Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

34

• Sør

32

• PieLill

30

• AAA

29

Mest aktive i denne tråden

Om man rekker å trille på i fart...

mvh

Det står jo en dame å passer på der slik at toget ikke kjører før man har kommet på da. Men nå har jeg ikke brukt flytoget så mange ganger for skal jeg ha med meg en koffert så er det ingen til bære den. Hehe, Norge må da være det eneste landet hvor det ikke finnes bærere på stasjonen og på flyplassen. Alle andre land jeg har vært i, kommer det 10 stykker løpende for å hjelpe mot en slant.

Det står jo en dame å passer på der slik at toget ikke kjører før man har kommet på da. Men nå har jeg ikke brukt flytoget så mange ganger for skal jeg ha med meg en koffert så er det ingen til bære den. Hehe, Norge må da være det eneste landet hvor det ikke finnes bærere på stasjonen og på flyplassen. Alle andre land jeg har vært i, kommer det 10 stykker løpende for å hjelpe mot en slant.

Kanskje de har forbedret systemet.

En periode var det mye kritikk mot flytoget fordi rullestolbrukere ble kjørt fra.

mvh

Kanskje de har forbedret systemet.

En periode var det mye kritikk mot flytoget fordi rullestolbrukere ble kjørt fra.

mvh

Det går jo ikke an for rampa skal jo dras ut før man kan komme på og rampa skal dyttes inn igjen etterpå. Jeg har aldri skjønt den kritikken mot flytoget og i hvert fall ikke så lenge det ikke kjøres lavterskeltog på andre strekninger hvor man heller ikke får brukt toalettet. Jeg kan ikke sette meg på et tog i ørten timer uten å få tisset. Det samme med fly, jeg har fire ganger reist 8 timer uten å få benyttet toalettet fordi de har "glemt" den stolen som går mellom seteradene. Det samme på en tur-retur til Svalbard og til Tyrkia som tok 4 timer og det enda jeg hadde meldt i fra på forhånd.

Det er faktisk et par ting jeg overhodet ikke skjønner når det gjelder tilrettelegging som bare fordyrer ting.

Det går jo ikke an for rampa skal jo dras ut før man kan komme på og rampa skal dyttes inn igjen etterpå. Jeg har aldri skjønt den kritikken mot flytoget og i hvert fall ikke så lenge det ikke kjøres lavterskeltog på andre strekninger hvor man heller ikke får brukt toalettet. Jeg kan ikke sette meg på et tog i ørten timer uten å få tisset. Det samme med fly, jeg har fire ganger reist 8 timer uten å få benyttet toalettet fordi de har "glemt" den stolen som går mellom seteradene. Det samme på en tur-retur til Svalbard og til Tyrkia som tok 4 timer og det enda jeg hadde meldt i fra på forhånd.

Det er faktisk et par ting jeg overhodet ikke skjønner når det gjelder tilrettelegging som bare fordyrer ting.

Da har de gjerne forbedret seg siden dette.

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/608134

mvh

Annonse

Jeg er hjertens enig.

Slike problemer ville være en saga blott om konsisjonen ble gitt på vilkår av at rullestolbrukere også skal komme med, enten de kan gå opp flytrappen selv eller ikke. Det bør også være minimumskrav til hvor mange rullestolbrukere per sete et fly må kunne håndtere.

Bookingsystemene på nett burde ha et enkelt system for å angi hvilken type assistanse man evt. trenger

Brudd burde straffes med 7-sifrede beløp. Gjentatte brudd med inndragning av konsesjon.

Men når man ser hvor vanskelig det kan være å ta flytoget med rullestol...

mvh

Takk!!! Glad noen er enige med meg ;) Jeg blir dødsprovosert over at rullestolbrukere skal måtte tåle å bli holdt utenfor.... og at de ikke får støtte fra hele den norske befolkning!

Har nå lest noen av innleggene nedover i tråden her, og er faktisk ganske oppgitt over at man fortsatt i 2011 lar passasjerfly få kjøretillatelse i moderne land dersom de ikke har plass til rullestolbrukere! Jeg tror rett og slett ikke folk som aldri har vært utsatt for diskriminering greier å sette seg inn i hvor nedverdigende det føles å ikke bli inkludert og behandla på lik linje med andre mennesker. Selv blir jeg eitrende forbanna over at noen faktisk viser "forståelse" for/aksept for at rullestolbrukere skal kunne behandles annerledes enn folk flest!!!!!!!

Sorry, måtte bare få det ut..........

Jeg er helt enig, og det er heller ikke noen teknisk grunn (med unntak av på :virkelig: små fly, kanskje) at dette skal være et problem.

Det står på viljen, og ikke på evnen, til å løse dette.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig, og det er heller ikke noen teknisk grunn (med unntak av på :virkelig: små fly, kanskje) at dette skal være et problem.

