Gå til innhold

Nå tenner moder alle lys...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min slår av lyset på kjøkkenet HVER gang han går ut derfra! Det er skikkelig irriterende.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• meg__123!

4

• candyqueen_83

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sånn er samboern min også. Skur av absolutt alle lysene.

Hender han klarer å skru av lyset på kjøkkenet mens jeg står der og lager mat! :P

Samme her :o) Her har lyset blitt slått av mens jeg sitter på do og. Hehe. Han har gått forbi døra inn til badet og sett at lyset står på. Slått av uten å tenke på at jeg sitter der :P

Skrevet

Dette er ikke noe mannfolkfenomen. I tillegg til at jeg er miljøbevisst er jeg opptatt av å ikke betale en krone mer enn det jeg behøver i strøm. Også liker jeg tussmørke da :)

Skrevet

Samme her :o) Her har lyset blitt slått av mens jeg sitter på do og. Hehe. Han har gått forbi døra inn til badet og sett at lyset står på. Slått av uten å tenke på at jeg sitter der :P

*he he* Vi moret oss med å slå av lyset på do _med vilje_ når vi var på besøk hos en tante. Dvs man slo helst av lyset til yngre søsken eller søskenbarn, av frykt for represalier fra dem som var eldre enn en selv. :-)

Hjemme var bryteren til doen inne på samme rommet, mens tanta hadde den på utsiden. Derfrr var det ekstra moro der ;-)

Skrevet

Dette er ikke noe mannfolkfenomen. I tillegg til at jeg er miljøbevisst er jeg opptatt av å ikke betale en krone mer enn det jeg behøver i strøm. Også liker jeg tussmørke da :)

''Også liker jeg tussmørke da :)''

Tenker det er hovedforklaringen :-)

I et såpass kaldt land som Norge er det ikke mye å spare på å skru av en lyspære eller to en kortere stund, ihvertfall hvis man har termostatstyrt oppvarming. :-)

Skrevet

*he he* Vi moret oss med å slå av lyset på do _med vilje_ når vi var på besøk hos en tante. Dvs man slo helst av lyset til yngre søsken eller søskenbarn, av frykt for represalier fra dem som var eldre enn en selv. :-)

Hjemme var bryteren til doen inne på samme rommet, mens tanta hadde den på utsiden. Derfrr var det ekstra moro der ;-)

Hehe, jeg hadde sikkert syntes det var festlig selv da jeg var yngre. Men nå er det ikke spesielt festlig. Ikke alltid han hører når jeg roper heller, for da har han allerede gått videre. Hehe

Skrevet

Hehe, jeg hadde sikkert syntes det var festlig selv da jeg var yngre. Men nå er det ikke spesielt festlig. Ikke alltid han hører når jeg roper heller, for da har han allerede gått videre. Hehe

he he... ikke noe problem å skjønne at det er irriterende :-)

Skrevet

''Også liker jeg tussmørke da :)''

Tenker det er hovedforklaringen :-)

I et såpass kaldt land som Norge er det ikke mye å spare på å skru av en lyspære eller to en kortere stund, ihvertfall hvis man har termostatstyrt oppvarming. :-)

''I et såpass kaldt land som Norge er det ikke mye å spare på å skru av en lyspære eller to en kortere stund, ihvertfall hvis man har termostatstyrt oppvarming. :-)''

Ikke ødelegge den forestillingen jeg har i hodet mitt om at jeg både er miljøbevisst og sparer penger nå da :) Jeg gjør akkurat det samme vår/sommer og høst. Synes selv jeg er veldig flink jeg da. Og det er faktisk ekstremt mange lyspærer, spotter, lysstoffrør i denne boligen.

Skrevet

''I et såpass kaldt land som Norge er det ikke mye å spare på å skru av en lyspære eller to en kortere stund, ihvertfall hvis man har termostatstyrt oppvarming. :-)''

Ikke ødelegge den forestillingen jeg har i hodet mitt om at jeg både er miljøbevisst og sparer penger nå da :) Jeg gjør akkurat det samme vår/sommer og høst. Synes selv jeg er veldig flink jeg da. Og det er faktisk ekstremt mange lyspærer, spotter, lysstoffrør i denne boligen.

