Gå til innhold

Hvordan vannmerke og kopisperre digitalt bilde?

Anbefalte innlegg

Gjest selge malerier

Ja det heter vel sikkert ikke vannmerking, men hvordan kan jeg lage en permanent tekst tvers over et bilde, slik de feks gjør på nettsteder der de selger plakater og fotografier (for at folk ikke skal bruke dem gratis, for da følger merket med).

Det andre jeg lurer på, er hvordan man kan lage en "kopisperre" på et bilde man legger ut på en nettside. Eller er det umulig å hindre kopiering av bilder?

Fortsetter under...

Siden jeg elsker å laste ned bilder fra nett får jeg komme med noen tips fra en ekte tyv...

Det beste tipset er kanskje dårlig oppløsning og eller liten størrelse på bildet, da er det vanskelig å bruke de til noe. Jeg regner med at man kan legge til et lag med signatur, merke i photoshop. Ser også at noen har en funksjon som gjør at man ikke får høyreklikke og kopiere eller lagre bildet, slikt blir sett på som skikkelig kjipt av sånn som meg. Vil vi gjerne ha bildet likevel tar vi bildet av skjermen.

Jeg laster kun ned bilder til eget bruk, og bruker de som inspirasjon når jeg maler. Men om jeg noengang blir så flink at jeg kan male noe bra evt selge, vil jeg aldri bare kopiere et bilde. Det er nok mest nyttig nå når jeg lærer å male.

Gjest selge malerier

Siden jeg elsker å laste ned bilder fra nett får jeg komme med noen tips fra en ekte tyv...

Det beste tipset er kanskje dårlig oppløsning og eller liten størrelse på bildet, da er det vanskelig å bruke de til noe. Jeg regner med at man kan legge til et lag med signatur, merke i photoshop. Ser også at noen har en funksjon som gjør at man ikke får høyreklikke og kopiere eller lagre bildet, slikt blir sett på som skikkelig kjipt av sånn som meg. Vil vi gjerne ha bildet likevel tar vi bildet av skjermen.

Jeg laster kun ned bilder til eget bruk, og bruker de som inspirasjon når jeg maler. Men om jeg noengang blir så flink at jeg kan male noe bra evt selge, vil jeg aldri bare kopiere et bilde. Det er nok mest nyttig nå når jeg lærer å male.

"en funksjon som gjør at man ikke får høyreklikke og kopiere eller lagre bildet". Vet du/noen hvordan man kan gjøre dette, hva slags program man trenger?

Hei,

De fleste vet at alt man trenger å gjøre er å trykke på "PrtSc"-tasten (øverst på tastaturet) så er hele skjermbildet lagret. Så kan man gå inn i f. eks. Paint-programmet, trykke på Ctrl V, så får man skjermbildet tilbake, og kan lagre de delene man ønsker.

Det er ikke noe du kan gjøre for å forhindre dette.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest selge malerier

Eller SnagIt og lignende programmer.

Det er greit nok. Men jeg ønsker ihvertfall å gjøre det vanskeligst mulig. Så hvilket program kan jeg bruke for å sperre det i alle fall på noen måter? Feks at bildet ikke kan bli stort, at man ikke kan kopiere ved å trykke høyre tast, osv?

Det er greit nok. Men jeg ønsker ihvertfall å gjøre det vanskeligst mulig. Så hvilket program kan jeg bruke for å sperre det i alle fall på noen måter? Feks at bildet ikke kan bli stort, at man ikke kan kopiere ved å trykke høyre tast, osv?

Jeg vet ikke dessverre, men ville startet her:

http://www.google.no/#sclient=psy-ab&hl=no&source=hp&q=how+to+prevent+copying+of+images&pbx=1&oq=how+to+prevent+copy&aq=3L&aqi=g-L4&aql=1&gs_sm=c&gs_upl=536l3920l0l9634l19l16l0l5l5l0l190l1609l2.10l16l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=ada2dbe8f6b4acf4&biw=1440&bih=785

Du forhindrer bildet å kunne bli stort ved å ha velge lav oppløsning eller lagre det som et lite bilde. Om noen forstørre det da blir det veldig uklart. Jeg tror heller jeg hadde valgt vannmerke. Slik at folk kan få se det stort når de vurderer om de vil kjøpe det.

"en funksjon som gjør at man ikke får høyreklikke og kopiere eller lagre bildet". Vet du/noen hvordan man kan gjøre dette, hva slags program man trenger?

Man bruker gjerne et script. Enkleste i verden å omgå, så i praksis har det null verdi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...