Gå til innhold

hvordan strikke med fem pinner?

Anbefalte innlegg

ja jeg tror vi tenker likt, men hvordan en gjør det i praksis blir jo en annen greie ;)

Ikke noe problem. :o) Når du kommer dit du skal strikke frem og tilbake så antar jeg at du strikker de to første pinnene og så snur du og strikker dem tilbake (muligens vrangt om det skal være glattstrikk hele veien) og fortsetter så frem og tilbake til delen er så lang som den skal være. Etterpå strikker du de andre to pinnene på samme måte. :o) Ikke noe problem.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

15

• Lillemus

10

• morsan

9

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

jeg skal strikke en dukke, og begynner nedenifra, med bena

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6255910

Jeg strikket en dukke som ligner på den der en gang. Når du begynner med bena, så skal du strikke rundt. Så da er fem pinner det riktige. Da er det nokså få masker på pinnene, så det blir litt trangt i starten. Men du får det nok til. Hvor bor du? Jeg fikk lyst til å hjelpe deg. Strikking er mye enklere å vise enn å forklare.

Jeg strikket en dukke som ligner på den der en gang. Når du begynner med bena, så skal du strikke rundt. Så da er fem pinner det riktige. Da er det nokså få masker på pinnene, så det blir litt trangt i starten. Men du får det nok til. Hvor bor du? Jeg fikk lyst til å hjelpe deg. Strikking er mye enklere å vise enn å forklare.

''Hvor bor du? Jeg fikk lyst til å hjelpe deg. Strikking er mye enklere å vise enn å forklare.''

Så snill du er :-)

Jeg takker så mye for tilbudet, men tenker å spørre søsteren min, når hun kommer innom.. Hun er flink til å strikke sokker.

Jeg forstår prinsippet bak det, men klarer det ikke i praksis. Maskene bare ramler av, og det blir bare tull. Men kanskje det har det noe med pinnene å gjøre ?

Jeg takker så mye for tilbudet, men tenker å spørre søsteren min, når hun kommer innom.. Hun er flink til å strikke sokker.

Jeg forstår prinsippet bak det, men klarer det ikke i praksis. Maskene bare ramler av, og det blir bare tull. Men kanskje det har det noe med pinnene å gjøre ?

Hvis du strikker for løst vil du få problemer med at pinnene sklir ut dersom du strikker med flere pinner og ikke så mange masker ja.

Annonse

Som Lillemus sier kan alt for løse masker gjøre at pinnene faller ut.

Jeg har forresten strikket på bare 4 pinner flere ganger der det som skal strikkes er veldig lite, for å hindre at det blir for få masker på hver pinne. da har du altså maskene fordelt på tre pinner, som i en trekant, og bruker den fjerde pinnen til å strikke med.

Hvis man senere øker på antall masker, kan man fordele de på fire pinner og en femte til å strikke med.

Strikker du for løst? Det kan være grunnen til at maskene faller av.

Det er ikke vanskelig å stikke med fem pinner. Legg opp maskene på en pinne. Legg opp en maske or mye. Så fordeler du maskne på de fire pinnene. Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik. Så bare stikker du rundt og rundt. Pass på at du strammer godt hver gang du begynner på en ny pinne.

Får du det ikke til, er det lov å gi opp. Da strikker du i stedet frem og tilbake på to lange pinner og syr sammen til slutt. Eller bruker en liten rundpinne. Strikker du noe som øker antall masker underveis, vil du trenge å bytte til større rundpinner etter hvert.

Nå lærte jeg noe nytt i dag også... Og jeg trodde jeg kunne det meste om strikking.

Annonse

Det er ikke vanskelig å stikke med fem pinner. Legg opp maskene på en pinne. Legg opp en maske or mye. Så fordeler du maskne på de fire pinnene. Når du begynner å strikke, så strikk sammen første og siste maske. Da vil strikket henge samnen, og du slipper sprik. Så bare stikker du rundt og rundt. Pass på at du strammer godt hver gang du begynner på en ny pinne.

Får du det ikke til, er det lov å gi opp. Da strikker du i stedet frem og tilbake på to lange pinner og syr sammen til slutt. Eller bruker en liten rundpinne. Strikker du noe som øker antall masker underveis, vil du trenge å bytte til større rundpinner etter hvert.

''Får du det ikke til, er det lov å gi opp.''

Det er det jeg har gjort med mine spe fem-pinners strikkeforsøk! Det er så knot.

Det var et genialt triks!

Tusen takk, hilsen en som har strikket veldig mye på fem pinner og trodde hun var ekspert ;-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...