Gå til innhold

Har ikke råd til bolig?

Anbefalte innlegg

Enig i at eksempelet ikke var det beste.

Vet ikke hvordan det var da du skulle etablere deg. Men for mitt vedkommende kunne man da spare penger ved å leie. Nå koster det ofte mer å leie enn om man skulle betjene et lån som fullfinansierer den samme boligen.

Husleien kunne betjenes med ca en tredel av studielånet.

I den sammenhengen kan jeg utmerket godt se det urimelige i å kreve egenkapital. Stiger boligprisene mer enn man klarer å spare til egenkapital, kan man etter år med sparing stille svakere på boligmarkedet enn man gjorde i utgangspunktet.

En av årsakene til at boligprisene har steget hinsidiges det meste av fornuft i mange byer er mangelen på rimelige studentboliger og andre utleieboliger med enkel standard og overkommelig leie.

Utleieprisene er noen steder så høye at fulltidsatte aleneforsørger i et lavtlønnsyrke ikke kan klare seg uten kunstig åndedrett i form av f.eks. bostøtte. Selv om kravene til boligen er kjemisk renset for snobberi.

Hadde det blitt satset på hybler og små leiligheter med enkel standard og overkommelig leiepris ville både leie- og eiemarkedet roet seg.

mvh

''Utleieprisene er noen steder så høye at fulltidsatte aleneforsørger i et lavtlønnsyrke ikke kan klare seg uten kunstig åndedrett i form av f.eks. bostøtte. Selv om kravene til boligen er kjemisk renset for snobberi.

''

Jeg er enig i at leieprisene er høye f.eks. i Oslo. Men det er fortsatt slik at om man er villig til å bo i "drabantbyene" eller i kjellerleiligheter etc. litt i utkanten, så kan man finne ok leiligheter til 6-8000,-

Broren min leier ut et "lite hus" på ca 60 m2 til 6000,- pr mnd. 10 min til T-banen og 15 minutter til Oslo S med banen. Flere unge par har valgt å leie mens de har spart nok til å kjøpe egen leilighet.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• tzatziki1365380058

5

• frosken

3

• Dorthe

3

''Utleieprisene er noen steder så høye at fulltidsatte aleneforsørger i et lavtlønnsyrke ikke kan klare seg uten kunstig åndedrett i form av f.eks. bostøtte. Selv om kravene til boligen er kjemisk renset for snobberi.

''

Jeg er enig i at leieprisene er høye f.eks. i Oslo. Men det er fortsatt slik at om man er villig til å bo i "drabantbyene" eller i kjellerleiligheter etc. litt i utkanten, så kan man finne ok leiligheter til 6-8000,-

Broren min leier ut et "lite hus" på ca 60 m2 til 6000,- pr mnd. 10 min til T-banen og 15 minutter til Oslo S med banen. Flere unge par har valgt å leie mens de har spart nok til å kjøpe egen leilighet.

Det er bra at det fortsatt finnes noen slike muligheter. Tror dessverre ikke det er mange. Heller ikke i utkanten.

Fryktelig synd at f.eks. sykehusboligene forsvant uten å bli erstattet med noe tilsvarende.

mvh

Det er bra at det fortsatt finnes noen slike muligheter. Tror dessverre ikke det er mange. Heller ikke i utkanten.

Fryktelig synd at f.eks. sykehusboligene forsvant uten å bli erstattet med noe tilsvarende.

mvh

Det finnes sikkert ikke nok billige utleieboligheter, men det finnes kanskje heller ikke nok folk som er villig til å gi avkall på noe en periode for å spare. Jeg kunne godt ha tenkt meg å ha leid f.eks denne: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=30557221

Det finnes sikkert ikke nok billige utleieboligheter, men det finnes kanskje heller ikke nok folk som er villig til å gi avkall på noe en periode for å spare. Jeg kunne godt ha tenkt meg å ha leid f.eks denne: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=30557221

En del burde absolutt lagt listen litt lavere. Det har du rett i.