;-)

Det er ikke akkurat flombelysning hos oss heller, men jeg synes at kjøkken og gang kan haa lys på til vi legger oss ihvertfall :-)

Skrevet

;-)

Det er ikke akkurat flombelysning hos oss heller, men jeg synes at kjøkken og gang kan haa lys på til vi legger oss ihvertfall :-)

Her er det bare lys i stua, stearinlys/telys som gir varme og fyr i peisen når det er kaldt. Også av og til lys fra TV og som nå PC. Lysbrytere er lett tilgjengelig i ulike rom og trappesatser så jeg behøver ikke fomle rundt i tussmørket :)

Skrevet

Her er det bare lys i stua, stearinlys/telys som gir varme og fyr i peisen når det er kaldt. Også av og til lys fra TV og som nå PC. Lysbrytere er lett tilgjengelig i ulike rom og trappesatser så jeg behøver ikke fomle rundt i tussmørket :)

Kanskje du har nattesyn som en katt? :-)

Skrevet

Kanskje du har nattesyn som en katt? :-)

Hehehe, jeg ser ekstremt dårlig både i dagslys og mørke, minus 4.25 på begge aua :) Tåke og mørke må være min greie :)

Skrevet

Hehe, her også. "Haallooo! Jeg sitter her altså!" :P

Gjest nøttcase
Skrevet

Spar lystenningen til advent! Til da: Skru opp forventningene, men ikke lyset. Når adventstiden kommer, skal du se (endelig) hvor glade alle i husholdningen blir for endelig å få lys. Som en bonus har dere spart lyspærene for slitasje, og de kan pakkes frem igjen for adventsbruk neste år. Og har dere problemer med folk som glor inn vinduene om kveldene? Da kan du roe paranoiaen uten bruk av eksperimentell selvmedisinering, kun ved å være bevisst det gloheite faktum; at (u)vesener fra utsiden neppe kan se hva som foregår der inne i tussmørket. Gå og slukk alle lys igjen, du moder Lucia.

Skrevet

Jeg tror det må være et mannfolk-fenomen. Her slår mannen av lys i rom jeg må gå igjennom for å komme til kjøkkenet, så jeg tråkker konstant på leker og snubler i dørstokker. Det er irriterende, for å si det mildt.

De som er oppvokst i land der strømprisene har vært høye lenger enn de har på våre kanter, er ofte oppdratt til å slå av lyset overalt der det ikke er absolutt nødvendig å ha det på.

Men hva som egentlig er nødvendig, blir jo alltid en definisjonssak.

Flimmer1365381250
Skrevet

Så godt at jeg ikke er alene om å ha en samboer/mann som gjør dette. Om det var opp til ham hadde vi sittet i bekmørket og sett på tv.

Jeg klarer ikke å se at det er så farlig om vi har lys på i kjøkkenet og i yttergangen, selv om vi sitter i stua. Det blir så mye koseligere og lunere, og kan vikelig tre-fire lyspærer gjøre den store forskjellen i strømregningen?

Skrevet

Så godt at jeg ikke er alene om å ha en samboer/mann som gjør dette. Om det var opp til ham hadde vi sittet i bekmørket og sett på tv.

Jeg klarer ikke å se at det er så farlig om vi har lys på i kjøkkenet og i yttergangen, selv om vi sitter i stua. Det blir så mye koseligere og lunere, og kan vikelig tre-fire lyspærer gjøre den store forskjellen i strømregningen?

''Så godt at jeg ikke er alene om å ha en samboer/mann som gjør dette. Om det var opp til ham hadde vi sittet i bekmørket og sett på tv.''

Nå kom jeg til å huske et par hytteturer hos andre hvor vertsskapet pleide å slå av lyset når de så på tv om kvelden!

Pkt. 1 - hvorfor ha tv på hytta?

Pkt. 2 - hvorfor i huleste sitte i stummende mørke og se på den!?

Skrevet

Gubben min skrur ikke av lyset, han glemmer å skru det på. Har kanskje på en lampe i stua og synes det er nok. Jeg får vondt i hodet av så lite lys og synes absolutt ikke det er "koselig". Trenger ikke være full flombelysning, men litt mer enn en lampe hadde vært greit. Vi har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og jeg liker å ha lyset over vasken tent på kjøkkenet om kvelden. Det hender jo at man skal hente litt drikke e.l.

Skrevet

Sitter i mørten jeg og. Dessuten irriterer jeg vettet av alle i familien her fordi jeg ikke takler å ha særlig lyd på tv. På mine "gamle" dager er jeg blitt en del overfølsom for lyd. Det kommer av kronisk stress.

Så jeg har tv laaaavt på og er fornøyd og de andre hører ikke noe. Mannen har vent seg til det da. Han er så snill den fyren. :0)

Skrevet

Her er jeg den som slår mest av lys, dog ikke på f.eks. kjøkkenet eller andre rom vi stadig bruker før det er leggetid. Men jeg er flinkere enn mannen til f.eks. å slukke lyset i kjelleren på vei opp.

Her har mannen en tendens til irritererende lukking av dører. Skjønner vitsen om det er kaldt, men når det ikke tilfellet, ser jeg ikke grunnen til at en skal lukke (de innendørs) dørene helt i ett sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...