Gå til innhold

Hva er det Facebook driver med?

Anbefalte innlegg

Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet. Nettmobbing er allikevel det aller største problemet, ikke minst for tenåringer. Alle som jobber med barn og unge sier det samme, den eneste måten å komme dette til livs på er at foreldrene er tilstede i nettforaene barna/de unge bruker.

Man trenger jo ikke å invadere ungene om man er på samme nettforum.

''Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet''

Det kan hende du ikke klarer å forestille deg noe slikt. Men jeg vet ikke bare at barna mine kan gjøre noe galt. Jeg har også en viss peiling på hva de lettest kunne funnet på av ugang.

;-)

mvh

Fortsetter under...

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

57

• Mammantil3

38

• morsan

23

• tonie

17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Merkelige argumenetr du bruker ved tanke på at du startet med å fortelle hvor fryktelig skummelt det er med facebook og at du ikke vil melde deg inn. Du er mer opptatt av å beskytte deg selv enn ungene, er det inntrykket jeg sitter igjen med.''

Voldsomt til anklager. Har du vondt i hodet?

Det er dine ord at jeg synes det er fryktelig skummelt. Men det er helt klart et system som har så dårlig personvern og så pill råtne holdninger til sine brukere at jeg ikke ønsker å være en del av det. I tillegg har jeg null interesse for det meste av det som foregår der. Men som jeg har nevt noen ganger, vil jeg ved behov opprette en NN-trynekonto.

Hvorfor skulle jeg ikke tillate mine barn å gjøre andre valg enn meg? Og hvorfor, om jeg først har tillatt barna å ha en trynekonto, skulle jeg overvåke dem? Eller overvåke dem på andre nettsamfunn?

Jeg velger å ikke overvåke mine barn fordi jeg vet at de har en langt større trygghet i en fortrolig tillit til oss foreldre enn i noen overvåkning jeg kan bedrive. Overvåkning gir ikke stort mer enn en falsk trygghet og følelse av å være flinke for foreldrene. Derimot bidrar det til at foreldrene blir de siste barna vil komme til når det blåser opp.

Barn som kontrolleres og overvåkes for mye lærer seg raskt og snike seg rundt og trekke seg unna.

mvh

''Barn som kontrolleres og overvåkes for mye lærer seg raskt og snike seg rundt og trekke seg unna''

Generelt enig, men det finnes tilfeller hvor det er helt nødvendig. Nei, jeg har ikke vondt i hodet;-)

''Tror slike krav bare fører til hemmelighold og bruk av andre arenaer.''

Det er kanskje nettopp det at ungdommen ikke vil henge på samme sted som foreldre og besteforeldregenerasjonen som kan føre til at FB på sikt vil miste sitt monopol?

''Det er kanskje nettopp det at ungdommen ikke vil henge på samme sted som foreldre og besteforeldregenerasjonen som kan føre til at FB på sikt vil miste sitt monopol?''

Kanskje det.

Leste forresten et sted at foreldergenerasjonen var en langt mer naiv og ukritisk brukergruppe enn deres avkom.

mvh

''Barn som kontrolleres og overvåkes for mye lærer seg raskt og snike seg rundt og trekke seg unna''

Generelt enig, men det finnes tilfeller hvor det er helt nødvendig. Nei, jeg har ikke vondt i hodet;-)

''Generelt enig, men det finnes tilfeller hvor det er helt nødvendig. Nei, jeg har ikke vondt i hodet;-)''

Ja, selvsagt. Det finnes tilfeller der foreldre til og med kan være nødt til å avkreve ungdommen urinprøve.

Men jeg har ingen som helst tro på det generelle 'nettvett'-rådet som går ut på at foreldre skal ha _full_kontroll_ på alt deres barn foretar seg på nettet. Kreve full tilgang til kontoer, brukernavn og passord.

Man gjør da ikke det i forhold til noe som helst annet i fredstid.

mvh

''Det er ikke nazi eller stazi å ha oversikt over hva ungene gjør på nettet. Man trenger absolutt ikke å invadere dem selv om man har brukernavn og passord, det kan faktisk også være en god trygghet for ungene å vite at man er der, har muligheten, til å finne ut disse vanskelige tingene som man ikke greier å snakke om.''

Mine barn ville oppfattet overvåkning og krav om passord som stazimetoder om de kunne det ordet.

