Gå til innhold

Lukt- og smakssans


Gjest heltbortevekk

Anbefalte innlegg

Gjest heltbortevekk

Jeg har mistet disse sansene, syns det er helt forferdelig :(

Sluttet å røyke for ett år siden, "alle" snakker jo om at dette er sanser som forsterker seg da, hos meg er det helt motsatt, sansene har blitt helt borte.

Jeg har forsøkt akupunktur, uten bedring.

Nå blir jeg videresendt til øre-nese-hals spesialist for videre uttredning. Så det skal blir spennende å se .....

Er det noen som har mistet det her, eller har hørt om noen .... ?

Har du/de fått sansene tilbake ?

Fastlegen min fortalte at han hadde hatt pasienter som helt uten videre hadde mistet sansene og aldri fått de tilbake :( .... som han sa, ikke for å skremme, kun for å advare meg .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''Nå blir jeg videresendt til øre-nese-hals spesialist for videre uttredning. Så det skal blir spennende å se .....''

Jeg mistet all lukte og smaksans etter en kraftig hjernerystelse. Var hos øre-nese-halsspesialist, men det var ikke noe han kunne gjøre:(

Nå skal jeg snart til en nevrolog, for jeg holder også på å bli gal...!

Alle sterke lukter , som parfyme, såpe shampoo etc, gjør vondt i nesa, og maten smaker stort sett likt. Bare pusse tennen får meg til å brekke meg pga tannkremen.

Håper inderlig du får hjelp. Lykke til! Kan du oppdaterer meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå blir jeg videresendt til øre-nese-hals spesialist for videre uttredning. Så det skal blir spennende å se .....''

Jeg mistet all lukte og smaksans etter en kraftig hjernerystelse. Var hos øre-nese-halsspesialist, men det var ikke noe han kunne gjøre:(

Nå skal jeg snart til en nevrolog, for jeg holder også på å bli gal...!

Alle sterke lukter , som parfyme, såpe shampoo etc, gjør vondt i nesa, og maten smaker stort sett likt. Bare pusse tennen får meg til å brekke meg pga tannkremen.

Håper inderlig du får hjelp. Lykke til! Kan du oppdaterer meg?

Uff, har du fortsatt ikke fått igjen smak- og luktesans?! Du har min medfølelse, håper virkelig den kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Uff, har du fortsatt ikke fått igjen smak- og luktesans?! Du har min medfølelse, håper virkelig den kommer tilbake!

Ifølge øre-ese-halsspsialisten så var sjansene minimale etter det var gått åtte måneder;(

Så får vi se hva nevrologen kan finne ut av;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heltbortevekk

''Nå blir jeg videresendt til øre-nese-hals spesialist for videre uttredning. Så det skal blir spennende å se .....''

Jeg mistet all lukte og smaksans etter en kraftig hjernerystelse. Var hos øre-nese-halsspesialist, men det var ikke noe han kunne gjøre:(

Nå skal jeg snart til en nevrolog, for jeg holder også på å bli gal...!

Alle sterke lukter , som parfyme, såpe shampoo etc, gjør vondt i nesa, og maten smaker stort sett likt. Bare pusse tennen får meg til å brekke meg pga tannkremen.

Håper inderlig du får hjelp. Lykke til! Kan du oppdaterer meg?

Så du merker parfyme o.l. altså ?

Kjenner ingenting jeg :o(

Var på Tax-free`n i sommer, skulle kjøpe meg parfyme .... kjente INGENTING, så jeg måtte ha med meg døtrene mine slik at de luktet seg frem til en god parfyme.

Jeg har ikke fått time enda, men skal oppdatere deg :o)

Lykke til videre hos nevrolog til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så du merker parfyme o.l. altså ?

Kjenner ingenting jeg :o(

Var på Tax-free`n i sommer, skulle kjøpe meg parfyme .... kjente INGENTING, så jeg måtte ha med meg døtrene mine slik at de luktet seg frem til en god parfyme.

Jeg har ikke fått time enda, men skal oppdatere deg :o)

Lykke til videre hos nevrolog til deg.

''Så du merker parfyme o.l. altså ?''

Bare i form av særdeles grusom lukt. Kan ikke være på badet like etter at min datter har sminket seg eller parmymert seg, det lukter grusomt.

Jeg brant noe kattehår i askebegeret, og datteren min ropte fra kjøkkenet: "Det lukter svidd/brent hår! Hva er det?" jeg kjente ingen lukt...

