Gå til innhold

hvordan strikke med fem pinner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

15

• Lillemus

10

• morsan

9

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Hvis du fordeler maskene på fire av pinnene og bruker den femte til å strikke med, samt holder orden på masker og pinner de første omgangene så er det enkelt å strikke på fem pinner.

Bare behold tålmodighet og ro i starten så får du det nok til :-)

Hvis du fordeler maskene på fire av pinnene og bruker den femte til å strikke med, samt holder orden på masker og pinner de første omgangene så er det enkelt å strikke på fem pinner.

Bare behold tålmodighet og ro i starten så får du det nok til :-)

Hvorfor må jeg legge opp alle maskene på 'en pinne først, for så å fordele dem?

Jeg synes ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det krever sikkert litt øvelse, jeg var sikkert ikke like flink de første gangene jeg gjorde det:-)

*frustrert*

Jeg merker at jeg er kjempefustrert over at strikkekursene på nettet antar at dette er så lett at de ikke trenger å vie noe tid til dette.

Jeg forstår bare ikke noe av dette. At jeg er i hormonell ubalanse hjelper heller ikke så mye akkurat nå :(

*frustrert*

Jeg merker at jeg er kjempefustrert over at strikkekursene på nettet antar at dette er så lett at de ikke trenger å vie noe tid til dette.

Jeg forstår bare ikke noe av dette. At jeg er i hormonell ubalanse hjelper heller ikke så mye akkurat nå :(

Jeg skjønner ikke helt hva du strever med - kan du ha misforstått noe?

Du skal strikke noe rundt, hva? erme, sokk etc. - ikke noe flatt - pledd, skjerf?

Annonse

Det er ikke vanskelig å stikke med fem pinner. Legg opp maskene på en pinne. Legg opp en maske or mye. Så fordeler du maskne på de fire pinnene. Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik. Så bare stikker du rundt og rundt. Pass på at du strammer godt hver gang du begynner på en ny pinne.

Får du det ikke til, er det lov å gi opp. Da strikker du i stedet frem og tilbake på to lange pinner og syr sammen til slutt. Eller bruker en liten rundpinne. Strikker du noe som øker antall masker underveis, vil du trenge å bytte til større rundpinner etter hvert.

Hvorfor må jeg legge opp alle maskene på 'en pinne først, for så å fordele dem?

Fordi det er mye enklere - skal du begynne å legge opp på 4 pinner så lager du deg trøbbel fra starten av!

La oss si at du skal legge opp 40 masker og strikke en sokk. Legg da opp 40 masker på en pinne, ikke for stramt. Strikk så 10 masker med en pinne, så de neste 10 med en pinne til og fortsett sånn til du har 4 pinner med 10 masker på hver. Nå må du passe på at du ikke vrir strikketøyet på noen av pinnene når du tar dem sammen til en runding.

Tråden henger nå sammen med pinne nr. 4 og du bruker tråden og begynner å strikke på pinne nr. 1 slik at pinnene danner en sirkel. Strikk så rundt og rundt og rundt og rundt. :o) Det er kjempelett når du bare kommer i gang. :o)

Jeg skjønner ikke helt hva du strever med - kan du ha misforstått noe?

Du skal strikke noe rundt, hva? erme, sokk etc. - ikke noe flatt - pledd, skjerf?

jeg skal strikke noe flatt, Det er ikke mange nok masker til at jeg kan bruke en rundpinne. Jeg har bare strikket med to pinner før, og nå må jeg plutselig ha fem av dem.

Er det noen introduksjonsvideoer på nett, som kan vise meg det?

Det er ikke vanskelig å stikke med fem pinner. Legg opp maskene på en pinne. Legg opp en maske or mye. Så fordeler du maskne på de fire pinnene. Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik. Så bare stikker du rundt og rundt. Pass på at du strammer godt hver gang du begynner på en ny pinne.

Får du det ikke til, er det lov å gi opp. Da strikker du i stedet frem og tilbake på to lange pinner og syr sammen til slutt. Eller bruker en liten rundpinne. Strikker du noe som øker antall masker underveis, vil du trenge å bytte til større rundpinner etter hvert.

''Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik.''

Det var jo kjempesmart! Det har jeg aldri tenkt på! :o)

jeg skal strikke noe flatt, Det er ikke mange nok masker til at jeg kan bruke en rundpinne. Jeg har bare strikket med to pinner før, og nå må jeg plutselig ha fem av dem.

Du skal da ikke strikke verken på rundpinne eller med fem strikkepinner hvis du skal strikke noe flatt?!

Skal du strikke frem og tilbake på flere strømpepinner? Det tror jeg bare blir trøbbel. Kjøp den lengste rundpinnen du finner, om den ikke er lang nok ville jeg heller strikket i flere lengder og sydd sammen etterpå.

Annonse

''Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik.''

Det var jo kjempesmart! Det har jeg aldri tenkt på! :o)

Ja, det er genialt. Jeg lærte det av moren min som barn, og bruker den teknikken fortsatt.

Skal du strikke frem og tilbake på flere strømpepinner? Det tror jeg bare blir trøbbel. Kjøp den lengste rundpinnen du finner, om den ikke er lang nok ville jeg heller strikket i flere lengder og sydd sammen etterpå.

Problemet er at det er alt for få masker til at rundpinne kan brukes

''Problemet er at det er alt for få masker til at rundpinne kan brukes''

For mange masker til en vanlig strømpepinne og for få til en rundpinne? Det finnes lange rettpinner og korte rundpinner altså. :o)

Selv strikker jeg akkurat nå på rettpinner som er 36 cm lange og det finnes rundpinner som er kortere enn det.

Nå motsier du deg selv. Hvis du ikke skal strikke rundt, men flatt, så spiller det ingen rolle at rundpinnen er for lang. For da skal du jo bare strikke frem og tilbake. Er du helt sikker på at du skal strikke noe flatt? Hva står det egentlig i oppskiften?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...