Gå til innhold

Male panel som er lakket?

Anbefalte innlegg

Gjest pusseroppselv

Jeg har et vaskerom som er kledd i trepanel(type furu/90-tallet) og denne er satt inn i lakk(e.l.). Jeg ønsker å male over denne lakken, men er usikker på om det vil feste seg på panelet. Er det noen som vet om det egner seg å male utenpå lakkert panel? Hva slags maling trenger jeg i så tilfelle, og må man evt gjøre noe med panelet før behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370274-male-panel-som-er-lakket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vasket med kraftvask eller salmiakk og latt det tørke godt.

Deretter brukt sperregrunn (ikke heftgrunn, sperregrunn har kvistlakk i seg), den er litt seig, men dekker utrolig godt, men er litt som å male med skolelim. :o) Om du skal ha farge på malingen så få blandet farge i grunningen også, da slipper du kanskje unna med ett lag maling utenpå grunningen.

Deretter brukt sperregrunn (ikke heftgrunn, sperregrunn har kvistlakk i seg), den er litt seig, men dekker utrolig godt, men er litt som å male med skolelim. :o) Om du skal ha farge på malingen så få blandet farge i grunningen også, da slipper du kanskje unna med ett lag maling utenpå grunningen.

Så man trenger ikke pusse ned treverket først? Vi har lakkerte vinduskarmer på kjøkkenet, men jeg kunne tenkt meg å male dem hvite. Men jeg har bare utsatt det hele tida ettersom jeg trodde alt måtte pusses ned først, og det er tungvint inni alle kriker og kroker.

Så man trenger ikke pusse ned treverket først? Vi har lakkerte vinduskarmer på kjøkkenet, men jeg kunne tenkt meg å male dem hvite. Men jeg har bare utsatt det hele tida ettersom jeg trodde alt måtte pusses ned først, og det er tungvint inni alle kriker og kroker.

Det kan være greit å matte ned lakken først. Men å pusse den helt vekk er som regel ikke nødvendig.

mvh

Du kan jo alltids dra over med et sandpapir først, men skikkelig nedvask og grunning skulle vel holde?

Lillemus sin metode bør holde i massevis. Du trenger ikke pusse i tillegg.

Annonse

Takk for svar :o) Kanskje jeg pusser over litt, men da slipper jeg å ta det så veldig grundig.

Ujevnheter kommer til å vises bedre med maling enn med klarlakk. En til fordel med en runde eller to med sandpapir. Men altså ikke for å fjerne lakken, bare for å gi en best og jevnest mulig maleflate.

mvh

O du har peil! Hva med å male kjøkkentak som er luta? Kan jeg vaske vanlig med salmiakk, grunne med heftgrunn og kjøre på med maling?

Jeg har gjort det med brystningspanel. Ble fint det :-)

Man trenger ikke en masse greier altså? Mannen her er overbevist om det taket må man minsann vaske med alle slags kjemikalier og lager DEN historien ut av det... Han er vel redd han skal få jobben tenker jeg. *Pfft* Som om ikke jeg kan male taket sjæl..

Annonse

Man trenger ikke en masse greier altså? Mannen her er overbevist om det taket må man minsann vaske med alle slags kjemikalier og lager DEN historien ut av det... Han er vel redd han skal få jobben tenker jeg. *Pfft* Som om ikke jeg kan male taket sjæl..

Jeg vasket panelet, malte med heftgrunn og to strøk maling.

Mannen min var også skeptisk.. men jeg gjorde jobben selv, og alle ble fornøyd med resultatet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...