Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link

Anbefalte innlegg

Poenget er at de er lovpålagt et ansvar for deg. Selv om de tror at du klarer deg selv så har de ikke lov til å la deg gjøre det, med mindre de ønsker å bli sparket eller saksøkt.

I en uforutsett situasjon så må de også ha ressurser til å hjelpe både deg, og de andre flypassasjerene ut av flyet. Og da tenker jeg ikke på katastrofale hendelser, men f.eks. en nødlanding, hvor trapp må benyttet, eller flyet må omdirigeres til flyplasser med dårlig standarder.

Det var en fyr fra NHF, som klaget over karusellforbudet han og andre bevegelseshemmede hadde fått etter en ulykke på Tusenfryd. I følge han så var det nærmest en menneskerett å kjøre karusell, så lenge det var på egen risiko. Men om det skulle skje noe, så er det Tusenfryd som får svi. Ved en ulykke så må de ha kriseberedskap klart. Det er jo heller ikke noe hyggelig for andre å se noen dette ut av karusellen og skade seg. Så langt jeg vet så finnes det ikke noe skjema du kan krysse av på at du reiser for egen risiko.

Så hva er det du forventer at funksjonshemmede skal gjøre da, for å komme seg fra A til B? Kjøre rullestolen langs Europaveien?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

34

• Sør

32

• PieLill

30

• AAA

29

Mest aktive i denne tråden

Tror du ikke personalet på flyet har ansvar for passasjerene? hva tror du de gjør da - Bare serverer kaffe? ;)

Hvis det var sånn at de ikke hadde noe ansvar, hadde det ikke vært noen grunn til at passasjerer med spesielle behov måtte forhåndsgodkjennes.

Hadde de hatt ansvar så var det ikke blitt nye regler om at man må ha med seg noen som har ansvaret. De hadde nok ansvaret før, men nå har de det ikke lenger.

De har unge, sterke mannlige passasjerer ved nødutgangene slik at de har ansvaret for å få opp dem. Funksjonshemmede og eldre blir satt på vindusplass så de ikke skal sitte i veien for funksjonsfriske hvis ulykken skal være ute. Det er helt klart at alle har ansvar for seg sjøl og det vil også jeg ha. Jeg vil ha meg frabedt at andre folk tror at de må ha ansvar for meg, jeg vil ha ansvaret for meg sjøl.

Hadde flyselskapet hatt ansvaret så hadde de jo satt funksjonshemmede ved nødutgangen slik at de kom ut kjapt, det samme med barnefamilier og eldre.

Hadde de hatt ansvar så var det ikke blitt nye regler om at man må ha med seg noen som har ansvaret. De hadde nok ansvaret før, men nå har de det ikke lenger.

De har unge, sterke mannlige passasjerer ved nødutgangene slik at de har ansvaret for å få opp dem. Funksjonshemmede og eldre blir satt på vindusplass så de ikke skal sitte i veien for funksjonsfriske hvis ulykken skal være ute. Det er helt klart at alle har ansvar for seg sjøl og det vil også jeg ha. Jeg vil ha meg frabedt at andre folk tror at de må ha ansvar for meg, jeg vil ha ansvaret for meg sjøl.

Hadde flyselskapet hatt ansvaret så hadde de jo satt funksjonshemmede ved nødutgangen slik at de kom ut kjapt, det samme med barnefamilier og eldre.

Funksjonshemmede ved nødutgangene? Jeg tror ikke du er riktig klok... ;-)

Der må man selvsagt ha voksne friske mennesker som faktisk klarer å åpne dem!

Jeg tror forøvrig rett og slett ikke du helt forstår hvordan det virker. beklager.

Så hva er det du forventer at funksjonshemmede skal gjøre da, for å komme seg fra A til B? Kjøre rullestolen langs Europaveien?

Med vennlig hilsen

Jeg anbefaler dem å velge sitt flyselskap med omhu, kanskje til og med bestille lang tid i forveien for sikre seg plass. Desverre stiller man i mange sammenheng svakere med en funksjonsnedsettelse.

Det har også vært noen saker, hvor barn har blitt nektet adgang pga ressursmangel hos purserne.

Jeg kan forstå grunnene til at de kan nekte adgang, men det betyr ikke at jeg synes det er noen god praksis eller god behandling. .

... Og en annen ting - Ingen "blir plassert" noe sted i flyet, bortsett fra de som er av en kategori som gjør at de pr definisjon skal "godkjennes for transport." Dvs handicappede, syketransporter, barn som reiser alene, fangetransport etc. (+ at de som reiser med barn på fanget nødvendigvis må sitte på et sete med ekstra oksygenuttak) Pensjonister kan akkurat som hvem som helst andre gå inn på nettet og velge seg sete, hos de aller fleste flyselskap.

At dette kan være vanskelig og føles begrensende forstår jeg, men det blir en helt annen sak.

Med vennlig hilsen

De skal sitte hjemme å strikke og ikke være i veien og til bry for andre mennesker ;o)

Annonse

Jeg anbefaler dem å velge sitt flyselskap med omhu, kanskje til og med bestille lang tid i forveien for sikre seg plass. Desverre stiller man i mange sammenheng svakere med en funksjonsnedsettelse.

Det har også vært noen saker, hvor barn har blitt nektet adgang pga ressursmangel hos purserne.

Jeg kan forstå grunnene til at de kan nekte adgang, men det betyr ikke at jeg synes det er noen god praksis eller god behandling. .

Det er jo ikke noe som tilsier at funksjonshemmede nødvendigvis vet når de må reise så mye tidligere enn andre. Skjer det et dødsfall så kan det haste like mye for dem å reise fra A til B som for andre.

Så hva skal de gjøre?

