Gå til innhold

Hurra for migrenemedisin

Anbefalte innlegg

I dag våknet jeg med hodepine. Det er ikke uvanlig.

Mine migreneanfall er nok ikke av de aller kraftigste. Jeg mister ikke taleevne og førlighet i armer og ben, men det er vondt nok til at jeg må legge meg, og lyset på klokkeradioen kjennes som om sola skinner rett i øynene mine.

Det begynte da jeg var rundt 13 - 14, og frem til jeg var 38 var ca. 50% av alle helger og ferier preget av hodepine. Det startet gjerne lørdag morgen, og ga seg utpå søndag ettermiddag en gang.

Var hos lege noen ganger og klaget over hodepinen. Fikk resept på store Ibux-bokser med full styrke. Jeg som egentlig er veldig forsiktig med medisiner, spiste dem som drops. For en gang i blant ga de faktisk _litt_ lindring, og jeg kunne kanskje være med familien ut på tur eller sitte i sofaen sammen med dem på lørdagskvelden i redusert tilstand, men uten å måtte legge meg.

Så, for noen år siden ble sønnen min diagnostisert med migrene og da sykehuslegen fikk høre mine symptomer syntes hun at jeg også skulle forsøke migrenemedisin.

Den første gangen jeg tok dem lå jeg til sengs med et kraftig anfall. Klarte så vidt å svelge ned den lille rosa tabletten og sovnet igjen. To timer senere våknet jeg helt smertefri.

Det er 3 år siden, og ofte er jeg fortsatt like forundret og takknemlig over at disse medisinene kan fjerne hodepinen min fullstendig. De virker hver eneste gang. Det spiller ingen rolle når i anfallet jeg tar dem.

Jeg måtte bare fortelle det. Vet også at mange går rundt med udiagnostisert migrene, og håper at noen leser dette kjenner seg igjen og ber legen sin om å få prøve triptaner.

Min mirakelmedisin heter Relpax (Eletriptan), men det finnes 7 forskjellige varianter å forsøke, om man ikke treffer den rette første gang.

http://no.wikipedia.org/wiki/Triptan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370327-hurra-for-migrenemedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en ny hverdag

Jeg hadde omgangssyke m/hodepine, trodde jeg, gjennom flere år. Flere ganger i måneden var det så vidt jeg kom meg ut av senga. Fikk såvidt levert barnet i b.hg. Måtte stoppe og spy langs veien. Og såååå vondt i hodet.

Gikk udiagnostiser i mange år.

Før tilfeldigvis legen en dag bad meg skrive hodepinedagbok, og deretter fikk jeg vidundermedisinen Relpax.

Gjest migrenefri :)

Så bra du har funnet noe som hjelper!

Var en periode jeg var så plaget med migrene,

men så gikk jeg til fysio pga en "knekkekjeve" og stiv nakke,

fikk meg briller, pluss jeg sluttet med lightbrus...

vet ikke hvilken av de som hjalp altså, men migrene har jeg nå altså ikke hatt på fem-seks år :-)

Veldig glad på dine og andres vegne! :)

Kan jeg spørre om du opplever noen bivirkninger av Relpax? Og virket de allerede første gangen (da du begynte med den)?

''Kan jeg spørre om du opplever noen bivirkninger av Relpax? Og virket de allerede første gangen (da du begynte med den)?''

Jeg blir litt døsig de første timene. Noen ganger kan jeg også kjenne at det strammer litt i brystet.

Medisinene virket 100% fra første gang :-)

Annonse

Jeg hadde omgangssyke m/hodepine, trodde jeg, gjennom flere år. Flere ganger i måneden var det så vidt jeg kom meg ut av senga. Fikk såvidt levert barnet i b.hg. Måtte stoppe og spy langs veien. Og såååå vondt i hodet.

Gikk udiagnostiser i mange år.

Før tilfeldigvis legen en dag bad meg skrive hodepinedagbok, og deretter fikk jeg vidundermedisinen Relpax.

''Jeg hadde omgangssyke m/hodepine, trodde jeg, gjennom flere år.''

Det var nettopp hva vi trodde poden hadde også. Syntes at han var syk veldig ofte, med oppkast og dårlig form. Det var først da han ble så stor at han kunne si ifra om hodepine at vi kontaktet lege.

''og deretter fikk jeg vidundermedisinen Relpax.''

Jeg kaller den også det. :-)

Så bra du har funnet noe som hjelper!

Var en periode jeg var så plaget med migrene,

men så gikk jeg til fysio pga en "knekkekjeve" og stiv nakke,

fikk meg briller, pluss jeg sluttet med lightbrus...

vet ikke hvilken av de som hjalp altså, men migrene har jeg nå altså ikke hatt på fem-seks år :-)

''Var en periode jeg var så plaget med migrene, men så gikk jeg til fysio pga en "knekkekjeve" og stiv nakke, fikk meg briller, pluss jeg sluttet med lightbrus... vet ikke hvilken av de som hjalp altså, men migrene har jeg nå altså ikke hatt på fem-seks år :-)''

Så bra :-) Det beste er jo å kunne klare seg uten medisiner.

Jeg har også vært hos fysioterapeut, ja og kiropraktor. Det har hjulpet litt en periode men det kom alltid tilbake.

Det må jo være som å komme til "himmelen"!

Bra du deler dine erfaringer med oss, sikkert noen som kjenner seg igjen i migreneplagene!

Ha et fortsatt godt og friskt liv for deg og sønnen din;)

''Bra du deler dine erfaringer med oss, sikkert noen som kjenner seg igjen i migreneplagene!

Ha et fortsatt godt og friskt liv for deg og sønnen din;)''

Tusen takk :-)

Ja, det er hva jeg også håper - at noen av de som er plaget kjenner seg igjen og får prøve migrenemedisin.

Gjest en ny hverdag

''Kan jeg spørre om du opplever noen bivirkninger av Relpax? Og virket de allerede første gangen (da du begynte med den)?''

Jeg blir litt døsig de første timene. Noen ganger kan jeg også kjenne at det strammer litt i brystet.

Den strammingen i brystet kan jeg også kjenne....hva kommer det av tro...litt bekymret for den.

Så fint for deg:-)

Min vidundermedisin er smeltetablettene Zomig.

''Min vidundermedisin er smeltetablettene Zomig.''

Ser at det er triptanvarianten zolmitriptan. Hvor raskt virker de for deg? Relpax bruker 1 - 2 timer på å nå full effekt for meg.

Har du forsøkt flere typer? Jeg bruker Imigran, den tar hodepina, men jeg blir kvalm og uvel, samt trøtt.

Annonse

-På Dol av og til

''Min vidundermedisin er smeltetablettene Zomig.''

Ser at det er triptanvarianten zolmitriptan. Hvor raskt virker de for deg? Relpax bruker 1 - 2 timer på å nå full effekt for meg.

Jeg har hormonell migrene. Det er ikke den verste typen migrene, men akk så vondt likevel.

Vanligvis blir jeg helt fin etter ca 30 min.

Blir ikke så trøtt som jeg ble av Relpax. Bare veldig avslappet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...