Fikk beskjed om å være spesielt sikke på at all mat og drikke må være trygt, fordi jeg kan ikke smake om mat eller drikke er dårlig. Takk Gud, for at min datter kan lukte på ting for meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest heltbortevekk

Ifølge øre-ese-halsspsialisten så var sjansene minimale etter det var gått åtte måneder;(

Så får vi se hva nevrologen kan finne ut av;)

Hei hidi :)

Har du vært til nevrolog enda ?

Jeg var hos øre-nese-hals idag, finner ikke noe galt med meg, så han sa at jeg måtte regne med at sansene er borte for alltid ..... dette skjedde hos noen innimellom ..... dessverre.

Nå vet jeg ikke om fastlegen min gjør noe videre etter å ha fått tilbakemelding fra dagens undersøkelse ....

Huff :(((( litt lei meg nå .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hei hidi :)

Har du vært til nevrolog enda ?

Jeg var hos øre-nese-hals idag, finner ikke noe galt med meg, så han sa at jeg måtte regne med at sansene er borte for alltid ..... dette skjedde hos noen innimellom ..... dessverre.

Nå vet jeg ikke om fastlegen min gjør noe videre etter å ha fått tilbakemelding fra dagens undersøkelse ....

Huff :(((( litt lei meg nå .....

''Jeg var hos øre-nese-hals idag, finner ikke noe galt med meg, så han sa at jeg måtte regne med at sansene er borte for alltid ..... dette skjedde hos noen innimellom ..... dessverre.''

Jeg var hos neurologen i forrige uke, og han konstanterte at min lukt/smakssans ikke kom tilbake pga slaget mot hodet. Nervene var slitt over, og de nervene kan ikke reparere seg selv, i motsetning til nerver i huden.

Han sjekket meg, for å "frikjenne" meg for andre sykdommer, som kan starte med å miste disse sansene f.eks Parkinson sykdom etc.

Har du luktesans i det hele tatt? For meg lukter alt likt og like vondt, men sterke lukter forsterker den vonde lukten, så som parfyme, såpe etc.

Håper du skriver tilbake;)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heltbortevekk

''Jeg var hos øre-nese-hals idag, finner ikke noe galt med meg, så han sa at jeg måtte regne med at sansene er borte for alltid ..... dette skjedde hos noen innimellom ..... dessverre.''

Jeg var hos neurologen i forrige uke, og han konstanterte at min lukt/smakssans ikke kom tilbake pga slaget mot hodet. Nervene var slitt over, og de nervene kan ikke reparere seg selv, i motsetning til nerver i huden.

Han sjekket meg, for å "frikjenne" meg for andre sykdommer, som kan starte med å miste disse sansene f.eks Parkinson sykdom etc.

Har du luktesans i det hele tatt? For meg lukter alt likt og like vondt, men sterke lukter forsterker den vonde lukten, så som parfyme, såpe etc.

Håper du skriver tilbake;)

Klem fra

Der var du :) har "venta" på deg :)

Kjedelig at du ikke kan forvente å få den tilbake ...

det samme mente øre-nese-hals spesialisten vedr. meg også ... det skjer visst innimellom med noen at disse sansene brått blir borte.

Jeg har ikke hatt noe slag eller noen annen årsak til at de skulle blitt borte, så her har det "bare skjedd"

Jeg har ingen luktesans i det hele tatt, lukter hverken gode eller vonde lukter, det er "helt dødt", har jeg salmiakk i vaskevannet så svir det, men det var kun irritasjonen jeg merket, sa spesialisten, samme med smakssansen, om jeg krydrer maten min kjempemye, så er eneste reaksjon at det svir i munnen, men ingen smak :(

Jeg fikk noen nesedråper jeg kunne forsøke, med kortison, men de ble brukt om en har polypper i nesen, det fant han ikke på meg, siden det er kortison i dråpene har jeg liten lyst til å bruke de, iallefall siden han mente de ikke ville hjelpe.

Jeg skal på røntgen, det er bare for å utelukke at det er noe annet galt i nese-panne regionen, han trodde ikke de ville se noe.

Om fastlegen min nå søker meg videre til nevrolog vet jeg ikke ... jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har lest om deg, får se.

Jeg syns det er leit iallefall :(

Spesialisten sa at "sånne som oss" ofte etterhvert mister interessen for å spise, det måtte jeg være litt obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Der var du :) har "venta" på deg :)

Kjedelig at du ikke kan forvente å få den tilbake ...

det samme mente øre-nese-hals spesialisten vedr. meg også ... det skjer visst innimellom med noen at disse sansene brått blir borte.

