontroll over hvem som har tilgang til hva.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=187628

http://e24.no/it/facebook-sjefen-ble-svett-av-kritikk/3682528

http://e24.no/media/facebook-overvaaker-deg/20101258

http://www.digi.no/871426/eu-kritisk-til-ny-facebook-funksjon

Å stille seg ukritisk til tryneboka er direkte naivt.

mvh

''Å stille seg ukritisk til tryneboka er direkte naivt''

Jeg sier ikke at man skal stille seg ukritisk til facebook. Jeg sier man skal bruke hodet.

''Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18 ''

''Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18

Det synes jeg er svært drøyt!''

Helt enig. Synes jeg ser at jeg hadde latt min mor ha mitt passord til FB om det fantes da jeg var 16! Tror slike krav bare fører til hemmelighold og bruk av andre arenaer.

Annonse

Sier du tryne om menneskers ansikt i rl også? Jeg reagerer litt på det ordet, kjenner jeg. Det er ikke pent.

I noen sammenhenger vil jeg bruke ordet tryne.

Trøtt i tryne. Trynetillegg. Trynefaktor. Få seg en på trynet. Altså de mer difuse sammenhengene.

Om jeg skulle omtale en konkret persons ansikt ville jeg bruke fjes eller ansikt. Blå i ansikte. Et muntert fjes etc.

Tryneboka er naturligvis en ironisk betegnelse, som jeg kommer til å fortsette å bruke. Mer høytidelig er det ikke nødvendig å ta det.

mvh

Man har full anledning til det, men som jeg skrev i neste setning så er ikke det en normal ting å gjøre om ungene skikker seg greit på nettet.

Alle som jobber med barn og unge er tydelige på at man som forelder skal følge med på hva ungene gjør på nettet. Eksempelvis være venn med dem på FB. Og ha deres brukernavn og passord.

Og mine barn ville opprettet falske trynebokkontoer i smug om jeg fulgte de rådene. Dessuten ville jeg drept det som var av fortrolighet.

Jeg velger å satse på de grensene vi har plantet mellom ørene på ungene og den åpenheten fraværet av overvåkning og tilstedeværelsen av tillit skaper.

Så langt har det fungert utmerket.

mvh

''Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18

Helt enig. Synes jeg ser at jeg hadde latt min mor ha mitt passord til FB om det fantes da jeg var 16! Tror slike krav bare fører til hemmelighold og bruk av andre arenaer.

Som jeg skrev i setningen etter, så har man ANLEDNING til det (barnet er faktisk ikke myndig før det er 18), men folk flest gjør det ikke om barnet skikker seg på nettet. Og greier å oppføre seg, altså.

Det er utrolig mye nettmobbing, og barn forstår ikke alltid konsekvensen av hva de gjør. Om ikke foreldrene skal ha oppsyn og kontroll, hvem skal da lære dem om rett og galt? Ens eget barn kan godt være en jævel mot andre, og jeg ville i alle fall ønske å vite om slikt.

Gjest Nickløsheletida

Jeg er venn med ungene mine i RL, jeg.

;-)

Men vi hadde blitt uvenner om jeg insisterte på å være deres nettvenn.

mvh

''Men vi hadde blitt uvenner om jeg insisterte på å være deres nettvenn''

Og hvis det kommer en tid hvor et av barna dine flytter utenlands, kan det være at du finner ut at det er forbasket kjekt med tryneboka ;-)

Og mine barn ville opprettet falske trynebokkontoer i smug om jeg fulgte de rådene. Dessuten ville jeg drept det som var av fortrolighet.

Jeg velger å satse på de grensene vi har plantet mellom ørene på ungene og den åpenheten fraværet av overvåkning og tilstedeværelsen av tillit skaper.

Så langt har det fungert utmerket.

mvh

Du, dette må du gjerne mene. Snakk med hvem du vil om temaet, med politi, med skole, med helsevesenet, hvem du vil, og du vil ikke få særlig gehør for unnskyldningene dine.

Hvem tror du mobber andre - de som har foreldre som passer på, eller de som ikke har noen som passer på?

Er det sant? Alle som jobber med barn og unge er svært tydelig på akkurat dette: Følg med på hva ungene dine gjør på nettet. Man har også full anledning til å forlange å ha brukernavn og passord så lenge ungene er under 18 (selv om folk flest slipper opp før de blir så gamle).

Å nærmest tvinge sine halvstore barn (tenåringer) til å være FB-venn blir jo som å stå og lytte utenfor dørene deres når de har venner på besøk eller snakker i telefon. Lese deres sms'er.