Det står på viljen, og ikke på evnen, til å løse dette.

Med vennlig hilsen

Helt klart!!

Gjest Høstløv

Denne typen unødige begrensninger burde ikke aksepteres.

Å bygge rullestolvei til Gaustatoppen og Galhøypiggen er kanskje hverken mulig eller hensiktsmessig.

Men å innrette pasasjerfly og flyplasser slik at de ikke ikke virker bevegelseshemmende for rullestolbrukere er både mulig, hensiktsmessig og burde vært gjort for lenge siden.

Kan man sende mennesker ut i verdensrommet, klarer man også å få personer som ikke kan gå selv opp en flytrapp.

mvh

''Men å innrette pasasjerfly og flyplasser slik at de ikke ikke virker bevegelseshemmende for rullestolbrukere er både mulig, hensiktsmessig og burde vært gjort for lenge siden.''

Dette er jeg enig i, og jeg synes at dette er gjort langt på vei. Det er noe jeg har opplevd selv. Jeg har vært funksjonshemmet i tretti år og reist både hit og dit og alle steder er jeg blitt tatt imot med all den service jeg kan forvente.

Det er bare i enkelte tilfeller umulig å oppfylle alle behov, og det aksepterer jeg.

Men det kan være noen fysiske begrensninger, det bør vi akseptere.

''Men å innrette pasasjerfly og flyplasser slik at de ikke ikke virker bevegelseshemmende for rullestolbrukere er både mulig, hensiktsmessig og burde vært gjort for lenge siden.''

Dette er jeg enig i, og jeg synes at dette er gjort langt på vei. Det er noe jeg har opplevd selv. Jeg har vært funksjonshemmet i tretti år og reist både hit og dit og alle steder er jeg blitt tatt imot med all den service jeg kan forvente.

Det er bare i enkelte tilfeller umulig å oppfylle alle behov, og det aksepterer jeg.

Enig :-)

Gjest Høstløv

''Nei, det mener jeg ikke, men at det medfører fysiske begrensninger å ikke kunne gå selv, det må vi akseptere.''

Men hvorfor skal man akseptere hindringer og begrensninger som er komplett unødvendige og som med forholdsvis enkle midler kunne vært forsert?

Der det fins en vilje, fins en vei. Dette kan flyselskapene klare om de vil. Men mange vil nok ikke før det kommer sviende sanksjoner for ikke å gjøre det.

mvh

Linken, du henviste til i hovedinnlegget var en artikkel om et fly som umulig kan ta med passasjerer som må bæres ombord. Jeg har selv vært med et slikt fly og vet at det er fysisk umulig slik flyet er bygget, dette er et moment en bare må forholde seg til på lik linje med at rullestolbrukere ikke kan komme med alle busser og tog.

''Det er bare i enkelte tilfeller umulig å oppfylle alle behov, og det aksepterer jeg.

Men det kan være noen fysiske begrensninger, det bør vi akseptere.''

For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. Forutsatt riktig utstyr og øvrig tilrettelegging.

For myndighetene er det så enkelt som å bestemme at alle som skal fly passasjerfly i Norge _må_ kunne ta med rullestolbrukere enten de kan gå opp flytrappen selv eller ikke. Så blir det opp til flyselskapene om de vil gjøre de nødvendige investeringene eller trekke seg fra det norske markedet.

Jeg ser ingen ting til å akseptere det som skjedde i dette tilfellet.

mvh

Annonse

Gjest Høstløv

Det hørtes nesten sånn ut :)

Men hvis ting hadde vært skikkelig tilrettelagt så hadde det ikke begrenset oss mye. Jeg kan liksom ikke helt se hva som begrenset meg da.

Jeg har mange begrensninger.

Jeg kan ikke gå på ski en vinterdag i gnistrende sol, noe jeg var veldig glad i.

Jeg kan ikke gå tur i skogen og plukke blåbær, det var også en beskjeftigelse som var koselig.

Jeg greier ikke å komme ombord i fritidsbåter, vi har venner som gjerne vil ha oss med på seiltur, noe som kunne være en hyggelig helgebeskjeftigelse sommerstid i godvær og solskinn.

Andre av våre venner drar til Frankrike og Italia med campingvogn og vil gjerne ha oss med på tur, dette er også noe som min funksjonshemning setter en begrensning på.

Vi kunne tenke oss å kjøre på tur med bobil, men det er heller ikke mulig.

Vi var invitert til bryllup i Sofia, dette var også en ting min funksjonshemning var utslagsgivende for at vi ikke kunne bli med på.

Ja, jeg må innrømme at listen er veldig lang og vond.