Jeg har ikke hatt noe slag eller noen annen årsak til at de skulle blitt borte, så her har det "bare skjedd"

Jeg har ingen luktesans i det hele tatt, lukter hverken gode eller vonde lukter, det er "helt dødt", har jeg salmiakk i vaskevannet så svir det, men det var kun irritasjonen jeg merket, sa spesialisten, samme med smakssansen, om jeg krydrer maten min kjempemye, så er eneste reaksjon at det svir i munnen, men ingen smak :(

Jeg fikk noen nesedråper jeg kunne forsøke, med kortison, men de ble brukt om en har polypper i nesen, det fant han ikke på meg, siden det er kortison i dråpene har jeg liten lyst til å bruke de, iallefall siden han mente de ikke ville hjelpe.

Jeg skal på røntgen, det er bare for å utelukke at det er noe annet galt i nese-panne regionen, han trodde ikke de ville se noe.

Om fastlegen min nå søker meg videre til nevrolog vet jeg ikke ... jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har lest om deg, får se.

Jeg syns det er leit iallefall :(

Spesialisten sa at "sånne som oss" ofte etterhvert mister interessen for å spise, det måtte jeg være litt obs på.

'Om fastlegen min nå søker meg videre til nevrolog vet jeg ikke ... jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har lest om deg, får se.

Jeg syns det er leit iallefall :(

Spesialisten sa at "sånne som oss" ofte etterhvert mister interessen for å spise, det måtte jeg være litt obs på.''

Det kan være greit å bli videresendt til en nevrolog, de kan utelukke bakenforliggende sykdommer, særlig om smak/luktesansene bare plutselig forsvant. Det mente nevrologen ihvertfall.

Jeg merker og at matlysten ikke er helt på topp, jeg som elsket god mat.... :( Mine gode sauser kan jeg heller ikke lage, for jeg kan ikke smake den til. Så jeg er obs på faresignalene, og spiser mat, som jeg krydrer litt ekstra.

Ja, det er leit, for disse sansene er viktige både i hverdagslivet og for å gjenkjenne dufter som fremkaller minner... Så det er _virkelig_ et tap:(

Ønsker deg alt godt, og håper du gir tilbakemelding om hva som skjer med deg videre;)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest heltbortevekk

'Om fastlegen min nå søker meg videre til nevrolog vet jeg ikke ... jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har lest om deg, får se.

Jeg syns det er leit iallefall :(

Spesialisten sa at "sånne som oss" ofte etterhvert mister interessen for å spise, det måtte jeg være litt obs på.''

Det kan være greit å bli videresendt til en nevrolog, de kan utelukke bakenforliggende sykdommer, særlig om smak/luktesansene bare plutselig forsvant. Det mente nevrologen ihvertfall.

Jeg merker og at matlysten ikke er helt på topp, jeg som elsket god mat.... :( Mine gode sauser kan jeg heller ikke lage, for jeg kan ikke smake den til. Så jeg er obs på faresignalene, og spiser mat, som jeg krydrer litt ekstra.

Ja, det er leit, for disse sansene er viktige både i hverdagslivet og for å gjenkjenne dufter som fremkaller minner... Så det er _virkelig_ et tap:(

Ønsker deg alt godt, og håper du gir tilbakemelding om hva som skjer med deg videre;)

Klem

Heisann.

Hvordan går det med deg ? Har du fått tilbake lukte- og smakksansen ?

Det har ikke jeg, nå har jeg blitt tipset om svineinfluensavaksinen, .... tok du den ? Det gjorde jeg ....

Om du gjorde det, les denne;

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8000210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Heisann.

Hvordan går det med deg ? Har du fått tilbake lukte- og smakksansen ?

Det har ikke jeg, nå har jeg blitt tipset om svineinfluensavaksinen, .... tok du den ? Det gjorde jeg ....

Om du gjorde det, les denne;

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8000210

''Hvordan går det med deg ? Har du fått tilbake lukte- og smakksansen ?''

Nevrologen sa at jeg aldri ville få de igjen pga hodeskaden, da jeg falt.

Og jeg har aldri tatt noen vaksine mot influensa eller lignende, fordi jeg aldri har hatt influensa i mitt liv!

Jeg ha gått ned ti kilo pga dette, mat smaker ikke, så jeg må tvinge ned litt...

Livskvaliteten, uten smak og luktesans, er enormt dårlig:(

Håper det går bedre med deg!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...