Gå til innhold

Attføring versus uføretrygd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt an på, det er en annen utregning for uføretrygd enn for attføring. Attføring er 66% lønn, uføre er pensjonspoeng og tillegg...

Selv fikk jeg mindre grunnlag på uføre, men på grunn av skattefordelen ved uføretrygd, endte jeg opp med å sitte igjen med mer penger i måneden...

Det kommer litt an på, det er en annen utregning for uføretrygd enn for attføring. Attføring er 66% lønn, uføre er pensjonspoeng og tillegg...

Selv fikk jeg mindre grunnlag på uføre, men på grunn av skattefordelen ved uføretrygd, endte jeg opp med å sitte igjen med mer penger i måneden...

Jeg trodde de brukte samme beregning som for arbeidsavklaringspenger. Altså de tre siste årene før man fikk redusert arbeidsevne.

Gjest grublendeikveld

Du har nok ikke attføring, du har aap. Det er ingenting som heter attføring lenger. og aap regnes av 66 % av det du tjente før du ble syk. eventuelt et minstebeløp hvis du ikke har jobbet. varig uføre regnes som alderspensjon. avhengig av hvor mange år du har jobbet, stillingsstørrelse osv. hvor mange pensjonspoeng du har samlet opp. har du ikke jobbet så mye, så blir du minstepensjonist. da kan du se fram til 10000-12000 brutto i mnd, hvis du er gift. 15 % mer hvis du er singel. sliter du da, så kan du jo søke om bostøtte f.eks.

Jeg trodde de brukte samme beregning som for arbeidsavklaringspenger. Altså de tre siste årene før man fikk redusert arbeidsevne.

Nei, de gjør ikke det - uførepensjon regnes ut på samme måte som alderspensjon - du kan altså bruke pensjonkalkulatoren på NAV's sider og finne ut ca hvor mye du vil få... men den stemmer ikke helt, da det kommer til særfradrag og lignende som kalkulatoren ikke fanger opp.

Annonse

Du har nok ikke attføring, du har aap. Det er ingenting som heter attføring lenger. og aap regnes av 66 % av det du tjente før du ble syk. eventuelt et minstebeløp hvis du ikke har jobbet. varig uføre regnes som alderspensjon. avhengig av hvor mange år du har jobbet, stillingsstørrelse osv. hvor mange pensjonspoeng du har samlet opp. har du ikke jobbet så mye, så blir du minstepensjonist. da kan du se fram til 10000-12000 brutto i mnd, hvis du er gift. 15 % mer hvis du er singel. sliter du da, så kan du jo søke om bostøtte f.eks.

Nå får jeg 9000 kr måneden netto.

Gjest grublendeikveld

Nå får jeg 9000 kr måneden netto.

netto ja. det sier jo ingenting om hva du får brutto. netto er når skatten er fratrukket. ingen kan vite om du trekker 1000 eller 5000 i skatt...

men på varig vil du kanskje ikke betale noe særlig med skatt. så du vil kanskje på den måten komme bedre ut. og hvis du f.eks er under 26 år, og har en alvorlig, og dokumentert sykdom, så kan du få beregning som ung uføre. da blir det en del ekstra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...