Gå til innhold

Har ikke råd til bolig?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Nåja, at han ikke får råd til å kjøpe leilighet som 25-åring er vel ikke krise. Men så lenge leieprisene også er skyhøye, skal man jobbe relativt hardt og tjene temmelig bra for å klare å spare opp 200.000.

Disse kravene til egenkapital vil føre tiil at kun de som får hjelp av foreldre eller er født med sølvskje i munnen får råd til å kjøpe seg noe som helst før de når middelalderen. Det kan umulig være en ønskesituasjon for noen av oss.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• tzatziki1365380058

5

• frosken

3

• Dorthe

3

tzatziki1365380058
Skrevet

jeg skjønner heller ikke helt at det er så mye verre nå enn før. Hvis man sammenligner med f.eks 50-tallet var det jo slett ikke bedre før?

Husker mora mi fortalte at de leide et ombygd hønsehus en vinter der det var så kaldt at håret frøys fast i veggen om natta - dette var vel ca 1952.

Så nyoppussa treroms i Oslo rett etter at man er ferdig med studiene er slett ikke en menneskerett.

Ser de fraråder å ta opp studielån også, hva skal studentene leve av da? Mor og Far sitt bidrag?

Men ALLE har jo en mye bedre levestandard nå enn på 50-tallet. De som var foreldregenerasjon på den tida, hadde mye lavere levestandard enn foreldregenerasjonen i dag har.

Spørsmålet er om forskjellen mellom nyetablerere og de etablerte er større eller mindre i dag enn på 50 - tallet. Det er kun ved en sånn sammenlikning man ser om unge mennesker har det verre nå enn på 50-tallet. Sammenlikning mellom nyetablerere på 50 - tallet og nyetblerere i dag, sier svært lite.

I alle fall dersom man altså mener at velstandsøkning ideelt sett bør fordeles jevnt på befolkningsgruppene.

tzatziki1365380058
Skrevet

Enig i at eksempelet ikke var det beste.

Vet ikke hvordan det var da du skulle etablere deg. Men for mitt vedkommende kunne man da spare penger ved å leie. Nå koster det ofte mer å leie enn om man skulle betjene et lån som fullfinansierer den samme boligen.

Husleien kunne betjenes med ca en tredel av studielånet.

I den sammenhengen kan jeg utmerket godt se det urimelige i å kreve egenkapital. Stiger boligprisene mer enn man klarer å spare til egenkapital, kan man etter år med sparing stille svakere på boligmarkedet enn man gjorde i utgangspunktet.

En av årsakene til at boligprisene har steget hinsidiges det meste av fornuft i mange byer er mangelen på rimelige studentboliger og andre utleieboliger med enkel standard og overkommelig leie.

Utleieprisene er noen steder så høye at fulltidsatte aleneforsørger i et lavtlønnsyrke ikke kan klare seg uten kunstig åndedrett i form av f.eks. bostøtte. Selv om kravene til boligen er kjemisk renset for snobberi.

Hadde det blitt satset på hybler og små leiligheter med enkel standard og overkommelig leiepris ville både leie- og eiemarkedet roet seg.

mvh

Vel talt!

tzatziki1365380058
Skrevet

''Problemet er at 10% (og 20% som det foreslås) egenkapital kan være vanskelig å skaffe ''

Skjønner det, men jeg synes i hvertfall 10 % er et fornuftig minstekrav. Såpass kan boligmarkedet fort svinge. Fortvilende å tape i boligmarkedet uansett, men ekstra ille må det være når du da skylder banken mer enn leiligheten er verd.

Hvis man kan betjene lånet, spiller det ingen rolle om boligmarkedet faller. Problemet oppstår bare dersom m an må selge. Dersom man ikke har lånt mer enn økonomien tåler, må man ikke det (så lenge man beholder jobben, vel å merke).

Fall i boligmarkedet er heller ikke noe problem ved salg, dersom man skal selge og kjøpe i samme marked. Faller leiligheten man eier, faller andre eiendommer like mye. Man mister kanskje egenkapital, men boligen man ønsker å kjøpe i stedet for den man har, blir billigere. Så i realiteten er det ikke noe stort problem.