Man får prøve å fortelle dem hvordan man skal oppføre seg - både her og der. Spørre litt. Men det holder. Vi snakker jo om tenåringer - om de er gamle nok til FB.

Annonse

Enig.

Blir vel omtrent som å kreve å få nøklene til en god gammeldags dagbok.

Jeg har minimal tro på å kontrollere barn i et og alt. Derimot har jeg klokketro på å slippe barna til tidlig, mens jeg ennå har mulighet til å påvirke holdningene.

mvh

Å nærmest tvinge sine halvstore barn (tenåringer) til å være FB-venn blir jo som å stå og lytte utenfor dørene deres når de har venner på besøk eller snakker i telefon. Lese deres sms'er.

Man får prøve å fortelle dem hvordan man skal oppføre seg - både her og der. Spørre litt. Men det holder. Vi snakker jo om tenåringer - om de er gamle nok til FB.

En veldig fin tanke, men hvem tror du mobber andre på nettet? De som har foreldre som følger med, eller de som har fritt leide?

Snakk med hvem du vil, med politi, skole, helsevesen - og gjerne de som blir nettmobbet. Foreldre har fortsatt plikt til å følge opp sine barn også når de blir tenåringer. Nettvett må læres i praksis, og det kan være vanskelig.

Gjest Nickløsheletida

Man har full anledning til det, men som jeg skrev i neste setning så er ikke det en normal ting å gjøre om ungene skikker seg greit på nettet.

''Man har full anledning til det, men som jeg skrev i neste setning så er ikke det en normal ting å gjøre om ungene skikker seg greit på nettet''

Jeg har passordet til den yngste, men jeg bruker det ikke. Jeg kan jo gå inn på profilen hennes og det eneste jeg ser er de bare skriver søte ting til hverandre. Jeg har ikke lagt noe merke til mobbing på facebook, heller tvert i mot.

Enig.

Blir vel omtrent som å kreve å få nøklene til en god gammeldags dagbok.

Jeg har minimal tro på å kontrollere barn i et og alt. Derimot har jeg klokketro på å slippe barna til tidlig, mens jeg ennå har mulighet til å påvirke holdningene.

mvh

Jeg ser at du ikke tror på det jeg sier, men jeg sier bare igjen: Snakk med hvem du vil som behandler barn og unge som blir mobbet. Snakk med politi, barnevern, skole, helsevesen, hvem som helst. Finn ut hva som bør gjøres for å redusere mobbingen på nettet, det som får barn og unge til å havne i psykisk helsevern før de er gamle nok til å starte i vgs. Finn ut hva som gjør at noen barn velger å ta sitt eget liv, og finn gjerne ut hvilken oppfølging mobberne deres har fra foreldresiden.

Vær så snill, gjør det.

''Men vi hadde blitt uvenner om jeg insisterte på å være deres nettvenn''

Og hvis det kommer en tid hvor et av barna dine flytter utenlands, kan det være at du finner ut at det er forbasket kjekt med tryneboka ;-)

Om mine barn inviterte meg til å bli deres nettvenn ville jeg opprettet konto på flekken, muligens av NN-format.

Men for øyeblikke ser de på meg med en kryssning av vantro og vemmelse om jeg foreslår noe slikt.

:-)

De vil ha sitt privatliv. Og jeg ser ingen grunn til å invadere.

mvh

''Man har full anledning til det, men som jeg skrev i neste setning så er ikke det en normal ting å gjøre om ungene skikker seg greit på nettet''

Jeg har passordet til den yngste, men jeg bruker det ikke. Jeg kan jo gå inn på profilen hennes og det eneste jeg ser er de bare skriver søte ting til hverandre. Jeg har ikke lagt noe merke til mobbing på facebook, heller tvert i mot.

Alle mobber ikke, og alle blir ikke mobbet. Men utrolig mange blir mobbet, og det er ikke de med foreldre som følger med som mobber.

En veldig fin tanke, men hvem tror du mobber andre på nettet? De som har foreldre som følger med, eller de som har fritt leide?

Snakk med hvem du vil, med politi, skole, helsevesen - og gjerne de som blir nettmobbet. Foreldre har fortsatt plikt til å følge opp sine barn også når de blir tenåringer. Nettvett må læres i praksis, og det kan være vanskelig.

Mobber? Jeg er 100% sikker på at mine tenåringer ikke mobber noen - hverken på nettet eller andre steder. Og - hvis de hadde vært mobbe-typer, så hadde de da funnet andre måter å gjøre det på hvis jeg hadde tilgang til FB.

Det virker på meg som om du snakker om småbarn - jeg snakker om tenåringer. Og dem spionerer jeg ikke på - i alle fall ikke særlig mye ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...