Hvor i hele vide verden tar du det fra at man ikke kan være der for barna uten å kreve mulighet til full overvåkning? (Ja, det er det krav om brukernavn og passord innebærer.)

Det er fullt mulig å være 110% til stedet i barns liv uten å gjøre det gjennom overvåkning og kontroll som skyver barna vekk.

''Jeg har ikke tenkt å si noe mer, vi er totalt grunnleggende uenige om hva barn trenger av oppfølging. Jeg håper inderlig at du lykkes i din strategi når så veldig mange har mislyktes før deg.''

Ja, for barn og ungdom som utsettes for misstillit, kontroll og overvåkning, går det alltid bra med...

mvh

Det er enten eller: Full overvåking, i rett hver morgen, full rapport om brødtygging og urinering - eller full slækk.

Javel.

Jeg ser også at det finnes en middelvei.

Og jeg velger å høre på de som har altfor mye erfaring med dette. Mitt valg, for jeg er ikke verdensmester og Best I Alt.

Jeg ser at du ikke tror på det jeg sier, men jeg sier bare igjen: Snakk med hvem du vil som behandler barn og unge som blir mobbet. Snakk med politi, barnevern, skole, helsevesen, hvem som helst. Finn ut hva som bør gjøres for å redusere mobbingen på nettet, det som får barn og unge til å havne i psykisk helsevern før de er gamle nok til å starte i vgs. Finn ut hva som gjør at noen barn velger å ta sitt eget liv, og finn gjerne ut hvilken oppfølging mobberne deres har fra foreldresiden.

Vær så snill, gjør det.

Jeg er fullt orientert om hva som kommer fra alle disse kantene.

Rådene om et overvåkningsregime fungerer ganske enkelt ikke i praksiss. Ungene ville flyktet lysåravgårde og begynt å gå bak ryggen på oss.

I stedet skaffer jeg meg oversikt over hva ungene gjør ved en åpen dialog og gjensidig respekt og tillit.

Når ungen sitter en meter halv meter fra meg og skravler i vei, hører jeg alt som blir sagt. Og da vet jeg selvfølgelig om de sier noe stygt. Hva er problemet ditt med det.

Er det noe, kommer de til meg. Det vet jeg fordi de har kommet også med ting som er lite OK.

Hadde jeg vært dum nok til å starte et overvåknings- og kontrollregime, krevd ungene for brukernavn og passord, kikket dem over skulderen og invadert det de ser som sin private sfære, hadde de ganske enklet flyktet og brukt data hos venner med mindre invaderende foreldre.

Hvilken kontroll ville jeg da hatt? Hvilken hjelp kunne jeg da gi dem? Og hvordan skulle jeg da sette grenser?

Hva er så fryktelig vanskelig å forstå ved at man kan være engasjert og delaktig i barnas liv, med god oversikt over hva de gjør, uten å bruke overvåkning, tvang og kontroll som virkemidler?

Jeg vet ikke hvordan dine barn er. Men mine er slik at den perfekte måten å skape konflikt, skyve dem vekk og dermed _miste_kontroll_ er å opptre kontrollerende og overvåkende.

mvh

Annonse

''Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet''

Det kan hende du ikke klarer å forestille deg noe slikt. Men jeg vet ikke bare at barna mine kan gjøre noe galt. Jeg har også en viss peiling på hva de lettest kunne funnet på av ugang.

;-)

mvh

Så flink du er!

;-)

;-)

Det er enten eller: Full overvåking, i rett hver morgen, full rapport om brødtygging og urinering - eller full slækk.

Javel.

Jeg ser også at det finnes en middelvei.

Og jeg velger å høre på de som har altfor mye erfaring med dette. Mitt valg, for jeg er ikke verdensmester og Best I Alt.

Du klarer virkelig å vri på ting.

Jeg sa at i _noen_tilfeller_ vil det være helt nødvendig for foreldre å kreve sine barn for urinprøve. I noen tilfeller er kontroll nødvendig.

Men å gjøre kontroll og overvåkning til standard for alle blir feil. Også når det gjelder databruk.

For mine barn ville krav om brukernavn og passord samt fri tilgang til alt de foretar seg på nett opplevdes så invaderende at det ville skjøvet dem rett fra oss.

Derfor har vi valgt å tilnærme oss saken fra et åpenhet og tillitsperspektiv. Ungene kommer også til oss med hva det skal være når det gjelder internett.