Problemet oppstår bare når man MÅ ut imens markedet faller eller er "nede".

Skrevet

Jeg bor 40 min fra Oslo forbi Ås. Å leie koster fort 7000-10000. Så jeg tror ærlig talt at broren din har vært veldig heldig.

Broren min leier ut, han leier ikke.

Jeg har sjekket finn.no ganske nøye, og det er ikke lett å finne billige boliger, men til enhver tid har jeg funnet noe som har ligget under 7000,-

Skrevet

Oi, ja det er lenge siden, men jeg husker den. Jeg skjønner ikke hvorfor du må vente så lenge og har ingen greie på det systemet der. Maser du nok? Kanskje det hjelper å mase og slite dem ut? Hva koster en slik stol?

200 000-300 000 tenker jeg. Egentlig har jeg ikke peiling. I USA koster de den summen, her koster ting minst 3 ganger mer.

Skrevet

Broren min leier ut, han leier ikke.

Jeg har sjekket finn.no ganske nøye, og det er ikke lett å finne billige boliger, men til enhver tid har jeg funnet noe som har ligget under 7000,-

Husker fra mitt tidligere liv som leietaker at det iblant kunne knytte seg bestemte vilkår til rimelige hybler. Spesielt om man var ung jente og utleier hverken var ung eller jente...

Selv var jeg så heldig at jeg endte opp med hyggelige og redelige utleiere uten at det kostet skjorta.

mvh

Skrevet

Problemet er jo ikke at han ikke har råd til leiligheten, det ville han helt sikkert hatt dersom han fikk lån. Problemet er at han ikke får lån fordi han ikke har spart opp flere hundre tusen kroner.

Bankene burde kun sett på betalingsevne, dvs hvor mye en tjener og forbruk. Dersom en har nok til overs til å betjene et gitt lån med en "normal" rentesats, så bør en få dette lånet. Selv om en ikke nødvendigvis har spart seg opp egenkapital.

Det er jo et poeng at de som skal etablere seg for første gang sjelden har kunnet spare opp penger. Leieutgiftene er ofte så høye at en ikke klarer å spare stort. Og samtidig øker husprisene. Da ender en fort opp med å aldri få kjøpt sitt eget. Selv om en tjener nok penger til å betjene lånet.

Støttes hundre prosent.

Skrevet

Jeg syns ikke synd på han en tiendels sekund. Han skulle vært sendt ut i en mørk skog alene uten hjelpemidler. Der kunne han bygd seg en hytte i et tre og se hvordan det gikk.

Haha!

Bitter, inneslutta, vonbroten & vanskelig å ha med å gjøre?

*humre*

Skrevet

Hvis man kan betjene lånet, spiller det ingen rolle om boligmarkedet faller. Problemet oppstår bare dersom m an må selge. Dersom man ikke har lånt mer enn økonomien tåler, må man ikke det (så lenge man beholder jobben, vel å merke).

Fall i boligmarkedet er heller ikke noe problem ved salg, dersom man skal selge og kjøpe i samme marked. Faller leiligheten man eier, faller andre eiendommer like mye. Man mister kanskje egenkapital, men boligen man ønsker å kjøpe i stedet for den man har, blir billigere. Så i realiteten er det ikke noe stort problem.

Problemet oppstår bare når man MÅ ut imens markedet faller eller er "nede".

''Hvis man kan betjene lånet, spiller det ingen rolle om boligmarkedet faller. Problemet oppstår bare dersom m an må selge. Dersom man ikke har lånt mer enn økonomien tåler, må man ikke det (så lenge man beholder jobben, vel å merke).''

Problemet er jo at når markedet faller, stiger gjerne rentene samtidig. Når man har lån til opp til pipa, og vel så det, kan man få problemer med å dekke renter og avdrag, selv med god inntekt.