På den annen side kan jeg være med på andre ting, og akkurat i forbindelse med å reise med fly, så mener jeg at rullestolbrukere får mye og god hjelp.

''Det er bare i enkelte tilfeller umulig å oppfylle alle behov, og det aksepterer jeg.

For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. Forutsatt riktig utstyr og øvrig tilrettelegging.

For myndighetene er det så enkelt som å bestemme at alle som skal fly passasjerfly i Norge _må_ kunne ta med rullestolbrukere enten de kan gå opp flytrappen selv eller ikke. Så blir det opp til flyselskapene om de vil gjøre de nødvendige investeringene eller trekke seg fra det norske markedet.

mvh

Amen!!!

Jeg kan ikke gå på ski en vinterdag i gnistrende sol, noe jeg var veldig glad i.

Jeg kan ikke gå tur i skogen og plukke blåbær, det var også en beskjeftigelse som var koselig.

Jeg greier ikke å komme ombord i fritidsbåter, vi har venner som gjerne vil ha oss med på seiltur, noe som kunne være en hyggelig helgebeskjeftigelse sommerstid i godvær og solskinn.

Andre av våre venner drar til Frankrike og Italia med campingvogn og vil gjerne ha oss med på tur, dette er også noe som min funksjonshemning setter en begrensning på.

Vi var invitert til bryllup i Sofia, dette var også en ting min funksjonshemning var utslagsgivende for at vi ikke kunne bli med på.

På den annen side kan jeg være med på andre ting, og akkurat i forbindelse med å reise med fly, så mener jeg at rullestolbrukere får mye og god hjelp.

Det er i og for seg fint at du har akseptert dine begrensninger, men jeg skjønner ikke at du ikke _krever_ mer... Den eneste måten å få samfunnet til å endre seg i positiv retning er at man _krever_ endringer.... Jeg hadde nekta å akseptere slike ting ;)

Kanskje er dette annerledes for oss som er født "annerledes"?

Gjest Høstløv

mvh

''For det første har jeg ingen som helst tro på at det er umulig å få personer som ikke kan gå opp flytrappen ombord på mindre fly. Forutsatt riktig utstyr og øvrig tilrettelegging.''

Det er rett og slett fordi du har for lite kunnskap om det du uttaler deg om.

Jeg har fløyet med et slikt fly og vet det av erfaring, jeg er rullestolbruker og ved selvsyn så jeg at det var umulig å bli båret ombord i et slikt fly. Flytrappen var for liten, den var bygget inn i døren og tålte ikke vekten av flere personer. Inni i flykroppen var det ikke plass til å få bærestolen snudd for å komme ned midtgangen, midtgangen var for smal til en bærestol.

Linken, du henviste til i hovedinnlegget var en artikkel om et fly som umulig kan ta med passasjerer som må bæres ombord. Jeg har selv vært med et slikt fly og vet at det er fysisk umulig slik flyet er bygget, dette er et moment en bare må forholde seg til på lik linje med at rullestolbrukere ikke kan komme med alle busser og tog.

Slike fly burde ikke få konsesjon til å fly i Norge.

Enten bør de kunne betjene alle passasjerer. Eller så får konsesjonen gå til noen andre som kan/vil.

Flyselskapene tenker ren profitt. Få vil gjøre noe med slike ting før de blir nødt.

En annen ting er at dette ikke opplyses tydelig på nettsidene. For 'nybakte' rullestolbrukere blir slike ubehagelige overraskelser en ekstra og fullstendig unødig belastning.

Jeg hadde før jeg leste denne artikkelen ingen anelse om at man ikke bare måtte opplyse at man bruker rullestol, men også at man ikke kan gå opp flytrapper.

mvh

At du ikke kan plukke blåbær kan man ikke gjøre stort med, med mindre man fremavler genetisk modifiserte blåbær som bare vokser på steder som er tilgjengelig med rullestol.

Derimot krever det kun vilje å lage en lov som sier at nye flytyper ikke blir godkjent hvis de ikke kan ta x % funksjonshemmede.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløv

Det er i og for seg fint at du har akseptert dine begrensninger, men jeg skjønner ikke at du ikke _krever_ mer... Den eneste måten å få samfunnet til å endre seg i positiv retning er at man _krever_ endringer.... Jeg hadde nekta å akseptere slike ting ;)

Kanskje er dette annerledes for oss som er født "annerledes"?

Jeg må innrømme at jeg er veldig glad for å få lov til å bo i et slikt rikt land hvor vi får låne nødvendige hjelpemidler, slik at vi kan leve et tilnærmet normalt liv. Tenk om jeg hadde bodd i et fattig land da hadde jeg vært nødt til å ligge i sengen hele døgnet.

Jeg liker ikke riktig denne _kreve_ mentaliteten, vi har det veldig godt vi som er funksjonshemmede her i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...