Gå til innhold

Noen som kan lønn/krav på lunsj?

Anbefalte innlegg

Gjest Lunsjer ikke på halve dager

Jeg jobber halv stilling, og i min bedrift blir det 18,35 timer.

Min arbeidsuke ser slik ut:

Mandag 0800-1145

Tirsdag 0800-1245

Onsdag 0800-1245

Torsdag 0800-1245

Fredag Fri

Jeg tar ikke lunsj, jobber nonstop. Men, er jeg egentlig berettiget lunsj på så korte dager? Jeg blir spurt om jeg ikke skal ta lunsj, eller om jeg heller vil gå litt før. Det kan vel isåfall ikke være rare lunsjen på halv stilling og disse korte dagene?

Men så klart, hvis jeg kan korte ned arbeidsdagen min ytterligere 15 min grunnet at jeg ikke tar lunsj, gjør jeg selvsagt det ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370458-noen-som-kan-l%C3%B8nnkrav-p%C3%A5-lunsj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man må jobbe 5 timer for å ha krav på lunsjpause.

Det kan allikevel bli veldig lenge mellom frokost og neste måltid om man spiser frokost kl. 7, jobber 8 - 13 og ikke kommer seg hjem igjen før kl. 14 f.eks. 7 (våkne) timer uten mat er i lengste laget for de fleste. Vi lurer til oss en liten matbit selv om vi ikke har 5 timers vakt som regel, uten at vi tar en halvtimes pause akkurat. :o)

Gjest Lunsjer ikke på halve dager

Jeg tror man må jobbe 5 timer for å ha krav på lunsjpause.

Det kan allikevel bli veldig lenge mellom frokost og neste måltid om man spiser frokost kl. 7, jobber 8 - 13 og ikke kommer seg hjem igjen før kl. 14 f.eks. 7 (våkne) timer uten mat er i lengste laget for de fleste. Vi lurer til oss en liten matbit selv om vi ikke har 5 timers vakt som regel, uten at vi tar en halvtimes pause akkurat. :o)

Jeg jobber rett i nærheten, er hjemme på 10 min. Ila dagen forsyner jeg meg av fruktfatet på jobb, og tar en lett lunsj når jeg er hjemme senest 1315 :-)

Må korrigere meg selv i nevnt arbeidstid - jeg jobber til kl. 1300 torsdagen, da er jeg oppe i 18,35 timer.

Annonse

Jeg tror du må jobbe i 5,5 timer for å ha krav på lunsj (jeg ser noen skriver 5 timer, jeg er usikker). Det er uansett snakk om ubetalt lunsj. Du kan sikkert høre med arbeidsgiveren om du kan ta deg 15 min lunsj (eller mer) men da må du altså jobbe tilsvarende lenger. Du kan jo argumentere med at du trenger litt påfyll midt på, for å gjøre best mulig jobb.

Arbeidsmiljøloven :)

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Men det er jo ikke noe i veien i for at du kan spise mens du jobber :-)

''Men det er jo ikke noe i veien i for at du kan spise mens du jobber :-)''

Det er ikke alle som sitter innestengt på et kontor uten kontakt med omverdenen hele arbeidsdagen.

Vi må spise i løpet av dagen når vi er alene over mange timer og det er ikke særlig hyggelig å løpe mellom spisebordet og skranken, i alle fall ikke når lunsjen blir avbrutt 14 ganger.

Gjest Nickløsheletida

Det er ikke alle som sitter innestengt på et kontor uten kontakt med omverdenen hele arbeidsdagen.

Vi må spise i løpet av dagen når vi er alene over mange timer og det er ikke særlig hyggelig å løpe mellom spisebordet og skranken, i alle fall ikke når lunsjen blir avbrutt 14 ganger.

''Vi må spise i løpet av dagen når vi er alene over mange timer og det er ikke særlig hyggelig å løpe mellom spisebordet og skranken, i alle fall ikke når lunsjen blir avbrutt 14 ganger''

Nei, jeg sa ikke at det var hyggelig, men i de fleste jobber klarer du og få dyttet i deg litt mat hvis sulten er stor.

Jeg sitter i skranke og pleier ha en skive i veska som jeg dytter i meg mens jeg sitter der, og gjerne en brus eller en flaske mineralvann stående på pulten.

Jeg sitter i skranke og pleier ha en skive i veska som jeg dytter i meg mens jeg sitter der, og gjerne en brus eller en flaske mineralvann stående på pulten.

''Jeg sitter i skranke og pleier ha en skive i veska som jeg dytter i meg mens jeg sitter der, og gjerne en brus eller en flaske mineralvann stående på pulten.''

Jeg har gjerne en tekopp eller en vannflaske med meg i skranken, men ikke mat - jeg synes ikke det tar seg ut overfor de besøkende.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...