En annen ting jeg stusser på er at alt av møbler og utstyr må være nytt når man etablerer seg. Det går fint å starte med Fretex og en fant fra hver bygd.

mvh

Annonse

Gjest Shilapila

Min datter på 30 år kjøpte seg en etroms leilighet i en av Oslos drabantbyer i fjor. Før det hadde hun leid sammen med venninner. Hennes far tok et lån for henne på 250000 kr. Det var det hun trengte i egenkapital og ikke hadde. Resten på 900000 kr. fikk hun i lån.

Møblene er arvet fra meg med unntak av sengen hennes som hun kjøpte for ca. 5 år siden. Hun er i fast jobb og har rimelig bra inntekt. Hun har B.sc grad, men burde tatt mastergrad.

Jeg ser ikke luksusen her. Jeg har ikke råd til å støtte henne på en annen måte enn å la henne arve gamle ting fra meg, invitere henne på middag osv. slik som mødre gjerne gjør.

Akkurat størrelsen på husleia aner jeg ikke, men de hadde ikke på langt nær den levestandarden vi har i dag. Det var ihvertfall ikke kafe latte og kafé hver dag...

Det er sant at de var fornøyd med mindre.

Men de hadde en enklere vei inn i boligmarkedet.

mvh

Min datter på 30 år kjøpte seg en etroms leilighet i en av Oslos drabantbyer i fjor. Før det hadde hun leid sammen med venninner. Hennes far tok et lån for henne på 250000 kr. Det var det hun trengte i egenkapital og ikke hadde. Resten på 900000 kr. fikk hun i lån.

Møblene er arvet fra meg med unntak av sengen hennes som hun kjøpte for ca. 5 år siden. Hun er i fast jobb og har rimelig bra inntekt. Hun har B.sc grad, men burde tatt mastergrad.

Jeg ser ikke luksusen her. Jeg har ikke råd til å støtte henne på en annen måte enn å la henne arve gamle ting fra meg, invitere henne på middag osv. slik som mødre gjerne gjør.

''Jeg ser ikke luksusen her.''

Hvem snakker om luksus i din datters tilfelle? Men det var jo heldig at far kunne trå til med den nødvendige egenkapital.

Gjest Shilapila

''Jeg ser ikke luksusen her.''

Hvem snakker om luksus i din datters tilfelle? Men det var jo heldig at far kunne trå til med den nødvendige egenkapital.

Selvfølgelig var det heldig at han kunn trå til, og hvis han ikke hadde greid det hadde jeg prøvd alt jeg kunne.

Poenget mitt er at det er vanskelig å etablere seg som ung i Oslo i dag, uansett om det er sentrum eller drabantbyer.

Det er sant at de var fornøyd med mindre.

Men de hadde en enklere vei inn i boligmarkedet.

mvh

''Men de hadde en enklere vei inn i boligmarkedet.''

DET mener jeg er feil. -men nå kjenner ikke du min familiehistorie, og det blir for detaljert å ta den her, men de hadde mange unger og lite penger og jobba seg halvt ihjel for å øke levestandarden sin før de omsider etter mange mange år fikk seg egen bolig.

mvh

''Fryktelig synd at f.eks. sykehusboligene forsvant uten å bli erstattet med noe tilsvarende.''

Ja, men da får en håpe administrasjonen blir bedre (om mulig) enn den var i Oslo tidligere. Jeg har kjent til flere som bodde i disse boligene, og det de hadde til felles var at ingen var fast ansatt innen helsevesenet. De hadde enten tidligere hatt strøjobber på sykehus eller fremleide ganske billig.

Slike statsstøttede boliger innbyr litt for lett til juks og fanteri. Og en viss urettferdighet blir det om tilgangen er litt begrenset.

Annonse

Dattera mi kjøpte seg leilighet sammen med samboer rett oppi gata her for to mill i mai. Men de hadde begge spart til egenandelen på boligspar. Jeg innrømmer at jeg lånte dem de siste 50 000 som de fikk tilbake fra depositumet fra hver sin leide leilighet, men de har jeg fått tilbake.