Og alt det og mere til mener du jeg skal rive i stykker for at noen har funnet på at den eneste måten å ha oversikt på er overvåkning.

mvh

''Mine barn ønsker ikke mamma som sin trynebokvenn. Og da velger jeg å respektere det uten å lage masse støy''

Dette tror jeg er en selvfølge for de fleste, men da skal man også være sikker på at man har barn man kan stole på.

Det vet om tilfeller hvor noen har barn/ungdom som må beskyttes mot seg selv og hvor det faktisk er helt nødvendig å følge med. Mammantil3 har et poeng, men i utganspunktet mener jeg dette er noe ungdommen må få styre selv.

Selvsagt er det noen barn/ungdommer som ikke er til å stole på og dermed må følges bedre med.

Men derfra til å forlange generell overvåkning av alle, blir for drøyt.

Etter som avkommet vokser til må de få en stadig større privat sfære. Denne må selvsagt også innbefatte deres aktiviteter på nett.

mvh

Jeg er en av dem som faktisk ser daglig i jobben hvilke virkninger mobbing har på ungdommer, og det skal aldri, aldri bagatelliseres. Men når det er sagt, er det altså _mobbing_ som sådan som er problemet, ikke internett. Ja, det skjer mobbing på nett, men den er ikke uavhengig av menneskene bak det, og den "gode, gamle" RL-mobbingen er fremdeles den store, stygge ulven her.

Foreldre skal og bør følge med på hva ungene deres gjør. Men når det gjelder å kreve innsyn og passord på mail og sosiale medier for tenåringer, har jeg ingen tro på at det vil løse noe som helst. Jeg er tvert imot enig med PieLill i at det blir som å kreve å lese dagboka til ungdommene, noe som er en grov krenkelse av privatlivet. Det er som å bytte ut vinduet når taket er lekk.

For å lære ungene brukbar nettatferd, må vi først og fremst gå i oss selv og se hva slags rollemodeller vi er - på nett, men ikke minst i RL. Hvordan omtaler vi andre, hvilke grenser setter vi, hva slags toleranse utviser vi for annerledeshet? Dernest bør vi slippe barna tidlig til på nett, rett og slett for å kunne lære dem en del ting om nettvett og -folkeskikk mens de fremdeles er i den alderen da vi faktisk kan og bør følge dem tett.

Tusen takk!

mvh

Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet. Nettmobbing er allikevel det aller største problemet, ikke minst for tenåringer. Alle som jobber med barn og unge sier det samme, den eneste måten å komme dette til livs på er at foreldrene er tilstede i nettforaene barna/de unge bruker.

Man trenger jo ikke å invadere ungene om man er på samme nettforum.

''Ingen foreldre tror sine egne gjør noe galt, og man tror heller ikke at de blir mobbet. ''

Det er jo ikke sant, og du er vel egentlig enig i at det er en grov generalisering.

Noen foreldre er fullstendig blinde for ungenes feiltramp, men mange (jeg vil påstå at det langt på vei er snakk om de fleste) er veldig åpne for at ungene deres oppfører seg alt annet enn uklanderlig - og/eller at de kan bli utsatt for mobbing.

At foreldre velger forskjellige metoder for å komme sånt til livs, og i oppdragelse for øvrig, er ikke det samme som at de ignorerer alle problemer.

Og for ordens skyld: Jeg har barn som har vært utsatt for mobbing, og barn som har utestengt andre.

Jeg skjønner at jeg her inne snakker for døve ører, og det er forferdelig trist.

Mobbing foregår alle steder, men det man kan gjøre mot mennesker på nettet kan være mange ganger verre enn det man kan si ansikt til ansikt.

Ingen tror at barna deres mobber noen, allikevel mobber mange. Og mange blir mobbet uten at foreldrene vet det, og man får sjokk den dagen barnet gjør et selvmordsforsøk og man forstår hvorfor.

Man trenger ikke å ta knekken på barnas tillit om man har deres brukernavn og passord, og man trenger ikke invadere dem om man er venn på FB.

Politi, helsevesen, skole - alle sier det samme: Følg med. Forlang å ha deres brukernavn og passord. De skal vite at du er der og kan følge med. De skal vite, det gir også trygghet.

Selvfølgelig skal man slippe ungene, men det ene utelukker ikke det andre.