Skrevet

Det har jo blitt sånn nå, student eller ikke, at om du ikke har egenkapital eller foreldre som kan kausjonere, så er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet..

Skrevet

Men ALLE har jo en mye bedre levestandard nå enn på 50-tallet. De som var foreldregenerasjon på den tida, hadde mye lavere levestandard enn foreldregenerasjonen i dag har.

Spørsmålet er om forskjellen mellom nyetablerere og de etablerte er større eller mindre i dag enn på 50 - tallet. Det er kun ved en sånn sammenlikning man ser om unge mennesker har det verre nå enn på 50-tallet. Sammenlikning mellom nyetablerere på 50 - tallet og nyetblerere i dag, sier svært lite.

I alle fall dersom man altså mener at velstandsøkning ideelt sett bør fordeles jevnt på befolkningsgruppene.

-er klar over det.

Det jeg mener er vel egentlig at ordet ALDRI blir veldig sterkt i sammenhengen "Det har aldri vært så ille å etablere seg i boligmarkedet som nå"

Persille1365381127
Skrevet

Dette er jo kun et eksempel.

Jeg er 32, jeg har ikke klart å spare meg opp noen hundre tusen siden jeg begynte å jobbe - jeg får dermed ikke mer enn en million i lån, dermed kan jeg heller ikke kjøpe et sted å bo.

Det er veldig lett å si at jeg kan flytte fra Oslo og bo på landet, men jeg har en utdannelse som gjør at jeg ikke får jobb hvorsomhelst, den bransjen jeg er "oppvokst" i holder til i Oslo osv.

Problemet er at kravet til egenkapital er så høyt, dermed må man enten ha foreldre med penger eller spare veldig lenge før man får råd til å kjøpe noe. Og ettersom man skal ha et sted å bo underveis også, så forsvinner en del i leie og andre utgifter, så det er ikke slik at man kan spare det man ikke bruker på å nedbetale et lån.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Hvis man kan betjene lånet, spiller det ingen rolle om boligmarkedet faller. Problemet oppstår bare dersom m an må selge. Dersom man ikke har lånt mer enn økonomien tåler, må man ikke det (så lenge man beholder jobben, vel å merke).''

Problemet er jo at når markedet faller, stiger gjerne rentene samtidig. Når man har lån til opp til pipa, og vel så det, kan man få problemer med å dekke renter og avdrag, selv med god inntekt.

''Problemet er jo at når markedet faller, stiger gjerne rentene samtidig. Når man har lån til opp til pipa, og vel så det, kan man få problemer med å dekke renter og avdrag, selv med god inntekt.''

Det er vel en sannhet med modifikasjoner at rentene stiger samtidig med at markedet faller. Markedet kan jo stagnere pga høye renter, naturligvis, men det faller vel vanligvis bare i generelle, økonomiske negangstider, med feks høy arbeidsledighet. Og i en slik situasjon, blir rentene vanligvis senket ganske kjapt. Norges Bank styrer jo - i alle fall i utgangspunktet - på inflasjonsmål, og inflasjonene bremses vanligvis drastisk som konsekvens av høy arbeidsledighet. Og da vil man heller senke renten enn heve den . Boligmarkedet faller jo i praksis aldri uten sammenheng med resten av økonomien.

Dessuten kan, skal og bør bankene - og låntagere - legge inn buffer ved utlån/låneopptak, sånn at man tåler en ev. renteøkning. Det skal man jo gjøre helt uavhengig av belåningsgrad. Man tåler ikke nødevendigvis en renteøkning på 5 % selv om man har 15% egenkapital på kjøpstidspunkt.

Skrevet

Haha!

Bitter, inneslutta, vonbroten & vanskelig å ha med å gjøre?

*humre*

I ett nøtteskall.

Gjest også alle vi rike 50 åringene...
Skrevet

Som 50 åring bor jeg i en bolig i utkanten av Oslo med verdi 1,5 mill. Og jeg blir 120 får jeg ikke råd til den sentrumsleiligheten studenten mente han skulle ha råd til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...