Jeg kan skjønne at de ville bo her, begge to er oppvokst i sentrum, men jeg synes samtidig det er idiotisk. Men jeg synes egentlig at det er idiotisk at jeg bor her egentlig også isteden for å bygge meg et hus (m/svømmebasseng ;)) på landet.

Selvfølgelig var det heldig at han kunn trå til, og hvis han ikke hadde greid det hadde jeg prøvd alt jeg kunne.

Poenget mitt er at det er vanskelig å etablere seg som ung i Oslo i dag, uansett om det er sentrum eller drabantbyer.

''Poenget mitt er at det er vanskelig å etablere seg som ung i Oslo i dag, uansett om det er sentrum eller drabantbyer.''

Det var ikke _helt_ lett tidligere heller, men vet jo at eiendomspriser har steget mer enn priser ellers.

Gjest Been there done that

''

Jeg bor 40 min fra Oslo forbi Ås. Å leie koster fort 7000-10000. Så jeg tror ærlig talt at broren din har vært veldig heldig.

Gjest Nickløsheletida

Dattera mi kjøpte seg leilighet sammen med samboer rett oppi gata her for to mill i mai. Men de hadde begge spart til egenandelen på boligspar. Jeg innrømmer at jeg lånte dem de siste 50 000 som de fikk tilbake fra depositumet fra hver sin leide leilighet, men de har jeg fått tilbake.

Jeg kan skjønne at de ville bo her, begge to er oppvokst i sentrum, men jeg synes samtidig det er idiotisk. Men jeg synes egentlig at det er idiotisk at jeg bor her egentlig også isteden for å bygge meg et hus (m/svømmebasseng ;)) på landet.

''Men jeg synes egentlig at det er idiotisk at jeg bor her egentlig også isteden for å bygge meg et hus (m/svømmebasseng ;)) på landet''

He he, hadde vi solgt huset og kjøpt der jeg kommer fra, kunne vi ha kjøpt et slott av et hus, men det spørs om vi hadde blitt noe lykkeligere av den grunn. Det er vel heller tvilsomt :)

''Men jeg synes egentlig at det er idiotisk at jeg bor her egentlig også isteden for å bygge meg et hus (m/svømmebasseng ;)) på landet''

He he, hadde vi solgt huset og kjøpt der jeg kommer fra, kunne vi ha kjøpt et slott av et hus, men det spørs om vi hadde blitt noe lykkeligere av den grunn. Det er vel heller tvilsomt :)

Du hadde kanskje blitt mer lykkelig, ikke av slottet men av stedet kanskje.

Jeg skulle gjerne ha kommet meg unna hjelpemiddelsentralen i Oslo og Akershus, akkurat nå så synes jeg den ventingen går over alle støvelskaft.

Husker du denne? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3830261 Jeg venter enda... ;o)

Gjest Shilapila

''Poenget mitt er at det er vanskelig å etablere seg som ung i Oslo i dag, uansett om det er sentrum eller drabantbyer.''

Det var ikke _helt_ lett tidligere heller, men vet jo at eiendomspriser har steget mer enn priser ellers.

Det har aldri vært lett. Da jeg var i hennes alder var jeg gift og mor til to, og det er ikke helt sammenlignbart. Da min mor var i hennes alder var hun gift og mor til fem.

Det er mye som har forandret seg.

Gjest Nickløsheletida

Du hadde kanskje blitt mer lykkelig, ikke av slottet men av stedet kanskje.

Jeg skulle gjerne ha kommet meg unna hjelpemiddelsentralen i Oslo og Akershus, akkurat nå så synes jeg den ventingen går over alle støvelskaft.

Husker du denne? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3830261 Jeg venter enda... ;o)

Oi, ja det er lenge siden, men jeg husker den. Jeg skjønner ikke hvorfor du må vente så lenge og har ingen greie på det systemet der. Maser du nok? Kanskje det hjelper å mase og slite dem ut? Hva koster en slik stol?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...