Med vennlig hilsen

Jeg tror forøvrig rett og slett ikke du helt forstår hvordan det virker. beklager.

Nei, det er du som slett ikke forstår at funksjonshemmede er helt vanlige mennesker og skal behandles på lik linje som alle andre. Det er faktisk lovpålagt fra FN at det ikke er lov å diskriminere noen pga funksjonsnedsettelse. Og Norge er et av landene som bryter den loven hele tiden.

Nei, det er du som slett ikke forstår at funksjonshemmede er helt vanlige mennesker og skal behandles på lik linje som alle andre. Det er faktisk lovpålagt fra FN at det ikke er lov å diskriminere noen pga funksjonsnedsettelse. Og Norge er et av landene som bryter den loven hele tiden.

Jeg har da ikke sagt at rullestolbrukere ikke skal kunne reise med fly. :-)

Men at flyselskapene mar et ansvar for sikkerheten ombord, og at det hensynet kommer først, det er helt sikkert!

'' Hadde de hatt ansvar så var det ikke blitt nye regler om at man må ha med seg noen som har ansvaret. De hadde nok ansvaret før, men nå har de det ikke lenger.

''

Handler dette mest om sikkerheten eller komforten om bord?

At purserne ikke ønsker ansvar for forflytning av bevegelseshemmede ombord, er jo forståelig. Personen i rullestol kan jo ha behov for å gå på toalettet underveis, eller har andre spesielle behov som må tas hensyn til. Det er ikke alltid at de har nok personell til å hjelpe til med det.

At de mener at assistenten(e) har ansvar for en evnt evakuering, har jeg vanskelig for å tro på.

''Der må man selvsagt ha voksne friske mennesker som faktisk klarer å åpne dem!''

Ja, jeg vet at hvis man sitter der, blir man forklart hvordan nødutgangen skal åpnes. Så de plasserer nok ikke folk der som ikke kan utføre dette. Heller ikke barn/ungdommer, tipper jeg.

Men at flyselskapene mar et ansvar for sikkerheten ombord, og at det hensynet kommer først, det er helt sikkert!

Da har faktisk flyselskapet sannsynligvis plikt tli å ordne seg slik at de følger FN.

Med vennlig hilsen

Annonse

'' Hadde de hatt ansvar så var det ikke blitt nye regler om at man må ha med seg noen som har ansvaret. De hadde nok ansvaret før, men nå har de det ikke lenger.

''

Handler dette mest om sikkerheten eller komforten om bord?

At purserne ikke ønsker ansvar for forflytning av bevegelseshemmede ombord, er jo forståelig. Personen i rullestol kan jo ha behov for å gå på toalettet underveis, eller har andre spesielle behov som må tas hensyn til. Det er ikke alltid at de har nok personell til å hjelpe til med det.

At de mener at assistenten(e) har ansvar for en evnt evakuering, har jeg vanskelig for å tro på.

Men man får da ikke noe hjelp til å gå på do. Jeg har kjørt 8 timer direkte med fly uten å få gått på do, det er mitt ansvar det. Man drikker ikke dagen i forveien og heller ikke på flyet og så klarer man det som regel. Slike ting er man klar over før man reiser at det kan skje.

Det høres jo akkurat ut som deg!

:hostekule:

Med vennlig hilsen

Hehe, det er ikke helt meg nei, men jeg føler nok at jeg blir trykket lenger og lenger inn i den rollen og at det er det som forventes og så blir jeg sinna for som du sier, det er ikke meg.

Det er jo ikke noe som tilsier at funksjonshemmede nødvendigvis vet når de må reise så mye tidligere enn andre. Skjer det et dødsfall så kan det haste like mye for dem å reise fra A til B som for andre.

Så hva skal de gjøre?

Med vennlig hilsen

Mennesker med funksjonsnedsettelser stiller desverre svakere på en del områder. Jeg kan forstå begrunnelsen for at hun ble nektet adgang, men jeg synes ingenting om selve praksisen. Her bør de ha bedre rutiner.

Om det er noen måter de kan sikre seg adgang aner jeg ikke. jeg vet for lite om flyselskapenes regler. Selv funksjonsfriske kan risikere å ikke få gå ombord ved overbooking.

Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov å reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste.

Og flyselskapene er jo klar over at vi lyver når vi sier vi kan gå til nødutgangen, ellers så får vi ikke være med og derfor så vil de nå at folk skal kunne gå opp flytrappa så de ser at det er sant.

''Der må man selvsagt ha voksne friske mennesker som faktisk klarer å åpne dem!''

Ja, jeg vet at hvis man sitter der, blir man forklart hvordan nødutgangen skal åpnes. Så de plasserer nok ikke folk der som ikke kan utføre dette. Heller ikke barn/ungdommer, tipper jeg.

Stemmer, barn får heller ikke sitte ved nødutgangen.

Men man får da ikke noe hjelp til å gå på do. Jeg har kjørt 8 timer direkte med fly uten å få gått på do, det er mitt ansvar det. Man drikker ikke dagen i forveien og heller ikke på flyet og så klarer man det som regel. Slike ting er man klar over før man reiser at det kan skje.

Det var vel det jeg mente, at din ledsager har ansvaret for alt annet enn sikkerheten. At du skal komme deg på do, er ikke personalets ansvar, heller ikke hjelp med spising (hvis noen skulle ha det behovet At du kommer deg ut av flyet er personalets ansvar.

Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov å reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste.

Og flyselskapene er jo klar over at vi lyver når vi sier vi kan gå til nødutgangen, ellers så får vi ikke være med og derfor så vil de nå at folk skal kunne gå opp flytrappa så de ser at det er sant.

''Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste''

Vær så snill - Ikke gjenta dette, for det stemmer ikke.

Tro meg - Dette kan jeg endel om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...