Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link

Anbefalte innlegg

''Inger ble nektet adgang til flyet.

- Det er utrolig nedverdigende, sier Inger Fallstrøm Andersen (58)....

Andersen er lam i hele høyresiden og er avhengig av rullestol. Ektemannen, Arve Andersen (60), har ordnet bærehjelp hele veien og flyselskapet, Eastern Airways, er gjort oppmerksomme på at konen sitter i rullestol...

- Da kommer det en dame fra bakkemannskapet bort og sier hun skal sjekke med kapteinen. Etter en kort stund kommer hun tilbake og sier bestemt at jeg ikke får være med flyet. Jeg må klare å gå om bord i flyet selv, men det går jo ikke, sier hun.''Les hele artikkelen:

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Inger-ble-nektet-adgang-til-flyet-2583486.html?xtor=RSS-2

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

34

• Sør

32

• PieLill

30

• AAA

29

Mest aktive i denne tråden

Eastern Airways har små fly, det er ikke sikkert at det var plass, rett og slett.

Og - Man "gir ikke beskjed" om at man er rullestolbruker når man skal ut å reise med fly. Det skal godkjennes i hvert enkelt tilfelle. Også av sikkerhetsårsaker. Er det andre for mange med spesielle behov bestilt allerede, får man rett og slett nei. I en nødssituasjon skal kabinpersonale ha nok kapasitet til å hjelpe alle.

Noe sier meg at det er mer til denne historien enn det som kommer fram her.

Annonse

Eastern Airways har små fly, det er ikke sikkert at det var plass, rett og slett.

Og - Man "gir ikke beskjed" om at man er rullestolbruker når man skal ut å reise med fly. Det skal godkjennes i hvert enkelt tilfelle. Også av sikkerhetsårsaker. Er det andre for mange med spesielle behov bestilt allerede, får man rett og slett nei. I en nødssituasjon skal kabinpersonale ha nok kapasitet til å hjelpe alle.

Noe sier meg at det er mer til denne historien enn det som kommer fram her.

Det er fremdeles diskriminerende og det har blitt nye regler for fly. Jeg får ikke lenger reise alene på de fleste flyselskaper. Og det er det samme over hele verden og hele verden bråker om det.

Så jeg kan ikke dra på ferie lenger og det er kjipt selvfølgelig.

Gjest Høstløv

Det er fremdeles diskriminerende og det har blitt nye regler for fly. Jeg får ikke lenger reise alene på de fleste flyselskaper. Og det er det samme over hele verden og hele verden bråker om det.

Det er ikke mer diskriminerende enn at vi ikke kommer inn på buss eller tog.

Jeg får transport helt til flysetet, hvis jeg ønsker det. Flyselskapet har spesielle stoler som går mellom stolradene.

Du får slepe deg opp trappen etter hendene, gråte en del, og sørge for at du kommer i avisen og på TV. ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg får transport helt til flysetet, hvis jeg ønsker det. Flyselskapet har spesielle stoler som går mellom stolradene.

''Flyselskapet har spesielle stoler som går mellom stolradene.''

Ja det har mange flyselskap. Men: Eastern Airways er et selskap med små fly. På flere av deres flytyper går ikke en sånn stol inn døra og ned midtgangen, ganske enkelt.

Og igjen: At det skal være med en rullestolbruker, og hvilken grad av hjelp vedkommende trenger, skal _godkjennes_ av flyselskapet - Hver gang.

Det er altså ikke nok å f.eks sende en epost om at passasjer Ole Olsen stiller med rullestol.

Gjest Høstløv

''Flyselskapet har spesielle stoler som går mellom stolradene.''

Ja det har mange flyselskap. Men: Eastern Airways er et selskap med små fly. På flere av deres flytyper går ikke en sånn stol inn døra og ned midtgangen, ganske enkelt.

Og igjen: At det skal være med en rullestolbruker, og hvilken grad av hjelp vedkommende trenger, skal _godkjennes_ av flyselskapet - Hver gang.

Det er altså ikke nok å f.eks sende en epost om at passasjer Ole Olsen stiller med rullestol.

''Ja det har mange flyselskap. Men: Eastern Airways er et selskap med små fly. På flere av deres flytyper går ikke en sånn stol inn døra og ned midtgangen, ganske enkelt.''

Det er jeg helt klar over, og på de små flyene sitter trappa i døren og tåler ikke vekten av mer enn en person, og flyene er for små til å manøvrere en slik bærestol opp av trappa, derfor er det umulig å gi bærehjelp til de som ikke greier å gå de fire-fem trinnene inn i flykabinen.

Gjest Nickløsheletida

Du får slepe deg opp trappen etter hendene, gråte en del, og sørge for at du kommer i avisen og på TV. ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg lurer på hva ABB vil koste i antall rullestoler? Det er for jæ... å tenke på at skattepengene skal gå til dette.

''Ja det har mange flyselskap. Men: Eastern Airways er et selskap med små fly. På flere av deres flytyper går ikke en sånn stol inn døra og ned midtgangen, ganske enkelt.''

Det er jeg helt klar over, og på de små flyene sitter trappa i døren og tåler ikke vekten av mer enn en person, og flyene er for små til å manøvrere en slik bærestol opp av trappa, derfor er det umulig å gi bærehjelp til de som ikke greier å gå de fire-fem trinnene inn i flykabinen.

:o)

Du har vært ute og reist før du!

Annonse

Ikke fly slike steder hvor man bruker småfly. Sjekk heller ut hvem som flyr med A380 (f. eks. til New York), så kan du ankomme med litt stil! :D

Med vennlig hilsen

''Det er fremdeles diskriminerende ''

Men synes du at det er diskriminerende når det flys med så små fly som Høstløv skriver om under her? Kan man pålegge ethvert flyselskap å fly med "store nok" fly til at man kunne ha båret noen ombord dersom det var behov for det?

''Så jeg kan ikke dra på ferie lenger og det er kjipt selvfølgelig.''

Nå svartmaler du. Men det kan kreve mye planlegging og fort bli dyrere enn det gjør for folk flest.

Tror du må begynne å planlegge en ferie snart, sånn at du kan bli i litt bedre humør ;-)

Men har du reist alene det siste året? Man får ikke reise hvis man ikke kan gå til nødutgangen. Jeg har blitt spurt alle gangene jeg har reist alene og løyet men nå har de begynt med at man må kunne gå opp flytrappa. Jeg tror kanskje de godtar det dersom man tar trappa på rumpa, et og et trinn.

Og jeg er enig i at det er like diskriminerende at man ikke kan bruke buss eller trikk. Men jeg tror at det er så knekkende likgyldig for de fleste funksjonsfriske at det blir lenge til det blir mulig. De er bare redde for å betale mer skatt ;o)

Med vennlig hilsen

Nei, jeg kommer ikke på tv eller i avisen for det. Jeg ser ikke sånn stakkarslig ut som noen gjør ;o)

''Det er fremdeles diskriminerende ''

Men synes du at det er diskriminerende når det flys med så små fly som Høstløv skriver om under her? Kan man pålegge ethvert flyselskap å fly med "store nok" fly til at man kunne ha båret noen ombord dersom det var behov for det?

Jeg har kjørt med små fly i USA og de bruker en spesialstol og den er kjempesmal og går inn i alle fly. Den er ganske like bred som laptopen og har rygg. Dessuten er det jo mange rullestolbrukere som har flysertifikat og kjører småfly sjøl, også her i Norge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...