''Ingen tror at barna deres mobber noen, allikevel mobber mange.''

Det er selvsagt bare tull at ingen foreldre har innsikt nok til å kunne skjønne at barna deres mobber. Men at mange foreldre ikke vet det, er sant.

''Man trenger ikke å ta knekken på barnas tillit om man har deres brukernavn og passord, og man trenger ikke invadere dem om man er venn på FB.''

Er det umulig for deg å skjønne at om _barnet_ opplever_ det som en misstillitserklæring og invasjon av deres private sfære er det nøyaktig den effekten det vil ha? Det vil gjøre saken bare verre om man i tillegg skulle benekte barnets opplevelse.

''Politi, helsevesen, skole - alle sier det samme: Følg med.''

Selvsagt skal vi følge med.

''Forlang å ha deres brukernavn og passord. De skal vite at du er der og kan følge med. De skal vite, det gir også trygghet.''

Det er en vakker teori, men om kartet ikke stemmer med terrenget, bør man rette seg etter terrenget. Man skaper ingen som helst trygghet ved å gjøre ting som skyver barna vekk og får dem til å bruke internett lengst mulig unna foreldrene.

Jeg er fysisk og mentalt til stede i mine barns liv også når de bruker internett. En mye mer funksjonell tilstedeværelse enn om jeg skulle overvåke dem. (Ja, for dem ville det vært overvåkning.)

Synd at du har så liten respekt og forståelse for at andre gjør ting litt annerledes enn deg.

mvh

Annonse

Beklager, disse døve ørene var ikke direkte rettet mot deg, men en generell kommentar.

Man trenger ikke invadere. Man kan være der, skape trygghet ved at barna/ungdommene vet at man kan se og forstå.

Nettmobbing kan godt være et symptom, men mens man jobber med kuren må man også behandle symptomene.

''Man trenger ikke invadere. Man kan være der, skape trygghet ved at barna/ungdommene vet at man kan se og forstå.''

Du er ikke så verst døv du heller.

Det er ikke du som kan avgjøre om et annet menneske, dine barn innkludert, føler seg invadert. Det er det alltid mottageren av handlingen som må avgjøre.

For noen barn vil, enten du tror det eller ikke, krav om f.eks. brukernavn og passord være en ren invasjon og krigsærklæring. Det ville stilt på lik linje med å kreve romavlytting eller fri tilgang til dagbokrn. Slikt handler først og fremst om hvordan barna er av natur. Går man til frontalangrep på barnas natur, taper både barn og foreldre.

Men det går an å ha oversikt over hva barna driver med og være til stedet i det de driver med i relasjoner bassert på tillit og ikke kontroll. Og med noen måter er dette den eneste måten å gjøre det på.

mvh

''

Ja, hvis de skriver dagbok på facebook ja og hvis de gjør det er det kanskje greit å få advart dem. ''

De av Facebookvennene mine som driver med denslags er nærmest uten unntak i alderen 40+.

Leste en artikkel et sted om at det nettop var dem midt i livet som hadde den minst sikre og mest ukritiske nettbruken.

mvh

God idè, så hadde vi sluppet disse plagsomme greiene som sosiale tilstelninger for ungene - som 17. mai - , vi hadde ikke trengt å bry som med de andre og vi kunne latt være å vite at andre kanskje ikke har det så bra heller. Vi kunne distansert oss fra alle de andre, og fortsatt med våre litt mer lyssky greier hjemme helt uten at kontakt med andre. Og skulle nå disse ungene våre mobbe noen, ja så får de da bare tåle såpass. Våre barn er jo så søte når de sover, så.

Så deilig.

;-)

Du verden. Hvilken livlig fantasi!

Men koke suppe på en spiker, det kan du.

;-)

mvh

''Å stille seg ukritisk til tryneboka er direkte naivt''

Jeg sier ikke at man skal stille seg ukritisk til facebook. Jeg sier man skal bruke hodet.

Men hvorfor blir det da slik oppstandelse av at noen er kritiske til den institusjonen?

mvh

Gjest Nickløsheletida

Selvhøytidelig?:) Det er det vel i så fall du som er, som hever deg så høyt over. Det oser forakt av det meste du skriver her i aften.

'' Det er det vel i så fall du som er, som hever deg så høyt over. Det oser forakt av det meste du skriver her i aften''

Må si meg litt enig her ja. Det er noe med "tonen" som brukes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...